Připomeňme si Hudební festival Antonína Bennewitze

Jaro v České Třebové bylo od roku 1999 spojené s hudebním festivalem, hlásícím se svým jménem k rodákovi z Přivrata, hudebnímu pedagogovi a dlouholetému řediteli pražské konzervatoře Antonínu Bennewitzovi.  Vznikal těžko, ale s pomocí pražské konzervatoře  a především osobě Oldřicha Tomeše se to nakonec podařilo.  Po nesmělých začátcích se rozmáchl hodně silně  zejména po nástupu doc. Františka Preislera do funkce ředitele Kulturního centra. od té doby se vždy konal v rámci festivalu také velký symfonický koncert, který předtím Česká Třebová vlastně nepoznala.  Zde bylo možné využívat především kontakty na přední česká a moravská symfonická tělesa a profesionální pěvecké sbory, přijížděli  skuteční hvězdní sólisté.  Hvězdné bývalo pravidelně také vystoupení dirigovaní Františkem Preislerem nejmladším. Můžeme si připomenout třeba právě rok 2006. Tehdy před 15 lety zde  vystoupila Moravská filharmonie Olomouc a jako sólisté zpívali hvězdy Marina Vyskvorkina a Richard Haan. s klidným svědomím říct, že tato dvě jména jsou velmi dobrým "vývozním artiklem a devizou" České republiky. Zvláště Marina Vyskvorkina dokázala již za svou nedlouhou kariéru naplnit přední světové operní domy. A po shlédnutí jejího výkonu v České Třebové, se tomu není co divit.
Je tak trochu smutnou zkušeností, že ani na takto velké koncerty, pořádané za neskutečně lidové vstupné se v České Třebové nepodařilo na plnit velký sál Kulturního centra. Třebováci nevnímali ani v této hvězdné době a tak polovinu obecenstva tvořili přespolní. Toto smutné zjištění zaznamenali i tehdejší sdělovací prostředky. Z jiných ročníků mohu třeba ukázat na koncertní provedení Dvořákovy opery Rusalka orchestrem opery Národního divadla Praha a další akce.  Každé město není schopno takový festival rozběhnout a následně v něm každý rok pokračovat. Zvláště v dnešní době, kdy je kulturní dění často závislé od štědrosti sponzorů. A v České Třebové se to podařilo a rozběh byl skutečně veliký.
Rád bych proto tímto poděkoval se zpětnou platností řediteli Kulturního centra, panu docentu Františku Preislerovi, za to, že ho od pořádání kulturních akcí nedokázala odradit ani jejich častá malá navštěvovanost a svým způsobem i nevděčnost místních lidí.
Hudební festival Antonína Bennewitze v posledních letech po odchodu Františka Preislera z funkce ředitele  je opět trochu jiný. Každý zaregistroval určitý odklon od velkých akcí, za symfonickým koncertem musíme prostě jezdit např. na Smetanovu Litomyšl.  Odmysleme si dobu koronaviru. Pak si připomeneme jako patrona festivalu virtuosa a fenomenálního houslistu (a také podnikatele, nástrojového znalce) Jaroslava Svěceného, který dokázal i na menších spíše komerčně laděných agenturních akcích (Vivaldiano...) přitáhnout posluchače, kteří dříve na festival cestu nenašli. Nelze to dělat do nekonečna, a nebylo by ani dobře, aby Jaroslav Svěcený musel vystupovat třeba na čtyřech z šesti festivalových koncertů. To se již ani v posledním realizovaném ročníku v roce 2019 nekonalo. Na další jarní festival musíme počkat do příštího roku. doufejme, že covid bude pryč a zase si užijeme po dvouleté přestávce náš jarní festival, nyní s názvem Benenewitz 2022. 
Fotografie z festivalového  koncertu Moravské filharmonie a Mariny  Vyskvorkiny, dirigent Fr. Preisler (2006) a snímek slavného přívratského rodáka Antonína Bennewitze (1833, Přívrat - 1926, Doksy)