Miloš Dušek - nedožitých 95 let (*20.5 1926, + srpen 2012 )
|
Jako
skutečně velmi mladý se zapojil do odbojové činnosti ve skupině Mladý
východ, jedné ze skupin, které zde na Českotřebovsku pracovaly.
Podávaly např. informace o vojenských transportech. O ně měli veliký
zájem také naši spojenci, a to prostřednictvím našich zahraničních
odbojových center na západě, (Velká Británie) ale i na východě (SSSR)
a to prostřednictvím krátkovlnných vysílaček, které v naší okupované
vlasti používal\ některé odbojové skupiny. Při vyzrazení ilegální
práce pak Miloše Duška stejně jako další členy skupin čekalo zatčení a
nucené práce, koncentrační tábor. Pro Miloše Duška dopadla tato
životní kapitola dobře, vrátil se domů a nastoupil do práce do
parnické textilky, pracoval v přádelně. Byl členem posledním žijícím
členem odbojářem z II. sv. války v našem městě
Jako památku na tuto odbojovou činnost a na dobu války měl Miloš Dušek
doma ve své knihovně vystavené pamětní medaile, čestná oznaky a
uznání, vlaječky, a další artefakty, měl dokonalý přehled o
jednotlivých leteckých perutích anglického královského letectva a
jejich rozlišovacích znacích a dovedl o nich poutavě vyprávět. Tato
záliba jej zavedla do skupiny českotřebovských (a
orlickoústeckých) leteckých modelářů. Zde Miloš Dušek dobře
zapadl do kolektivu, který dosáhl pro Českou Třebovou řadu úspěchů i
na mezinárodních soutěží včetně Mistrovství světa. V rámci kolektivu
modelářů byli plastikoví, kteří tvořili co nejvěrnější kopie leteckých
strojů používaných v armádách či civilním sektoru. Miloš Dušek
byl i jedním z iniciátorů odhalení pamětní desky českotřebovským
letcům na pomníku padlých na Tyršově náměstí. Celoživotní práci
Miloše Duška ocenilo Město Česká Třebová před pěti lety udělením Ceny
starosty. Krátce na to Miloš Dušek zemřel. |
-
Lubomír Hýbl - 85
let (*18.5.1936)
-
Divadlo.
Ve svém rodném listu má datum narození 18. května 1936 a jméno, které se
shoduje se jménem divadelního souboru. Ten shodou náhod nese stejný
název, podle českého spisovatele Jana Hýbla, který se v České Třebové
narodil v roce 1786, tedy 150 let před Lubošem Hýblem, naším květnovým
jubilantem.
- První zmínka v análech o divadelní roli Luboše Hýbla je spojena v
Schillerovou hrou Don Carlos, kterou v roce 1956 režíroval Bohuslav
Routek. V pamětnických záznamech DS Hýbl jsou i názvy dalších her, ve
kterých Luboš účinkoval. Padesátá léta byla v České Třebové zlatou
érou ochotnického divadla, byla řada režisérů: Karel Tomeš, O.
Bittl, M. Blodíková, Jaroslav Hosnedl. A pokračovala i v letech
šedesátých, např. díky M. Dočkalovi či Sašovi Gregarovi. Mezi režiséry
souboru ovšem najdeme také Lubomíra Hýbla, osobně vzpomínám např.
na "Generálku" Jiřího Hubače - z roku 1990, kde si zahrál také skvělého
Napoleona.
- L. Hýbl se pustil do režírování divadelních her ovšem již dříve:
W. Hildesheimer - Dobývání princezny Turandot (1969); G. B. Shaw -
Pekelník (1974); J. B. Priestley - Poklad (1976) a další. Za režii
Pokladu získal na krajské přehlídce v Týništi nad Orlicí cenu za
nejlepší režii. Připomenu ještě režii William Shakespeare - Večer
Tříkrálový aneb Cokoli chcete (2000). Lubomír Hýbl obětoval divadlu
opravdu celý život a po právu je jedním z mála nositelů zlatého odznaku
J. K. Tyla
- Veřejné působení. Velkou předností Luboše Hýbla byla
jeho čistá dikce a skvělé řečnické umění. Toto jeho umění se také
projevilo a jemu jistě pomohlo v jeho práci na radnici, kdy byl zvolen
po ing. Zdeňku Langovi starostou města. Na radnici ovšem zavedl Luboše
Hýbla především jeho patriotismus. Již po samotové revoluci se objevil
mezi spolupracovníky Občanského fóra, aktivně připravoval první svobodné
volby a po vzniku Občanské demokratické strany byl jedním jejich
prvních členů v České Třebové a jejím nadšeným propagátorem. Proti
současné době měl Lubomír Hýbl tu smůlu, že finanční prostředky města
byly dosti omezené na současně na Českou Třebovou plně doléhala
neutěšená situace spojená s přeměnami dříve zanedbaného města.
připomeňme tehdejší telefonizaci t.j. kabelizaci většiny ulic, přestavbu
náměstí spojenou s přesunem sousoší Sbratření k nádraží a postavením
kašny. Nebyly dotace (natož evropské), neprodával se městský
majetek, naopak město muselo odkupovat např. dříve vybudované podnikové
mateřské školy. Jako starosta odmítl nabídku na drahé odkoupení
Národního domu od ČD, získal ale (bezplatně) Malou scénu. Měl velkou
snahu pomáhat v tom, aby se město prezentovalo důsledně i na kulturním
poli. Připomeňme např. péči o vytvoření a schválení městské vlajky v
heraldické komisi Parlamentu a čestné občanství udělené Mistru Eduardu
Hakenovi. Především patriotismus vedl Luboše Hýbl i k tomu, že přijal
kandidaturu do voleb do Senátu v r. 1998.
- Ke květnové pětaosmdesátce přejeme hlavně hodně zdraví, další spoustu
nápadů a osobní spokojenost. (RE)
-
-
95 let od
úmrtí Antonína BENNEWITZE (26.3. 1833 – 29.5. 1926),
-
významného
houslisty, pedagoga a ředitele pražské konzervatoře
-
Pocházel
z nedaleké vesničky Přívrat. Studoval na piaristickém gymnáziu
v Litomyšli, v hudbě se školil nejprve soukromě a od roku 1846 na
pražské konzervatoři. Zde navštěvoval třídu houslí prof. Mořice Mildnera.
Po studiích působil v orchestru Stavovského divadla, roku 1861 byl
koncertním mistrem Mozartea v Salcburku a v roce 1863 koncertním
virtuosem ve Stuttgartu. Od roku 1866 se soustavně věnoval výchově
mladých hudebníků na pražské konzervatoři. Zpočátku vyučoval houslím
jako nástupce Mildnerův, roku 1882 byl jmenován ředitelem ústavu. Pod
jeho vedením vzkvétala škola umělecky i organizačně. Do profesorského
kolektivu konzervatoře získal takové osobnosti jako byl Antonín Dvořák,
Otakar Ševčík, Hanuš Wihan nebo Otakar Hostinský. Znovu zavedl tzv.
žákovské veřejné večírky a tím dal možnost nadaným žákům veřejně
vystupovat. Sám vychoval celou řadu vynikajících umělců. Jeho žáky byli
Otakar Ševčík, František Ondříček, Josef Suk, Oskar Nedbal, Karel
Hoffmann … Výrazně se také uplatnil v roli dirigenta ústavního
orchestru, jemuž se soustavně věnoval od roku 1881. Jeho hluboký zájem o
komorní hudbu podnítil založení slavného Českého kvarteta (1891), ve
kterém byli tři jeho žáci. Koncem roku 1901 se uchýlil do soukromí.
Přesídlil do Doks pod Bezdězem, kde také zemřel. V posledních osmnácti
letech si Českotřebovští jméno Antonína Bennewitze připomínají
každoročním hudebním festivalem s vysokou uměleckou úrovní.
-
-
40
let od úmrtí a 95 let od narození RNDr. Vladimíra HLADÍKA, CSc. (9.9.
1921 – 21.5. 1981)
-
Celý
svůj život usiloval o pokrok v textilním a vláknařském průmyslu a
podílel se zásadně na rozvoji odborného školství v této oblasti. Narodil
se v Poličce v rodině učitele. Vystudoval reálné gymnázium, Státní
průmyslovou školu chemickotextilní ve Dvoře Králové n.L. a Karlovu
univerzitu v Praze (obor chemie, fyzika). Zde také pod vedením laureáta
Nobelovy ceny Prof. Jaroslava Heyrovského v roce 1948 obhájil doktorát
přírodních věd. Své znalosti později ještě doplnil dálkovým studiem na
Vysoké škole elektrotechnické v Praze. Po studiích pracoval v n.p. Perla
Česká Třebová, Výzkumném ústavu bavlnářském v Ústí n.O. a od roku 1965
v Ústavu pro zpracování chemických vláken v České Třebové, kde prošel
řadou vedoucích funkcí. V letech 1960 až 1965 byl zaměstnán na Vysoké
škole chemicko-technologické v Pardubicích jako vedoucí katedry chemické
technologie textilu.
- Po těchto letech zde působil
jako externí odborník. Byl autorem řady publikací, vysokoškolských
učebnic i encyklopedických pomůcek pro textiláky a chemiky. Jednou
z posledních jeho větších prací byla publikace Základy teorie barvení
(1968). Přispíval také do mnoha odborných časopisů. Zemřel v České
Třebové, kde je i pochován.
-
-
135 let od narození Františka PREISLERA (5.5. 1886 – 6.6. 1945),
-
ředitele kůru, kapelníka,
hudebního skladatele a pedagoga
-
Pocházel
ze známé hudební rodiny Preislerů, kde byl již třetím Františkem
v pořadí. Narodil se v Poličce v rodině místního kapelníka a ředitele
kůru. Prostředí, ve kterém vyrůstal podpořilo talent malého Františka,
takže již jako žák měšťanské školy ovládal nejen hru na varhany, ale i
klavír, smyčcové a některé dechové nástroje. Měl také za sebou několik
úspěšných skladatelských pokusů. Po absolvování pražské konzervatoře
krátce působil v Poličce. V roce 1906 se stal ředitelem kůru v Nových
Dvorech u Kutné Hory s tím, že po tříleté praxi bude přijat jako ředitel
kůru do chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře. Osud ale chtěl jinak. Matka
dlouhodobě onemocněla a otec si přál, aby František působil blíže
k Poličce. Ještě v témže roce (1906) se uvolnilo místo v České Třebové.
Jmenovacím dekretem Zemského úřadu v Praze byl téhož roku František
Preisler ustanoven ředitelem kůru a městským kapelníkem v našem městě,
kterému již zůstal věrný až do své smrti. Založil zde nejen velký
symfonický orchestr, který později přijal jméno Smetana, ale i dechový a
taneční orchestr. V České Třebové nebylo snad jediné společenské
události, na které by nehrál jeden z Preislerových orchestrů. Vedle této
činnosti učil zpěvu na místní reálce a také vyučoval na své soukromé
škole, pro kterou napsal řadu cvičení a škol pro hudební nástroje. Byl
znám i jako skladatel desítek písní, předeher, skladeb komorních a
tanečních, hudby scénické, k tělovýchovným cvičením, několika baletů a
jiných skladeb. Zemřel nečekaně, krátce po osvobození naší vlasti. Smrt
jej zastihla v plné práci. Pochován je v rodinném hrobě na
českotřebovském hřbitově. Na další fotografii rodina Preislerova se syny
Františkem, Zdeňkem a Jiřím ve dvacátých letech 20. století.
-

-
135 let od
narození Bohuslava LEOPOLDA (6.9. 1888 – 12.5. 1956),
-
vynikajícího
houslisty, hudebního skladatele a hudebního nakladatele
-
Byl
synem rolníka a hostinského ve Škrdlovicích u Havlíčkova Brodu. Po
absolvování obecné školy v místě rodiště byl dán do České Třebové, aby
zde vychodil měšťanskou školu. Bydlel u strýce Františka Sodomky,
obchodníka se střižním zbožím na náměstí v domě čp. 17. Lásku k houslím
v něm probudil místní učitel hudby Antonín Kleinpetr a také učitel
měšťanské školy Štěpánek, který vyučoval hře na housle jako nepovinnému
předmětu. A tak mladý Leopold putoval místo ke strýcovu obchodnímu pultu
k pultu muzikantskému. Sám vynikající hudebník Julius Fučík
v patnáctiletém B. Leopoldovi rozpoznal veliký hudební talent a posléze
jej zařadil mezi elévy své plukovní hudby. Také mu umožnil studium hry
na housle na pešťské hudební akademii u prof. Josefa Blocha. Zde si také
prohluboval znalosti v hudební teorii, harmonii a nauce o skladbě.Všude,
kam jej osud výkonného umělce zavál, ať to byla Praha, Subotica,
Budapešť, Krakov či Lvov, všude studoval u znamenitých profesorů
techniku houslové hry a hudební vědu. V době 1. světové války, po
krátkém pobytu na frontě, byl povolán do Budapešti na místo koncertního
mistra a dirigenta symfonického orchestru válečné výstavy, kde vyrostl
ve znamenitého orchestrálního odborníka. Po převratu v roce 1918 se stal
koncertním mistrem Šakovy filharmonie. Když byla rozpuštěna, založil
vlastní umělecký soubor, s nímž podnikal cesty po západní Evropě a
Egyptě. V roce 1924 se vrátil do Prahy, kde z důvodu nemoci ukončil
dráhu výkonného umělce a věnoval se činnosti skladatelské a aranžérské.
Napsal na 200 skladeb a jeho aranžérská činnost dosáhla úctyhodného
čísla více než 1000 opusů. Leopoldovy skladby a úpravy zněly éterem ze
všech rozhlasových stanic a jeho nakladatelství šířilo skladby českých
skladatelů do celého světa. Zemřel po kratší nemoci a pohřeb žehem se
konal v krematoriu hl. města Prahy v Praze XII.
-
Jan Skalický
-
|