Českotřebovský deník 308/2022 (7/11)
Nové video Českotřebovského deníku: Když se seká kukuřice nad Zhoří.... 

Video z využitím dronu ukazuje nejen zajímavým způsobem práci zemědělců, ale také prohlíží porost pro případ, že v něm je schována divoká zvěř. A opravdu se najde. Jde v první řadě o  černou zvěř  a také srnčí zvěř. Kameraman Libor Vašina ale i zvěř byli při sekání ve střehu.  Po útěku z kukuřice našli divočáci svůj úkryt v blízkém lese.  Kukuřice zřejmě divočákům svědčila, jde o silné kusy, neměli se zde asi špatně.  Film je volným pokračováním letního videa "Divočáci v řepce", které uvedl Českotřebovský deník v srpnu a je stále  k dispozici ke shlédnutí. Připomeňme si ho.ZDE: https://youtu.be/7gRFb5SnG_E

Ke zrušení nařízení rady města č. 1/2022 o placeném parkování

Byla to novela obdobného nařízení, které bylo v našem městě v platnosti dva roky v letech 2021 a 2022.  Na její přípravě se pracovalo tedy v podstatě dva roky, proběhlo veřejné projednávání s občany v Kulturním centru dne 5. 10. 2021 a řada dalších jednání se zástupci bytových družstev a SVJ, byla možnost zaslání písemných připomínek, které byly v co největší míře do výsledného textu novely zapracovány. Především šlo o rozšíření zóny placeného stání pro rezidenty také na sídlišti Trávník, za sedmipatráky v ulici Habrmanova, za domy v ulici Na Strouze a ve vnitrobloku Felixova ulice, došlo ke sjednocení cen za parkování v celém městě, zavedení. institutu placeného stání pro návštěvy přes aplikaci MPLA. Tím byly odstraněny nedostatky té dosavadní verze zmíněného nařízení.
Finální text novely byl na posledním upřesnění dne 19. září odsouhlasen všemi členy rady města  s tím, že nařízení bude oficiálně schváleno příště až bude (pro jistotu pod dohledem pracovní skupiny Petr Skopal, Jan Kovář, Karel Honl) na odboru dopravy přepsáno. Stalo se a bylo odsouhlaseno  3. 10. tedy už po volbách. Ten den rada dostala dopis od Martina Netolického s žádostí, aby se "parkovacím návrhem" nezabývala. Na základě předchozí dohody z 19. září  ale bylo "parkovací usnesení" schváleno. Na potřebnosti a užitečnosti novely přece volby nic nezměnily. Nařízení má být nahrazeno jiným, ve kterém ovšem má být lokalita Trávník vynechána....
Jde mi o jedinou věc: V oficiální informaci města o zrušení novely je napsáno, že stará rada neměla pro přijetí takového nařízení mandát. Je to nepravda, která má přesvědčit o nevyhnutelnosti zrušujícího kroku. Funkční období rady města vzniká jejím zvolením a končí až zvolením nové rady města, což se stalo až 21. října t.r. Po právní stránce bylo vše přijato správně. Také po stránce morální - novela nevznikla "přes noc" ale po dvouleté přípravě a řádném projednání. Tedy i zde problém není. Naopak zrušení vnímám jako příklad, kdy si nová rada neváží práce svých předchůdců, pracovali přece pro potřebnou věc, pro nastolení pravidel.
Možná mohla být příprava zkrácena, ale připomeňme např. dlouhodobé vážné onemocnění  a dvě následné operace  místostarosty Dalibora Zeleného, který měl tuto agendu v gesci. Přitom termín schválení novely 3.10. umožnil její bezproblémové zavedení do praxe, veškeré finanční náklady nutné pro zavedení zónových značek a pod, byly součástí změny rozpočtu města schválené v předstihu na ZM dne 12. září. Připomínky k tomu nebyly ani na předjednání rozpočtové změny.  Milan Mikolecký

Rezidenční parkování a rozšíření parkovacích možností (nejen) na Trávníku jsou dva různé problémy

Často se mluví o spáse pro Trávník v podobě realizace vypracované studie Ing. Matyse o rozšíření parkovacích možností na tomto sídlišti. Jistě je třeba uvažovat i tímto směrem, nějaké možnosti tu jsou a některé z nich jsou poměrně laciné. Nakonec je už připraven projekt parkoviště pod hudebkou,  proběhlo stavební řízení a byl vybrán dodavatel. Občané to zde najednou nechtějí. Nicméně vyrobíme-li x nových parkovacích míst, budou velmi brzo opět zase zaplněna, pokud nevznikne rozumný systém, který umožní parkovat především zde bydlícím občanům. Nařízení  o placeném rezidenční parkování by tedy mělo předcházet dalším rozšiřování  parkovacích míst.  Na Trávníku jde dle statistických tabulek téměř 1100 obyvatel, až 600 automobilů,  ale jen cca 220 parkovacích míst. Rozšiřování parkovišť není zadarmo a je na to třeba vzít peníze. Zdrojem pro to může být právě i příjem z poplatků za rezidenční parkování. Tedy jinak řečeno - pokud oddalujeme rezidenční parkování, oddalujeme tím i postupné řešení parkování v této lokalitě. Zde je opravdu řada omezení a nelze vyasfaltovat veškeré volné plochy.
Zatím to je na Trávníku tak, že kdo přijede dřív, zaparkuje.  Ostatní nikoliv. Tato situace zde bude trvat  i nadále.(mm)

Připravují se nové jízdní řády

V prosinci začnou autobusy v Pardubickém kraji jezdit podle nových jízdních řádů. Ty jsou v současné době hotové a starostové mohou posílat své připomínky. V příštím roce by se do systému dopravní obslužnosti měly zapojit i poptávkové autobusy.
Návrhy jízdních řádů byly starostům zaslané ve čtvrtek. Starostové se mohou vyjádřit do 11. listopadu. Počet spojů se nemění a nejsou v nich žádné zásadní změny, a pokud ke změnám došlo, stalo se tak na vyžádání obcí,“ uvedl náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Michal Kortyš. Dopravci neavizují žádné problémy, které by měly vést k poklesu výkonů autobusových spojů. Kraj počítá s tím, že už v příštím roce by se v některých oblastech měly začít objevovat takzvané poptávkové autobusy. V současné době se řeší způsob financování a také oblasti, kde by mohly jezdit. Jedná se například o trasu mezi Prosečí a Litomyšlí, Českou Třebovou a Litomyšlí nebo Ústím nad Orlicí a Sloupnicí.
Poptávkové autobusy jsou menší než klasické autobusy, a tudíž mají i menší spotřebu. Navíc reagují na aktuální zájem cestujících a nemusejí tak nutně objíždět celou trasu. Což znamená nejen úsporu, ale také zajištění autobusové dopravy v místech, kde se ekonomicky výrazně nevyplatí provozovat klasickou linkovou autobusovou dopravu. Cestující si je mohou objednat přes internetovou aplikaci. „Předpokládám, že k jejich nasazení dojde v první polovině příštího roku,“ dodal Kortyš.  (TZ)

Další jízda parního vlaku do Polska je v plánu

Rada Pardubického kraje na svém pondělním jednání schválila projektový záměr na uskutečnění další jízdy historického parního vlaku z Ústí nad Orlicí do polského Dzierżoniówa nebo do Slezské Javořiny. V letošním roce se tyto dvě jízdy setkaly s velkým ohlasem cestujících, a proto by chtěl kraj za výrazného přispění evropských fondů v této akci pokračovat i v příštím roce. Pokud bude žádost o dotaci úspěšná, měla by se jízda konat v sobotu 29. dubna.
„V rámci pravidelných letních jízd parních vlaků jsme v letošním roce uspořádali dvě velmi úspěšné jízdy do Polska, kde si mohli zájemci prohlédnout železniční muzeum ve Slezské Javořině. Vzhledem k tomu, že se v rámci evropských fondů otevřela možnost čerpat finanční prostředky na další jízdu v příštím roce, tak jsme i na základě konzultace s našimi polskými partnery připravili projekt, jehož součástí je jedna parní jízda z Ústí nad Orlicí do Dzierżoniówa nebo do Slezské Javořiny. Tato jízda by se předběžně měla uskutečnit v sobotu 29. dubna. Následně by v sobotu 20. května byly vypraveny autobusy z Polska do Muzea starých strojů a technologií v Žamberku,“ uvedl hejtman Martin Netolický, který také přiblížil možný průběh cesty. „V Dzierżoniówě na nádraží bude na účastníky čekat průvodce, který jim ukáže expozici kolejových vozidel v budoucím Slezském železničním muzeu a Hilbertův mlýn. Kromě toho zavede účastníky výletu na radniční věž, odkud budou moci obdivovat panorama Sovích hor a samotného Dzierżoniówa. Pokud se rozhodnout jet až do Slezské Javořiny, tak tam na ně bude čekat prohlídka Železničního muzea ve Slezsku,“ informoval hejtman Netolický.
Projekt bude předložen v rámci přeshraniční spolupráce Interreg V-A ČR-Polsko do výzvy PO4 Spolupráce organizací a institucí Fondu mikroprojektů již nyní v listopadu. „Předpokládané celkové náklady této „družební“ akce pro Pardubický kraj činí 400 tisíc korun s tím, že v tuto chvíli je očekávaná dotace 85 procent. Rozpočtovou bilanci akce navíc dále vylepší částka až 55 tisíc korun jako příjem z jízdného, které bude činit 110 korun na osobu bez ohledu na délku trasy. Kapacita vlaku je na české i polské straně plánován na 500 cestujících,“ řekl krajský radní pro evropské fondy a regionální rozvoj Ladislav Valtr. (TZ)

 

Litomyšl: Šetří nejen domácnosti, ale také město.

Všechny městské příspěvkové organizace proto v nedávné době obdržely zadání zamyslet se a zaslat vedoucímu odboru investic své náměty na konkrétní úspory energií a požadavky na investice s nimi spojené.
Nad rámec vládního opatření o plošném snížení teploty vnitřních prostor všech objektů ve správě města a zavedení řízeného vytápění všech objektů s ohledem na obsazenost budov přijaly a nebo v krátkodobém horizontu plánují přijmout další úsporná opatření.
Na bezpečnostní minimum bylo sníženo osvětlení společných vnitřních prostor. Zahájena byla také výměna klasických žárovek a zářivek za LED technologie a instalaci pohybových čidel. Předpokládané úspory jsou v tomto konkrétním případě až 90 %. V úvaze jsou i další omezení intenzity a času svícení veřejného osvětlení, včetně nočního nasvícení památek.
V jednotlivých zařízeních postupně probíhá chemické čištění otopných soustav zvyšující účinnost celého topného systému. Systém centrálního ohřevu teplé vody byl nastaven na hygienické minimum dané vyhláškou, plošně se také instalují perlátory na vodovodní baterie.
V dlouhodobém horizontu se uvažuje o zateplení podkroví, zj. v historických budovách. Pro tento typ budov vedení města v blízké době zajistí konzultaci s odborníkem na téma úspory a zpětné využití energií. Stejně tak byly zahájeny kroky potřebné pro výměnu oken, stávajících akumulačních kamen, instalaci dálkově ovládaných hlavic topných těles a získání dotace pro výměnu veřejného osvětlení za LED technologie v historickém centru města a průmyslové zóně. V souběhu probíhají jednání nad výměnou kotlů za efektivnější, například těch na štěpku. Město totiž vlastní několik hektarů lesů a spravuje městskou zeleň, v budoucnu by tak v tomto ohledu mohlo být v některých objektech výrazně méně závislé na dodávkách tradičních fosilních zdrojů energie. V příštím roce Litomyšl navíc plánuje zahájit vyjednávání s ZD Dolní Újezd o využití energie z místní bioplynové stanice. V souladu s územním plánem jsou zvažovány možnosti instalace fotovoltaiky na střechy budov v majetku města. V přípravách je nad rámec energetických úspor systém pro centralizovaný nákup čisticích prostředků, potravin a kancelářských potřeb pro všechny městské příspěvkové organizace.
S ohledem na časté dotazy z řad veřejnosti věnujeme v tomto vydání Lilie samostatný prostor úsporným opatřením přijatým v nedávné době pro objekt městského bazénu. V této souvislosti bychom občany rádi znovu požádali o pochopení a ujistili je, že přijatá opatření jsou pouze dočasného charakteru. Městský bazén dlouhodobě patří mezi výrazně ztrátové příspěvkové organizace a přijatá opatření na tuto skutečnost zcela adekvátně reagují.
V návaznosti na energetické úspory město pro veřejnost v krátké době chystá zřízení bezplatných konzultačních služeb Energetického konzultačního a informačního střediska (EKIS).
Pokud byste měli o poradenství zájem, můžete se přihlásit prostřednictvím formuláře na webu města. Každá schůzka bude probíhat dvacet minut. První termín konzultací je naplánován na pondělí 7. listopadu od 14.00 do 16.40 hodin. Další pak proběhne v pondělí 5. prosince ve stejném časovém úseku. (TZ)
 
ÚSTÍ n.O: ANALÝZA UKÁZALA MEZERY V TŘÍDĚNÍ ODPADU

Ve sběrném dvoře v Ústí nad Orlicí jsme zorganizovali fyzickou analýzu komunálního odpadu. Odborná firma během dne vytřídila vzorem 450 kilogramů komunálního odpadu z různých lokalit našeho města. Z celkového objemu analyzovaného odpadu bylo 170 kg bioodpadu. Třetinu tvořily zbytky jídla, třetinu odřezky a další gastro odpad a třetinu zahradní odpad. Jen cca 60 kg tvořil nevytříditelný odpad to jsou dětské pleny, ubrousky, hygienické potřeby nebo znečištěné obaly. Textil byl zastoupen cca 30 kilogramy. Méně než bývá obvyklé bylo PET lahví, nápojových plechovek nebo krabiček od cigaret. Z analýzy je na první pohled patrné, že se nám v Ústí nad Orlicí daří třídit, ale jsou zde stále značné rezervy hlavně, pokud se jedná o třídění bioodpadu.
Během celého dne se ve sběrném dvoře vystřídalo několik základních škol a veřejnost.
Konečné výsledky analýzy budou známy po podrobném vyhodnocení jednotlivých položek odpadů.
 
Ústí n.O.: Pod radnicí začala výstava od textilu k interiéru

Ucelená výstava oboru Textilní a interiérový design je již třetí výstavou v pořadí, kterou Střední škola uměleckoprůmyslová prezentuje v tomto školním roce, a první, jíž hostila městská Galerie pod radnicí. Představuje průřez tvorby jednoho z pětice výtvarných oborů školy. Tento má dlouhou tradici, protože navazuje na desetiletí existence školy coby textilní. Zároveň je patrně poslední větší expozicí, kterou připravili vedoucí výtvarných oborů SŠUP akad. malíř Jaroslav Habrman a Blanka Habrmanová.
Výstavu pojmenovanou Od textilu k interiéru můžete v prostorách Galerie pod radnicí navštívit do 23. listopadu.