-
Nové video
Českotřebovského deníku:
-
2. kolo II.
hokejbalové ligy - Lokomotiva napravila reputaci
-
Sestřih z II. a III. třetiny
- vítězného zápasu
- Lokomotiva Česká Třebová vers.
- SK hokejbal Žamberk 11:2
- ukazuje bojovnou atmosféru zápasu,
- který se hrál v sobotu 18. září 2021.
- Lokomotiv a tím napravila vysokou porážku,
- kterou vstoupila do podzimní části soutěže
- v utkání s HBC Pardubice C v I kole.
-
Zahájily
hokejové soutěže mládeže
- Mládežnický hokejový klub TJ Lokomotiva
Česká Třebová zahájil novou sezónu, do které přihlásil týmy
juniorů (hrají regionální ligu) , dorostu, mladších a starších žáků.
Výsledky prvních zápasů jsou velmi povzbudivé= a znamenají, že se např.
českotřebovské týmy dorostu a starších žáků dostaly na špici tabulek ve
svých soutěžích po zápasech vyhraných rozdílem třídy. Podrobné
informace z hokejového dění mládeže
uvádíme na tomto odkaze
-
VIDEO Z
CENTRA: VLADIMÍR VANĚK
- Tématem povídání se zakladatelem
a managerem celku HC Kohouti Česká Třebová byla aktuální forma
třebovského hokeje a jeho ambice v nově začínající sezóně. Na přetřes
se však dostaly i další sportovní aktivity našeho hosta, jako je
například každoroční pořádání Českotřebovského cyklomaratonu.
Video najdete
na odkaze ZDE
-
Kompostárna na
skládce v Třebovici bude dokončena do dubna 2022
- Investici tvoří stavební práce, které provádí společnost
Agile a k tomu tvoří podstatnou
část investice
do technologie, kterou tvoří
- tři soubory strojů,
Strojní vybavení v hodnotě cca 10 milionů korun bude dodáno na
kompostárnu po dokončení základní betonové desky kompostárny.
Financování je zajištěno s využitím předem schváleného úvěrového rámce.
Jedná se o důležitou investici. Díky kompostárně bude možné nastartovat
nový systém třídění odpadu ve městě a snížit množství komunálního odpadu
ukládaného na skládce. Skládkování je nyní po schválení nového
odpadového zákona stále rok od roku dražší. Pokud by se snížení
objemu odpadu na skládce snížit nepodařilo, poplatky za
skládkování, a tím i pro domácnosti by se dramaticky zvýšily.
-
-
O úklid a
vybavení Javorky je třeba se průběžně starat - je to pořád stejné
-
- Na včerejší příspěvek o nepořádku na
grilovišti reaguje Aleš Spirman a posílá řadu fotografií, které
ukazují, že Javorka není jen naše chlouba, ale tvoří velký pro město
velký problém. Děkuji za podněty a připomínky.Je pravda, že zatím
nemáme metody, jak se o park a jeho úklid průběžně starat. Ony na
to nejsou ani podmínky a nepořádek u laviček lze vysvětlit i tím, že
odpadkové koše jsou v parku špatně umístěny. Dosavadní neúspěchy nám
nemohou být omluvou, musíme se snažit stav napravit.
-
Údržbu a úklid parku Javorka si však bere na
paškál skoro každé jednání rady města a bývá na programu valné
hromady společnosti Eko Bi.. Potřebu navýšit počet pracovníků tzv.
zelené party vyžadují také další veřejné prostory ve městě. Připravuje
se např. velmi potřebná
úprava pomníku obětem válek v Habrmanově ulici, kde je nutně potřeba
upravit stav prostoru před pomníkem. Vždyť zde budeme zase v listopadu
připomínat Den veteránů. Je to úkol, nad kterým nechce vedení města
mávnou rukou. Zvýšení dohledu Městské policie nad Javorkou je jedna věc,
druhá věc je pravidelný, někdy i každodenní úklid a rychlá náprava
poškozeného mobiliáře. Aby vylomené části mostku u pramene Javorka (viz
fotografie) byly rychle opraveny.
- Trvalým cílem kritiky jsou griloviště. Třeba zde nemusí být dvě, stačilo by jedno a dobře ohlídané.
To druhé by pak mohlo být v jiném prostoru, pokud to vyplyne
z potřeb lokality. Myslím, že taková místa jsou. A pokud nejsou tak
hledejme. Proč zbytečně zvyšovat počet zdrojů nepořádku a problémů v
Javorce.
- Některé prvky mají již životnost za sebou je
třeba řešit jejich obnovu. Ohromující jsou ceny, které by měla
tato náprava stát. Konkrétně jde o dětskou atrakci "Selka", která
možná nemá vysokou hodnotu uměleckou, ale jde o tradiční třebovskou
oblíbenou atrakci a snad každá návštěva rodiny s malými dětmi v parku
Javorka začíná nebo končí právě u Selky. A podle rozpočtu by měla obnova
atrakce stát 250 tisíc korun! Hledá se lacinější řešení. Věříme,
že se najdou ochotné ruce, firmy, podnikatelé, odborné školy, které
napomůžou obnově a společně se podaří atrakci opět uvést do
dobrého nebo až dokonalého stavu. První nabídky už jsou a tak
věřím, že nebudou osamoceny. Na
dalším obrázku je javorecká selka po poslední velké opravě v srpnu 2010. (mm)
-
-
Javorecká
selka
-
Jedno z míst, kde selka dříve stávala, se nacházelo
v blízkosti dnes již neexistujícího dolního pavilonu, který býval v
místě pozdější tabule vycházkového okruhu „Liščí stopou“. Své
stanoviště mívala na boku tohoto pavilonu, při cestě vedoucí k
rybářské líhni nad korytem potoka, který tudy tehdy protékal. Selka
byla po obou stranách doplněna malými kolotoči, umístěnými rovněž ve
skleněných skříňkách.
- Díky vzpomínkám pana Rudolfa Fibigara se podařilo
upřesnit, že ony kolotoče včetně pohybového mechanizmu byly dílem jeho
děda, českotřebovského občana rolníka Františka Fibigara (* 1863),
žijícího v domku čp. 773 v Jiráskově ulici, postaveném v roce 1902.
Dlouhotřebovský rodák František Fibigar byl prvním ze sousedů, kteří
se na počátku 20. století v této nově vznikající ulici usadili. Proto
se jí před získáním oficielního pojmenování hovorově říkalo „Fibigarova
ulice“, stejně jako navazující most nad železniční tratí byl znám jako
„Fibigarův most.“ Jeho polnosti se rozkládaly na nyní zastavěné
Jelenici.
- František Fibigar vyrobil i další kolotoče s
panenkami, zhotovené z kovu a přebytečných hodinových součástí,
především per a koleček. Do pohybu se uváděly natahováním na klíček,
tedy obdobně jako budíky. Tyto vlastní výrobky měl vystaveny za okny
svého stavení, kde jej mohli kolemjdoucí pravidelně obdivovat.
František Fibigar zemřel v roce 1942.
- Děkujeme panu Fibigarovi za cenné
informace.
- Martin
Šebela, článek z roku 2011
-
Selka bývala
i na pohledech Františka Lukavského
-
-
Kamiony z
dálnice mají přes Bohdaneč cestu uzavřenou
-
Po
několika dlouhých letech si lázeňské městečko společně s okolními obcemi
uleví. Řidiči nákladních automobilů si přes Chýšť, Voleč, Rohovládovu
Bělou, Bukovku a Lázně Bohdaneč zkracovali cestu. Tomu je nyní konec,
v úseku Lázně Bohdaneč – D11 je vjezd pro tranzitní dopravu nad dvanáct
tun zakázán.
- „Uskutečnilo se několik jednání se zástupci obcí a Ministerstvem
dopravy, které tento stav hodně trápil. Na silnici první třídy není
možné cedule se zákazem vjezdu pro tranzitní dopravu osadit, a proto
jsme se rozhodli, že si silnici převezmeme do naší správy. Chtěli jsme
si ji ale převzít v co nejlepším stavu, proto byl proces převzetí delší,
než jsme čekali. Ano, kraj musí vynaložit finanční prostředky na údržbu,
ale můj názor je, že kraj má pomoci tam, kde už samospráva vystřílela
všechny náboje a řešení je v nedohlednu,“ uvedl náměstek hejtmana pro
oblast dopravy Michal Kortyš.
- Kraj při jednáních s Ministerstvem dopravy získal finanční
prostředky na zvýšení bezpečnosti v úseku Lázně Bohdaneč – D11 pomocí
položení tichého koberce a vybudováním vjezdových bran.
- Velkou roli v celé situaci sehrály samosprávy města Bohdaneč a obce
Rohovládové Bělé. „Myslím, že už bych se ani nedopočítal toho, kolik let
trvalo, než se situaci ohledně tranzitní dopravy nad dvanáct tun v Bohdanči
a obcích na trase podařilo vyřešit. Přidanou hodnotou je rekonstrukce
průtahu našeho města. Dokončili jsme nyní první, nejdelší etapu
rekonstrukce silnice, od mlýnů po okružní křižovatku. Ale čekají nás
ještě další tři – od okružní křižovatky k mostu přes rajskou struhu,
rekonstrukce mostu a úsek od mostu ke konci města směr Pardubice. Se
zahájením počítáme v jarních měsících příštího roku. Práce před sebou
máme ještě hodně, nicméně mě už teď velmi těší, kam jsme se posunuli.
Oddychnou si nejen obyvatelé, ale také lázeňští hosté,“ konstatoval
místostarosta města Lázně Bohdaneč Josef Štěpanovský.
- V návaznosti na zákaz vjezdu tranzitní dopravy se plánuje také
vybudování nové okružní křižovatky v Rybitví. „To povede k větší
bezpečnosti a zklidnění dopravy. Cedule se zákazem vjezdu se pak posune
až na tuto křižovatku, která mimo jiné bude přizpůsobena tomu, aby se na
ní mohla zbloudilá nákladní vozidla otočit,“ upřesnil Kortyš.
-
Kraj
spolupracuje při opravě pardubické Larischoivy vily
-
Pardubický
kraj před několika lety společně s městem Pardubice a ministerstvem
kultury a Československou obcí legionářskou uzavřel memorandum o
spolupráci na opravách Larischovy vily, která je Národní kulturní
památkou. Pardubický kraj prozatím uvolnil přes 17 milionů s tím, že
k 15 milionům se kraj zavázal právě v rámci memoranda. Nyní rozhodli
krajští radní o vyčlenění tří milionů korun na pokračování prací.
- „Opravy jednotlivých částí Larischovy vily úspěšně pokračují,
avšak problémem se stala finanční stránka, jelikož i přes opakované
přísliby neobdržela Československá obec legionářská finanční prostředky
ze státního rozpočtu. Je však nutné, aby se práce nezastavily, a proto
jsme se rozhodli nad rámec stávajícího memoranda uvolnit další tři
miliony korun z krajského rozpočtu,“ řekl hejtman Netolický.
„Svůj závazek k legionářům jsme stejně jako město splnili, a proto
bychom chtěli, aby se i stát přihlásil k opravám a zpřístupnění tohoto
místa, a to nejen proto, že si v příštím roce budeme připomínat 80 let
od tragických událostí spojených Ležáky, Larischovou vilou a nedalekým
popravištěm,“ řekl hejtman Martin Netolický.
- Krajská dotace bude poskytnuta na opravu fasády křídla hlavní budovy
a aktualizace projektové dokumentace. V letošním roce je realizována
oprava fasády křídla hlavní budovy, dokončení opravy střech hlavní
budovy či zpracování restaurátorských posudků a průzkumů.
„Zpřístupnění Larischovy vily návštěvníkům a otevření celého pietního
území patří mezi důležité úkoly naší samosprávy. Jedním z předpokladů
pro další rozvoj bylo zařazení na seznam Národních kulturních památek,
což se nám podařilo. Osobně jsem přesvědčený, že by toto místo měl
navštívit každý občan nejen našeho kraje a pomoc s jeho opravou pokládám
za naši přirozenou povinnost,“ řekl náměstek hejtmana pro oblast
investic a kultury Roman Línek.
|