Poměry na starém nádraží Českotřebovském
Podává městská rada -
výňatek
z brožury „Dvě časové otázky
Českotřebovské.“
Již
přes 20 roků předmětem stálých stesků, jak ze strany zdejšího
obecenstva, tak ze strany obecenstva cestujícího jest zdejší staniční
budova, náležející nyní státu. Budova tato neodpovídá nejen
nejprimitivnějším požadavkům bezpečnostním a proto tvrdíme dle pravdy,
že nad zdejší stanicí rozkládá ruce štěstěna a nebylo by k přání, aby
stanici opustila, neb taková možná katastrofa doposud viděna ani slyšena
nebyla; neodpovídá ani požadavkům esthetickým, které vznáší doba klade
pro staniční budovu tak důležité křižovatky drah, jakou Česká Třebová
bez odporu jest.
Jest opravdu s podivením, že slavné
ředitelství státních drah již z ohledu na reprezentaci vůči cizině
trpělo a trpí v každém směru tak nedostatečnou budovu, jaká jest v České
Třebové. Nádraží v České Třebové frekventováno jest ponejvíce cizozemci
z Ruska, Polska, Německa atd. a ze sousedních zemí vlastních a již
proto slušná úprava měla by býti povinností. Působí zvláštním dojmem,
když zdejší občanstvo a nádražní personál slyší takřka denně od cizinců
posudky o zdejším nádraží takového druhu, že reprodukování jich
nepřipouští ani slušný tón a nejsmutnější při tom jest, že nikdo nemůže
posudkům těmto upírati oprávnění. Naopak k tomu jenom říci, že to
přípustno jen proto, že jest to nádraží v ryze českém městě.
Městská rada obírala se již několikráte
těmito poměry a konečně se usnesla jednomyslně na tom, by užila
veškerých prostředků, které m k dispozici, aby poměrům těmto, které
pověst města, země a říše hanobí, konec učinila. V několika řádcích
hodláme poukázati alespoň na závady nejvážnější a žádáme, aby c.k.
ředitelství státní dráhy jimi co nejdříve se obíralo.
1) Prvou z nejvážnějších závad jest čekárna III.
třídy. Tato
tak zvaná čekárna, jest vlastně políčkem ve tvář všeho slušného
obecenstva, které po našich drahách v Rakousku III. třídou cestuje.
Místnost tato je tmavá, nečistá, prostory naprosto nedostatečné a nemůže
naprosto sloužiti za útulek pro příslušníky slušné společnosti lidské.
Přirozeně proto do této čekárny žádný slušný cestující nevkročí a jest
tato daleko široko známým shromaždištěm různých individuí, zejména
tuláků, nevěstek atd. Cestující obecenstvo nežli by do této místnosti
vešlo, tísní se raději v úzké, stálému průvanu vystavené chodbě vedoucí
na peron, jež jest prosycena záchodovými výpary. Čekárna III. třídy
zdejšího nádraží jest jediná toho druhu z nebídnějších čekáren na celé
trati státních drah.
2)
Typickým příkladem, jak nemá
vypadati peron velkého nádraží, jest ovšem
peron nádraží Česko Třebovského. Peron tento je zařízen tak, že panuje
zde ustavičný průvan a že v případě děštů a zimních vánic obecenstvo
z něho zděšeně prchá. Jest hotovou záhadou, proč a z jakých důvodů se
vlastně střecha nad peronem nachází, když nechrání ani před úpalem
slunce ani před větrem, deštěm, sněhem a mrazem. Peron nádraží Česko
Třebovského jest prost mimo to veškerých bezpečnostních opatření proti
úrazům obecenstva expedicemi jak nádražními tak i nádražní pošty. Ještě
typičtějším příkladem jest t. zv. Olomoucký peron, který se nachází 80 –
100 kroků od tohoto peronu, který vůbec přikryt není a odkud obecenstvo
nehledě na panující povětrnost musí mezi nádražními a poštovními
zásilkami hleděti dostati se k vlakům, které stávají na prvním, tak
vzorně přikrytém peronu.
3) Úplně v rámci všech těchto zařízení zdejšího nádraží
jest i osobní pokladna. Pro zdejší nádraží nestačí pokladna jedna; když
však již pouze jedna jest, měl by býti příchod k ní řádně upraven.
Pouhé prkénko připevněné na dvou železných tyčích, umístěné před osobní
pokladnou, jest opatřením rázu tak primitivního, že by se hodilo sotva
na stanici malou a ne na takovou stanici jako jest Česká Třebová. Scény,
které se denně odehrávají před zdejší osobní pokladnou, mluví jen o
nevšímavosti c.k. státních drah vůči obecenstvu, kteréž vystaveno jest
nejen mačkanicím, ale i nebezpečí kapesních krádeží, které se zde již
staly.
4.)
Způsob, jakým lze na zdejším nádraží podávati zavazadla, podléhá těm
samým svízelím a stížnostem.
5.) Avšak co důležitého jest, nepostarání
se o řádný počet a na pravých místech umístění záchodů; nebo´t pro celé
množství zaměstnaných zřízenců a pro tak velký počet zde čekajícího
obecenstva od vlaku k vlaku, jsou toliko 2 přístupné záchody a to mimo
budovu nádražní. Krom toho od záchodů, mají klíče portýři, kteří jsou
zároveň kancelářskými sluhy a budiči jízdního personálu, což má za
následek, že těžko cestující obecenstvo ke klíčům těmto se dostane.
Z těchto důvodů zejména v noční době jde před budovu nádražní a použije
nacházejících se zde zákoutí a to pod okny buď poštovního úřadu neb
restauračních místností a takto své potřeby vykonává.
6.)
Právě tak nezadají si místnosti c.k. poštovního úřadu v nádražní budově
umístěného v ničem. Místnosti tyto v nichž vedle poštovního úřadu jest i
telegraf a telefon, jsou přímo odstrašující. Přiléhají
těsně na záchody v hlavní budově se nalézající a zdivo v tomto úřadě od
výkalů úplně jest prosáto tak, že každý, kdo vkročí do těchto místností,
žasne, v jakých kancelářích sloužiti musí rakouští úředníci. O pohodlí
obecenstva zde není vůbec postaráno; prostora pro obecenstvo jest
nepatrná, že stěsnati se mohou zde nejvýše 4 osoby. Z telefonní centrály
pak každý může volně naslouchati veškeré hovory a jest opravdu
politování hodno, že c.k. poštovní správa mlčky k těmto poměrům
přihlíží.
7.) Za
těchto okolností dalo by se
souditi, že zevnějšek budovy svoji úpravou
přikrývá nedostatky a nepřístojnosti vnitřního zařízení. Avšak ani tomu
tak není, neboť budova sama nachází se v takovém stavu, jako by byla
budovou nechudšího soukromníka. Prostranství před hlavní budovou
nádražní jest rozkopané, neurovnané, nevydlážděné, s otvory pro popel
atd. samé bláto a louže po dešti, samým prach a rozházené kamení za
sucha. A což teprve před tímto prostranstvím? S obou stran při vjezdu
položeny jsou záchodové stoky se stále otevřeným kal a smrduté bahno
chrlícím otvorem. Za odstranění této nepříjemnosti podalo město zdejší
již vícekráte stížnosti, ještě za doby společnosti státní dráhy , avšak
nedostalo se mu nikdy žádného vyřízení, jenom tolik v této věci učiněno
bylo, že poděleni byli majitelé pozemků bezprostředně pod nádražím
ležících, několika sty korunami, aby na dále výkaly tyto na svých
pozemcích trpěli. A proto po stránce zdravotní jeví se úplná náprava
nezbytností.
8.)
Také zdejší topírny, které již 50 let stojí, nevyhovují
nynějším poměrům; každodenně většina zde meškajících strojů musí býti
vytápěna ve stanici, což má za následek, že větší část města a to
ponejvíce ona, kde nádražní zřízenectvo své domky má, vysazena jest
hustému, smrdutému kouři, tak že v mnoha domech po celý rok okna
otevírati nemohou. Důležitost a výhodnost zdejší stanice byla od samého
vystavění jak státem tak i společností státní dráhy všeobecně uznávána
a proto poukazujeme zdvořile jenom na to, že znovuzřízení hlavní budovy,
jakož i topíren atd., žádných překážek nemá, neb nedostatek vhodných
pozemků, jak vlastních, tak i sousedních soukromých se nejeví a otázka
tato snadno rozřešena býti může.
Dostatečné množství jak pitné, tak i
užitkové vody má nádraží Česko Třebovské ze strany města úplně
zabezpečeno. Pro úřednictvo a zřízenectvo nádražní po stránce školní
jest zde úplně postaráno neb vedle obecních a měšťanských škol, jsou
školy pokračovací a roku letošního otevřena bude 5. třída státní reálky.
Zdravotní poměry města České Třebové nejen že jsou příznivé, ale můžeme tvrditi výtečné. Roku letošního otevřena zde bude městská nemocnice, o
jejíž zveřejnění se právě jedná, a která přístupna bude všem vrstvám
občanstva Česko Třebovského. Při této příležitost dovoluje si městská
rada poukázati, jak žádoucí by bylo podle hlasu obecenstva uskutečnění
přeložení spojky z Třebovic do České Třebové. Se zřetelem na veškeré
tyto okolnosti vznáší podepsaná městská rada na vysoké c. k. ministerstvo
železnic svoji prosbu, by v nejkratší době všem steskům a
nepřístojnostem zdejšího nádraží odpomoženo bylo, což možno jenom
rychlým postupem a vystavěním nové hlavní budovy jakož i dílen a
topíren, uskutečniti. S podobnou žádostí obrací se městská rada současně
na kompetentní místa prostřednictvím řad poslaneckých a
parlamentu....
(Úřední věstník Okresního výboru 15. února 1912, fotografie z archivu
Českotřebovského deníku)
DODATEK
Už v roce 1912 se město Česká Třebová se město Česká Třebová obrátilo na
c.k. ministerstvo železnic ve Vídni a na české poslance s žádostí o
přestavbu nádraží. vydalo brožuru "Dvě časové otázky Česko-Třebovské", v
níž reaguje na návrh vlády, jak obce mají přispět ke snížení drahoty, a v
druhé její části informuje o stavu nádraží a žádá jeho přestavbu. za tento
požadavek se postavil i výbor samosprávného okresu Ústí nad Orlicí, v němž
byl náměstkem okresního starosty Josef Glüksman, starosta České Třebové.
Část textu brožury, týkající se stavu nádraží, přetiskl Úřední věstník
okresního výboru v Ústí nad orlicí ve svém druhém čísle z 15. února 1912.
Snad si dnešní Třebováci rádi přečtou text této stížnosti městské rady o
stavu nádraží, od jejíhož podání uplynulo právě 110 let
(mm)
-
NOVÉ NÁDRAŽÍ BYLO POSTAVENO O 15 LET POZDĚJI:
-
VIZ STEJNÝ OKRESNÍ VĚSTNÍK Z ROKU 1927
|