Vysokorychlostní tratě budou, zůstanou i koridory.

Jaká pak bude dopravní obslužnost České Třebové? 

Mizerná! Už se to rýsuje!!!


Vysokorychlostní tratě  (VRT) v Česku je investičně velmi nákladný projekt, proto je doložení výhodnosti jednou ze základních součástí příprav. VRT je výhodné připravit pouze tam, kde je očekáván vysoký zájem budoucích cestujících. Proto jsou VRT připravovány tak, aby spojily největší aglomerace v zemi a napojily se i na mezinárodní osobní železniční dopravu.. Je zřejmé, že budoucí síť vysokorychlostních vlaků bude využitelná velkou částí obyvatel České republiky. Potom bude třeba se smířit s tím, že "hlavní železniční (vysokorychlostní) koridor" povede přes Vysočinu a tak cestující  ve směru Praha - Ostrava pojedou přes Brno.  Výhodou VRT nebude jen vysoká cestovní rychlost a také málo stanic, ale také to, že po této trati nebudou jezdit nákladní vlaky.
Zejména vlaky  nejvyšší kvality budou tam, kde to je vhodné z dnešního hlavního tahu bude přesunuty na VRT, tím se propustnost stávajícího hlavního koridoru podstatně zlepší. I zde se nyní budují úseky pro rychlost 200 km/h, po dobudování tunelů na úseku Choceň -  Ústí n.O. (nebo i Dlouhá Třebová)  i zde dojde k velkému zrychlení dopravy. Zařazením moderních souprav se zvýší kvalita cestování i na hlavním tahu a tak dojezd do Prahy na 1,5 hodiny z České Třebové bude zcela reálný. Navíc dojedeme přímo až do centra (Praha hl. n.), kdežto vysokorychlostní vlaky budou mít své nádraží Praha - východ mimo centrum. Takže poloha České Třebové na železnici bude dále umožňovat rychlé spojení do Prahy, do Brna/Bratislavy (Vídně) či do Olomouce /Ostravy či na Slovensko, jde o to, aby zde zastavovaly i dálkové vlaky bez potřeby přestupu. Při ucpaných silnicích a dálnicích bude železniční doprava stále přitažlivější . (Nelze se dívat na prázdné vlaky dnešní optikou cestování v době pandemie, ta zde pořád nebude).
O situaci, jaká bude už za 30 let píše generální ředitel SŽ Jiří Svoboda   na webu Správy železnic který uvádím v samostatném odkazu ZDE. Článek je věnován rozvoji vysokorychlostních tratí  v Česku. jejich budoucnost a trasování jsou více méně známé a často se píše o jejich přípravě. Zajímavé ovšem je právě to, co se týká "ostatní" neboli současné sítě železničních tratí  a provozu na nich.  Vše je ve formě konceptu a tedy může a bude podléhat změnám.
Koridorová trať vedená přes Českou Třebovou směrem  samozřejmě zůstane důležitým železničním tahem. Ze zveřejněného však bohužel vyplývá, že význam stanice může (respektive ve výhledu má) klesnout na  úroveň stanic Choceň, Svitavy, Skalice nad Svitavou apod., neboť se zde počítá pouze se zastavováním vlaků  třídy "R" expresy a vlaky vyšší kvality např. s mezinárodním směrováním zde tedy podle tohoto návrhu mít nebudeme.
Moje generace tu dávno nebude, ale budou tu naše děti a vnuci.  Myslím, že je dobré vzít i tuto vizi na vědomí, "protřít si oči" a  snažit se ovlivnit už nyní státní, nebo alespoň krajskou dopravní politiku tak, aby si železniční uzel Česká Třebová uchoval pro region svůj význam.
Síť celostátních páteřních vysokorychlostních tratí bude sice vedena  jinak, ale minimálně s expresy na Lince E2 tedy Praha - Olomouc - Ostrava - Slovensko se dále počítá.  Jen zde v České Třebové ovšem zastavovat nemají.
Veřejnost v našem městě je na informace a zprávy o výhledu na železnici citlivá, Česká Třebová je na železniční mapě republiky stále pojmem. Na to mnoho nezmění ani zmíněné vysokorychlostní tratě.  Mají všude, kde se o nich uvažuje, také spousty nepřátel a jejich  realizace nebude snadná. Nicméně určitě budou postaveny. A my se musíme připravit včas na to, abychom mohli ovlivnit přípravu dopravní politiky státu na další období a tedy pěstovat dále význam dopravní obslužnosti města a regionu s výhledem na období po zprovoznění VRT Praha - Brno, které nás ovlivní. Jde tedy o to udržet pro Českou Třebovou zastavování zbývajících vlaků typu EXPRES, které na této trati zůstanou. Jinak zde budou pak stavět jen vlaky stejně jako v Chocni, Svitavách, Letovicích, v Zábřehu, Mohelnici nebo Července apod.  Na výše uvedeném konceptu mapy je i "expres" Hradec Králové - Brno" uveden jako vlak, který bude stavět jenom v Pardubicích v Ústí nad Orlicí a ve Svitavách (a dost) !

Myslím, že podle všeho nastala doba na to, abychom se začali starat o budoucí dopravní politiku Pardubického kraje. Začíná to samozřejmě na posilení významu města Česká Třebová, které bude skoro definitivně odstřiženo od přímého napojení na dálnici a  dalším pokračováním by mohlo být  podstatné omezené železniční dopravní obslužnosti. A tak tu pak budou na kolejích jezdit jen  obyčejné rychlíky a kontejnerové vlaky a našich silnicích k tomu ještě kontejnery na podvalnících. Klid tu stejně tedy mít nebudeme. Zůstane nám naše pěkné okolí a snad tak 3 supermarkety na nákupy....

Za upozornění na problém vděčím panu Pavlu Vernerovi (do Londýna). V dopise píše: "Celé je to označené jako pracovní koncept. Tyhle věci se mohou změnit. Ale opět, z pracovní zkušenosti vím, že na každé zastavení se modeluje dopad na dobu jízdy po celé lince, počet souprav nutných k její obsluze, a zda dané zpomalení je vyvážené obslužností a počtem zákazníků v dosahu dané stanice. Nepracuji na projektu českých VRT, takže neznám pozadí této mapy. Nicméně mě znepokojuje, že by se Česká Třebová mohla dostat na pozici stanice v Chocni, Mohelnici nebo v Července, a že by ji spoje naší VRT budoucnosti mohly změnit ve skanzen železniční minulosti."

Nenechme tuto zprávu jen tak ležet, zapojme se do řešení problému, nechme se především nejdříve informovat a reaguje hlavně včas a rozumným způsobem. Jde o zaměstnanost a komfort pro nás a naše děti v dalších desetiletích.

Milan Mikolecký