- Na jednání rady města dne 3.
10. 2022 bylo schváleno Nařízení rady města 1/2022 o placeném stání na
místních komunikacích. Někomu by se mohlo zdát, že týden po komunálních
volbách, kdy se dá předpokládat z výsledku voleb, že dojde ke změně ve
vedení města je tento krok diskutabilní, pokusím se vysvětlit vývoj
celého problému a důvody, proč jsem byl jedním ze zastánců schválení
nařízení. Co měla naplnit aktualizace vyhlášky o parkování, bylo co
nejvíce ochránit rezidenty lokality VI (specifikace lokality byla
předmětem aktualizované vyhlášky) v jejich nároku na parkovací místo.
- Na počátku popisu vývoje
tvorby dokumentu je potřeba konstatovat, že problematika parkování
v České Třebové je složitá z důvodu malé kapacity ploch pro parkování,
velkého počtu aut a malého počtu parkovacích ploch pro veřejné bezplatné
parkování, ale to vše jsou známé okolnosti. Při tvorbě dokumentu bylo
dopředu jasné, že širokou diskuzí se všemi zúčastněnými nedojde
k uspokojení všech připomínek a návrhů a že nakonec to bude rada města,
která na sebe vezme břímě rozhodnutí, které bude populární nebo bude
nepopulární.
- Vše započalo zadání studie o
parkování v roce 2019 Universitě Pardubice, která byla dokončena v dubnu
2020. Koncem roku 2020 pak bylo schváleno Nařízení rady města č.1/2020
o placeném stání na místních komunikacích s platností od 1. ledna 2021 a
platí dosud – přesněji do konce tohoto kalendářního roku. 2022. V té
době začaly sílit oprávněné požadavky obyvatelů na řešení parkování na
sídlišti Trávník. Zástupci bytových družstev si zadali studii o
parkování v této lokalitě u Ing. Pavla Matyse, která se stala prvním
návrhem na úpravu parkování v prostoru sídliště Trávník. Tato studie
byla veřejně představena 5.10.2021. Studie navrhuje nové uspořádání
parkovacích míst, rozšíření parkovacích ploch a je to práce na spoustu
let dopředu včetně finančního zajištění na tyto stavební úpravy.
V časovém období 2020-2021 probíhala i jednání nad novým zněním vyhlášky
o placeném parkování, které mělo začít platit od 1.1.2022. Tento termín
nebyl dodržen a byl stanoven nový, 1.1.2023, který byl při jednáních se
zástupci bytových družstev z Trávníka, zástupcům sdělen.
- Za Město Č. Třebová řešil
tento úkol 1. místostarosta města Ing. Dalibor Zelený (do funkce
nominovaný ČSSD), který začátkem září 2022 předložil aktualizaci
vyhlášky na jednání rady města. Zde se za účasti Mgr. Karla Honla a Ing.
Tomáše Hájka a členů rady města dlouze diskutovala všechna znění
aktualizované vyhlášky a všechny připomínky zainteresovaných. Došlo ke
shodě všech přítomných. Pověření na konečnou úpravu znění a zapracování
výsledků z diskuze z jednání rady města dostali Ing. Petr. Skopal
(Koalice pro ČT) a Mgr. Jan Kovář (ČSSD) ve spolupráci s vedoucím
právního odboru Mgr. Karlem Honlem a vedoucím odboru dopravy Ing.
Tomášem Hájkem. Rada města dne 3. 10. 2022 na svém zasedání aktualizaci
vyhlášky o parkování ve městě pak již beze změny schválila.
- Jsem přesvědčen, že je
potřeba sliby plnit, vážit si práce lidí, kteří několik let aktualizaci
připravovali. Byli to zástupci bytových družstev, lidé z vedení města,
zaměstnanci úřadu, členové rady města. Určitě schválená aktualizace
Nařízení RM o parkování svým zavedením do praxe přinese mnoho dalších
poznatků z praxe, které nebyly zapracovány, nebo nedomyšleny při tvorbě
dosavadní vyhlášky. Myslím si, že je potřeba v aktualizaci vyhlášky
pokračovat a rozšířit ji na další lokality. Určitě nové vedení bude
v tomto trendu pokračovat, když se na tvorbě Nařízení rady města 1/2022
se podílel i zástupce ČSSD, další zástupce této strany byl v radě
města a byli zde také zástupci ODS.
- Michal Kadlec
|