-
Zastupitelstvo Pardubického
kraje schválilo v závěru roku několik strategických dokumentů kraje.
Jedním z nich byl Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb na období
2022-2024. Ten je zásadním podkladem pro řízení sítě sociálních
služeb, jejich financování z rozpočtu Pardubického kraje i z dotací
státu či pro hodnocení projektových záměrů.
- Střednědobý plán také podává informace o
žádoucí síti sociálních služeb a nových trendech. Věnuje se samostatně
péči o seniory, dále o osoby se zdravotním postižením, o děti, mládež
a rodinu, osoby s duševním onemocněním, osoby ohrožené užíváním
návykových látek a závislostí, osoby sociálně vyloučené, v obtížné
životní situaci a péči o cizince.
-
Zvyšující se výskyt
Alzheimerovy nemoci
- „Spolu s obcemi, poskytovateli i
odbornou veřejností máme dobře zmapované současné kapacity a potřeby
sociálních služeb na území kraje. Víme, kde jsou slabá místa i jaký se
očekává demografický vývoj. Například víme, že v kraji je vysoký
výskyt Alzheimerovy nemoci. Diagnostikováno bylo 775 případů na 100
tisíc obyvatel, což je o 166 osob více vůči celorepublikovému průměru,
který je 609 osob. To však nemusí nutně znamenat větší výskyt této
nemoci, ale může to být lepší diagnostikou tohoto onemocnění,“
říká radní pro sociální péči a neziskový sektor Pavel Šotola. Právě
péče o seniory zaujímá nejvyšší podíl ze sociálních služeb.
-
Prioritou je podpora seniorů v
domácím prostředí
- Dlouhodobým záměrem Pardubického kraje je
podpora života seniorů v přirozeném prostředí. V letech 2018 až 2021
došlo k nárůstu kapacit pečovatelské služby z 185 000 hodin přímé péče
na 224 235 hodin, tj. nárůst o téměř 40 000 hodin, u osobní asistence
(polovinu klientů tvoří právě senioři) činil nárůst 27 000 hodin přímé
péče z 202 800 hodin v roce 2018 na 229 250 hodin v roce 2021. V
posledních letech se zvyšuje podíl služeb, které zajišťují péči ve
večerních hodinách, o víkendech a svátcích, a které jsou schopny
poskytnout péči i osobám s vysokou mírou potřebné péče, zpravidla ve
spolupráci s domácí ošetřovatelskou službou případně službami domácí
hospicové péče. V budoucích letech bude kraj podporovat i ostatní
služby v tom, aby zajistily potřebný rozsah péče v domácím prostředí
klientů, a aby se dál zvyšovala kapacita terénních služeb.
-
Odlehčovací péče pomáhá
pečujícím rodinám
- Pečovatelská služba i osobní asistence
zpravidla doplňuje péči rodiny. Pokud ale pečující potřebuje čas na
vyřizování vlastních záležitostí nebo na oddych od náročné péče, je
nutné zajistit dostupnost odlehčovacích služeb. Mezi lety 2016 až 2018
vzrostla kapacita odlehčovacích služeb skokově z 57 na 89 lůžek.
V roce 2021 již kapacita čítala 105 lůžek a v následujících letech je
plánován další rozvoj.
-
Pobytové služby pro seniory
-
Mnozí
senioři však vyžadují péči, kterou je přes snahu rodiny i komunitních
služeb potřeba zajistit v pobytových službách domovů pro seniory a
domovů se zvláštním režimem (poskytující péči zejména lidem s
Alzheimerovou chorobou a jinými typy demence). Celková kapacita domovů
je 3 323 lůžek, z toho 2 427 lůžek je zařazeno v síti sociálních
služeb. Nejnižší dostupnost je v území Žamberecka, Holicka, Svitavska
a Pardubicka. V těchto lokalitách bude přednostně podporován rozvoj
kapacit.
- „Možnosti krajů jsou omezené, jednak
na straně financí, neboť největší podíl finančních zdrojů je „v rukou“
státu, a dále na straně kompetencí, kdy kraj z úrovně samosprávy
nemůže nařizovat obcím ani službám, co mají dělat. Je tedy nutné
pokračovat v nastavené spolupráci s našimi partnery a hledat způsoby,
jak co nejvíce vyhovět potřebám našich občanů,“ doplňuje Pavel
Šotola.
-
Děti žijící mimo svou rodinu
- Další početnou skupinou pro sociální
služby jsou ohrožené děti a jejich rodiny. Jejich počet se odhaduje na
4000. „Bohužel je stále velký počet dětí, které jsou zanedbávané či
zneužívané. Díky dobrému pokrytí terénními službami na podporu
ohrožených rodin ale patří Pardubický kraj dlouhodobě mezi kraje s
nejnižším počtem odebíraných dětí na počet obyvatel. Naším cílem je
toto číslo dále snižovat. Celkem více než tisícovka dětí v kraji žije
mimo vlastní rodinu, naštěstí tři čtvrtiny z nich jsou v pěstounské
péči,“ konstatuje radní Šotola.
- Mezi hlavní problémy v této oblasti patří
nedostupnost bydlení pro rodiny s dětmi, zejména pro početné rodiny
nebo rodiny se specifickými potřebami. V kraji je také nedostatek
psychiatrické, psychologické a terapeutické péče o děti a jejich
rodiče včetně terénní formy a chybí tu krizové služby. „Rád bych,
aby se mohlo dostat větší podpory rodičům, kteří nemají dostatečné
kompetence k výchově dětí a péči o domácnost. V souvislosti s dopady
protiepidemických opatření měla řada rodin, zejména těch sociálně
slabších, problém s plněním školních povinností dětí,“ konstatuje
Pavel Šotola.
-
Podpora duševně nemocných
- V posledních letech stoupá počet osob s
duševními poruchami a onemocněním, odhady mluví o 35-40 procenty
populace. Jen v roce 2018 bylo v kraji ošetřeno přes 10 tisíc lidí se
závažným duševním onemocněním. Zhruba třetina až polovina z nich
potřebuje podporu přesahující běžnou návštěvu ambulantního psychiatra.
Akutní péče je v kraji dostupná v Pardubické a Svitavské nemocnici,
lůžka následné péče jsou v Albertinu Žamberk. Postupně vznikají Centra
duševního zdraví, která by měla být časem dostupná ve všech okresech
kraje a jejichž smyslem je zejména poskytnout včasnou podporu lidem se
závažným duševním onemocněním v jejich přirozeném prostředí a
minimalizovat nezbytnost jejich hospitalizace, zejména té dlouhodobé.
„Službu chráněné bydlení pro lidi s duševním onemocněním zajišťuje
pouze Domov Na cestě ve Skutči. Jako problém se ukazuje také
nedostupnost vhodného bydlení a zaměstnání, které jsou základem
běžného života,“ říká radní Šotola.
- Mapování situace a vytvoření plánu jsou
základní předpoklady pro stanovení efektivní sítě dostupných a
kvalitních sociálních služeb. Dalším nezbytným krokem je zajištění
dostatku finančních zdrojů pro udržení a rozvoj potřebných služeb,
zajištění kvalitních motivovaných pracovníků, případně organizací,
které budou chybějící služby poskytovat. Neméně důležitá je spolupráce
s návaznými službami a institucemi tak, aby pomoc lidem v nepříznivé
sociální situaci byla cílená a efektivní.