Máme schválen nový rozpočet  2023, spokojenost ovšem není

V zastupitelstvu města je schvalování rozpočtu považováno za velmi důležité. Město plánuje využití svých financí a v té době známých dotací k tomu, aby zajistilo jednak potřebné mandatorní výdaje a jednak pamatovalo na potřebné opravy a investice.  Rozpočet vychází také z dlouhodobého finančního výhledu, který je v předstihu připraven. Zastupitelstvo musí současně vzít na vědomí  usnesení z předchozí doby, kterými je např. zajištěno financování akcí dříve rozpracovaných tak aby docházelo ke kontinuálnímu rozvoji města. Jako příklad uvedu  dokončení Bikerezortu Peklák, zajištěné v předchozím volebním období 2018 - 2022, i když základy pro tuto investici byly dány již dříve. Na všechno se dotace ovšem nevztahovala,  bylo nutné realizovat další rozsáhlé a finančně náročné podmiňující investice. (Např. velké parkoviště, kanalizaci až dolů na Kubelkovu ulici, dobudovat navržený minicamp atd.....) 

Čtyřleté volební období je krátké, příprava nového záměru trvá v průměru dva roky. Pokud by nové zastupitelstvo nectilo připravené projekty, začínalo by se stále znova a rozvoj města by se zastavil. Proto byl také tzv. „zásobník projektů odboru investic“ projednáván v zastupitelstvu i s opozicí, protože po volbách je zapotřebí navázat na stávající stav.  Ideální je, pokud se reprezentace města příliš nemění, což se právě po současných volbách nesplnilo. Snad proto vzniká řada nedorozumění, spočívající v tom, že nová reprezentace města zatím nedokázala srozumitelně vysvětlit svoje priority a „do čeho půjde“ a místo toho zanechala v nyní již schváleném rozpočtu mimořádně velké rezervy. Jinak tedy vnímá svůj rozpočet současná vládnoucí radniční koalice a jinak ostatní, kteří o jejich záměrech nemají dostatek informací.

Nervozitě nepřispělo ani to, že schvalování rozpočtu bylo uspěcháno a zařazeno ke schválení už před Vánoci. Snad by to mohlo být normální, ale pokud se má se situací ve městě seznámit po volbách v krátkém čase velká většina nových zastupitelů a nových radních, pak by jistě všem více vyhovovalo posunutí schvalování rozpočtu až např. na konec ledna.  A tady se nemohu vyhnout zmínce o úloze Martina Netolického, vlastně autora celého záměru 3PK pro prosperující Českou Třebovou, který viděl  rychlé schvalování jako jedinou možnost a ostatní pro to snadno přesvědčil. Nakonec i při projednávání rozpočtu v zastupitelstvu města bylo zřejmé, že bez jeho vstupů do jednání by byla diskuze vedena možná jiným směrem. Opravdu byla potřeba takto spěchat?

Opoziční  zastupitelé  nový rozpočet nepodpořili. Sám jsem byl v zastupitelstvu od roku 2000 a i když třeba v opozici, tak  jsem s kolegy rozpočet města vždy podpořil. Prostě už z toho důvodu, že město nějaký rozpočet musí mít a lze jej přece následně ještě upravovat.  Letos chápu nepodporu opozičních zastupitelů zejména v tom, že se zbytečně spěchá a současně v rozpočtu chybí zásadní položky pro priority, a nejsou navíc žádné zkušenosti s novým navrhovaným mechanismem „rozpočtových opatření“. Rozpočet jistě nějakou rezervu musí mít, ale pokud dosahuje  částky 32 mil. Kč (27 + dalších 4,8 mil jako rezervu na opravy bez určení)  tak to je zvláštní. A k tomu další částka  21,5 mil. Kč, určená dle dřívějších rozhodnutí na bytovou problematiku, není vůbec do rozpočtu zapojena! Takto sepsaný rozpočet proto oprávněně vyvolává rozpaky. Celková hodnota "rezervy" má výši 53 milionů korun a činí více než 75 procent částky, která je v kapitole 11 rozepsána  na investice, údržby a opravy. Takto navržený rozpočet naše město ještě nikdy nemělo.

Na tomto základě lze proto rozpočet ve schváleném stavu považovat za uspěchaný a „nedopečený“.  V novém rozpočtu se zastupitelstvo nijak  nepřihlásilo  k usnesení ZM č.132 z 12/9. Tehdy  ZM prohlásilo, že zajistí financování veřejné zakázky na stavební práce spojené se statickým zajištěním Malé scény  „Přístavba kavárny a šatny objektu Malá scéna“ s předpokládanými náklady ve výši 16.500.000 Kč včetně DPH z rozpočtu města pro rok 2022 a 2023. Zářijové usnesení platí, nebylo zrušeno, a mělo by tedy být závazné! (Obdobné usnesení týkající se stavebních úprav ZŠ Ústecká akceptováno bylo.)

To, že byl rozpočet schválen 70% většinou ještě přece nemusí znamenat, že je dobrý a vyvážený a že by nemohl vypadat i jinak. Rozpočet čeká jistě dopracování , to musí uznat všichni. Po schválení rozpočtu města by mělo být vždy jasné, které hlavní investiční akce bude město během roku řešit. Z nyní schváleného rozpočtu to ale vidět není !   

Rozpočet na rok 2023 již přijali i v dalších městech našeho kraje.  Osobně jsem např. podrobně prozkoumal velmi dobře zpracovaný a okomentovaný rozpočet města Litomyšl. Klobouk dolů před jeho tvůrci, je zde zřejmé, že vedení města má záměry na rozvoj města a jejich financování dobře utříděny.  Podobně je s perspektivou dobře zpracován rozpočet města Vysoké Mýto. Naproti tomu v Ústí nad Orlicí tradičně přijali rozpočtové provizórium tak, jak jsme to po léta dělali u nás a detailně zpracovaný rozpočet města, který vychází ze znalosti finanční situace v závěru roku a zahrnující všechny investice, projednají 30. ledna 2023. Co by se asi stalo, kdyby se podobný model přijal také u nás ve Třebové  alespoň v prvním roce vlády nového zastupitelstva?

Milan Mikolecký