-
Předseda
Senátu ČR Miloš Vystrčil na českotřebovské radnici
-
- V úterý 22. března v
odpoledních hodinách navštívil radnici v České Třebové předseda Senátu
Parlamentu České republiky pan Miloš Vystrčil, kterého zde uvítala
paní starostka Magdaléna Peterková a pan místostarosta Josef Kopecký.
Je to čest pro naše město, jde o druhého nejvyššího ústavního činitele
České republiky. Miloš Vystrčil se při návštěv radnice podepsal do
pamětní knihy města a napsal: „Děkuji za vlídné přijetí a přeji
obyvatelům České Třebové moudrou správu města a vše dobré do dalších
let.“
-
- Miloš Vystrčil měl i další program
organizovaný ve spolupráci s ODS. Blíží se totiž volby a to nejen
komunální, ale v našem volebním obvodu č. 46 i volby senátní.
Miloš Vystrčil jako populární osobnost je proto důležitou oporou jistě
i pro kandidáta do senátních voleb, kterým je za ODS právě
českotřebovský místostarosta Josef Kopecký. Proto se spolu s Milošem
Vystrčilem konalo podvečerní diskusní setkání v českotřebovské
restauraci/pivovaru Faltus, když předtím Miloš Vystrčil s
Josefem Kopeckým a dalšími hosty navštívili také Letohrad a zde
konkrétně i zdejší znamenitou restauraci Sauna.
-
Kolik přináší
parkování do městského rozpočtu
-
Platit
za parkování nebylo v České Třebové dlouho běžné. Jenže rostoucí
množství motorových vozidel ve městě a kumulace požadavků na
parkování přináší do života mnohá omezení. V jiných městech je placení
za parkování "skoro všude" samozřejmostí, u nás se to dlouho odkládalo.
Poprvé jsme platili na Starém náměstí současně se zřízením zóny
omezeného parkování, další parkovací automaty jsou nyní jen u Kulturního
centra a u pošty. Proti jiným městům žalostně málo. Mimo mincí vložených
do parkovacích automatů jsou však ještě další příjmy z předplacených
karet a od loňského roku také od rezidentů, kteří musí za parkování v
zóně omezeného parkování platit . Jak velké částky získáme?
Vyplatí se to vůbec, když je třeba také platit za údržbu a provoz
automatů nemalé výdaje? Mám k dispozici údaje z přijmu za parkovné
v loňském roce 2021:
- 1) Parkovací automaty - celkem příjem za rok 379 512 Kč
- 2) Parkovací předplacené
karty - celkem příjem 209 500 Kč
- (z toho 78 500 od
občanů a 131 tis. od organizací.)
- 3) Rezidenční karty - celkem příjem 154 816 Kč
- Po sečtení příjmů dojdeme k celkové částce 743 828 Kč, která
je tedy příjmem městského rozpočtu.
- Parkování v podzemním terminálu Jana Pernera, který je pronajatý městské společnosti Eko Bi, která za jeho
využívání platí městu nájem je příjmem této organizace. Dalším
parkovištěm odděleným závorou je plocha v ulici Komenského, pronajatá
(poměrně levně) k parkování pro ČD CARGO. Příjmy za pronájmu by mohly
být dalším finančním zdrojem města z parkování v širším smyslu. Na druhé
straně je však třeba napsat, jaké jsou náklady. Vyplývají ze smlouvy
mezi městem a společností Ekobi o zajištění této služby a pro rok 2022
jde o částku cca 178 tis. Kč včetně DPH.
- Z uvedených údajů vyplývá, že výběr peněz parkování v České
Třebové není lukrativní záležitost a ve srovnání s jinými městy z
parkování získáme jen zlomek prostředků. Konkrétně
blízká Litomyšl počítá pro letošní rok ve svém městském
rozpočtu s příjmy z parkovného ve výši 3 miliony Kč a s náklady na
údržbu systému ve výši 236 tis. Kč. Zajímavostí zde ovšem je to, že
provoz automatů nezajišťují Služby města Litomyšl, t.j. plátci DPH, ale
městská policie, která je přímou organizační složkou města.
-
Zemřel Mgr.
Ladislav Houser
- Smutná zpráva ke mně došla z více stran. Láďa Houser byl především
můj spolužák z gymnázia a tak jeho úmrtí vnímám také osobně.Vím, že byl
Láďa nemocný, ale věřil jsme, že se vše dá vyřešit. Je třeba zmínit i
jeho přínos pro Českou Třebovou, neboť svůj profesní pedagogický život
věnoval speciální pedagogice a to konkrétně na českotřebovské
zvláštní škole. A to i v době, když sídlila v suterénu na Farářství.
Práci neměl lehkou, málokdo by s ním měnil. A to dost dlouho také
fungoval jako ředitel školy. Připomeňme si v souvislosti s jeho úmrtím
všechnu tu práci, kterou dětem věnoval. V dobrém budeme na Láďu Housera
vzpomínat také my, jeho spolužáci. Čest jeho památce! Milan Mikolecký
-
Sbírky městského muzea bohatší
-
-
Do sbírkového fondu městského muzea
byly zapsány čtyři náhrobní desky nalezené loni na podzim při
rekonstrukci Rybičkovy hrobky na českotřebovském hřbitově. Desky nesou
jména osob Marie Rybičková, Rosalie Rybičková, Hynek Rybička a Jan
Rybička. Jde o významné osoby Rybičkova rodu, desky byly dříve
umístěny na hrobech na starém hřbitově u rotundy sv. Kateřiny. Dále
byl do sbírek městského muzea zapsán obraz z průčelí kaple Panny Marie
v Moravské ulici. Malba "Sv. Anna vyučuje Pannu Marii" byla z
průčelí kaple vyňata, je značně poškozena vlhkostí a bude potřebovat
restaurátorský či minimálně konzervátorský zásah. Ten může muzeum
financovat pouze za předpokladu, že předmět bude v jeho správě. Na
fotografiích desky členů Rybičkova rodu po vyjmutí z opravované hrobky
-
-
Seminář pro
pamětníky:
-
Bohaté
možnosti zajištění služeb ve Třebové (krejčovství / obuvnictví)
-
Březnový
seminář pro pamětníky Martina Šebely se věnoval problematice
zajištění krejčovských a obuvnických služeb. Zatímco dnešní přehled
služeb v této oblasti by byl spíše stručný, tak v případě hodnocení
těchto služeb v minulosti Martinu Šebelova na to hodina nestačila. Až
člověk žasně, kolik zde bylo švadlen, krejčích a nebo i celých
krejčovských závodů. jde sice o popis delšího historické období a
služby na sebe navazovaly, ale i tak to je výčet hodný
obdivu. obdiv si zaslouží za svůj přehled o problematice i sám lektor
semináře Martin Šebela., který dokáže nejen popisovat jednotlivé
živosti, rodiny živnostníků, ale také vztahy mezi nimi a to i
během několika generací. Místa v přednáškovém sále byla dobře
zaplněna, seminář neztrácí na oblibě. Ten příští bude 26. dubna a bude
se věnovat problematice dřevozpracujícího průmyslu ve městě. (mm)
-
Fotografie pro
pamětníky
-
-
Našel jsem 18 roků starý dopis českotřebovského rodáka Karla Holbika,
žijícího od roku 1948 v Americe, který od devadesátých let pravidelně
jezdil k nám do svého rodného města. Zastával významné funkce v OSN,
přednášel na amerických univerzitách. Ze své poslední vůle odkázal
významnou částku pro českotřebovské gymnázium. Památkou na Karla Holbika
je na našem gymnáziu od roku 2014 po něm pojmenovaná studovna Karla
Holbika (uč. č. 203). O realizaci projektu studovny se zasloužil architekt Filip
Pavliňák. Interiér je originální, moderní, kontrastní k původnímu
historickému pojetí budovy, jak ji navrhl architekt Alois Dryák na
počátku 20. století. Místnost je vybavena počítači, v prosklené části
mají žáci volně k výběru beletrii i odbornou literaturu.
-
-
Kraje bez fakultních nemocnic
potřebují pro provoz velkých očkovacích center pomoc státu či praktiků
- V návaznosti na iniciativu nazvanou „Naočkujme milion lidí
posilující dávkou za týden a pomozme našim zdravotníkům“ prosí
Pardubický kraj, aby stát pomohl s navýšením očkovacích kapacit formou
státního očkovacího centra v krajích, kde nejsou fakultní či vojenské
nemocnice, protože ty krajské jsou zatížené péčí o covidové pacienty,
testováním a očkováním. Pro Pardubický kraj by tato výzva znamenala
přibližně 10 tisíc dávek denně, což je o čtyři tisíce více, než byla
maximální červnová očkovací kapacita. V této souvislosti je také nutné
intenzivní zapojení praktických lékařů a ambulantních specialistů.
-
„Chápu dnešní prohlášení premiéra v demisi a designovaného
premiéra jako deklaratorní výzvu směrem k urychlení očkování. Pokud by
však byla myšlena vážně, tak je nutné se zaměřit na to, kdo bude toto
očkování provádět. Od samého počátku očkování upozorňujeme na to, že
není možné porovnávat rychlost a kapacity očkování v jednotlivých
krajích, protože podmínky jsou nesrovnatelné. Jsou kraje, které nemají
fakultní ani vojenské nemocnice, jejichž fungování zajišťuje stát a mají
nesrovnatelně větší personální kapacity. Například jen Fakultní
nemocnice Hradec Králové má podobný počet zaměstnanců jako všech pět
našich nemocnic akutní lůžkové péče. Naše nemocnice musejí od počátku
řešit naprosto vše. Starají se o běžné pacienty, covidové pacienty,
provádějí testování a očkování,“ řekl hejtman Netolický. „Kapacity
navyšujeme maximálně, nemůžeme je ale navyšovat donekonečna, protože
zaměstnanci v nemocnicích jsou vyčerpaní. Neumíme tak v tuto chvíli
našimi personálními kapacitami zajistit návrat na očkovací kapacity
z června letošního roku, kdy jsme očkovali přes šest tisíc dávek za den.
Zítra však budeme mít jednání se všemi našimi organizacemi tak, abychom
mohli zvýšit kapacity, jak jen to bude možné. Na druhou stranu kapacity
musí odpovídat zájmu. Podle oficiálních dat není v tuto chvíli velký
počet čekajících takzvaně před závorou. V jednotlivých okresních městech
to jsou spíše desítky, což je zvládnutelné ve velmi krátkém čase,“
uvedl hejtman Martin Netolický.
- Ten na ranním videokonferenčním jednání hejtmanů s vládou požádal,
aby stát krajům pomohl s provozem velkokapacitních očkovacích center.
„Pokud chceme naočkovat v krátkém čase co největší množství lidí v celé
republice a jsme vyzýváni k tomu, abychom otevírali opět velkokapacitní
očkovací centra ve sportovních halách a na výstavištích, tak za nás kraj
prosím, aby stát zajistil personální kapacity na toto očkování, protože
zaměstnanci našich nemocnic mají dost své práce. Navíc si musíme
uvědomit, že podle státem schválené očkovací strategie jsme již na jaře
měli přejít do decentralizované fáze očkování, kdy měla být zodpovědnost
za očkování převedena do standardního režimu, tedy na síť praktických
lékařů tak, jak je prováděna standardní vakcinace,“ řekl hejtman
Netolický.
-
Města plánují
rozšíření cyklostezky z České Třebové až do Blanska
-
Rozšíření cyklotrasy Svitava 24 směrem od
Svitav až do Letovic bylo hlavním tématem jednání hejtmanů Pardubického
a Jihomoravského kraje Martina Netolického a Jana Grolicha se starosty
obou měst, která mají na propojení obou regionů podél řeky Svitavy
enormní zájem. Ambiciózní plán má řadu úskalí.
- „Propojení našeho a Jihomoravského kraje
cyklostezkou podél řeky Svitavy je zcela jistě z pohledu potenciálních
cykloturistů velice zajímavé, avšak v tuto chvíli má celou řadu úskalí.
Připravovaný záměr totiž vyžaduje revitalizaci toku řeky Svitavy do
původního koryta, ale také jednání se Správou železnic, protože
cyklostezka bude zasahovat do ochranného pásma hlavního železničního
koridoru, což však není neobvyklé ani v našem kraji, protože cyklostezky
v minulosti podél železničních tratí vznikaly,“ řekl hejtman Martin
Netolický, který společně se svým jihomoravským protějškem Janem
Grolichem přislíbil projednání problematiky se Správou železnic.
- Dálková cyklotrasa číslo 24 Svitava vede z
České Třebové, přes Semanín, Opatovec a Svitavy až do Stvolové. Aktuálně
je zcela vyznačena a je průjezdná územím Pardubického kraje v délce 46
kilometrů. „Cílem, který společně se starostou Letovic sledujeme, je
propojení stávající cyklotrasy ze Stvolové směrem do Skrchova, Letovic
nebo později také do Blanska,“ řekl starosta Svitav David Šimek.
-
Asociaci krajů
bude v dozorčí radě České pošty zastupovat Martin Netolický
-
Zaměří se na udržení poboček na venkově a zlepšení pracovních podmínek
zaměstnanců pošty.
-
Asociace
krajů České republiky (AKČR) jednomyslně podpořila hejtmana Martina
Netolického do dozorčí rady České pošty. Hejtman Netolický je v rámci
AKČR předsedou Komise pro veřejnou správu a legislativu, která má,
vzhledem k náplni své činnosti, nejblíže k oblastem působnosti
ministerstva vnitra. Právě to je zakladatelem České pošty. Martin
Netolický již jako zástupce AKČR v dozorčí radě působil, avšak 7.
května 2021 jej z této pozice odvolal tehdejší ministr vnitra Jan
Hamáček.
- „Velice si vážím důvěry kolegů
hejtmanů, kterou jsem získal. Ministerstvo vnitra, jakožto zakladatel
České pošty, je pro naši Komisi pro veřejnou správu a legislativu při
Asociaci krajů pracovně nejbližším ministerstvem. Proto se i logicky
nabízí, aby členství v dozorčí radě České pošty náleželo pod tuto
komisi," uvedl hejtman Martin Netolický. „Asociace krajů bude mít dle
dohody se stávající vládou zastoupení v organizacích státu, které úzce
souvisí s činností krajů. Jednotliví hejtmané pak budou zastoupeni v
organizacích dle svěřených gescí," vysvětlil hejtman Netolický.
- Ten již v pozici člena dozorčí
rady České pošty působil, byl však odvolán vloni v květnu tehdejším
ministrem vnitra Janem Hamáčkem. „S odstupem necelého roku se bohužel
ukazuje účelovost tohoto kroku, který byl bezprostřední reakcí na dění
okolo plánované cesty do Moskvy a kauzy Vrbětice. Osobně jsem tehdy
necítil žádnou zášť, i když jsem o svém odvolání nebyl informován
tehdejším panem ministrem Hamáčkem, ale až předsedou Asociace krajů,
Martinem Kubou," řekl hejtman Netolický.
- „V dozorčí radě České pošty navážu
na svou předchozí práci s jednoznačným cílem, udržet maximum poboček
na venkově. Chci se také zasadit o zlepšení pracovních podmínek
řadových zaměstnanců pošty,“ uzavřel pardubický hejtman Netolický.
-
Brožura
Labská stezka 2022 byla slavnostně pokřtěna
-
Součástí veletrhu
cestovního ruchu Holiday World v Praze byl také slavnostní křest brožury
Cykloprůvodce Labská stezka 2022. Vydat se po ní lze až do Německa.
- „Jednou z priorit
Pardubického kraje je vybudování této cyklotrasy v kvalitě cyklostezky,
tedy dopravního tělesa s vyloučením motorové dopravy,“ informoval radní
pro cestovní ruch a sport Alexandr Krejčíř. Dále doplnil: „Cílem je
zvýšení bezpečnosti cyklistů a v neposlední řadě i vytvoření kvalitního
turistického produktu v oblasti aktivní cykloturistiky.“
- Pardubický kraj finančně
podporuje výkup pozemků i činnosti svazků obcí, které pracují na
realizaci výstavby Labské stezky na území Pardubického kraje. „Labská stezka je
mezinárodní produkt vedoucí od pramenů Labe až do německého Cuxhavenu,
kde Labe ústí do Severního moře. Z celkových 1 300 kilometrů vede
Pardubickým krajem asi 50 kilometrů dálkové cyklotrasy číslo dva,“ dodal
radní Krejčíř.
- Tištěný Cykloprůvodce
Labská stezka 2022 je bezplatně k dispozici na turistických informačních
centrech v Pardubickém kraji a v elektronické formě na krajském
turistickém portálu na
www.vychodni-cechy.info/tiskoviny. A kdo by se chtěl vydat až
Německa, dozví se více informací na
www.labska-stezka.cz.
- Více informací o již
zrealizované, ale i plánované výstavbě Labské stezky včetně fotografií a
videí najdete na
www.hradubickacyklostezka.cz a na
www.pardubickalabska-cyklostezka.cz.
-
Na zámku v
Brandýse je práce jako na kostele
- Brandýs nad Orlicí je v našem kraji takovým unikátem. Jedna
skupina nadšenců se snaží zachránit ruiny hradu Orlík nad městem a další
parta lidí zase bývalý pozdně barokní zámek. S hybatelem postupné
rekonstrukce zámku, lékařem Pavlem Skalickým, se sešel náměstek hejtmana
Pardubického kraje Roman Línek přímo na místě.
-
Zámek leží v nádherné zahradě s historickými i nově
vysázenými stromy, nedaleko železničního koridoru, kde je teď s aktuální
stavbou obzvláště rušno. Po zrušení diagnostického ústavu pro dívky se
objekt několik let v podstatě rozpadal a prostupovala ho vlhkost. Právě
s ní svádějí noví majitelé, kteří zámek zakoupili v roce 2019 v aukci,
největší boj. Svědčí o tom odstraněná omítka v přízemí se zásahy
odborníka na vlhkost v historických objektech. S vlhkostí souviselo i
napadení trámů dřevomorkou.
-
Část přízemní zprovoznili pro uprchlíky
- „Obdivuji elán a odvahu pana Skalického, jeho rodiny a přátel,
kteří se pustili do tak velké výzvy. Je tu opravdu práce jako na
kostele, i když je to bývalý zámek,“ říká Roman Línek. Ten si
nejprve prohlédl trochu improvizované prostory v přízemí, které majitelé
nabídli ukrajinským uprchlíkům. Zatím tu je s malými kamny poměrně
chladno, ale starosta Brandýsa Petr Řehák slibuje
dovézt větší, jen co
kominík udělá revizi komínu. „Zatím je to takové tábornické, třeba
pro partu mladších lidí, ale je tu i záchod, koupelna a kuchyňka,“
ukazuje Pavel Skalický možnosti připravené pro nouzový pobyt. Podle
aktuální informace už tu bydlí tři ukrajinské maminky s pěti dětmi.
-
Bude tu kavárna i turistické centrum
- Pardubický kraj pomohl společnosti Orlice, která zámek vlastní,
s prvními dotacemi na stavebně historický průzkum a projekt záchrany.
„V minulém roce to byl 80 tisíc korun na průzkum a letos rada
odsouhlasila 100 tisíc korun na projektovou dokumentaci,“ upřesnil
Roman Línek.
- Za dva roky je tu už vidět hodně práce. „Podařilo se nám pod
dohledem statika zpevnit krovy a stropy železnými výztuhami, postupně
boudou mizet dřevěné podpěry v jednotlivých místnostech. Plánujeme dole
otevřít kavárnu, menší turistické informační centrum, prezentace
Komenského myšlenek a komunitní prostor. Brandýs je malé městečko,
nemůžeme počítat s davy turistů, aby se tu uživila například
restaurace,“ vysvětluje Pavel Skalický. Ten zároveň zve dobrovolníky na
sobotu 23. dubna, kdy se tu bude v souvislosti se Dnem Země vysazovat
několik stovek keřů.
- Barokní zámek Trautmannsdorfů z let 1781-83 postavený stavitelem J.
Tůmou v místech někdejšího kláštera Jednoty bratrské, později panského
domu, byl přestavěn klasicistně a r. 1914 neobarokně pro bankéřskou
rodinu Fischerů. Po roce 1996 sloužila budova jako výchovný ústav pro
problémové dívky. V roce 1997 poškodily zámek povodně. Provoz ústavu byl
přerušen až v roce 2013, když spadl nad hlavním schodištěm strop. Od té
doby byl zámek opuštěný. Ucpané okapní svody zničily čelní fasádu.
Měděné parapety i mosazné kliky z interiéru byly ukradeny. V nevětrané
budově se rozrostla dřevomorka. V roce 2019 po čtyřech kolech dražby
získal zámek lékař Pavel Skalický, který plánuje budovu spolu s přáteli
zachránit, rekonstruovat a včetně zahrady zpřístupnit veřejnosti.
- PhDr. Zuzana Nováková
-
Jak se platí
či neplatí mýtné v Pardubickém kraji
-
Povinnost platit mýtné v České republice
mají provozovatelé vozidel nad 3,5 tuny za jízdu po dálnicích a
označených úsecích silnic I. třídy. Toto vozidlo musí být vybaveno
palubní jednotkou určenou k úhradě mýtného.
Provozovatelé vozidel s nižší hmotností
(do 3,5 tuny) platí za užívání zpoplatněných silnic a dálnic poplatek
prostřednictvím elektronické dálniční známky. Na dodržování této
povinnosti se pravidelně zaměřují pardubičtí celníci. Ve známé písni se
zpívá „Statistika nuda je“, ale celníci díky ní vědí, že za první dva
letošní měsíce pardubičtí celníci odhalili 153 přestupků v oblasti
neuhrazení mýtného. Celková suma uložených pokut dosáhla celkové výši
bezmála čtvrt milionu korun, dalších 8 přestupků bylo předáno k vyřešení
do správního řízení.
- V měsíci
lednu v rámci běžné kontrolní činnosti odhalili 64 hříšníků. 58 z nich
byla uložena pokuta a 6 bylo předáno do správního řízení. Celková výše
pokut činila 86.200 Kč. V lednovém měsíci probíhala kontrolní akce s
označením KUPON PCE 2022 se zaměřením na uhrazení časového poplatku
(dálničních známek) u vozidel do 3,5 tuny. Během ní uložili celníci 18
pokut v celkové výši 25.500 Kč. I v rámci této kontrolní akce se našli
čtyři provinilci z řad provozovatelů vozidel nad 3,5 tuny bez uhrazeného
mýtného, kterým byly vyměřeny pokuty v celkové výši 15.000 Kč.
- V únoru pak
celníci v rámci běžné činnosti odhalili 46 přestupků v rámci
elektronického mýtného s uloženými pokutami 74.900 Kč a dva přestupky
postoupili do správního řízení. U jednoho řidiče nákladního vozidla
zjistili nedoplatek pokuty za dopravní přestupek. V momentě, kdy se jali
demontovat registrační značky vozidla, řidič raději dluh ve výši 5.671
Kč uhradil na místě.
- Pardubičtí
celníci v únorové celorepublikové kontrolní akce se zaměřením na
uhrazení časového poplatku přispěli do státní kasy během částkou 25.500
Kč za 18 přestupků neuhrazení dálniční známky. V rámci této akce
neuniklo pokutě pět řidičů nákladních vozidel bez zaplacení
elektronického mýtného, jim byly vyměřeny pokuty v celkové výši 15.000
Kč.
- Prozatímním
„rekordmanem“ v letošním roce se stal řidič s 159 průjezdy mýtnou bránou
bez řádné platby mýtného. Štěstí nebo spíš řidičova prozíravost stála na
jeho straně. Při kontrole celníkům předložil pracovní smlouvu, kterou s
provozovatelem vozidla sepsal pouhé dva dny před celní kontrolou. Řidič
se tak vyhnul uložení pokuty v maximální zákonné výši 5.000 Kč. Pramálo
důvodů k radosti bude mít jeho nový zaměstnavatel. Ten byl předán k
vyřešení do správního řízení, ve kterém mu hrozí pokuta až do výše
100.000 Kč.
|