Českotřebovský deník 159/2021 (7/6)
Nepořádek na grilovišti v Javorce 

Aktuální fotografie z pondělí 7. června. Beze slov.  Provozní řád byl vyložen v poněkud  změněné podobě....

PLÁNOVANÉ AKTIVITY MAS ORLICKO V LÉTĚ 2021

LETNÍ SETKÁNÍ S ROBOTIKOU 
se uskuteční v pracovní dny od 1. do 9. července na Gymnáziu Žamberk a je určeno pro děti do 15 let. Vzhledem k tomu, že je tato akce realizována v rámci projektu MAP II, je pro přihlášené účastníky ZDARMA. 
 
PRÁZDNINOVÝ PŘÍMĚSTSKÝ TÁBOR 
Setkání s technikou a přírodními vědami je plánován na 12. až 16. července na Střední škole umělecko-průmyslové v Ústí nad Orlicí a je určen pro děti od 10 do 15 let. Náklady tábora jsou hrazeny z projektu MAP II. Účastníci tábora hradí pouze stravné ve výši 450 Kč. 
 
PŘÍMĚSTSKÝ TÁBOR 
Robotika a elektrotechnika se uskuteční 16. až 20. srpna na VOŠ a SŠT Česká Třebová a je určen pro děti do 15 let. Tábor bude taktéž realizován v rámci projektu MAP II a je pro přihlášené děti ZDARMA. 
 
SPORTOVNÍ PŘÍMĚSTSKÝ TÁBOR 
se uskuteční ve dvou turnusech, 12. až 16. července a 9. až 13. srpna v Tenisovém klubu Česká Třebová, a je určen pro děti od 6 do 15 let. Tábory jsou financovány z prostředků Operačního programu Zaměstnanost a jejich účastníci se budou podílet částkou 1190 Kč. 

CZ LOKO OTEVŘELO VIRTUÁLNÍ DEPO

CZ LOKO Virtual Depo nabízí prohlídku nejnovějších modelů průmyslových lokomotiv ve VR i klasickém 3D režimu přímo ve webovém prohlížeči. Společnost CZ LOKO a.s, český výrobce lokomotiv, bude systém využívat pro obchodní prezentaci a později také pro školení a trénink zaměstnanců. Dalším z cílů Virtual Depo je otevření pomyslné brány výrobního závodu milovníkům železniční techniky a nabídnutí nevšedního zážitku i široké veřejnosti.
Virtual Depo využívá využívání zobrazení ve webovém prohlížeči ve VR i klasickém 3D režimu. Uživatelé tak mohou systém využívat pomocí mobilu, desktopu i VR headsetu. Aplikace je přístupná uživatelům od 7. června 2021 na adrese www.virtualdepo.czloko.cz Celý článek k této problematice najdete ZDE

Kraj podpoří rozšíření vysokorychlostních sítí elektronických komunikací

Kraj chce přispět ke snížení nákladů na zavádění vysokorychlostních sítí elektronických komunikací. Počítá se tak se zahrnutím chrániček do všech silničních projektů financovaných z evropských zdrojů. Dojde navíc k přípravě dalších lokalit, ve kterých je potřeba sítě rozvíjet a posílit.
„Chráničky bychom rádi zakomponovali do přípravy všech silničních projektů. K jejich budování využijeme silnice, které jsou připravovány k opravám, rekonstrukci nebo modernizaci, ale i nově budované silnice druhých a třetích tříd. Dává to smysl – pokud se někde kopne do země jednou, není potřeba kopat podruhé,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Kortyš.
O místech s nedostatečným pokrytím datových sítí jednal odbor regionálního rozvoje Pardubického kraje se zástupci Ministerstva průmyslu a obchodu a jejich specializovanými koordinátory pro rozvoj vysokorychlostního připojení k internetu z Broadband Competence Office Česká republika. Iniciativu Pardubického kraje ke zlepšení pokrytí území vysokorychlostními sítěmi vnímají velice pozitivně, jako ukázkový přístup řešení dané problematiky.
„Zmapovali jsme stávající infrastrukturu vysokorychlostního internetu na celém území kraje. Známe i bílá místa, a tak víme, kam je potřeba naši podporu směřovat. V horizontu měsíců k tomu chceme pro kolegy z dopravních staveb ještě zpracovat celkový mapový generel s návrhem zdrojů pro financování chrániček i návrh "vzorového" technického řešení.  Podobně by se však mělo přemýšlet především na úrovni státu,“ konstatoval Ladislav Valtr, radní pro regionální rozvoj.
Důležitým kritériem pro vyhodnocení potřeby krajské podpory je, vedle mapování stavu pokrytí území, také atraktivita dalšího posilování elektronických komunikací vysokorychlostního internetu.
„Snižováním nákladů na zavádění nových tras zároveň vytváříme podmínky k tomu, aby provozovatelé vysokorychlostního internetu chtěli poskytovat své služby právě i v méně osídlených oblastech, kde by své služby neposkytovali z důvodu vysokých nákladů v porovnání s počtem budoucích připojených domácností či firem,“ dodal Ladislav Valtr.
dobrá příprava je klíčem úspěchu. Krajští radní na svém pondělním jednání schválili aktualizovaný seznam připravovaných projektů na programové období evropských fondů po roce 2021. Těch je v tuto chvíli 141 v celkové předpokládané hodnotě přesahující 8,5 miliardy korun. Přes polovinu částky obsahují projekty v oblasti dopravy.
 
Příprava na čerpání evropských dotací

„Stejně jako v případě končícího programového období jsme i v rámci výhledu na roky 2021 – 2027 zahájili přípravu s velkým časovým předstihem, abychom byli v maximální možné míře připraveni čerpat evropské finance již od samého počátku po vyhlášení jednotlivých výzev. V tuto chvíli máme bez oblasti IT připraveno 141 projektů za 8,5 miliardy korun,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Podle radního pro oblast evropských fondů Ladislava Valtra je stávající aktualizovaný přehled výsledkem intenzivní spolupráce odboru rozvoje s jednotlivými gesčními odbory. „Aktualizovali jsme seznamy projektů včetně jejich harmonogramů a zdroje financování, a především finančních aspektů. Odbor rozvoje na základě těchto podkladů ověřil podpořitelnost daných projektů z jednotlivých finančních zdrojů pro období 21+ a následně sestavil souhrnný přehled projektů. Jedná se o projekty uplatnitelné v ITI, Regionálním akčním plánu, individuálních výzvách nebo v dalších nových programech jako ReactEU, Národní plán obnovy nebo Modernizační fond,“ řekl Ladislav Valtr.
Z celkové předpokládané částky 8,5 miliardy korun tvoří největší část projekty v oblasti dopravy. „Máme v tuto chvíli připraveno 29 projektů v předpokládané hodnotě 4,8 miliardy korun. V oblasti zdravotnictví se jedná o projekty za 1,3 miliardy korun a ve školství za 1,1 miliardy korun,“ upřesnil radní Valtr.
 
Kontrolní den stavby přivaděčů  k budoucí D35

Na Pardubickém kraji se uskutečnil velký kontrolní den pro stavbu přivaděčů k budoucí dálnici D35.  Jedná se celkem o osm staveb s modernizacemi silnic, jejich propojením, přeložkami nebo obchvaty sídel Zminný, Dašice, Rokytno, Vysoké Mýto, Choceň a Mostek. Stavby zajišťuje Správa a údržba silnic Pardubického kraje z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) za pomoci Pardubického kraje.
„V současné době máme na většině míst dané trasy, někde jsou ještě varianty s menšími odchylkami. Od minulého kontrolního dne v prosinci loňského roku se významně k lepšímu změnila situace s výkupem pozemků, chybí nám už dořešit jen jednotky případů. Některé jsou ovlivněny třeba dědickým řízením nebo pobytem vlastníků v zahraničí. Na dvou trasách přivaděčů už probíhá záchranný archeologický průzkum – a to u Dašic a Rokytna. Tady jsme nejblíže k zahájení samotných stavebních prací,“ shrnul novinky náměstek hejtmana pro investice Roman Línek, který tento kontrolní den vedl. „V Rokytně nic nebrání tomu, abychom na podzim předali staveniště. V květnu tam začal záchranný archeologický průzkum, na části pozemků bude pokračovat ještě po sklizni. Do té doby nabyde právní moci i stavební povolení na tento úsek,“ informoval náměstek pro dopravu Michal Kortyš.
Co se týká finančních prostředků od SFDI, vypadá to, že v dosavadní výši nebudou stačit. „Ještě revidujeme rozpočty a chceme mít co nejvíc zhotovitelů vysoutěžených, abychom měli představu, kolik nám kde přesně chybí. Například jen u obchvatu Dašic, což je největší a nejsložitější stavba, je cena o zhruba 230 milionů korun vyšší, což budeme muset se státem řešit. Celkově se v tuto chvíli pohybujeme přibližně miliardu nad prostředky, ke kterým se stát zavázal,“ konstatoval hejtman Martin Netolický.
V letošním roce začnou stavby ještě na dvou dalších místech. „Určitý posun plánu nastane při modernizaci silnice II/312 na úseku Choceň – České Libchavy kvůli rekonstrukci železničního uzlu Brandýs nad Orlicí. Správa železničních a dopravních cest tady potřebuje část této silnice pro náhradní autobusovou přepravu, proto letos zahájíme jen zbylou část tohoto úseku. Letos chceme zahájit také modernizaci silnice II/360 od konce města Litomyšl do Sloupnice. Tady už máme stavební povolení a soutěžíme dodavatele. I v tomto případě je ovšem projektantská cena vyšší, než byl původní předpoklad,“ sdělil Línek.
V přípravě jsou i další přivaděče, které se budou stavět v následujících letech. „Stát slíbil zprovoznit část dálnice Opatovice - Časy do konce letošního roku, ale vzhledem k tomu, že jde pouze o jeden krátký úsek, nepočítáme s významným dopadem na dopravu v kraji. Návozovou trasu na stavbu dálnice chceme řešit průtahem Rokytna a přes Bohumileč. V Rokytně tedy bude na podzim velký stavební ruch včetně obecní stavby dešťové kanalizace. Myslím, že řada omezení odradí z této trasy těžkou nákladní dopravu,“ dodal Michal Kortyš.