-
- Psal se rok 2012,
březen:
-
Všechno bylo ještě v
počátcích. O Metransu bylo hodně slyšet, byla velká očekávání,m co
všechno do České Třebové přinese a že budeme koukat. Počet
obyvatel města měl vzrůst o 3 tisíce, měly se třeba stavět nové
školky apod. Připomeňme si text uvedený v Českotřebovském
zpravodaji v březnu 2012 a porovnejme to se současným stavem, kdy
je již tento logistický terminál v plném provozu a stále se jen
hovoří (a už ne tak hlasitě) o dalším možném rozšíření, jak je
naznačeno v uvedeném deset let starém textu. Zřejmě až v
návaznosti na rekonstrukci uzlu v letech 25 - 30. Metrans přinesl
do České Třebové řadu pozitiv, to je třeba uznat, ale současně
také podstatné zvýšení těžké kamionové dopravy. Tak velké, že bylo
třeba vyvolat investice, o kterých se nemluvilo, tedy v našem
přípravě rekonstrukci tzv. podjezdů", nebo li tunelů, jak my
Třebováci říkáme. A nebylo to vůbec jednoduché a stálo to velkou
spoustu peněz, které však neplatil investor, tedy Metrans ani jeho
mateřská společnost HHL Hamburg, ale naše regionální rozpočty,
naštěstí dotované u EU. Ovšem stálo to peníze i trpělivost také
českotřebovské daňové poplatníky, bylo nutné z rozpočtu města
přispět na dofinancování objížďkové trasy Semanín - Zádolka
- Hvězda 2 miliony korun. Tato trasa, stavěná na lehkou dopravu
byla za pár měsíců kamiony zcela zničena. Ovšem povolení pro
objížďku jsme tenkrát nedali my z České Třebové, ale krajští
úředníci, kteří mohli poslat kamiony i jiným směrem, alespoň
jednosměrně.
-
-
Co se psalo v březnu 2012:
-
Loni
na jaře bylo investorovi předáno staveniště v lokalitě bývalé
tzv. montážní základny železničního vojska a proběhly přípravné
práce spočívající ve vyklizení prostoru, vybudování náhradní
montážní základny pro SŽDC a provizorních jeřábových drah. Potom
se stavba železničního kontejnerového překladiště společnosti
Metrans uložila do klidu, který pokračoval zimním spánkem. Nyní
koncem února opět ožilo. Stavba je tedy v určitém skoro ročním
skluzu, kterou však nezavinil nikdo z naší radnice. Stavební
povolení bylo vydáno v termínu. Naopak problémy vznikly na
Ministerstvu dopravy při získávání potřebných razítek tak, aby
bylo možné na tuto více než miliardovou investici čerpat dotace z
fondů EU. Problémy na Ministerstvu dopravy jsou zřejmě vyřešeny,
letos by tedy měla proběhnout výstava I. etapy investiční akce.
Celkem zde má být ve čtyřech etapách investováno asi 1,5 miliardy
korun, na projekt byla přiklepnuta dotace z evropských fondů. Nové
kontejnerové překladiště bude jedním z největších v zemi, podobná
jsou v Praze- Uhříněvsi, Zlíně (Želechovice nad Dřevnicí),
Ostravě, Plzni (Nýřanech), Dunajské Stredě a Košicích (Haniska).
První etapa má být dokončena letos, už nyní se montují portálové
jeřáby. Její dokončení se předpokládá v závěru letošního roku
2012. Ta se ještě ve zvýšení zaměstnanosti podstatně neprojeví.
Může však mít význam v tom, že se v blízkosti logistického
terminálu uplatní další firmy a dojde ke vzniku Celního úřadu. Pro
tento účel také zastupitelé města odsouhlasili bezúplatný převod
budovy bývalé Domova mládeže VDA na náměstí 17. listopadu tak,
aby město vyšlo příslušným orgánům vstříc a zajistilo pro českou
Třebovou zřízení regionálně významného úřadu. Na první etapu pak
mají navazovat etapy další. Ve druhé etapě se má vybudovat
technické zázemí pro opravu vagonů a kontejnerů, ve třetí řídicí
terminál v nově vystavěné budově a ve čtvrté má dojít k rozšíření
o překládkové koleje v oblasti nyní nevyužitého seřaďovacího
nádraží. Plocha překladiště se tak vlastně zdvojnásobí, zvýší se o
dalších patnáct až dvacet hektarů. Metrans by měl v České Třebové
vytvořit až pět set pracovních míst. Kapacita terminálu bude asi
6,5 tisíce kontejnerů. Metrans propojuje Českou republiku,
Slovensko a Maďarsko s významnými evropskými přístavy a právě v
současné době rozšiřuje své aktivity propojující oblasti v
severním Německu a Rakousku. Českotřebovský železniční uzel má v
naší síti klíčovou polohu, proto ze očekávat, že nově budovaný
terminál bude mít plné využití.
-
Jak se stavělo
dál alespoň na obrázcích:
-
-
-
-
-
Ä ještě snímek
z léta 2009, na místě Metransu byla stále ještě "Montážní základna"
-
|