Lávka v Brandýse nad Orlicí               

Lávka, která je dnes přes Orlici v Brandýse nad Orlicí byla součástí přechodové lávky nad českotřebovským nádražím a usnadňoval přístup zaměstnanců dílen a výtopny snadnější přístup do výtopny a dílenských prostor, které se už od počátku železnice v České Třebové nacházely přes kolejiště oproti výpravní budově. Nádraží bylo vlastně sevřeno jednou stranou výpravní budovou, od roku 1850 také druhou a rozlehlejší a na druhé straně výtopnou a dílenskými objekty.

Nádraží vlastně celé 19. a první roky 20. století nepostačovalo stále narůstajícímu provozu a naléhavosti posunu nákladních vlaků. A tak nádraží bylo stále zaplněno soupravami vlaků, čekajících na posun, nebo jen na odjezd. A tak stále naléhavěji vyvstával problém, jak pro zaměstnance usnadnit přístup od města na druhou stranu do výtopny. Navíc v obvodu výtopny byly i obytné domy pro zaměstnance železnic a jejich rodinné příslušníky a také oni se chtěli bezpečně dostat přes stále přeplněné nádraží. Klidně si dovedu představit, že někteří zaměstnanci i občané si zkracovali cestu kolejištěm, přelézali a podlézali vozy a tak mohlo dojít i k úrazům.

Železniční správa se proto rozhodla vybudovat nad nádražím přechodovou lávku o dvou ocelových polích. Na plánu stanice Česká Třebová z roku 1880 lávka ještě není namalována. To ještě nebyla tolik potřeba, přístupová cesta do výtopny a dílen z města byla po tzv. 1. Müllerově mostu. V letech 1890 až 1903 proběhly v České Třebové stavební práce. Rozšířena byla výpravní budova, zbořena byla budova z roku 1845 a rozšířeno bylo také kolejiště, hlavně bylo prodlouženo směrem k Brnu. V roce 1901 byl postaven nový Müllerův most a před tím byl starý most snesen a ustoupil tak rozšíření kolejiště.

Lávka tak byla postavena v letech 1900-02 a na plánu stanice v roce 1902 je již namalovaná. Z lávky pak vzniklo i několik snímků nádraží, některé byly použity i na pohlednice České Třebové.

K dalšímu podstatnému rozšíření nádraží v České Třebové došlo v letech 1921 – 25. Výpravní budova byla zbořena, byla postavena nová a postupně byly přistavěny 3 ostrovní nástupiště. Zlikvidovány byly další objekty, skladiště, vodárna a kolejiště bylo posunuto do šířky blíže k městu. Dostalo tak podobu, jak jej známe i v současnosti. Tak musela ustoupit také lávka nad nádražím.

Snesena byla v roce 1925, kdy byly dokončovány nástupiště č.3 a 4. Na plánech přestavby nádraží z té doby můžeme vyčíst, že dne 3.12.1924, kdy bylo nové nádraží otevřeno, lávka nad nádražím doposud stojí. Dokládá to i snímek ze slavnostního otevření nádraží.

 V té době se již budoval do dílen a výtopny podchod, který je zde doposud. Protože lávka nebyla ve špatném stavu, bylo rozhodnuto ji odprodat. A tak jedno z polí této lávky skončilo v Brandýse nad Orlicí a téměř 100 let slouží pro chodce a cyklisty k překonání Orlice a snazšímu přístupu do míst, které jsou dnes využívány k rekreaci.

Jak došlo k převodu, odprodeji lávky a co se stalo z druhým polem přechodu nad českotřebovským nádražím může být předmětem dalšího bádání. Jsem rád, že lávka je jako kulturní památkou, chráněnou památkou. Dokumentuje tak malý střípek historie nádraží v České Třebové, kterou se trochu zajímám a stále v ní objevuji něco nového a snažím se osvětlit původní podobu.

Pavel Stejskal.