Českotřebovský deník 264/2021 (20/9)
Nové video Českotřebovského deníku: 
2. kolo II. hokejbalové ligy - Lokomotiva napravila reputaci 

  Sestřih z II. a III. třetiny
vítězného zápasu
Lokomotiva Česká Třebová  vers.
SK hokejbal Žamberk 11:2 
ukazuje bojovnou atmosféru zápasu,
který se hrál v sobotu 18. září 2021.
Lokomotiv a tím napravila vysokou porážku,
kterou vstoupila do podzimní části soutěže
v utkání s HBC Pardubice C v I kole.

Zahájily hokejové soutěže mládeže

Mládežnický hokejový klub TJ Lokomotiva Česká Třebová zahájil  novou sezónu, do které přihlásil týmy juniorů (hrají regionální ligu) , dorostu, mladších a starších žáků.  Výsledky prvních zápasů jsou velmi povzbudivé= a znamenají, že se např. českotřebovské týmy dorostu a starších žáků dostaly na špici tabulek ve svých soutěžích po zápasech vyhraných rozdílem třídy.  Podrobné informace z hokejového dění mládeže uvádíme na tomto odkaze

VIDEO Z CENTRA: VLADIMÍR VANĚK

Tématem povídání se zakladatelem a managerem celku HC Kohouti Česká Třebová byla aktuální forma třebovského hokeje a jeho ambice v nově začínající sezóně. Na přetřes se však dostaly i další sportovní aktivity našeho hosta, jako je například každoroční pořádání Českotřebovského cyklomaratonu. Video najdete na odkaze ZDE

Kompostárna na skládce v Třebovici bude dokončena do dubna 2022

Investici tvoří stavební práce, které provádí společnost Agile a k tomu  tvoří podstatnou část  investice do technologie, kterou tvoří
tři soubory strojů, Strojní vybavení v hodnotě cca 10 milionů korun bude dodáno na kompostárnu  po dokončení základní betonové desky kompostárny. Financování je zajištěno s využitím předem schváleného úvěrového rámce. Jedná se o důležitou investici. Díky kompostárně bude možné nastartovat nový systém třídění odpadu ve městě a snížit množství komunálního odpadu ukládaného na skládce. Skládkování je nyní po schválení nového odpadového zákona stále rok od roku dražší.  Pokud by se snížení objemu odpadu  na skládce snížit nepodařilo, poplatky za skládkování, a tím i pro domácnosti by se dramaticky zvýšily.
 

O úklid a vybavení Javorky je třeba se průběžně starat  - je to pořád stejné 

Na včerejší příspěvek  o nepořádku na grilovišti  reaguje Aleš Spirman a posílá řadu fotografií, které ukazují, že Javorka není jen naše chlouba, ale tvoří velký pro město velký problém. Děkuji za podněty a připomínky.Je pravda, že zatím nemáme metody, jak se o park a jeho úklid průběžně starat.  Ony na to nejsou ani podmínky a nepořádek u laviček lze vysvětlit i tím, že odpadkové koše jsou v parku špatně umístěny. Dosavadní neúspěchy nám nemohou být omluvou, musíme se snažit stav napravit.
Údržbu a úklid parku Javorka si však bere na paškál  skoro každé jednání rady města a bývá na programu valné hromady společnosti Eko Bi.. Potřebu navýšit počet pracovníků tzv. zelené party vyžadují také další veřejné prostory ve městě. Připravuje se např. velmi potřebná úprava pomníku obětem válek v Habrmanově ulici, kde je nutně potřeba upravit stav prostoru před pomníkem. Vždyť zde budeme zase v listopadu připomínat Den veteránů. Je to úkol, nad kterým nechce vedení města mávnou rukou. Zvýšení dohledu Městské policie nad Javorkou je jedna věc, druhá věc je pravidelný, někdy i každodenní úklid a rychlá náprava poškozeného mobiliáře. Aby vylomené části mostku u pramene Javorka (viz fotografie) byly rychle opraveny. 
 Trvalým cílem kritiky jsou griloviště. Třeba zde nemusí být dvě, stačilo by jedno a dobře ohlídané. To druhé by  pak mohlo být  v jiném prostoru, pokud to vyplyne z potřeb lokality. Myslím, že taková místa jsou. A pokud nejsou tak hledejme. Proč zbytečně zvyšovat počet zdrojů nepořádku a problémů v Javorce. 
Některé prvky mají již životnost za sebou je třeba řešit  jejich obnovu. Ohromující jsou ceny, které by měla tato náprava  stát. Konkrétně jde o dětskou atrakci "Selka", která možná nemá vysokou hodnotu uměleckou, ale jde o tradiční třebovskou oblíbenou atrakci a snad každá návštěva rodiny s malými dětmi v parku Javorka začíná nebo končí právě u Selky. A podle rozpočtu by měla obnova  atrakce stát 250 tisíc korun!  Hledá se lacinější řešení. Věříme, že se najdou ochotné ruce, firmy, podnikatelé, odborné školy, které napomůžou obnově a společně se podaří  atrakci opět uvést do dobrého nebo až dokonalého stavu. První  nabídky už jsou a tak věřím, že nebudou osamoceny.  Na dalším obrázku je javorecká selka po poslední velké opravě v srpnu 2010. (mm)

Javorecká selka                                                                 

Jedno z míst, kde selka dříve stávala, se nacházelo v blízkosti dnes již neexistujícího dolního pavilonu, který býval  v místě pozdější tabule vycházkového okruhu „Liščí stopou“. Své stanoviště mívala na boku tohoto pavilonu, při cestě vedoucí k rybářské líhni nad korytem potoka, který tudy tehdy protékal. Selka byla po obou stranách doplněna malými kolotoči, umístěnými rovněž ve skleněných skříňkách.
Díky vzpomínkám pana Rudolfa Fibigara se podařilo upřesnit, že ony kolotoče včetně pohybového mechanizmu byly dílem jeho děda, českotřebovského občana rolníka Františka Fibigara (* 1863), žijícího v domku čp. 773 v Jiráskově ulici, postaveném v roce 1902. Dlouhotřebovský rodák František Fibigar byl prvním ze sousedů, kteří se na počátku 20. století v této nově vznikající ulici usadili. Proto se jí před získáním oficielního pojmenování hovorově říkalo „Fibigarova ulice“, stejně jako navazující most nad železniční tratí byl znám jako „Fibigarův most.“ Jeho polnosti se rozkládaly na nyní zastavěné Jelenici.
František Fibigar  vyrobil i další  kolotoče s  panenkami, zhotovené z kovu a přebytečných  hodinových součástí, především per a koleček. Do pohybu se uváděly natahováním na klíček, tedy obdobně jako budíky. Tyto vlastní  výrobky měl vystaveny za okny svého stavení, kde jej mohli kolemjdoucí pravidelně obdivovat. František Fibigar zemřel v roce 1942.
Děkujeme panu Fibigarovi  za  cenné informace.   
Martin Šebela, článek z roku 2011

Selka bývala i na pohledech Františka Lukavského


Kamiony z dálnice mají přes Bohdaneč cestu uzavřenou 

Po několika dlouhých letech si lázeňské městečko společně s okolními obcemi uleví. Řidiči nákladních automobilů si přes Chýšť, Voleč, Rohovládovu Bělou, Bukovku a Lázně Bohdaneč zkracovali cestu. Tomu je nyní konec, v úseku Lázně Bohdaneč – D11 je vjezd pro tranzitní dopravu nad dvanáct tun zakázán.
„Uskutečnilo se několik jednání se zástupci obcí a Ministerstvem dopravy, které tento stav hodně trápil. Na silnici první třídy není možné cedule se zákazem vjezdu pro tranzitní dopravu osadit, a proto jsme se rozhodli, že si silnici převezmeme do naší správy. Chtěli jsme si ji ale převzít v co nejlepším stavu, proto byl proces převzetí delší, než jsme čekali. Ano, kraj musí vynaložit finanční prostředky na údržbu, ale můj názor je, že kraj má pomoci tam, kde už samospráva vystřílela všechny náboje a řešení je v nedohlednu,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Kortyš.
Kraj při jednáních s Ministerstvem dopravy získal finanční prostředky na zvýšení bezpečnosti v úseku Lázně Bohdaneč – D11 pomocí položení tichého koberce a vybudováním vjezdových bran.
Velkou roli v celé situaci sehrály samosprávy města Bohdaneč a obce Rohovládové Bělé. „Myslím, že už bych se ani nedopočítal toho, kolik let trvalo, než se situaci ohledně tranzitní dopravy nad dvanáct tun v Bohdanči a obcích na trase podařilo vyřešit. Přidanou hodnotou je rekonstrukce průtahu našeho města. Dokončili jsme nyní první, nejdelší etapu rekonstrukce silnice, od mlýnů po okružní křižovatku. Ale čekají nás ještě další tři – od okružní křižovatky k mostu přes rajskou struhu, rekonstrukce mostu a úsek od mostu ke konci města směr Pardubice. Se zahájením počítáme v jarních měsících příštího roku. Práce před sebou máme ještě hodně, nicméně mě už teď velmi těší, kam jsme se posunuli. Oddychnou si nejen obyvatelé, ale také lázeňští hosté,“ konstatoval místostarosta města Lázně Bohdaneč Josef Štěpanovský.
V návaznosti na zákaz vjezdu tranzitní dopravy se plánuje také vybudování nové okružní křižovatky v Rybitví. „To povede k větší bezpečnosti a zklidnění dopravy. Cedule se zákazem vjezdu se pak posune až na tuto křižovatku, která mimo jiné bude přizpůsobena tomu, aby se na ní mohla zbloudilá nákladní vozidla otočit,“ upřesnil Kortyš.

Kraj spolupracuje při opravě pardubické Larischoivy vily

Pardubický kraj před několika lety společně s městem Pardubice a ministerstvem kultury a Československou obcí legionářskou uzavřel memorandum o spolupráci na opravách Larischovy vily, která je Národní kulturní památkou. Pardubický kraj prozatím uvolnil přes 17 milionů s tím, že k 15 milionům se kraj zavázal právě v rámci memoranda. Nyní rozhodli krajští radní o vyčlenění tří milionů korun na pokračování prací.
„Opravy jednotlivých částí Larischovy vily úspěšně pokračují, avšak problémem se stala finanční stránka, jelikož i přes opakované přísliby neobdržela Československá obec legionářská finanční prostředky ze státního rozpočtu. Je však nutné, aby se práce nezastavily, a proto jsme se rozhodli nad rámec stávajícího memoranda uvolnit další tři miliony korun z krajského rozpočtu,“ řekl hejtman Netolický. „Svůj závazek k legionářům jsme stejně jako město splnili, a proto bychom chtěli, aby se i stát přihlásil k opravám a zpřístupnění tohoto místa, a to nejen proto, že si v příštím roce budeme připomínat 80 let od tragických událostí spojených Ležáky, Larischovou vilou a nedalekým popravištěm,“ řekl hejtman Martin Netolický.
Krajská dotace bude poskytnuta na opravu fasády křídla hlavní budovy a aktualizace projektové dokumentace. V letošním roce je realizována oprava fasády křídla hlavní budovy, dokončení opravy střech hlavní budovy či zpracování restaurátorských posudků a průzkumů. „Zpřístupnění Larischovy vily návštěvníkům a otevření celého pietního území patří mezi důležité úkoly naší samosprávy. Jedním z předpokladů pro další rozvoj bylo zařazení na seznam Národních kulturních památek, což se nám podařilo. Osobně jsem přesvědčený, že by toto místo měl navštívit každý občan nejen našeho kraje a pomoc s jeho opravou pokládám za naši přirozenou povinnost,“ řekl náměstek hejtmana pro oblast investic a kultury Roman Línek.