-
V sále Rady Pardubického kraje se uskutečnil tradiční kontrolní den
k výstavbě přivaděčů na dálnici D35. Ty na sebe zcela mimořádně místo
státu převzal Pardubický kraj prostřednictvím Správy a údržby silnic
Pardubického kraje a získal na ně příslib 2,7 miliardy korun ze státního
rozpočtu. Dlouhodobě je však jasné, že tyto peníze nebudou stačit, a
proto kraj neustále jedná o jejich navýšení. I přesto však postupně
pokračuje příprava a samotná stavba přivaděčů. V letošním roce byly
zahájeny dvě stavby v nové trase, a to v okolí
Dašic
a Rokytna.
Další přivaděč se začne stavět v příštím roce
-
„V
letošním roce jsme fyzicky zahájili stavbu dvou přivaděčů vedených
v nové trase. Jedná se o napojení na D35 u Dašic a obchvat
Rokytna a Býště. U Dašic probíhají zemní práce na přesunu ornice a
přípravné práce na zakládání mostu přes Loučnou. V Býšti se rovněž
přesouvá ornice a připravujeme základní vytyčovací síť celé stavby.
Zároveň jednáme s ŘSD ve věci napojení sjezdu z dálnice D35 na obec
Rokytno, kde je nutné zdemolovat jeden stavební objekt,“ sdělil
náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Kortyš ke dvěma letos
zahájeným stavbám v nové trase.
-
-
-
K tomu je nutné připočíst také
modernizaci silnice II/360 z Ústí nad Orlicí do Litomyšle, a to ve
stávajícím vedení komunikace. „V tuto chvíli se pracuje
na úseku Němčice – Sloupnice s ukončením v křižovatce se silnicí
III/36015 na České Heřmanice. Tímto úsekem budou stavební práce v roce
2022 ukončeny. V příštím roce pak bude provedena modernizace úseku
silnice II/360 v Havlíčkově ulici v Litomyšli, kde bude město zároveň za
svoje finanční prostředky řešit chodník,“ uvedl náměstek hejtmana
pro oblast investic Roman Línek.
-
Již v příštím roce by měla podle
plánu kraje začít modernizace silnice II/312 z Chocně na České
Libchavy, kde se
jedná o zachování stávající trasy. „Předání staveniště je v tuto
chvíli naplánováno na duben příštího roku po ukončení zimní údržby. Na
trase však již nyní probíhají přípravné práce na kácení dřevin v celém
úseku stavby, které bude provedeno v zimním období. Zároveň necháváme
zpracovat dopravně-inženýrské opatření tak, aby původní termín dokončení
stavby zůstal beze změny,“ řekl hejtman Martin Netolický.
Samostatnou stavbou v rámci této trasy je pak obchvat obce Mostek, kde
v tuto chvíli probíhá kompletace projektové dokumentace pro podání
žádosti o vydání rozhodnutí o umístění stavby.
-
Nejkomplikovanější a finančně
nejnáročnější stavbou je napojení silnice II/312 na D35
MÚK
Vysoké Mýto – západ. „V současné době je stavba
koncipována etapami o celkové délce přibližně 13 kilometrů. Je to
obchvat Vysokého Mýta, Chocně a volná trasa přeložené silnice II/312.
Nyní ještě přibyla čtyři mimoúrovňová železniční křížení. Jedno je na
koridorové trati, kde bude traťová rychlost 200 kilometrů v hodině a
úrovňový přejezd tak není možný. Druhý nadjezd bude nad tratí Choceň –
Týniště nad Orlicí pro traťovou rychlost 160 kilometrů v hodině.
Dva mimoúrovňové přejezdy se plánují pro zvýšení traťové rychlosti
lokálních tratí do Vysokého Mýta,“ objasnil náměstek hejtmana Michal
Kortyš, který také připomněl, že v roce 2021 nabylo právní moci
posouzení vlivu stavby na životní prostředí – EIA.
- „Na žádost města Chocně a iniciativy
občanů jsem zařadil druhou variantu trasy i s tím rizikem, že se stavba
prodraží a termíny prodlouží. Bylo vybráno kladné stanovisko a
vzdálenější trasa od města byla označena jako výhodnější pro vliv na
životní prostředí. Na posouzení EIA navázala technická studie, která
poskytuje odpovědi na otázky plánované ceny díla, majetkoprávní
projednatelnosti a technického řešení. Z důvodu vychýlení vybrané trasy
kolem Chocně mimo vyznačený koridor se v tuto chvíli připravují nové
zásady územního rozvoje. Z těchto důvodů jsem rozhodl oddělit obchvat
Vysokého Mýta a připravit zadávací řízení na zpracovatele projektové
dokumentace pro územní řízení na tento úsek s tím, že bude zahájeno v
březnu 2023. Pokud by vše šlo podle ideálního scénáře, tak by stavba
obchvatu Vysokého Mýta mohla začít v roce 2025 a druhá etapa v roce
2028,“ vysvětlil náměstek Kortyš.
-
Na webu
Vysokého Mýta je zatím dále uvedená informace o starém projektu z rolku
2019
-
-
Ředitel Správy a údržby silnic
Pardubického kraje Miroslav Němec upozornil, že faktická projekční a
předprojekční příprava této stavby byla zahájena v závěru roku 2017,
tedy po podpisu aktualizovaného memoranda.
- „V současnosti jsme pět let po podpisu
memoranda. Jednotlivé úkony předprojekční a projekční přípravy stavby na
sebe plynule navazují a nedošlo prakticky k žádnému prodlení mezi
navazujícími úkony. Je pravdou, že pandemie koronaviru nám v přípravách
nepomohla. Zároveň jsme rok a půl řešili s městem Choceň vedení trasy,
což se však i s ohledem na jiné rozsahem obdobné stavby státu jeví jako
relativně krátká doba,“ řekl Miroslav Němec.
- Podle hejtmana Martina Netolického se
v tuto chvíli jedná o pravděpodobně největší silniční stavbu v dějinách
Pardubického kraje. „Na tuto stavbu byla memorandem určena částka 1,2
miliardy korun. Vyhotovením studie proveditelnosti se započtením
vyvolaných událostí suma vzrostla na 1,8 miliardy korun Zpracovávaná
technická studie, zejména podrobným posouzením objektů, mostů, nadjezdů,
křižovatek, velkých stavebních prací, zpřesňuje náklady na přibližně 2,5
miliardy korun. Kč. Výpočet zahrnuje i známé inflační růsty cen. Vše
samozřejmě výrazně prodražují mimoúrovňová křížení se železnicí, o
jejichž finančním krytí samozřejmě jednáme se státem,“ upřesnil hejtman
Martin Netolický, který je v krajské radě zodpovědní za finance a
rozpočet.
|