Neefektivní městský úřad?                 


Zamyšlení nad prioritou, která by prioritou být nemusela

Účastníci prosincového jednání zastupitelstva města měli v rámci debaty o rozpočtové změně   navíc zařazenu prezentaci Martina Netolického, ze které vyplývá, že českotřebovský městský úřad je mezi ostatními úřady v tzv. pověřených městech stejného typu nejméně  efektivní, má více zaměstnanců než by mít musel a na výkon veřejné správy je v České Třebové vynakládáno více finančních prostředků  než v  jiných městech. A co víc, podle mínění Martina Netolického nepracuje zdejší městský úřad ani s dostatečnou kvalitou.  (Záznam 16ti minutové prezentace uvádím na odkazu ZDE)

Předvedená prezentace je  zajímavá a přináší srovnání, která jsme zatím neměli a některá stojí za zamyšlení, vybízí k provedení nějaké změny. Zdá se mi však, že by se vše mělo dělat s rozmyslem, aby se nenadělalo více škody než užitku. Jinak řečeno: změny, které mohou nastat,  by měly být skutečně zdůvodněné a dobře promyšlené, měly by na sebe dobře navazovat a neměla by se z toho dělat nějaká "hurá akce" podobná nedávnému schválení neúplného rozpočtu města na rok 2023.

Potřeba změn na městském úřadě byla jedním z hlavních bodů programu 3PK. V této souvislosti připomeňme, že  tím, kdo tento cíl přidal do program sdružení jinak nezávislých kandidátů, byl právě Martin Netolický, kterého lze považovat za odborníka právě v oblasti veřejných rozpočtů a který se této problematice věnuje od svých studií. Nelze tedy nic namítat proti odborné fundovanosti předkladatele a předložené podklady je možné vzít jako námět pro další práci. Navíc má k dispozici aparát, který mu je schopen poskytnout potřebná data. Nejsem si však jist, že  předložené přehledy podávají zcela objektivní pohled na problém. Statistiky nemohou vyjádřit všechna specifika. Moje námitky se dotýkají také toho, že jde jen o jeden z problémů, které je třeba v městské samosprávě řešit a že jsou mnohé jiné, které považuji za podstatně důležitější.

Martin Netolický předkládá tento problém  především jako kritiku předchozí práce samosprávy města a nenechává na předchozích vedeních města vlastně niť suchou. Přitom připomeňme, že on sám  i se svými kolegy z ČSSD, působil v městském zastupitelstvu od roku 2006 a že tedy  má také podíl na kritizovaných  jevech.  ČSSD přece měla od roku 2002 nepřetržitě na radnici důležitý post místostarosty. To nejmenší, co mohl udělat, bylo seznámit  s nepříznivým vývojem situace např. radu města, ve které mělo ČSSD své zástupce Ing. Dalibora Zeleného a Mgr. Jana Kováře. A to i po své abdikaci na mandát zastupitele dne 9. dubna 2019, kdy půl roku po minulých volbách, usoudil, že má dát od dění na českotřebovské radnici "ruce pryč".  Lze ukázat, že následná další spolupráce již byla  spíše formální  a to zejména po posledních krajských volbách v r. 2020, kdy vzniklo nové seskupení 3PK. 

 Již v posledních komunálních volbách 2018 se ukázalo, že značka ČSSD již netáhne  a je třeba situaci nějak řešit. Krajské seskupení "3PK 2020"  umožňovalo nevystoupit z již v té době neoblíbené ČSSD a současně působit  novým dojmem, vytvořit  novou sílu podpořenou  skutečnými osobnostmi v kraji. Takové pokusy byly i dříve (např. v r. 2016 při náhradě Zemanovců za nové seskupení Osobnosti kraje vedené ing. Jaromírem Duškem),  ale tady to bylo dotaženo do úspěšného konce.  Díky neochotě ostatních stran spolupracovat s Babišovým (či Kolovratníkovým) hnutím ANO se podařilo vytvořit kompaktní blok 3PK/ODS/Koalice pro Pardubický kraj, ve kterém se Martin Netolický  prosadil do funkce hejtmana.

Myšlenka nahradit kandidátky ČSSD kandidátkami 3PK nebo alespoň s její podporou, se v letošních komunálních volbách prosadila v řadě měst i obcí v Pardubickém kraji. Nejúspěšnější byla 3PK v České Třebové a v Hlinsku, neboť zde stály za nimi v kraji úspěšné osobnosti  - hejtman Martin Netolický a krajský radní Miroslav Krčil. Právě zde bylo možné spojit krajské a komunální působení  naplno. Jinde takový úspěch nebyl, nebo byla úspěšná kandidátka 3PK vyšachována ostatními stranami, jako v Moravské Třebové.  Současně to mohl být test na příští krajské volby.

Českotřebovská kandidátka 3PK se tvářila jako nové "sdružení nezávislých kandidátů" bez vazby na předchozí působení (se značkou ČSSD) a mohla si dovolit kritiku, někdy ovšem nespravedlivou. V České Třebové to byla vedle neefektivního městského úřadu např. teze "nic se neudělalo" a  nebo "rozvrácené financování města", i když jej měl na starosti ve své gesci právě místostarosta zvolený za ČSSD a jistě i nejbližší spolupracovník hejtmana. Od krajských voleb to už asi neplatilo. V této věci pak hejtmanovi dobře posloužila poučka "za všechno odpovídá starosta" a tím byl pro něho problém vyjasněn. Pokud by tato poučka platila i nyní, tak by musel být v čele města místo Zdeňka Řeháka Martin Netolický (podobně jako Miroslav Krčil v Hlinsku).  U hejtmana to zřejmě není možné, ale (stejně jako v předchozích dvou volebních obdobích) tvůrce letošní super úspěšné kandidátky 3PK bohužel nepřijal odpovědnost za další vývoj města ani na pozici radního.

Věnujme se problémům města postupně:  Řada problémů, které jsou nyní aktuální,  nazrávala z více důvodů po celé minulé volební období.  Budu se jim věnovat postupně ve zvláštních textech.

Nyní se držme tématu "neefektivní městský úřad".  

Když přijde na radnici nové vedení, které ve svém občanském povolání pracovalo mimo veřejnou správu, tak od něho nelze očekávat, že bude mluvit tajemníkovi, stojícímu v čele úřadu do toho,  co má dělat a co má  změnit. Musí však reagovat na jeho podněty, vyhodnotit je. A myslím, že se tak i v uplynulých letech stalo. Připomeňme, že do roku 2019 bylo období prosperity a rostoucích mezd, ve kterém veřejná správa zaostávala a bylo těžké obsadit mnohé uvolněné funkce. Byla řada neúspěšných výběrových řízení (na úředníky i strážníky MP), do kterých se nikdo nepřihlásil.  Z toho vyplývala snaha stabilizovat  pracovníky  formou odměn, i když mohly být i jiné důvody vyplývající z konkrétního obsazení funkcí v aparátu a z toho vyplývající nespolupráce odborů apod.

Současně sám mohu z vlastní zkušenosti potvrdit velkou snahu na zlepšení úrovně práce a odstraňování nedostatků. Připomenu např. přezkumy smluvních zakázek přes odbor vnitřního auditu, který zjistil nedostatky, např. nedodržování termínu zápisů do registru smluv, právě na můj podnět se muselo napravovat např. také investování města do cizího majetku (Sokola Lhotka). Vše bylo spojeno i se sankcemi. Opakem  byla horlivost pracovníka odboru dopravy, který o 3 dny zkrátil lhůtu pro odvolání, proto nebylo možné realizovat stavbu parkoviště pod hudební školou na Trávníku.

Systematickou prací radních (určitě nad svoje povinnosti)  se podařilo ve spolupráci s ORMI odstraňovat závady při zajištění stavebního dozoru nebo přebírání zakázek (dětské hřiště Trávník, sport. areál ZŠ Parník apod...) . Dařilo se zlepšovat jednání s občany a spolupráci odborů MěÚ.  Odpadly tzv. "úřední dny",  úřední doba pro veřejnost  byla stanovena po celou pracovní dobu úředníků. To bylo mnohokrát oceněno např. na odboru dopravy, který využívali také občané odjinud (Ústí n.O., Lanškrouna nebo z Litomyšle). Zrychlilo se vyřizování žádostí na odboru výstavby.  Nový tajemník MěÚ  Ing. Mareš dokázal od svého nástupu  velký zájem na spolupráci úřadu a rady města.  Domnívám se, že v silách rady města je možnost  zásahu do systému veřejné správy bez konkrétních podnětů jen velmi omezená, každý návrh může být řadou  argumentů  odborů MěÚ snadno odmítnut. A snahou přece je, aby úřad především fungoval.  Z vlastní zkušenosti vím, že mezi pracovníky aparátu MěÚ je velký počet pracovitých a ochotných lidí kteří si nezaslouží negativní hodnocení a nejsem si jist, zda 3PK měla pro svou kritiku vždy dostatek objektivních informací. Konkrétně jsem si všiml dle mého názoru nespravedlivé kritiky práce odboru školství, kterou jsme s kolegy považovali snad i za vzorovou a spolupráci si zde pochvalovali jak ředitelé škol, rada města, tak i předsedové komisí, kteří s odborem spolupracovali.

Obecně platí, že všechna podání a žádosti občanů nemohou být prostě na radnici vyřízena kladně. Z toho může pramenit nespokojenost,  kterou nový subjekt na scéně (za který se 3PK považuje) mohl dobře využít, i když informace mohly pocházet třeba z druhé ruky. Myslím však, že další zvyšování nervozity úředníků města ničemu neprospěje. Koalice pro Českou Třebovou se vždy snažila především o spolupráci.

A ještě ke struktuře úřadu, který zajišťuje také státní správu. Obvod našeho města a počet obyvatel obvodu není velký. Už tato skutečnost sama se projevuje v tom, že počet úředníků na 1 obyvatele bude vyšší  a efektivnost úřadu  nebude vysoká, že prostě budeme na fungování úřadu doplácet více než např. v Chrudimi.  Podobně je proto drahá veřejná správa v Králíkách nebo v Hlinsku. Tuto souvislost ale Martin Netolický nezmiňuje.  Neefektivnost  je tedy z části dána i objektivními faktory.  Škoda že nebylo uvedeno, jak drahá je veřejná správa v Pardubicích, kde je město rozděleno na 8 obvodů.  Nevěřím, že to bude k efektivnosti přispívat.  Toto dělení je terčem kritiky již více let.

Závěr: efektivnost práce městského úřadu je dle mého názoru jistě důležitá, ale jde o dlouhodobý úkol. Bude-li řešena zbrkle a nesystematicky, může přinést i velké škody.  Rada města však snad i pro tento účel zřídila samostatnou "komisi pro práci MěÚ a MP". Moc se mi to nelíbí, nic takového nikdy nebylo potřeba.  Každý bude mluvit do všeho.  Pokud má být cílem znejistit úředníky aparátu města, tak to se opravdu podařilo.

Před samosprávou města jsou daleko větší a důležitější výzvy, které musí město nezbytně vyřešit a kde nelze otálet. 

Milan Mikolecký 29.12.2022