Seminář o železnici Pavla Stejskala:

Druhý život mašinky 310.922 


První  přednáška Pavla Stejskala v rámci nově zřízeného semináře Městského muzea "O železnici" se konala v úterý 15. března 2022 a měla název "Druhý život mašinky 310.922". Z přednášky přinášíme pár snímků dokumentující postupné změny od roku 1973, kdy českotřebovské depo mašinku získalo s úmyslem ji vystavit na "pomníku" v areálu lokomotivního depa připomínající parní provoz.  Jenže se zjistilo, že mašinka má platné certifikáty, prošla zkouškami a mohla být tedy využita i pro nostalgické jízdy. V letech 1975   a 76 se účastnila řady akcí, např. 130 let železnice v České Třebové.
V roce 1977 jí však propadla kotlová lhůta a mašinka přestala jezdit. Nenašly se prostředky na generálku kotle. Mašinka proto skutečně putovala na pomník a je řadu let zachycena jako pozadí různých společných snímků. Pokus o její zprovoznění vznikl v roce 1988, kdy byla sundána z pomníku, podrobena opravě, byla snad i zajištěna generálka kotle v Českých Velenicích. Jenže se na to nakonec peníze nesehnaly. Zatopit se mašinku tedy nepodařilo.  Jezdila za studena na některé akce, například do Chornice, kde je aktivní klub věnující se veteránským železničním akcím pracující dodnes.   A tak nakonec mašinka zase  putovala na pomník. Její nový život vznikl až v devadesátých letech. Na velké oslavy 150% let železnice v České Třebové se mašinku ovšem zprovoznit nepodařilo. Veškeré opravy byly dokončeny o rok později v r. 1996, prošla všem potřebnými zkouškami (zejména technické bezpečnostní zkoušky za dohledu komisařů na tratí Česká Třebová - Opatov a opět mohla na veteránské jízdy, i když věk se mašince odpárat nemohl. Trpěla proto všelijakými neduhy, které se však dařilo řešit. To vše díky nadšencům v Českotřebovském depu, Společnosti železniční.
Na přenášce byla řada ukázek jejího působení, proslavila se opakovaně zejména na Mikuláškých jízdách nebo na akci "Prázdniny v Telči". V roce 2011 však právě na cestě do Telče přes Jihlavu aktivní život mašinky skončil...  Její další osud je nejasný.  Jsou sice snahy o její zprovoznění, ale majitelem je muzeum Lužná u Rakovníka. Oprava bude drahá a tak se zatím vyčkává.... 
Uvádím některé snímky z promítané prezentace, které mohou upřesnit některé okamžity z druhého života mašinky 310.922:
.