Českotřebovský deník 49/2022 (19/2)  
Konference v českotřebovském Kulturním centru   

Školy a další organizace prezentovaly své úspěchy kolegům a starostům z území Orlicka
Dne 17.2.2022 se v Kulturním centru Česká Třebová konala konference zaměřená na sdílení zkušeností a dobré praxe škol a zástupců neformálního vzdělávání v ORP Ústí nad Orlicí a Česká Třebová. Představeny byly výsledky čtyřleté práce škol a dalších organizací na různých (mimo)školních aktivitách, a to pod hlavičkou tzv. Místního akčního plánu vzdělávání (MAP).
Po slavnostním přípitku v sále a prezentaci projektu MAP probíhala konference volnou formou korza kolem jednotlivých prezentačních stanovišť.  Návštěvníci měli možnost zhlédnout projekty od úprav školních zahrad, přes zkvalitnění výuky, rozšíření obzorů a náboru žáků ke vzdělávacím oborům středních škol, až po vzdělávací aktivity pro pedagogy a rodiče. Představila se zde regionální učebnice vytvořená žáky základních škol, výjezdy pro děti ohrožené školním neúspěchem či revitalizace zahrad mateřských škol. Z polytechnických aktivit pro žáky základních škol se prezentoval kroužek Naprogramuj si svého robota ze SŠ technické a dopravní Gustava Habrmana Česká Třebová a příměstský tábor Prázdninové setkání s technikou a přírodními vědami na SŠ uměleckoprůmyslové Ústí nad Orlicí. Z odborných pedagogických kompetencí se na konferenci představilo testování žáků pro výběr navazujícího studia a povolání metodou COMDI, či realizované workshopy a semináře pro pedagogy. Nepostradatelnou aktivitou se ukázal být sdílený ICT odborník, který našel uplatnění hlavně v IT podpoře škol za distanční výuky. Celý text a fotoreportáž najdete ZDE

JAK BUDE PROBÍHAT SVOZ ODPADU OD DUBNA

Kalendáře svozu odpadu, platné od dubna 2022, budou distribuovány do domácností během února a března. Každá lokalita bude mít svou verzi kalendáře, připravenou tak, aby pro vás bylo zřejmé a jednoduché pamatovat na to, kterou popelnici máte vystavit ke svozu v který den. V zásadě se pro většinu lokalit nic nemění, všechno zůstává zachováno a nádoby budete dávat před dům v den svozu, na který jste dlouhodobě zvyklí. Jak už bylo předem avizováno, svoz směsného komunálního odpadu se bude po týdnu střídat se svozem bioodpadu, papír a plast bude svážen jednou měsíčně. Při pondělním a úterním svozu bude ve stejný den odvážen i tříděný odpad (papír, plast). Při svozu středečním a čtvrtečním bude tříděný odpad (papír, plast) svážen v následující den po svozu komunálního nebo bio odpadu. 

Fotografie pro pamětníky: letiště na Třebovských stěnách

Letiště na Třebovských stěnách, přesněji v prostoru nad obcí Skuhrov bylo po II. světové válce po odsunu občanů německé národnosti zde zůstaly polnosti a také chalupy se stodolami,. Byl to ráj pro nadšence létání na kluzácích, pěstovaného již před II. světovou válkou v České Třebové  tehdy existující Masarykovou leteckou ligou v prostoru u hangáru na druhých stranách. O tom zase jindy. Kluzáky bylo třeba zvednout ze země pomocí gumového lana, případně navijáku, na Třebovských stěnách pak byla možnost využít výškový rozdíl horní plošiny a údolí v Horní Dobrouči. Letiště bylo zrušeno" zásahem shora v roce 1951, kdy byl všechen  strojový park a vybavení nuceně převedeno na vznikající letiště v Ústí nad Orlicí v rámci jednotné organizace Svazarm.  Někteří Třebováci zde také pak ještě několik let v Ústí létali, jiní to vzdali a věnovali se leteckému modelářství. Této problematice připravuji větší plochu s mnoha obrázky.... Jako motivační uvádím "Start kluzáku na letišti "Stěny" v roce 1947"...

Propojí Pardubický a Královéhradecký kraj cyklotrasa už letos?

Pardubický kraj dlouhodobě jedná s Královéhradeckým a Olomouckým krajem o propojení území cyklostezkou. V letošním roce by se mohl Královéhradecký a Pardubický kraj propojit dálkovou cyklotrasou číslo 8.
Trasa vstoupí na území Pardubického kraje u Týniště nad Orlicí a bude pokračovat údolím řeky Tiché Orlice až do Chocně, místní části Plchůvky. Poté bude pokračovat v souběhu se stávající dálkovou cyklotrasou číslo 18 až do Ústí nad Orlicí. Cyklisté se pak z Ústí nad Orlicí budou moci vydat trasou 4061 do České Třebové, poté do Třebovic a Lanškrouna. Území regionu opustí cyklostezka v Hoštejně.
Na trase se na jednání domluvili zástupci dotčených obcí z Pardubického i Královéhradeckého kraje a zástupci samosprávy obou krajů. Radní Pardubického kraje Alexandr Krejčíř zodpovědný za cestovní ruch a sport ujistil účastníky jednání, že náklady na vyznačení trasy kraj na svém území finančně podpoří, a zároveň bude iniciovat vybudování bezpečné infrastruktury na některých jejích úsecích. Na závěr vyjádřil přání: „Rád bych se v už letos v létě projel na kole po dálkové cyklotrase z Týniště nad Orlicí alespoň do České Třebové – a v ideálním případě až do Hoštejna.“
V budoucnu by dálková cyklotrasa číslo 8 mohla vést z Děčína až do Ostravy.


Pernštejnskou expozici na pardubickém zámku dokončí nová firma

V závěru loňského roku měla vyvrcholit připomínka 500. výročí od smrti Viléma z Pernštejna otevřením velké perštejnské expozice na pardubickém zámku. Pro neplnění závazků dodavatele vybavení musel ovšem Pardubický kraj s dotyčnou firmou ukončit smlouvu a vypsat novou soutěž. Tento týden podepsal smlouvu nový dodavatel, na dokončení bude mít čtyři měsíce.
„Je trochu paradoxní, že hotové jsou jednotlivé exponáty, ale není je na co postavit,“ říká náměstek hejtmana pro investice a kulturu Roman Línek. Ten se spolu s ředitelem Východočeského muzea v Pardubicích podíval do některých prostor budoucí expozice. Ponese název Pernštejnská rezidence – nejstarší renesance v Čechách a představí jak umělecky vyzdobené sály s dochovanými nástěnnými malbami, tak i obrannou funkci pardubického zámku s jeho mohutnými valy a bohatou zbrojnicí.
Obsahem dodávky je mobiliář expozice, to znamená nábytek, vitríny, ale také grafické prvky, osvětlení a další technické zabezpečení. Patří k nim i skleněná podlaha v gotickém sále zobrazující mapu pernštejnského dominia. Ta je částečně rozpracovaná. „Některé exponáty jsme museli odvézt do depozitáře v Ohrazenicích, aby se při dokončení stavby neponičily. Jsou tam například obrazy jedenácti Pernštejnů od Petra Nikla nebo obrazy domalovaných motivů nástěnných maleb z našich rytířských sálů od Tomáše Lahody z Fakulty restaurování Univerzity Pardubice v Litomyšli. Připravené jsou i dodávky audiovizuálních technologií, které budeme moct dokončit po dodání potřebného vybavení,“ uvádí Tomáš Libánek.
„Pro Zámek Pardubice, který byl doposud vnímán pouze jako sídlo muzea, bude otevření pernštejnské expozice zásadním přelomem. Rádi bychom, aby se po povědomí lidí zapsal jako mimořádná památka a abychom „prodali“ jeho zámecké, zejména renesanční kvality. Toto vnímání nakonec zviditelní i muzeum a jeho další expozice,“ vysvětluje Línek.
Novým dodavatelem vybavení je firma Kmošek & Kmošek z Litomyšle. „Předpokládáme, že pokud vše pojde podle plánu, novou expozici otevřeme alespoň v polovině letní sezóny,“ konstatuje Libánek.
V letošním roce bude další novinkou na pardubickém zámku upravená vyhlídka z nejvyšší věže, takzvané hlásky, která výškou předčí i Zelenou bránu. Na podzim budou hotové projektové práce na rekonstrukci společenského sálu podle návrhu Evy Jiřičné a Návštěvnického centra podle Petra Všetečky a bude možné soutěžit dodavatele a žádat o evropskou dotaci.

OBCHVAT JAROMĚŘE JE OPĚT O KROK BLÍŽE REALIZACI

Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) uzavřelo smlouvu se společností Metrostav Infrastructure na realizaci stavby “I/33 Jaroměř - obchvat”. Nový obchvat má propojit nedávno dokončený úsek dálnice D11 se silnicí I/33 na Náchod, a tím výrazně ulevit Jaroměři od tranzitní dopravy.
Stavba má vydané pravomocné stavební povolení. Zahájení výstavby aktuálně brání probíhající proces získání pozemků ve vlastnictví manželů Kučerových. Krajský úřad Královéhradeckého kraje vydal 14. února 2022 nové (opakované) mezitimní rozhodnutí dle Liniového zákona o odnětí vlastnického práva manželů Kučerových k pozemkům potřebných pro realizaci stavby. Proti rozhodnutí se nelze odvolat, pouze podat žalobu k soudu.
Zahájení výstavby v tuto chvíli není možné podle Ministerstva dopravy ČR odhadovat, vše bude záležet na vyřešení situace se získáním klíčových pozemků. Nicméně pokud vše půjde dobře, má ŘSD ambici začít ještě letos. Pokud by byla stavba zahájena v letošním roce, pak ŘSD předpokládá uvedení do provozu 6.554 metrů dlouhá komunikace v roce 2024. Cena podle smlouvy by měla být 687 milionů bez DPH.