PRAHA, 7. února 2022
Všech 14 lokomotiv řady 742,
které mají České dráhy ve své flotile, projde kompletní modernizací ve
společnosti CZ
LOKO.
Ta se stala vítězem loni vyhlášeného výběrového řízení. Smlouvu na
kontrakt za více než 684 milionů Kč podepsali představitelé obou firem.
První vozidlo národní dopravce převezme do konce února 2023, poslední
pak do konce roku 2024.
„Komplexní modernizace
lokomotiv řady 742 na EffiShunter 1000M zapadá do naší Strategie 2030,
během které chceme obnovit významnou část našeho vozidlového parku.
Společně s řadou 750.7 budou určeny pro výkony v nezávislé trakci na
koridorech vybavených evropským zabezpečovačem ETCS, pod jehož výhradním
dohledem bude zajištěn provoz na vybrané železniční síti od ledna 2025,“
vysvětluje Michal Kraus, člen představenstva a náměstek generálního
ředitele ČD pro servis.
Pro projekt modernizace
lokomotiv řady 742 na řadu 742.71X používá CZ LOKO obchodní název
EffiShunter 1000M, neboť z někdejších čtyřnápravových motorových
lokomotiv ČKD z let 1977 až 1986 dělá nové, prvotřídní stroje.
„Komplexní modernizace
vychází z řady EffiShunter a s ohledem na náklady na vývoj a dodací doby
komponentů je tento typ vysoce unifikovaný, byť na vozidle bude spousta
dalších změn díky využívání v osobní přepravě. Nabízíme nejen rozumný
poměr cena/výkon při současném extrémním růstu cen komponent, ale také
splnění náročných termínů dodání a očekávané úrovně kvality. Vysoce
oceňujeme ochotu a snahu skupiny ČD optimalizovat fleet vozidel
nezávislé trakce.“ říká Josef Gulyás, Místopředseda představenstva a
Generální ředitel CZ LOKO.
Při komplexní modernizaci
vznikne prakticky nové vozidlo. Nad rámec standardních komponentů a
výbavy je vybaveno zabezpečovacím systémem ETCS, online monitoringem a
diagnostikou a novou generací trakční a pomocné výzbroje. Původní
zůstává jen podvozek a hlavní rám, i tyto části ale procházejí hlavní
opravou a mnoha úpravami. Výkon spalovacího motoru 1000 kW umožňuje
maximální rychlost 100 km/h.
„Ambicí našeho
modernizačního programu je zlepšení pracovních podmínek strojvedoucích a
zvýšení bezpečnosti obsluhy i drážního provozu. A také zvýšení
spolehlivosti lokomotiv, prodloužení jejich životnosti, univerzálnější
možnost použití a nasazení na tratích vybavených ETCS. Pro hospodaření
firmy je zásadní řízení nákladů údržby a v rámci naší společenské
odpovědnosti je podstatné snížení energetické náročnosti a emisí
výfukových plynů,“ uvedl Michal Kraus.
České dráhy budou
EffiShuntery 1000M využívat pro zajištění vozby při napěťových výlukách,
pro technologické a provozní jízdy na tratích s ETCS, v čele nehodových
vlaků a pro další služební potřeby.
Společnost
CZ
LOKO
už se stejným projektem uspěla v soutěži nákladního dopravce ČD
Cargo,
s nímž v roce 2018 uzavřela kontrakt na modernizaci 50 lokomotiv této
řady. Další kusy pak vlastní dopravci CER a
Rail
Cargo
Carrier,
smlouvu podepsal také ostravský
ODOS.
|