-
-
-
Vernisážová řeč
Stanislava
Vosyky
-
na zahájení
výstavy "Vítejte na vernisáži"v pátek dne 6. srpna 2021
-
-
Dobré pozdní odpoledne,
dámy a pánové
-
(doufám, že nikoho z Vás
toto oslovení neurazilo, byť některé velké letecké společnosti je na
palubách letadel zakázaly, protože prý není genderově citlivé – věřím
však, že Litomyšli se toto šílenství zatím vyhýbá).
-
Vítejte na vernisáži
výstavy fotografií Jaroslava Plocka nazvané – Vítejte na vernisáži!
-
Jardu
Plocka, jenž se narodil v roce 1968 v Litomyšli, ale od příjezdu
z porodnice žije v České Třebové, znám od dětství. Nejprve jako
zapáleného fotbalistu (samozřejmě slávistu), zručného elektrikáře, který
se však živil např. i prodejem aut, či účastníka tanečních soutěží.
Zhruba před 20 lety zcela propadl fotografování – několikrát vystavoval
(kupř. roku 2016 v Senátu Parlamentu ČR), v roce 2010 vydal s významným
brněnským básníkem Miroslavem Fišmeisterem dnes už rozebranou knihu
Šel jsem tím městem… Česká Třebová očima fotografa a básníka, jejíž
podoba je dílem nám všem známého Jirky Lammela. V posledních deseti
letech Jarda fotograficky dokumentuje také litomyšlské vernisáže,
koncerty a další kulturní podniky. Jednak pro svou potěchu, jednak na
objednávku pořadatelů. V prvním případě jde o momentky, které zachycují
často i neobvyklé situace, k nimž na těchto akcích dochází. A právě
výběr takovýchto snímků z vernisáží, opatřených kratičkými komentáři,
někdy inspirovanými třeba Shakespearovým dílem či názvy slavných filmů,
zde autor představuje (nutno však dodat, že některé fotografie zveřejnit
nelze). Myslím, že Jarda svými snímky prokazuje jistý instinkt
paparazziho, on totiž doslova „číhá“ – 10. července jsem byl svědkem
toho, jak při nástupu sopranistky Zuzany Kopřivové a její doprovázející
harfistky na malé pódium vybudované v Klášterních zahradách na vodní
ploše doslova očima tlačil tyto umělkyně, oblečené v nádherných dlouhých
šatech, k chybnému krůčku znamenajícímu nechtěné, tedy pro fotografa
zajímavé vykoupání. Tentokrát se nedočkal!
-
Milí přátelé,
-
asi
Vás příliš nepřekvapí můj postřeh, že o výtvarné umění jde na
vernisážích až v poslední řadě. Výstižně to před 9 lety v kulturním
měsíčníku Artikl popsala mladá fotografka a publicistka Bára Alex
Kašparová: Vernisáž probíhá podle vzorového
scénáře. A častokrát nechybí ani hlavní postava dramatu – umělec. Na
vernisáži se primárně nezajímám jen o osobní životy návštěvníků show,
ale i o názor na její obsah. Brzy se ale zase navrátíme k původnímu
„Proč se s tebou Petr rozešel?“ a umění nám tvoří jen kulisu k rozhovoru
s vínem v ruce. Ve stoje. A to je asi ten zásadní rozdíl mezi kavárnou a
vernisáží. Ve stoje. A taky zdi nedekoruje IKEA. Jinak obsahy hovorů
bývají identické. Umělcova role začíná textem kurátora, který má
nanejvýš jednu stránku a častokrát končí už přípitkem. Jeho konfrontace
s divákem je tak u konce po pěti minutách. Divákova konfrontace
s vernisáží skončí po dopití všech zásob vína. Na prvním místě je
obohacující sociální konfrontace. A kvalitní víno. Umělec je v roli
spíše hostitele a umění konzumní záležitostí.
-
Vážení hosté,
-
Litomyšl
je nejen městem hudby, ale i výstav. Ta první se zde konala v roce 1894
a od té doby jich proběhly stovky. Jelikož je naše dnešní setkání vedeno
v uvolněnějším duchu, dovolím si v závěru svého proslovu seznámit Vás
s alespoň několika úsměvnými pochybeními jejich pořadatelů. Roku 1929
zařadil editor katalogu litomyšlské Krajinské výstavy východních Čech,
ředitel zdejšího gymnázia a literární historik František Autrata,
přehled prezentovaných výtvarných prací za seznam vystavených prasat,
navíc v popisu legionářské výstavky zaměnil prsť ze slavných bojišť za
prst. V roce 1944 byla ve Smetanově domě mezi dvěma výtvarnými
výstavami k vidění výstava odpadků. Roku 1950 si Litomyšlané
uvědomili, že v roce předešlém zapomněli připomenout 50. výročí úmrtí
litomyšlského rodáka Julia Mařáka, jednoho z nejvýznamnějších českých
malířů, a tak dodatečně připravili výstavu Julius Mařák a jeho škola
– byla na ní zastoupena také malířova manželka Ida užívající umělecký
pseudonym Hans Idar, jemuž se však v popisce a katalogu dostalo podoby
Haus Idar. V roce 1989 se v domě U Rytířů konal 3. ročník salónu
Výtvarná Litomyšl a Bohdana Kopeckého velmi urazila instalace
jeho cyklu kreseb Nízké Tatry na chodbě (požadoval čestné místo
v rytířském sále). Dokonce si chtěl díla ještě před vernisáží odnést a
organizátorům nikdy neodpustil, neboť další ročníky již neobeslal. Na
úplný závěr zde chci ventilovat jednu svoji kacířskou myšlenku: tak jako
je nesmyslem Mozartův výtvarný Salcburk či Wagnerův výtvarný Bayreuth,
tak stejně nesmyslný je dle mého názoru název Smetanova výtvarná
Litomyšl, zvláště když se přímo nabízí již zmíněný Julius Mařák, ve svém
rodném městě stále jaksi opomíjený.
-
Děkuji Vám za pozornost a
prosím Vás, abyste si při návštěvě jakékoliv výtvarné expozice vzpomněli
na slova slavného francouzského spisovatele Julese de Goncourta:
Nejvíc nesmyslů, ba idiotismů slyší obraz na výstavě.
-
-
-
-
-
|