DOPORUČENÍ PRO MATRIČNÍ ÚŘADY K REALIZACI OPATŘENÍ KRIZOVÝCH OPATŘENÍ
VLÁDY V OBLASTI UZAVÍRÁNÍ MANŽELSTVÍ
-
I. PRŮBĚH OBŘADU A PODMÍNKY KONÁNÍ
OBŘADU
-
Matriční úřady by při provádění sňatečných obřadů měly od 29. března
2021 postupovat následovně:
-
-
Osoby účastnící se sňatečného obřadu
Účast na svatbě umožnit maximálně 15 osobám. Do tohoto počtu se
započítávají i snoubenci, oddávající, matrikář a tlumočník účastnící
se obřadu v zákonem stanovených případech (2).
Toto početní omezení platí na vnitřní i venkovní svatby.
-
-
Ověřování totožnosti
Ačkoli v průběhu sňatečného obřadu není nutno mezi účastníky obřadu
dodržovat dvoumetrové rozestupy, doporučujeme, aby matrikář i
oddávající (případně jiné osoby zajišťující průběh obřadu) od
svatebčanů tento odstup v situaci, kdy je to možné, dodržovali.
Dočasná porušení odstupu potřebná k zabezpečení průběhu obřadu jsou
samozřejmě možná.
-
-
Hygienická opatření
Osoby účastnící se sňatečného obřadu nejsou povinny nosit stanovený
ochranný prostředek dýchacích cest (nos, ústa), který brání šíření
kapének.
Skutečnost, že nošení stanovených ochranných prostředků při
obřadech není povinné, neznamená zákaz stanovených ochranných
prostředků při těchto příležitostech nosit. Naopak jejich nošení lze
doporučit, a to zejména v případech střídání svateb v jednom vnitřním
prostoru krátce za sebou.
V případě, kdy se osoby účastnící sňatečného obřadu pohybují po
vnitřních prostorách veřejných budov mimo přímou účast na samotném
obřadu, mají povinnost stanovený ochranný prostředek nosit.
Obecní úřad by měl zajistit další potřebná
hygienická opatření v souvislosti s konáním sňatečného
obřadu. Doporučujeme především časté a důkladné větrání vnitřních
prostor, kde se obřady konají, průběžnou dezinfekci těchto prostor.
Přinejmenším ve vnitřních prostorách, kde se svatby konají (jde-li o
místa určená radou obce) by měly být k dispozici pro účastníky obřadu
dezinfekční prostředky pro dezinfekci rukou a dostatečné množství
psacích potřeb tak, aby každá z osob, která se v průběhu obřadu
podepisuje, měla vlastní pero. Psací potřeby i stůl, na němž docházelo
k podpisu potřebných dokumentů, případně další potřeby užité při
obřadu, je nutno po každém obřadu vydezinfikovat. Doporučujeme,
aby přinejmenším matrikářka měla při obřadu a všech úkonech s ním
spojených gumové rukavice, které je nutno po každém obřadu buď vyhodit
(jsou-li pouze jednorázové), nebo dezinfikovat. Písemná dokumentace se
nedezinfikuje.
Je nezbytné dodržovat hygienu rukou. Podání
ruky ke gratulaci je možné pouze po vzájemné dohodě všech
dotčených osob. V případě podání rukou je následně nutno je
dezinfikovat.
K podpisu
protokolu o uzavření manželství přistupují osoby, které jej
podepisují, jednotlivě s dodržením dvoumetrových rozestupů. Je-li to
potřebné, ukáže matrikář snoubencům, svědkům, případně tlumočníkovi
místo na protokolu, kam je nutno se podepsat a na dobu podpisu
odstoupí od podepisující osoby.
II. REGISTROVANÉ PARTNERSTVÍ
Výše uvedená pravidla platí přiměřeně i pro vstup do registrovaného
partnerství.
III. INFORMOVÁNÍ VEŘEJNOSTI
Doporučujeme kontaktovat snoubence, kteří mají bezprostředně od 29. března
2021 dále domluvený s matričním úřadem termín svatby a sdělit jim podmínky
konání sňatečného obřadu. Totéž doporučujeme i ve vztahu k osobám, které
hodlají vstoupit do registrovaného partnerství.
|