Českotřebovský deník 337/2022 (6/12)

Na ZŠ Ústecké započal advent splněním dětských přání

Žáci, rodiče a celý pedagogický sbor se zapojili do sbírky KRABICE OD BOT.
K naší velké radosti jsme zabalili na 100 vánočních dárků, které pod stromečkem najdou děti ze sociálně znevýhodněných rodin.
Všem rodičům i dětem mockrát děkujeme a všem čtenářům Českotřebovského deníku přejeme příjemný předvánoční čas, klidné a spokojené Vánoce a do nového roku hodně zdraví, štěstí a rodinné pohody.
Petra Kosárová a Iva Plachá  Školní parlament ZŠ Ústecká


První větší sněhová nadílka byla odklizena včas

Zaměstnanci cestmistrovství Hlinsko, Chrudim, Polička, Luže, Třemošnice, Přelouč a Svitavy se do terénu vydali již mezi první a druhou hodinou ranní. Při noční směně bylo nasazeno 40 kusů techniky. S postupem času se zapojila i další vozidla v okrese Ústí nad Orlicí, a to ze základen v Ústí, Lanškrouně a Žamberku včetně detašovaného pracoviště v Králíkách.
V průběhu noci a rána pracovníci zimní údržby najeli více jak 5 tisíc kilometrů, spotřebovali přes 100 tun soli, 80 tun inertních materiálů - písku, drti - a aplikovali na 30 tisíc litrů solanky,“ uvedl za Správu a údržbu silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) provozní náměstek Marian Cvrkal. Nejvíce sněhu napadalo v oblasti Hlinecka, Poličska a Třemošnicka, místy až 10 cm. Na Hlinecku proto v průběhu dne nasadila SÚS Pk i traktorové výpomoci na pluhování s radlicemi. Jedná se o těžký mokrý sníh, který představuje nebezpečí na stromech zejména v lesních úsecích. Napříč krajem jsou vozovky II. a II. tříd sjízdné, chemicky udržované, mokré, případně se zbytky rozbředlého sněhu. Úseky, kde se nesolí, jsou se zbytky sněhu po pluhování ošetřené pískem nebo drtí.
S ohledem na aktuální klimatické podmínky vyžaduje jízda napříč krajem zvýšenou opatrnost a samozřejmostí musí být zimní pneumatiky. V průběhu noční směny byl zaznamenán větší problém s uvíznutím jednoho kamionu na silnici II/341 mezi Heřmanovým Městcem a Sečí na Chrudimsku u Nerozhovic, kdy provoz namístě musela usměrňovat Policie ČR, ostatní vozidla v místě projela včetně autobusů a zásobování. Jiné zásadní komplikace se sjízdností nebyly hlášeny. „Krajští silničáři neustále monitorují situaci v regionu a drží nepřetržité pohotovosti, aby mohli ve dne i v noci zajistit bezpečnou sjízdnost komunikací. Aktuální informace z dopravy najdete na portálu www.dopravniinfo.cz,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.
Pardubický kraj prostřednictvím SÚS Pk zajišťuje údržbu na silnicích II. a III. tříd, sjízdnost hlavních komunikací I. třídy má od roku 2017 na starost stát, respektive Ředitelství silnic a dálnic. Celkem má kraj v plánu udržovat přes 3000 kilometrů silnic, což je 96 % z celkové sítě komunikací.


Nová záchranka ve Svitavách bude stát 110 milionů korun

Pardubický kraj se dlouhodobě snaží zlepšovat zázemí svých zdravotnických záchranářů. Po vybudování nových výjezdových základen ve Starých Čívicích, Chrudimi, Seči či Holicích pokračují přípravy také ve Svitavách. Rada Pardubického kraje na tuto stavbu již v loňském roce schválila projektový záměr, na jehož základě byla zahájena projektová příprava. Předpokládané náklady projektu činí 110 milionů korun. Cílem kraje je na tento projekt získat dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu.
„Stejně jako v případě dalších staveb chceme zvýšit komfort našich záchranářů a umístit výjezdové základny do oblastí, ze kterých bude snazší výjezd na páteřní komunikace. Ve Svitavách je pak přestěhování výjezdové základny jedním z nezbytných předpokladů pro realizaci rozvojových aktivit ve Svitavské nemocnici. Předpokládané náklady v tuto chvíli činí 110 milionů korun. V rámci původně schváleného projektového záměru došlo ke změně, jelikož Město Svitavy se dohodlo s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR, že projekčně a stavebně zajistí vybudování příjezdové komunikace k výjezdové základně s tím, že tato komunikace bude sloužit i pro základnu profesionálních hasičů,“ řekl hejtman Martin Netolický.
Na nově budovaném obchvatu Svitav by tak měla vzniknout dvoupodlažní novostavba s celkem sedmi garážovými místy pro zásahová vozidla a výcvikovým školicím střediskem. „Základna bude sloužit pro tři výjezdové posádky a bude zahrnovat standardní prostory garážových stání, provozní místnosti, odpočinkové místnosti pro řidiče, záchranáře a lékaře, ale také skladovací a technické místnosti. Vycházíme přitom ze zkušeností dříve vybudovaných výjezdových základen a snažíme se, aby po celém kraji byl zachován jejich jednotný charakter,“ sdělila náměstkyně hejtmana pro oblast zdravotnictví Michaela Matoušková.
Cílem Pardubického kraje je připravit projekt tak, aby na něj bylo možné čerpat evropské dotace. „I přesto, že v tuto chvíli není vyhlášena konkrétní výzva v rámci Integrovaného regionálního operačního programu pro období 2021+, tak uděláme maximum, aby byl také tento projekt připraven co nejlépe. Z předpokládané částky 110 milionů korun se pokusíme z evropských zdrojů získat téměř 72 milionů korun,“ upřesnil financování projektu krajský radní pro evropské fondy a regionální rozvoj Ladislav Valtr


Kraj bude moci přesouvat finance mezi přivaděči k D35

V minulém týdnu se zástupci Pardubického kraje setkali s ministrem dopravy Martinem Kupkou. Tématem byly mimo jiné peníze na výstavbu přivaděčů k dálnici D35. Zatímco doposud byly na každý konkrétní přivaděč stanovené pevné částky, v příštím roce by kraj měl mít možnost přesouvat finance mezi jednotlivými stavebními akcemi.
Memorandum Ministerstva dopravy a Pardubického kraje o vzájemné spolupráci při přípravě a realizaci dálnice D35 a s ním souvisejícím unesení vlády projde aktualizací. „V současné velmi turbulentní době je nemožné zmíněné usnesení vlády, kde jsou uvedeny limity příspěvku státu na jednotlivé úseky silnic, splnit. Od roku 2017, kdy bylo toto usnesení schváleno, došlo k podstatnému upřesnění způsobu a cen realizace jednotlivých akcí v souvislosti s postupným dopracováváním jednotlivých stupňů projektových dokumentací, ale také v souvislosti se zásadní změnou cenové hladiny stavebních prací,“ uvedl náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Michal Kortyš.
Jednání se tedy netýkalo navýšení finančních prostředků na stavbu přivaděčů, ale na uvolnění limitů na jednotlivé akce při zachování celkového příspěvku státu. „O případném dalším navýšení příspěvku státu na stavbu přivaděčů budeme ještě jednat. V tuto chvíli pro nás ale bylo zásadní moci přesouvat peníze mezi jednotlivými položkami. Pan ministr Kupka předloží návrh na vládě,“ dodal Kortyš.
Více informací ke stavbě přivaděčů najdete v samostatné tiskové zprávě dostupné na https://www.pardubickykraj.cz/aktuality/118466/priprava-a-stavba-privadecu-na-d35-i-pres-masivni-narust-cen-pokracuje