K problematice legálních parkovacích míst                        

Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích č. 361/2000 Sb. ve znění účinném od 1. října 2018 upravuje zastavení a stání vozidel paragraf 25.
(1) Řidič smí zastavit a stát jen a) vpravo ve směru jízdy co nejblíže k okraji pozemní komunikace a na jednosměrné pozemní komunikaci vpravo i vlevo, 69 Zde jsou stanoveny podmínky, které musí být při zastavení a stání na pozemní komunikaci bezpodmínečně respektovány.
Místní úpravou provozu na pozemních komunikacích mohou být v obci, ale i mimo obec vyznačeny dovolené způsoby stání, a při kolmém nebo šikmém stání též poloha vozidel.78 b) v jedné řadě a rovnoběžně s okrajem pozemní komunikace; nedojde-li k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, smí v obci řidič vozidla o celkové hmotnosti nepřevyšující 3500 kg zastavit a stát kolmo, popřípadě šikmo k okraji pozemní komunikace nebo zastavit v druhé řadě.
(2) Ve druhé řadě smí při výkonu taxislužby zastavit řidič taxislužby, je však povinen dbát potřebné opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích.
(3) Při stání musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 m pro každý směr jízdy; při zastavení musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 m pro oba směry jízdy. Jednoznačně se zakazuje stát na obousměrné pozemní komunikaci, pokud nezůstane volná vozovka alespoň 6 metrů široká (jeden jízdní pruh o šířce nejméně 3 m pro každý směr jízdy).
(4) Při zastavení a stání nesmí řidič znemožnit ostatním řidičům vyjetí z řady stojících vozidel.
Kdybychom tento paragraf  doslova uplatňovali na místních komunikacích v České Třebové, nebylo by možné parkování vozidel téměř nikde, snad mimo Masarykovy a Krátké ulice. Pro umožnění parkování by bylo nutné zřídit jednosměrky. K tomu nakonec nedávno přistoupili na sídlišti v Ústí nad Orlicí, občanům se to moc nelíbilo.
Snaha o dodržování zmíněného paragrafu existuje, proto např., na sídlišti Lhotka byla před pěti lety vytvořena zóna zákazu stání, parkovat se dá jen na vyznačených parkovištích. Je to důležité i pro zajištění bezpečného průjezdu vozidel integrovaného záchranného systému. V některých ulicích, které nemají dostatečné šířkové parametry umožňuje stání rezidentů  umožňuje místní úprava dopravními značkami, např. na Sadové ulici, Mlýnské, na Novém náměstí a mnoha dalších. Jinde tato možnost stání a zastavení řešena není. Např. Brožíkova, Pražského ulice, Slovanská, Felixova, Habrmanova a  mnoho dalších. Kdybychom zde aplikovali  výše uvedení ustanovení §25 zákona 361 tak by tyto ulice musely zůstat bez parkujících vozidel nebo být jednosměrné jako např. ulice Komenského, Klácelova a Chorinova, nebo části ulic Nádražní, Hýblova  a Moravská
Počet aut ve městě stále roste a není je kam dát.  Garáže a parkovací místa mají v rodinných domcích  nebo jsou od bytů na sídlištích poněkud vzdálená. V rodině mají běžně dva automobily. Na ulicích parkují také vozidla podnikatelů.
Aby bylo auta vůbec kam dát, je třeba vyřešit nová další parkoviště. Platí ustanovení, že nové bytové domy mohou být postaveny jen tehdy, když investor zajistí současně nová parkovací místa. Poslední výjimka z tohoto pravidla byla udělena rekonstrukci hotelového domu. Vybudovat parkovací domy znamená velké investice. Máme jiné aktuálnější potřeby. Proto je žádoucí využít všechny vhodné plochy tak, aby auta pokud možno zmizela ulic, kde parkovat nemají, šířka vozovky to nedovoluje. Jako první na řadě je Sadová ulice....
Budete-li si stěžovat na to, že Vám auto na takové ulici blokuje oficiálně povolený výjezd z vašeho pozemky nebo garáže, patrně uspějete. Vozidlo tam  neparkuje legálně. Ale jinak se v první řadě pokutují a postihují řidiči vozidel, které parkují v zákazu stání nebo dokonce zákazu zastavení. Tyto úseky nebo zóny jsou vyznačeny i v mapách.cz a výmluvy na to, že to řidič přehlédl nebývají úspěšné. Jsou však místa, hlavně v jednosměrných komunikacích, kde se parkovat podle §25 dá a přesto  můžete někomu blokovat výjezd nebo vjezd, je třeba se dost ohlížet na to, kde jste zastavili., Tak např. v České Třebové v Chorinově ulici je u kapličky značka PARKOVIŠTĚ, ale po levé straně této komunikace už po pár metrech zaparkujete před vjezdy a výjezdy a všimnout si toho nemusíte, jste přece na označeném parkovišti. Toto místo by bylo dobré nějak označit lépe, zřejmě vodorovným značením.  V dlouhých řadách (nelegálně) parkujících vozidel např. v ulici  Habrmanova, by bylo dobré uprostřed opravdu udělat úsek se žlutou čárou, aby se zde mohla vozidla bezpečně míjet zejména v zimě. Těžko plakat nad tím, že ubude  několik parkovacích míst, jde přece o parkování nelegální....
Na hlavní ulici I/14  a na Litomyšlské II/358  či Podbranské III/31512 (alespoň po Zámostí) nikoho parkovat samozřejmě ani nenapadne, parkovací místo před domem by jistě bylo fajn. Tam to je zakázáno. Podobný režim by měl platit bez pardonu alespoň tam, kde jezdí po trase autobusy nebo kde je velká frekvence dopravy. Zde šířka komunikace neodpovídá a v případě průjezdu rozměrných vozidel  vznikají  časté kolizní situace.  Jde tedy především opět o ulice Sadová, Slovanská a Habrmanova a stejný režim by měl platit i na ulici Kubelkové a Kozlovské v okolí Národního domu. (mm)