- Přestože bylo školství
v roce 2021 výrazně ovlivněné covidovou pandemií, v Pardubickém kraji se
podařilo zrealizovat řadu investic, a to od rekonstrukcí školských budov
až po jejich zateplení, nebo navázání spolupráce mezi školami a firemním
sektorem. Hodnocení tohoto roku a výhledy na rok 2022 podává radní
Pardubického kraje pro oblast školství Josef Kozel.
-
-
Těšíte
se na nadcházející rok?
- Těším se moc. Já mám ve svém životě číslo 22 obrovsky oblíbené,
provází mě od dětství a je to tak trochu i moje šťastné číslo. Snad bude
tento rok konečně o něco příznivější, šťastnější, a vše se bude obracet
k lepšímu.
-
- Jaké největší výzvy
školství v tomto roce čekají?
- Předně bych byl moc rád, kdyby školství opět začalo být školstvím.
Aby se týkalo vzdělávání a výuky a ne starostí, jestli je někdo
testovaný nebo očkovaný. Výzvou nám bude další investování do školních
budov a školských zařízení, stejně tak ale musíme brát v potaz, že nám
postupně do středního školství dorůstají silnější generace, takže se na
to musíme řádně připravit. S tím souvisí veškerá infrastruktura – musíme
zajistit dostatečné kapacity pro ubytování žáků, uvést do vhodného stavu
domovy mládeže a podobně.
- Čeká nás i řešení obtížné situace v souvislosti s růstem cen
energií, protože se jedná o jeden ze základních režijních výdajů na
školách a školských zařízeních. I k tomu se tedy musíme postavit čelem.
-
- Minulý rok byl na
investice do školních budov a školských zařízení ve školství v kraji
bohatý, bude se v podobném tempu pokračovat i v tomto roce?
- Doufám, že na ně plynule navážeme a podaří se nám tak mnoho budov
posunout zase na lepší úroveň. Pardubický kraj spravuje dlouhodobě svůj
majetek dobře, a pokud mohu mluvit za školství, tak minimálně v něm je
to opravdu vidět. Přestože nám covidová doba úplně nepřeje, tak jsme
v loňském roce investovali hodně, a hodláme v tom pokračovat i
v příštích letech. Ostatně mnoho projektů je již ve fázi příprav.
Jediné, co je dnes zatím trochu neznámá, tak to je z pohledu financování
stav dotačních titulů. Stále jsme však na začátku nového programového
období.
-
- V roce 2021 se podařilo
zrekonstruovat také řadu speciálních škol. Kompletní rekonstrukcí prošla
například speciální škola ve Skutči. Je pro vás jejich stav prioritní?
- Agenda speciálního školství je opravdu speciální. Podmínky a
vybavení v těchto školách se odvíjí od specifických potřeb dětí, které
tyto školy navštěvují. Jsem rád, že v rámci investic se daří speciální
školství významně posouvat a pomáhat mu, protože si určitě zaslouží
velkou pozornost. Zmiňovaná škola ve Skutči je toho vzorným příkladem.
Myslím, že se nám díky tomu úspěšně daří připravit tyto děti i na běžný
život v dospělosti.
-
- Koronavirus dal stopku
mnoha akcím, které musely být předčasně ukončené nebo přesunuté na jiný
termín. To je i případ Technohrátek a Zdravohrátek. Jak vnímáte tyto
projekty? Myslíte, že se jim daří přivádět žáky k technickým a
zdravotnickým oborům?
- Tyto dva projekty vznikly před lety a nabírají na čím dál větší
popularitě u dětí, které se rozhodují, jaké povolání si vybrat a na
jakou střední školu se přihlásit. Nejen že dělají skvělou reklamu
jednotlivým školám, které je pořádají, a prostřednictvím her představují
obory, jaké je u nich možné studovat, ale ukážou dětem i zázemí školy.
To se člověk z letáku nebo z internetu nedozví, alespoň ne takovou
zábavnou formou. Za mě jsou to projekty, které budu vždy podporovat.
- Zároveň chci podpořit i aktivity, které probíhají nad rámec běžné
výuky. Nyní Pardubický kraj podepsal memorandum o spolupráci s projektem
DofE, známým jako Mezinárodní cena vévody z Edinburghu. Dnes je do
programu zapojeno již 15 krajských škol a budu rád, když se další školy
budou postupně přidávat.
- V nejbližších dnech má proběhnout také jednání k projektům, které
byly úplně pozastaveny, a které bychom chtěli vrátit zpět k životu.
Chybí ale i události spojené s oceňováním nadaných žáků. Nám se sice
v červnu podařilo vyhlásit Mladý talent Pardubického kraje za rok 2020,
ale jeho podzimní část se už neuskutečnila. I tyto věci ve školství
potřebujeme, a ty nám tato doba sebrala.
-
- V uplynulém roce se na
některých školách podařilo zahájit nebo i dále posunout spolupráci
s místními firmami a podniky. Máte nějaké signály od ředitelů škol, že
se rýsují spolupráce další? Budete případně apelovat na to, aby je
aktivně vyhledávali?
- Mám nyní na stole od několika škol náměty na rozšíření spolupráce.
Apelovat na ně ale budu také, protože se ukazuje, jak se toto propojení
osvědčilo. I v tomto případě se jedná o velkou výzvu do budoucna, a budu
spokojený, když se vztahy mezi školstvím a firemním sektorem budou i
nadále prohlubovat. Jestli se covid podepsal na něčem pozitivně, tak je
to rozběhnutí procesu, kdy se firmy obracejí na školy a opačně. Už by to
nemuselo vypadat tak, že firmy budou hledat zaměstnance z vnějšku, ale
že si je samy budou na školách vychovávat.
-
- Bc. Denisa Píšová
|