-
Hodnocení bylo provedeno zvlášť pro každý kraj, pro všechna města s
rozšířenou pravomocí. V Pardubickém kraji se tak do krajského žebříčku
hodnotí 15 měst, bodové hodnoty se neuvádějí. Letos se výzkum konal po
třinácté. Některá hlediska jsou pro každé město dána,
některá hlediska se hodnotí za celý
ORP.
Město může samo ovlivnit jen některé sledované věci.
- Srovnávací výzkum Město pro byznys již
třináctým rokem hodnotí podnikatelský potenciál měst a obcí v České
republice. Detailnímu zkoumání jsou podrobena všechna města a obce
s rozšířenou působností. Analytici agentury Datank, která za výzkumem
stojí po datové stránce, dělí své hodnocení do dvou hlavních kategorií,
podnikatelské prostředí a přístup veřejné správy. V rámci výzkumu jsou
shrnuty všechny důležité informace a statistická data, která dále
rozvíjejí diskuzi o vývoji podnikatelského prostředí v ČR. Pořadí se
vyhodnocuje za jednotlivé kraje a také za celou republiku.
Celorepublikové výsledky budou v letošním ročníku poprvé převáženy
výsledky srovnávacího výzkumu zaměřeného na kraje Místo pro život. Místo
dobré pro podnikání by totiž mělo být i dobrým místem pro život!
Vyhlašovatelem výzkumu je týdeník Ekonom, partnerem Stavební skupina
EUROVIA CS a Svaz měst a obcí ČR.
-
Uveďme přehled pořadí měst v
kraji v posledních 9 letech (Zdroj - archiv Českotřebovského deníku)
-
Rok 2021
2020
2019
2018
-
-
Rok
2017
2016
2015
2014
2013
- Celé
v přehledu sledované období začala Česká Třebová na samém chvostu
tabulky - bezpečně na posledním místě v kraji. Teprve od roku 2016 se
postupně zlepšila a drží se uprostřed tabulky. Některá
krtitéria
jsou pro nás nepříznivá samotnou polohou města a charakterem pracovních
činností a nemůžeme je změnit. Takový handicap města v centru kraje
nemají a někdy tedy získávají body
nezalouženě.
Která kritéria hodnocení se ve sledovaném výzkumu používají je zřejmé z
následujícího přehledu:
-
-
Kritéria
hodnocení
- Metodika hodnocení je založena na
vyhodnocení 29 kritérií rozdělených do dvou základních oblastí:
- Podnikatelské prostředí – 16 kritérií (40
% hodnocení)
- Přístup veřejné správy – 13 kritérií (60
% hodnocení)
-
-
1)
PODNIKATELSKÉ PROSTŘEDÍ – 16 kritérií
- • podíl podnikatelů (podíl podnikajících
fyzických osob v ekonomicky aktivním obyvatelstvu); údaj je za celé
ORP; čím vyšší podíl, tím je město hodnoceno lépe
- • podíl firem (počet právnických osob na
1000 obyvatel); údaj je za celé ORP; čím vyšší podíl, tím je město
hodnoceno lépe
- • podíl malých a středních firem v
místním podnikatelském prostředí (podíl firem s méně než 250
zaměstnanci na 100 ekonomických subjektů); údaj je za celé ORP; čím
vyšší podíl, tím je město hodnoceno lépe
- • vývoj počtu ekonomických
subjektů (meziroční rozdíl počtu ekonomických subjektů); údaj je
za celé ORP; čím vyšší změna, tím je město hodnoceno lépe
- • vývoj počtu fyzických osob
podnikajících (meziroční rozdíl počtu ekonomických subjektů); údaj je
za celé ORP; čím vyšší změna, tím je město hodnoceno lépe
- • vývoj počtu právnických osob (meziroční
rozdíl počtu ekonomických subjektů); údaj je za celé ORP; čím vyšší
změna, tím je město hodnoceno lépe
- • index stáří (poměr obyvatel ve věku do
15 let ku obyvatelům nad 65 let), čím mladší populace, tím lépe
- • vzdálenost k dálniční síti; údaj se
vztahuje jen k hodnocenému městu
- • cena stavebních pozemků (průměrné kupní
ceny stavebních pozemků v Kč/m2); kritérium se vypočítává dle
velikosti města v příslušném okresu, hodnoceno podle odchylek od
mediánu
- • změna ceny stavebních
pozemků (meziroční rozdíl ceny); údaj je za celé ORP; čím vyšší změna,
tím je město hodnoceno lépe
- • nezaměstnanost (podíl nezaměstnaných
osob); údaj je za celé ORP; čím nižší nezaměstnanost, tím je město
hodnoceno lépe
- • poměr vystěhovalých a přistěhovalých;
údaj je za celé ORP; čím více je přistěhovalých, tím je město
hodnoceno lépe
• dlouhodobá nezaměstnanost (podíl osob s délkou evidence nad 1 rok z
celkového počtu nezaměstnaných); údaj je za celé ORP; čím nižší je
mezi nezaměstnanými podíl evidovaných déle než 1 rok na pracovním
úřadě, tím je město lépe hodnoceno
- • průměrný měsíční plat; údaj se vztahuje
k okresu; hodnoceno podle odchylek od mediánu, (data dodala společnost
Profesia, provozovatel portálu platy.cz)
- • změna počtu obyvatel (celkový přírůstek
obyvatel za rok vztažený na 1000 obyvatel); údaj je za celé ORP; čím
vyšší je přírůstek obyvatelstva, tím lépe je město hodnoceno
- • počet dokončených bytů na 1000
obyvatel; údaj je za celé ORP, čím více, tím je město hodnoceno lépe
-
-
2) PŘÍSTUP
VEŘEJNÉ SPRÁVY – 13 kritérií (60 % hodnocení)
- • kapitálové výdaje (výše uznatelných
nákladů dotací z EU přepočtená na počet obyvatel); údaj se vztahuje k
hodnocenému městu
- • podíl výdajů na veřejnou dopravu (data
dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
- • podíl výdajů na vzdělávání (data
dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
- • podíl výdajů na bydlení (data dodala
společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
- • podíl výdajů na sociální péči (data
dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
- • podíl výdajů na kulturu (data dodala
společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
- • podíl výdajů na sport (data dodala
společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
- • likvidita; údaj se vztahuje k
hodnocenému městu (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
- • dluhová služba / běžné příjmy; údaj se
vztahuje k hodnocenému městu dluhová služba / běžné příjmy (data
dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
- • podpora webových stránek (podpora
webových stránek z pohledu podnikatelů); hodnocena je jednoduchost a
přehlednost; při hodnocení se zohledňuje samostatná sekce pro
podnikatele již na domovské internetové stránce obce, odkaz na
formuláře z domovské stránky, počet formulářů a to, zda jsou formuláře
uloženy ve formátu DOC nebo PDF; do kritéria podpory webových stránek
se hodnotí i umístění a rozsah katalogu místních firem, údaj se
vztahuje k hodnocenému městu
• test elektronické komunikace (rychlost a kvalita odpovědi); údaj se
vztahuje k hodnocenému městu
- • úřední hodiny (úřední hodiny MěÚ); údaj
se vztahuje k hodnocenému městu; pokud je počet úředních hodin
živnostenského odboru vyšší nežli počet úředních hodin pro celý úřad,
započítávají se úřední hodiny živnostenského odboru; při hodnocení se
zohledňuje i výzva domluvit si schůzku telefonicky mimo úřední hodiny
- • daň z nemovitostí pro
podnikatele (místní koeficient dle novely zákona č. 338/1992 Sb. o
dani z nemovitostí a výpočet daně z nemovitosti pro jednopodlažní
prodejnu o rozloze 100 m2 umístěné v nejdražší části obce/města); údaj
se vztahuje k hodnocenému městu.
Ještě si představme tři nejlepší
ve výzkumu město pro byznys v našem kraji
Jasným vítězem letošního ročníku výzkumu Město pro byznys se v
Pardubickém kraji stalo statutární město Pardubice. Podnikatelské
prostředí se rozvíjí také v Přelouči a v Chrudimi. Srovnávací výzkum
zpracovává analytická agentura Datank a hodnotí v něm všech 205 obcí s
rozšířenou působností v České republice a městské části Hlavního města
Prahy.
Pardubice předstihly
všechny ostatní v testu elektronické komunikace
Krajské město potvrdilo pozici lídra z hlediska vhodnosti pro podnikání
mezi všemi patnácti obcemi s rozšířenou působností na Pardubicku.
Dosáhlo vyrovnaných výsledků jak v části výzkumu, který se věnuje
podnikatelskému prostředí, tak v části týkající se přístupu veřejné
správy. Pardubice se můžou pochlubit nejvyšším počtem ekonomických
subjektů v přepočtu na obyvatele, kvalitu lokality podtrhuje skvělá
dopravní dostupnost a atraktivita stavebních pozemků. V Pardubicích je
také vysoký počet nově dokončených bytů, s čímž také ladí vysoký podíl
výdajů radnice právě na oblast bydlení. Radnice nezanedbává ani rozvoj
veřejné dopravy nebo vzdělávání. Počet úředních hodin je vysoce
nadstandartní a v mystery testování, jehož prostřednictvím je ověřováno,
jak rychle a kvalitně radnice odpovídá na dotazy podnikatelů, jsou
Pardubice bezkonkurenční.
„My jsme od začátku
vsadili na spolupráci s Hospodářskou komorou, se kterou děláme
pravidelná setkávání, takzvané pracovní stoly, kde si snažíme pochopit
potřeby a zájmy podnikatelů a na základě toho jsme se i dohodli, že
zástupci Hospodářské komory jsou v poradních orgánech města. Myslím si,
že právě v propojení s podnikatelskou sférou v tom, abychom našim
podnikatelům vyšli maximálně vstříc, jsou naše výhody a nese to i ovoce
v hodnocení Města pro byznys Snažíme se zacílit na technické vzdělávání,
získali jsme desítky milionů evropských dotací do posílení technického
vzdělávání. Máme nové laboratoře, nové fyzikální a chemické učebny,
učebny pro vzdělávání v oblasti IT technologií a máme rozestavěný velký
projekt, takzvané centrální polytechnické dílny, kde chceme soustředit
ty nejnovější technologie. Chceme posílit to, v čem byly Pardubice vždy
silné, to je elektrotechnický a chemický průmysl,“ říká
primátor Pardubic Martin Charvát.
Přelouč se rychle rozvíjí,
v Chrudimi se daří malému a střednímu podnikání
Řada ukazatelů jasně dokládá, že Přelouč prochází z podnikatelského
hlediska výrazným rozvojem. Meziročně dosahuje v rámci regionu vysoký
nárůst počtu ekonomických subjektů, ceny stavebních pozemků rychle
stoupají. Do města se stěhují noví lidé, přírůstek obyvatel je
v Pardubickém kraji jeden z nejvyšších. Pokud jde o přístup radnice, je
třeba vyzdvihnout velmi nízké náklady na dluhovou službu, což svědčí o
tom, že se ve městě dobře hospodaří. Třetí Chrudim má velmi nízkou
dlouhodobou nezaměstnanost, a to i přesto, že zde průměrná měsíční mzda
není vysoká. I to však k rozvoji podnikání spíše vybízí. To je navíc
umocněno v rámci regionu vůbec nejnižší daní z nemovitosti. O vstřícném
přístupu místní samosprávy svědčí výborný scóring úředních hodin, tedy
doba, kdy si podnikatelé mohou na úřadě vyřídit vše potřebné pro své
podnikání.
|