-
Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích č. 361/2000 Sb. ve
znění účinném od 1. října 2018 upravuje zastavení a stání vozidel
paragraf 25.
- (1) Řidič smí zastavit a
stát jen a) vpravo ve směru jízdy co nejblíže k okraji pozemní
komunikace a na jednosměrné pozemní komunikaci vpravo i vlevo, 69 Zde
jsou stanoveny podmínky, které musí být při zastavení a stání na
pozemní komunikaci bezpodmínečně respektovány.
- Místní úpravou provozu
na pozemních komunikacích mohou být v obci, ale i mimo obec vyznačeny
dovolené způsoby stání, a při kolmém nebo šikmém stání též poloha
vozidel.78 b) v jedné řadě a rovnoběžně s okrajem pozemní komunikace;
nedojde-li k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, smí
v obci řidič vozidla o celkové hmotnosti nepřevyšující 3500 kg
zastavit a stát kolmo, popřípadě šikmo k okraji pozemní komunikace
nebo zastavit v druhé řadě.
- (2) Ve druhé řadě smí
při výkonu taxislužby zastavit řidič taxislužby, je však povinen dbát
potřebné opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost a plynulost provozu na
pozemních komunikacích.
- (3) Při stání musí
zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 m pro každý
směr jízdy; při zastavení musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh
široký nejméně 3 m pro oba směry jízdy. Jednoznačně se zakazuje stát
na obousměrné pozemní komunikaci, pokud nezůstane volná vozovka
alespoň 6 metrů široká (jeden jízdní pruh o šířce nejméně 3 m pro
každý směr jízdy).
- (4) Při zastavení a
stání nesmí řidič znemožnit ostatním řidičům vyjetí z řady stojících
vozidel.
-
Kdybychom tento paragraf doslova uplatňovali na místních
komunikacích v České Třebové, nebylo by možné parkování vozidel téměř
nikde, snad mimo Masarykovy a Krátké ulice. Pro umožnění parkování by
bylo nutné zřídit
jednosměrky. K tomu
nakonec nedávno přistoupili na sídlišti v Ústí nad Orlicí, občanům se to
moc nelíbilo.
-
Snaha o dodržování zmíněného paragrafu existuje, proto např., na
sídlišti Lhotka byla před pěti lety vytvořena zóna zákazu stání,
parkovat se dá jen na vyznačených parkovištích. Je to důležité i pro
zajištění bezpečného průjezdu vozidel integrovaného záchranného systému.
V některých ulicích, které nemají dostatečné šířkové parametry umožňuje
stání rezidentů umožňuje místní úprava dopravními značkami, např.
na Sadové ulici, Mlýnské, na Novém náměstí a mnoha dalších. Jinde tato
možnost stání a zastavení řešena není. Např. Brožíkova, Pražského ulice,
Slovanská, Felixova, Habrmanova a mnoho dalších. Kdybychom zde
aplikovali výše uvedení ustanovení §25 zákona 361 tak by tyto
ulice musely zůstat bez parkujících vozidel nebo být jednosměrné jako
např. ulice Komenského, Klácelova a Chorinova, nebo části ulic Nádražní,
Hýblova a Moravská
-
-
Počet aut ve městě stále roste a
není je kam dát. Garáže a parkovací místa mají v rodinných domcích
nebo jsou od bytů na sídlištích poněkud vzdálená. V rodině mají běžně
dva automobily. Na ulicích parkují také vozidla podnikatelů.
- Aby
bylo auta vůbec kam dát, je třeba vyřešit nová další parkoviště. Platí
ustanovení, že nové bytové domy mohou být postaveny jen tehdy, když
investor zajistí současně nová parkovací místa. Poslední výjimka z
tohoto pravidla byla udělena rekonstrukci hotelového domu. Vybudovat
parkovací domy znamená velké investice. Máme jiné aktuálnější potřeby.
Proto je žádoucí využít všechny vhodné plochy tak, aby auta pokud možno
zmizela ulic, kde parkovat nemají, šířka vozovky to nedovoluje. Jako
první na řadě je Sadová ulice....
-
-
Budete-li si stěžovat na to, že Vám auto na takové ulici blokuje
oficiálně povolený výjezd z vašeho pozemky nebo garáže, patrně uspějete.
Vozidlo tam neparkuje legálně. Ale jinak se v první řadě pokutují
a postihují řidiči vozidel, které parkují v zákazu stání nebo dokonce
zákazu zastavení. Tyto úseky nebo zóny jsou vyznačeny i v mapách.cz a
výmluvy na to, že to řidič přehlédl nebývají úspěšné. Jsou však místa,
hlavně v jednosměrných komunikacích, kde se parkovat podle §25 dá a
přesto můžete někomu blokovat výjezd nebo vjezd, je třeba se dost
ohlížet na to, kde jste zastavili., Tak např. v České Třebové v
Chorinově ulici je u kapličky značka PARKOVIŠTĚ, ale po levé straně této
komunikace už po pár metrech zaparkujete před vjezdy a výjezdy a
všimnout si toho nemusíte, jste přece na označeném parkovišti. Toto
místo by bylo dobré nějak označit lépe, zřejmě vodorovným značením.
V dlouhých řadách (nelegálně) parkujících vozidel např. v ulici
Habrmanova, by bylo dobré uprostřed opravdu udělat úsek se žlutou čárou,
aby se zde mohla vozidla bezpečně míjet zejména v zimě. Těžko plakat nad
tím, že ubude několik parkovacích míst, jde přece o parkování
nelegální....
- Na hlavní ulici I/14 a na Litomyšlské II/358 či
Podbranské III/31512 (alespoň po Zámostí) nikoho parkovat samozřejmě ani
nenapadne, parkovací místo před domem by jistě bylo fajn. Tam to je
zakázáno. Podobný režim by měl platit bez pardonu alespoň tam, kde jezdí
po trase autobusy nebo kde je velká frekvence dopravy. Zde šířka
komunikace neodpovídá a v případě průjezdu rozměrných vozidel
vznikají časté kolizní situace. Jde tedy především opět o
ulice Sadová, Slovanská a Habrmanova a stejný režim by měl platit i na
ulici Kubelkové a Kozlovské v okolí Národního domu. (mm)
|