Metrans před 10 lety                           
Psal se rok 2012, březen: 
Všechno bylo ještě v počátcích. O Metransu bylo hodně slyšet, byla velká očekávání,m co všechno do České Třebové přinese a že budeme koukat. Počet obyvatel města měl vzrůst o 3 tisíce, měly se třeba stavět nové školky apod. Připomeňme si text uvedený v Českotřebovském zpravodaji v březnu 2012 a porovnejme to se současným stavem, kdy je již tento logistický terminál v plném provozu a stále se jen hovoří (a už ne tak hlasitě) o dalším možném rozšíření, jak je naznačeno v uvedeném deset let starém textu.  Zřejmě až v návaznosti na rekonstrukci uzlu v letech 25 - 30. Metrans přinesl do České Třebové řadu pozitiv, to je třeba uznat, ale současně také podstatné zvýšení těžké kamionové dopravy. Tak velké, že bylo třeba vyvolat investice, o kterých se nemluvilo, tedy v našem přípravě rekonstrukci tzv. podjezdů", nebo li tunelů, jak my Třebováci říkáme. A nebylo to vůbec jednoduché a stálo to velkou spoustu peněz, které však neplatil investor, tedy Metrans ani jeho mateřská společnost HHL Hamburg, ale naše regionální rozpočty, naštěstí dotované u EU. Ovšem stálo to peníze i trpělivost také českotřebovské daňové poplatníky, bylo nutné z rozpočtu města přispět na dofinancování objížďkové trasy Semanín  - Zádolka - Hvězda 2 miliony korun. Tato trasa, stavěná na lehkou dopravu  byla za pár měsíců kamiony zcela zničena. Ovšem povolení pro objížďku jsme tenkrát nedali my z České Třebové, ale krajští úředníci, kteří mohli poslat kamiony i jiným směrem, alespoň jednosměrně. 
 
Co se psalo v březnu 2012:
Loni na jaře bylo investorovi předáno staveniště  v lokalitě bývalé tzv. montážní základny železničního vojska a proběhly přípravné práce spočívající ve vyklizení prostoru, vybudování náhradní montážní základny pro SŽDC a provizorních jeřábových drah. Potom se stavba železničního kontejnerového překladiště společnosti Metrans uložila do klidu, který pokračoval zimním spánkem. Nyní koncem února opět ožilo.  Stavba je tedy v určitém skoro ročním skluzu, kterou však nezavinil nikdo z naší radnice. Stavební povolení bylo vydáno v termínu. Naopak problémy vznikly na Ministerstvu dopravy při získávání potřebných razítek tak, aby bylo možné na tuto více než miliardovou investici čerpat dotace z fondů EU. Problémy na Ministerstvu dopravy jsou zřejmě vyřešeny, letos by tedy měla proběhnout výstava I. etapy investiční akce. Celkem  zde má být ve čtyřech etapách investováno asi 1,5 miliardy korun, na projekt byla přiklepnuta dotace z evropských fondů. Nové kontejnerové překladiště bude jedním z největších v zemi, podobná jsou v Praze- Uhříněvsi, Zlíně (Želechovice nad Dřevnicí), Ostravě, Plzni (Nýřanech), Dunajské Stredě a Košicích (Haniska). První etapa má být dokončena letos, už nyní se montují portálové jeřáby. Její dokončení se předpokládá v závěru letošního roku 2012. Ta se ještě ve zvýšení zaměstnanosti podstatně neprojeví. Může však mít význam v tom, že se v blízkosti logistického terminálu uplatní další firmy a dojde ke vzniku Celního úřadu. Pro tento účel také zastupitelé města odsouhlasili bezúplatný převod budovy bývalé Domova mládeže VDA na náměstí 17. listopadu  tak, aby město vyšlo příslušným orgánům vstříc a zajistilo pro českou Třebovou zřízení regionálně významného úřadu. Na první etapu pak mají navazovat etapy další. Ve druhé etapě se má vybudovat technické zázemí pro opravu vagonů a kontejnerů, ve třetí řídicí terminál v nově vystavěné budově a ve čtvrté má dojít k rozšíření o překládkové koleje v oblasti nyní nevyužitého seřaďovacího nádraží. Plocha překladiště se tak vlastně zdvojnásobí, zvýší se o dalších  patnáct až dvacet hektarů. Metrans by měl v České Třebové vytvořit až pět set pracovních míst. Kapacita terminálu bude asi 6,5 tisíce kontejnerů. Metrans propojuje Českou republiku, Slovensko a Maďarsko s významnými evropskými přístavy a právě v současné době rozšiřuje své aktivity  propojující oblasti v severním Německu a Rakousku.  Českotřebovský železniční uzel má v naší síti klíčovou polohu, proto ze očekávat, že nově budovaný terminál bude mít plné využití.
Jak se stavělo dál alespoň na obrázcích:


  • Ä ještě snímek z léta 2009, na místě Metransu byla stále ještě "Montážní základna"