Celé to začalo jako nápad z rozmařilosti, kdy skupinka kamarádů z České
Třebové a okolí hledala jakékoliv rozptýlení. Zachránily je webové
stránky gymnázia, kde narazili na ekonomickou soutěž High School
Business Challenge. A tak se rozhodli založit tým Eddieho parťáků ve
složení Ondřej Hylena jako lídr, Beáta Hrdličková, Tereza Kubištová,
Ondřej Kolář, Lukáš Skřivánek a Daniel Eliáš jako mentor.
Již za dva dny od registrace na ně čekal jejich první úkol skládající se
z 25 testových otázek, které měly prověřit jejich znalosti ekonomie a
managementu. V této části si byli paradoxně všichni nejvíce nejistí,
jelikož až na studentku OA v Šumperku se o ekonomii nikdo aktivně
nezajímal. I přes veškeré pochybnosti se tým probojoval do 5 nejlepších
týmů z brněnského regionu (Kraj Vysočina, Pardubický a Jihomoravský
kraj).
V regionálním kole soutěžilo 15 nejlepších týmů z celé České republiky.
Byla jim zadána případová studie. Úkolem týmu bylo sepsat plán expanze
pro smyšlenou rakouskou firmu vyrábějící fotovoltaické články. Nešlo
tedy jen pouze o vybrání vhodné lokality, ale i vynaložení úsilí do
mnohem zajímavějších věcí. Někdo si vzal na starosti výpočty, někdo zase
komunikaci s obyvateli Bulharska, tedy státu, který si Eddieho parťáci
vybrali pro expanzi. Sami museli uznat, že se jedná o riskantní plán,
jelikož se Bulharsko potýká s mnoha obtížemi, jako je nedostatečné
povědomí o ekologii, korupce a energetická chudoba. A tak se tým do
průzkumu pustil o to víc – začali se obepisovat potencionální dodavatelé
manufakturních strojů, majitelé pozemků i výrobci hal.
Tato horlivost je dovedla až do národního kola. To by se za normální
situace pořádalo na půdě Vysoké školy ekonomické v Praze. Bohužel
situace nebyla příznivá, a proto se vše odehrávalo opět online. Bylo
zřejmé, že náročnost bylo potřeba navýšit. Z toho důvodu pořadatelé
rozdělili úkoly na dva dny – jedna tříhodinová studie v sobotu a v
neděli pětihodinová studie s následným prezentováním před odbornou
porotou. Obě fáze se vyznačovaly časovou náročností a rychle se měnící
situací. V prvním případě měly týmy za úkol vymyslet ekonomicky
nejvýhodnější plán pro spojení dvou firem a musely se prokousat velkým
množstvím dat a statistik. Druhý den měl tým vytvořit marketingový plán
pro dánskou mlékárenskou firmu. Za pouhých pět hodin tým vytvořil
prezentaci, která se po odprezentování nakonec umístila na pátém místě.
Ukázalo se zde, že tým prokázal lepší výsledky v dlouhodobé studii než v
té krátkodobé.
Eddieho parťáci celé tři měsíce hodnotí velmi pozitivně, rozšířili si
své znalosti v mnoha různých oborech, a to i v těch, které byly mimo
jejich střed zájmu. Všichni tedy mohou říct, že si celou soutěž naplno
užili.
Beáta Hrdličková a Ondřej
Hylena
|