- Ve vyloučené lokalitě v
České Třebové v Borku bydlí okolo 800 obyvatel. Počet osob v lokalitě se
výrazně nemění. V léto okalitě se vyskytují problémy s vysokou mírou
nezaměstnanosti a závislost na sociálních dávkách, problémy s drogami a
také časté drobné krádeže. Na rozdíl od Ústí nad Orlicí, kde je
problematika řešena prostřednictvím komunitní práce, ve vyloučené
lokalitě v České Třebové působí organizace NADĚJE (podporována městem
Česká Třebová) – která zde vykonává jak sociální služby terénního
charakteru, tak správcovské činnosti.
- Pro srovnání V Ústí nad
Orlicí se jedná o 6 lokalit (aktuálně Švermova, Třebovská, Kerhartice,
ul. J.K.Tyla, ul. Sv. Čecha, Oldřichovice) v kterých žije aktuálně cca.
120 osob. V lokalitě v Ústí probíhá od roku 2018 komunitní práce
-
Vraťme se zpět do České
Třebové...
-
Dle diskuse s místním aktéry
by bylo účelné posílení rozsahu terénní služby v lokalitě. Dalšími
organizacemi, které působí ve vyloučené lokalitě, jsou Oblastní charita
Ústí nad Orlicí, Farní charita Litomyšl, Amalthea, z.s., Městská policie
Česká Třebová, sociální odbor městského úřadu, DDM Kamarád. DDM Kamarád
pořádá časté aktivity, akce a výlety pro zdejší obyvatele v rámci
programů prevence kriminality. Velkým přínosem je fungování
nízkoprahového zařízení pro děti a mládež, které zde provozuje Naděje a
jehož náplní jsou volnočasové aktivity, kontakt se společenským
prostředím, hájení práv, obstarání osobních záležitostí, výchovné a
vzdělávací činnosti. Služba Dům na půli cesty je v dnešní době pokryta
Květnou zahradou v Květné.
- V blízkosti sídliště se
nachází odloučené pracoviště Speciální základní školy, mateřské školy a
praktické školy Ústí nad Orlicí, jejímž zřizovatelem je Pardubický kraj.
Do této školy docházejí děti se speciálními vzdělávacími potřebami na
základě doporučení pedagogicko-psychologické poradny. Převážná část dětí
z této lokality dochází do Základní školy Česká Třebová, Nádražní ulice.
Úspěšnost na vyšším stupni vzdělávání – na učilištích je mizivá. Většina
studentů opouští toto vzdělávání během prvních měsíců. Důvodem je
odloučení od rodiny, silná vazba na komunitu, dojíždění, dlouhá doba
studia. Chybí dvouleté učební obory. Základní vzdělávání opouští děti v
sedmé a osmé třídě, mylně považují devět let strávených ve škole (v
případě opakování ročníku na obou stupních) za ukončené základní
vzdělávání, poté nemohou nastoupit na učební obory tříleté, popř. na
rekvalifikaci ÚP. /2.1.7./
-
------------------------------------------
-
Další sociální problémy v
regionu
-
V území byly dále zmapovány
problémy a potřeby související s řešením situace osob se špatným
zdravotním stavem či zdravotním znevýhodněním (včetně psychiatrické
diagnózy, či s poruchou osobnosti), bez rodinného zázemí a podpory
rodiny, osoby se závislostmi na alkoholu a drogách atd. Tyto osoby
obvykle žijí v nevyhovujících bytových podmínkách, nebo bez domova
(stabilní komunita bezdomovců činí v území MAS cca. 30–35 osob, největší
komunita se nachází ve městě Ústí nad Orlicí – cca. 20 osob), potýkají
se se zadlužeností, nezaměstnaností, špatným zdravotním stavem. Nedokáží
hospodařit s prostředky získanými v rámci sociálních dávek, nebo jsou
lehce zneužitelní, a proto následně nemají prostředky pro základní
potřeby. Problém pak představuje jak dlouhodobě neřešená situace
těchto osob, tak zajištění péče pro tyto osoby ve chvíli, kdy, již
nejsou schopni postarat se o sebe sami (např. z důvodu špatného
zdravotního stavu), ztratí střechu nad hlavou atd. V aktuální chvíli se
na území nenabízí vhodná pobytová služba, pro tyto osoby, které
zpravidla nesplňují podmínky pro umístění do zdravotnického zařízení, z
důvodu dluhů, které mají vůči samosprávě nesplňují podmínky pro umístění
do zařízení typu dům s pečovatelskou službou a/nebo k jejich úhradě
nemají finanční prostředky, případně nejsou ochotni se přizpůsobit
režimu dané služby, pokud už jim je zajištěna.
-
-----------------------------------------
-
K problematice škol, výchovy a vzdělání
-
V rámci procesu místního akčního plánování probíhá v území diskuse nad
potřebami škol vzhledem ke zvyšování kvality vzdělávání s cílem
vytvářet ve školách podmínky pro rovný přístup ke vzdělávání u všech
žáků. Od roku 2016 vzniká v území síť spolupracujících škol a pedagogů
a dochází k posilování spolupráce v rámci vzájemného učení
(ukázkového hodiny, workshopy, stáže, profilace místních lídrů),
sdílení zkušeností i společného strategického plánování. V
rámci implementačních projektů byla v souladu s prioritami MAS a území
pilotována témata v oblasti pedagogické diagnostiky na MŠ,
rozvoje kritického myšlení, kariérového poradenství, demokratického
učení, spolupráce škol a firem ve vzdělávání a v neposlední
řadě spolupráce skupin škol při zavádění nových metod do výuky
a potenciálu komunitní role školy. Z evaluace jednotlivých
projektů a výstupů jednání pracovních skupin vyplývají především tyto
klíčové potřeby rozvoje vzdělávání v území: kontinuální podpora
vzdělávání pedagogů ve školách v celém spektru odborností (klíčové
kompetence, měkké kompetence – kritické myšlení, demokratické učení,
kreativita, rozvoj osobnosti, , identifikace a rozvoj talentu,
identifikace a podpora žáků ohrožených školních neúspěchem , …)
společně s hlubší podporou pedagogů při implementaci získaných
zkušeností a kompetencí do výuky (a to jak z pozice vedení škol,
tak odborná metodická podpora pedagogů).S tím souvisí potřeba
ucelenějšího přístup k hodnocení kvality vzdělávání 11,
propojená se strategickým plánováním na úrovni školy a celých
školních kolektivů.
-
V rámci podpory vyváženého rozvoje kvality vzdělávání v území je
nezbytná podpora pokračování spolupráce navázaných partnerství škol
(sítě spolupracujících škol a pedagogů) a možnost prohlubování a
rozšiřování spolupráce v území. V oblasti slaďování požadavků trhu
práce a trhu absolventu je nutná další podpora spolupráce škol a
firem (stáže, projektové dny, volnočasové aktivity atd.) a
využívání nástrojů kariérového poradenství a dalších nástrojů
zaměřených na identifikace potenciálu žáků. Potřeby zmapované v
terénu korelují s analýzou aktuálních celosvětových a společenským
trendům (exponenciální rozvoj moderních technologií a trendů, změna
struktury průmyslu a služeb, oborová změna povolání). V souladu s
těmito trendy by měly měkké kompetence (kreativita, kritické myšlení,
…). představovat nejvýraznější prvek vzdělávání, který bude
uplatňován průřezově a trvale během celého vzdělávacího
procesu. Personální potřeby škol jsou momentálně významně podpořeny v
rámci tzv. šablonových výzev, v rámci kterých ve školách působí školní
asistenti, školní psychologové, speciální pedagogové, atd…, přesto v
některých školách nejsou tyto pozice obsazeny, nejčastěji z důvodu
nedostatku kvalifikovaných osob. V oblasti zvyšování kapacit
vzdělávání směrem k individualizaci vzdělávání vzhledem k možnostem
každého žáka došlo také k podpoře žáků se SVP (speciálními
vzdělávacími potřebami). K přetrvávajícím potřebám patřím především
potřeba posílení spolupráce školy a rodiny u žáků ohrožených
školním neúspěchem (nízká motivace rodičů ke vzdělávání,
nedostatečná kapacita rodiny k podpoře dětí, …) a podpora těchto žáků
ve vzdělávání a/nebo socializaci i mimo rámec školního vzdělávání
(doučování, mentoring, peer-to-peer programy, … ). V oblasti podpory
nadaných žáků přetrvává potřeba v celém spektru od vzdělávání
pedagogů v oblasti identifikace a podpory talentu, až po zohlednění
potřeb těchto žáků v rámci školního vzdělávání. Z dosavadní
spolupráci se školami zcela jasně vyplývá prioritizace podpory
wellbeingu žáků a pedagogů.
-
Terénní šetření v obcích Orlicka současně potvrdilo významný místní
potenciál škol k podpoře místní spolupráce při saturování dalších
potřeb obcí – školy a jejich prostory (učebny, knihovny, sportovní
zařízení) mohou sloužit a slouží pro setkávání občanů, spolkové a
společenské akce, případně i jako prostor pro další vzdělávání.
Potřeba využití potenciálu posilování vazeb dětí a žáků k místě a
regionu se jeví (společně s dalšími intervencemi) jako klíčová
při motivaci absolventů k následnému dalšímu působení v regionu,
ze kterého pochází (odliv mladých osob z regionu).
-
Text je vypsán z návrhu
dokumentu „Analýza rozvojových potřeb a rozvojového potenciálu a návrh
opatření a aktivit pro území působnosti MAS pro období 2021-2027“
navazuje na Socio-ekonomickou
analýzu území MAS ORLICKO,
z.s. a zahrnuje: - Analýzu problémů, potřeb a rozvojového potenciálu
území - Návrh specifických cílů, opatření a aktivit „Analýza rozvojových
potřeb a rozvojového potenciálu a návrh opatření a aktivit pro území
působnosti MAS pro období 2021-2027“ představuje klíčovou část Koncepční
části strategie MAS
ORLICKO, z.s., kterou MAS
ORLICKO,
z.s. plánuje schválit v červnu 2021 a následně předložit Ministerstvu
pro místní rozvoj ČR pro získání další prostředků k podpoře území
Orlicka
v letech 2021–2027.
-
Celý 25 stránkový dokument "Integrované strategie komunitně vedeného
komunitního místního rozvoje MAS Orlicko " najdete na tomto odkazu ZDE
-
Text je dán k připomínkování
veřejnosti. Osobně jsem se snažil celým 25 stránkovým textem
"prokousat", ale jde to velmi, velmi těžko. Je to samá zkratka bez
vysvětlení, špatně strukturovaný text. Jistě dal spoustu práce,
ale je to teorie, kterou je pro praktické využití podstatně zjednodušit!
-
Podívejme se třeba na
poslední obsáhlý odstavec k problematice vzdělávání. Sousta věcí v této
oblasti nefunguje, jak by měla a přiznejme si, že je třeba řešit
především obsazenost škol kvalitními učiteli, vytvořit pro ně
podmínky, aby mohli učit dle zásad, které si do praxe přináší ze
škol. Zajistit, aby si školy pomáhaly a ne si konkurovaly....
-
Pro Českou Třebovou by mělo
být takovým doporučením, aby školáci z vyloučené lokality se
nesoustřeďovali v jedné ZŠ na Nádražní ulici, ale se dalo zajistit
jejich rozdělení do více škol ve městě, projevuje se to na školní práci
ve škole. Pokud bude poukazováno na to, a že soustředění na jedné škole
je výhodné pro žáky i rodiče, nechť je pro tento účel zřízena základní
škola přímo v Borku, školní budova zde pro tento účel existuje a má
rezervy. To, že by se pro tuto školu obtížně hledali pedagogové je jen
konstatování stavu, vlastně tedy výmluva.
-
Pokud chce společnost
vyloučené lokalitě pomoci, musí se věnovat pozornost nejdříve
právě u mládeže, tedy po stránce finanční i organizační. Pokud by
zde byla škola, měla by pozitivní vliv na celou lokalitu, zajišťovala by
nejen školní výuku, ale také odpolední volnočasové aktivity.
- Bohužel se domnívám, že by
to znamenalo realizovat opatření, která již nejsou předmětem
"integrované strategie" (zasahují do reálného života celého města).
Integrovaná studie tak zůstává spíše "řečnickým cvičením na zadané
téma". Komunitně vedený místní rozvoj totiž už jenom uhlazuje a
řeší situace, kterým se mohlo zabránit rázným organizačním řešením,
odstraněním hlavních příčin...
-
Milan Mikolecký
|