Nové video
Českotřebovského deníku: Den železnice
Pěkné "železničářské video" nás zavede na lokálku na úsek trati Svitavy
- Borová u Polička a zpátky až do Třebové ve vlaku taženém lokomotivou
464.202 Rosnička, ukáže kouzelnou krajinu kolem této tratě, po které
jste možná už dlouho nejeli. Potom se vrátíme na oslavy do
českotřebovského depa, kde na spoustě záběrů uvidíme co je zde nové a co
staré, co je pýchou železnice a co patří do šrotu. Prohlédneme si
Rosničku při otáčení na točně ze všech stran. Poté také ještě video
ukazuje záběry záběry ze souběžné jízdy pantografu 475.0 a Rosničky,
podíváme se na řídící věž celého českotřebovského uzlu - budovy
019 a prohledneme také základnu požárního útvaru Správy železnic v České
Třebové , který by se měl v příštích letech stěhovat do nového. Nové
stanoviště se vším co hasiči potřebují bude vybudováno na nově
zakoupeném pozemku na Semanínské ulici za firmou Solida.
Zastupitelstvo
města jednalo poprvé v sále na Skalce
Zastupitelstvo města
jednalo v pondělí 13. září poprvé v prostorném sále internátu na Skalce. Z
27 zastupitelů se pět omluvilo: Miloslav Cindr, Radim Kolář, Lubomír Vašina,
Dalibor Zelený, Aleš Stránský. Na rozdíl od sálu v Kulturním centru
nové prostředí umožňovalo pro zastupitele více pohodlí, nemuseli svoje
dokumenty držet na klíně a odkládat je na podlahu, měli každý svůj
stolek pro dokumenty i pro umístění počítače. Je to důležité zejména
proto, že veškeré podklady pro jednání (a není jich málo) dostávají
zastupitelé v elektronické formě, šetří se tím stohy papíru.
Stěžejním
bodem programu bylo projednání 19 připravených majetkových záležitostí.
Byly přijaty většinou plným počtem hlasů přítomných zastupitelů
(22). Rozhodování o převodu sportovního areálu gymnázia na Pardubický
kraj bylo z programu staženo, protože teprve v den zasedání bylo k
dispozici vyjádření Pardubického kraje, které přináší nové podmínky.
Převod bude proto třeba projednat znovu v radě města a předložit až na
příštím říjnovém zasedání.
Převod domu s
čp. 1979 – 1983 Jezevčík
Záměr prodeje byl schválen 19. dubna za kupní cenu ve výši
77.555.768 Kč. Jako součást záměru schválilo zastupitelstvo města
rovněž podstatné podmínky prodeje. Záměr byl zveřejněn na úřední desce
města od 20.04.2021 do 06.05.2021.
Schválený záměr byl následně doplněn usnesením zastupitelstva
města č. 88 dne 14.06.2021 (změněna jedna z podstatných podmínek prodeje a v návaznosti na
změnu zápisu bytového domu v katastru nemovitostí byl nově označen předmět převodu jako
pozemek stpč. 3509, jehož součástí je budova čp. 1979, 1980, 1981, 1982, 1983).
Opětovně byl celý záměr zveřejněn na úřední desce města od 16.06.2021
do 02.07.2021. K záměru se přihlásilo žádostí ze dne 16.08.2021
Bytové družstvo Jezevčík. Členy bytového družstva jsou všichni
stávající nájemníci bytového domu. Členská schůze družstva dne 11.08.2021 schválila nákup bytového
domu, přijetí úvěru (ČSOB) na 77.555.768 Kč na 25 let, 15 let fixace, úrokové sazby 1,93 %,
možnost mimořádné splátky 2x ročně, čerpání do 30.09.2021. Představenstvo družstva rovněž
vyslovilo souhlas s textem. předkládané kupní smlouvy.
Jelikož předmětem poměrně vypjatých diskuzí byla otázka kupní ceny
a jejího zdůvodnění byla vypracována poměrně obsáhlá důvodová zpráva,
která se snaží záležitost hlouběji osvětlit s cílem získat pro převod větší podporu mezi
zastupiteli (než byla při dubnovém projednání záměru). Důvodová zpráva byla radou města projednána
dne 30.08.2021 a 31.08.2021 byla rozeslána zastupitelům. K tomuto
materiálu nepřišla žádná zpětná vazba. Schválit prodej a celý text smlouvy doporučila rada města dne 6.
září a o týden později 13. září byl předložen ke schválení
zastupitelstvu města. Při hlasování bylo 19 hlasů pro návrh usnesení a
tři zastupitelé (Jiří Ducháček, Zbyněk Ruda a Jaroslav Zedník) se
hlasování zdrželi.
Další část jednání byla věnována problematice Změny územního plánu
č. 2.
Zastupitelům bylo předloženo celkem 7 žádostí o zařazení do
dalšího projednávání a posuzování, z toho tři návrhy usnesení byly
nedoporučující. Právě o nich se debatovalo v tom smyslu, že by bylo
výhodné připravit k zařazení i tyto případy, u kterých byly vyhodnoceny
nedostatky, pro které není možné očekávat úspěch. Jde především o žádost
zajistit plochu pro bydlení v lokalitách s bonitou II. třídy, kde je
možný zábor zemědělské půdy pouze pro veřejný zájem (především silnice, inž. sítě) a jinak by zde možné stavět prostě nebylo. Žadatelé mohou na
Pozemkovém úřadu požádat o přezkum bonity a žádost podat znovu. Podané
protinávrhy nebyly přijaty a tak do dalšího projednávání Změny č. 2 byly
přijaty 4 žádosti.
Dalším bodem jednání bylo usnesení o přípravě regulačního plánu
městské památkové zóny, které je vynucené žádostí investora stavět v
lokalitě Nábřeží Míru mezi bývalou saunou a Kobylím dolem. Tato oblast
patří do městské památkové zóny a její úprava bude tedy nyní dále
posouzena. Komise pro územní plánování
podaný návrh
projednala a doporučuje radě města pořízení Změny
č. 2
Regulačního plánu MPZ města Česká Třebová
na bydlení městské s
podmínkou zapracování regulace prostorového uspořádání (podlažnost,
objem). Návrh byl odsouhlasen plným počtem přítomných zastupitelů.
Schválení nové obecně závazné vyhlášky o místním poplatku za odvoz
a likvidaci komunálního odpadu.
Místní poplatek za obecní systém odpadového hospodářství – spolu s
místním poplatkem za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci –
patří mezi místní poplatky za komunální odpad, které nahrazují
dosavadní zákonné formy zpoplatnění nakládání s komunálním odpadem. V
České Třebové se navrhuje zpoplatnit nakládání s komunálním odpadem
místním poplatkem za systém odpadového hospodářství. Sazba, resp. výše
poplatku se vztahuje k poplatkovému období a nesmí podle § 10h odst. 1
zákona o místních poplatcích překročit částku 1 200 Kč. Výše poplatku
je zákonem omezena pouze touto absolutní částkou, bez vazby na náklady
obce na provoz systému odpadového hospodářství. V tomto zákonném
limitu může obec stanovit výši sazby podle svého uvážení a nemusí ji v
obecně závazné vyhlášce nijak zdůvodňovat. Stávající OZV o místním
poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění,
využívání a odstraňování komunálních odpadů byla v tomto smyslu
upravena tak, aby od 1. ledna 2022 odpovídala změněnému zákonu o
místních poplatcích.
Sazba poplatku je navržena ve výši 720 Kč, což proti stávající
sazbě 588 Kč představuje navýšení o 22,44%. Stávající sazba byla
platná od 1.1. 2013 a roční výdaje města na likvidaci komunálního
odpadu stouply proti roku 2013 téměř o 28 %.
V nové OZV o místním poplatku za obecní systém odpadového
hospodářství není nad rámec zákonných změn navrhována proti
stávající úpravě žádná změna, která se týká rozsahu osvobození a
úlev od poplatku. Totožná je i splatnost poplatku , kdy poplatek
je splatný jednorázově ve výši 720,- Kč k 30. dubnu příslušného kalendářního roku
Obecně
závazná vyhláška o stanovení obecního systému odpadového
hospodářství na území města
Odbor životního prostředí ve spolupráci s právním odborem a
společností Eko Bi s.r.o. připravil návrh nové obecně
závazné vyhlášky o stanovení obecního systému odpadového
hospodářství na území města Česká Třebová.
Nová vyhláška je připravována v návaznosti na legislativní změny
v oblasti odpadového
hospodářství a také v návaznosti na chystané změny v systému
odpadového hospodářství města Česká Třebová od roku 2022.-
Vyhláška byla před projednáním konzultována na Ministerstvu
vnitra ČR.
Změny, které se v návrhu nové vyhlášky promítnou nejvíce, se
týkají:
- zavedení systému adresného svozu odpadů dům od domu (door-to-door)
- zavedení evidence sběrných nádob na komunální i tříděný
odpad
- zavedení svozu bioodpadu v souvislosti s výstavbou nové
kompostárny v Třebovicích
- zrušení svozu komunálního odpadu z chatových oblastí, s
možností svozu odpadu ve vlastních
nádobách z nemovitostí určených k rekreaci z předem určených
svozových míst
Obě vyhlášky, které se týkají likvidace odpadu byly schváleny
plným počtem přítomných zastupitelů.
Posledním
bodem jednání bylo schválení finanční pomoci pro obce postižené
řáděním tornáda na jižní Moravě. Částka 100000 tisíc Kč je určena na
konto finanční sbírky Jihomoravského kraje, který přerozděluje
prostředky ze sbírky potřebným.
Záznam z jednání najdete na
youtube kanálu Českotřebovského deníku na odkazu
https://youtu.be/wI686Y-Z8-U
Má však málo srozumitelný zvukový záznam
způsobený snímáním zvuku přes akustickou soustavu v sále. Příště to
jistě bude vyřešeno....
Stavba obchvatu
Kojic
za 280 milionů korun začíná
Další krok ke zrychlení spojení mezi Pardubickým a Středočeským
krajem byl učiněn. Po vybudování obchvatu Chvaletic byla v pondělí
slavnostně zahájena stavba obchvatu Kojic na silnici II/322 směrem na
Kolín. Náročná stavba vyjde Pardubický kraj na 280 milionů korun
včetně daně. Sdružení společnosti Metrostav Infrastructure a Chládek a
Tintěra se zavázalo dokončit stavbu za 371 dní od převzetí staveniště.
„Po vybudování obchvatu Chvaletic se jedná o druhou stavbu silnice
II. třídy v našem kraji ve zcela nové trase. To kladlo velký nárok na
projektování celé stavby. Tu se nám v rámci výběrového řízení podařilo
zlevnit o 85 milionů korun oproti předpokládané hodnotě. Sdružení
stavebních firem zvítězilo s nabídkou 280 milionů korun včetně daně a
zároveň s nejkratší délkou realizace 371 dní, což je výrazné zkrácení
oproti konkurenčním nabídkám. Snažíme se, aby se silniční stavby pokud
možno neprodlužovaly, jelikož to má vliv jak na osobní dopravu, tak na
objízdné trasy naší autobusové dopravy,“ řekl hejtman Martin
Netolický.
Stavba je tvořena třemi etapami. První etapu tvoří úsek silnice
Chvaletice – Kojice, druhou etapou je samotný obchvat Kojic a třetí
etapu tvoří úsek silnice II/322 od křižovatky s III/3224 po nový
obchvat Kojic. Stavba má velký dopravní význam v přímém dopravním
spojení na ose Pardubice – Kolín s napojením na dálnici D11. „Obchvat
obce Kojice vyloučí osobní, ale i nákladní kamionovou dopravu na
průtahu obcí, což samozřejmě bude znamenat výrazné uklidnění dopravy
pro obyvatele obce. Zároveň je stavba důležitá pro připravovanou
investici Středočeského kraje, kterou je propojeni obcí Vinařice a
Bernardov,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Kortyš,
který přidal také jednu zajímavost celé stavby. „Technickou
zajímavostí, a tím také náročnou v rámci příprav, je nepochybně způsob
založení zemního tělesa na náspu, kde se v současné době nachází
rybníky a mokřady. Proto také bylo projektování stavby tak náročné,“
řekl Kortyš.
V rámci přípravy stavby byl v území proveden archeologický
průzkum. „Při archeologickém průzkumu se podařilo objevit torzo osady
z přelomu 12. a 13. století. Byla nalezena i grafitová keramika, která
časově odpovídá první písemné zmínce o obci. Lokalitou probíhala
erozní rýha, na jejímž dně se podařilo objevit torzo pozdně laténského
hrnce,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast investic a kultury Roman
Línek s tím, že průzkum odhalil další zajímavé informaci o obci. „Ve
všech sondách se pod stávajícími statky podařilo objevit starší zdiva
spadající do konce 15. až poloviny 16. století, což napovídá o
historickém vývoji formování obce od 12. století až do současnosti,“
doplnil Línek.
Stavba se svým rozsahem řadí mezi finančně nejnáročnější, a proto
na ni kraj využívá dotačních možností Evropské unie. „Integrovaný
regionální operační program nám v tomto případě pomůže částkou 85
procent z celkových uznatelných nákladů stavby. Na rozpočet
Pardubického kraje tak zbude 15 procent z těchto nákladů, což je
společně se snížením výsledné částky vlivem výběrového řízení
jednoznačně pozitivní zpráva,“ sdělil radní pro evropské fondy a
regionální rozvoj Ladislav Valtr.
„Věnovali jsme přihlášce do výběrového řízení mimořádnou pozornost
a jsem velice rád, že se nám podařilo uplatnit naše bohaté zkušenosti
a společně s naším partnerem jsme zadavateli představili nejvýhodnější
nabídku. Potvrdila se tím naše strategie, která je založena na
výrazném zeštíhlení a razantním zvýšením flexibility naší společnosti.
Metrostav Infrastructure tak se svým zkušeným týmem nejen potvrzuje
prémiovou pozici v oblasti silničního stavitelství, ale navíc k tomu
získává konkurenční výhodu ve schopnosti rychlého, cenově výhodného a
kvalitního provedení staveb. Dalším výrazným benefitem je schopnost
stát se vyhledávaným dodavatelem jak pro velké silniční stavby
celostátního významu, tak pro regionální projekty na úrovni krajů i
jednotlivých obcí. Těšíme se, až se opět sejdeme při předání hotového
díla zástupcům Pardubického kraje a až silnice začne sloužit řidičům a
uleví obyvatelům přilehlé obce Kojice.“ řekl při zahájení stavby Ing.
Zdeněk Ludvík, ředitel a předseda představenstva Metrostav
Infrastructure.
„Naše společnost Chládek a Tintěra, Pardubice působí nejen na
východočeském stavebním roce trhu více jak 25 let. Za loňský rok jsme
dosáhli oceněné TOP stavební firma roku v ČR podle hodnocení veřejných
zadavatelů. Jsme velmi rádi, že se nám povedlo s naším partnerem ve
sdružení uspět při výběrovém řízení o tuto významnou zakázku. Je to
pro nás velká příležitost dokázat, že ocenění nebylo náhodné.
Uvědomujeme si náročnost stavby i skutečnost, že na čas snížíme
komfort obyvatelům Kojic i přilehlých obcí. Věřím ale, že společně
s naším partnerem ve sdružení a se zkušeným investorem Pardubickým
krajem vytváříme silný tým, který projekt předá do užívání veřejnosti
v plánovaném termínu.“ řekl při zahájení stavby Petr Janeček, člen
představenstva Chládek a Tintěra Pardubice a.s.
|