Česká Třebová bude mít od 1. dubna 2022 nového tajemníka Městského úřadu Ing. Jiřího Mareše


Jak již bylo napsáno i řečeno, tak k poslednímu dni měsíce března t.r. odchází z funkce tajemnice Městského úřadu Česká Třebová paní Ing. Věra Pirklová do důchodu. Tuto skutečnost oznámila v dostatečném předstihu na to, aby mohlo být vypsáno nové výběrové řízení  na obsazení této důležité funkce.

Výběrové řízení se uskutečnilo v lednu t.r., zúčastnili se jej tři uchazeči. Jako nejvhodnějšího uchazeče vybrala konkurzní komise Ing. Jiřího Mareše, zaměstnance našeho Městského úřadu, dosavadního  vedoucího oddělení vnitřní správy, pověřence pro ochranu osobních údajů a člena komise pro krizové řízení. Do této funkce nového tajemníka Městského úřadu Česká Třebová jej již také potvrdil ředitel Krajského úřadu Pardubického kraje Ing. Jaroslav Folprecht.

V souvislosti se změnou v obsazení funkce tajemníka MěÚ je vhodné si uvědomit veškerou tíhu jeho odpovědnosti a význam funkce, kterou nyní Jiří Mareš přebírá. Není to funkce politická, ale současně je třeba napsat, že práce odborů  Městského úřadu je sledována veřejností velmi pečlivě a podle výkonnosti práce zaměstnanců na jednotlivých odborech je také zprostředkovaně hodnocena i práce zastupitelstva a rady města.  Mnoho lidí příliš nerozlišuje práci zaměstnance nebo zastupitele či radního. Podívejme se proto nyní  do předpisů a podívejme se na práci tajemníka "obecního úřadu" komplexněji, byť v obecné rovině. Zdrojem informací je Svaz měst a obcí.

Tajemník je zaměstnancem obecního úřadu, magistrátu statutárního města, městského obvodu nebo městské části územně členěného statutárního města. Ostatní obce, mimo shora uvedené, mohou funkci tajemníka zřídit také (§ 110 odst. 1 zákona o obcích).

V obcích s rozšířenou působností, městech, městských obvodech nebo v městských částech územně členěného statutárního města je vedoucím úřadu vedoucí úředník, který vykonává funkci tajemníka obecního úřadu, tajemníka magistrátu statutárního města, tajemníka úřadu městského obvodu nebo městské části územně členěného statutárního města (dále jen „tajemník“). V obcích s pověřeným obecním úřadem a v obcích s rozšířenou působností se zřizuje funkce tajemníka obecního úřadu, který je zaměstnancem obce. Ostatní obce mohou zřídit funkci tajemníka obecního úřadu také (§ 110 odst. 1 zákona o obcích).

O celkovém počtu zaměstnanců obecního úřadu, o rozdělení jejich pravomocí, o zřizování nebo zrušování odborů a oddělení obecního úřadu rozhoduje rada obce (§ 102 odst. 2 písm. f) a j) zákona o obcích). V obcích, kde se rada obce nevolí, uvedené rozhodování přechází na zastupitelstvo obce.

Vznik funkce tajemníka

Rada obce (v případě obce, kde se rada obce nevolí, zastupitelstvo obce) rozhodne v rámci stanovení pravomocí v obecním úřadě a dle schváleného počtu zaměstnanců obecního úřadu vytvořit funkční místo tajemníka obecního úřadu. Zároveň pověří starostu, aby vyhlásil výběrové řízení podle § 7 zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o úřednících“), které je podmínkou pro jmenování do funkce tajemníka.

Výběrové řízení se vyhlašuje na úřední desce obecního úřadu a současně i způsobem umožňujícím dálkový přístup (zejména na webové stránce obecního úřadu), a to nejméně 15 dnů přede dnem určeným pro přihlášení uchazečů o jmenování do funkce tajemníka.

Tajemníkem se může stát fyzická osoba, která je bezúhonná a má nejméně tříletou praxi v průběhu 8 let bezprostředně předcházejících jmenování do funkce (§ 4 a § 5 zákona o úřednících):

jako vedoucí zaměstnanec nebo

při výkonu správních činností v pracovním poměru k územnímu samosprávnému celku nebo při výkonu státní správy v pracovním nebo služebním poměru ke státu,

ve funkci člena zastupitelstva územního samosprávného celku dlouhodobě uvolněného pro výkon této funkce.

Po skončení výběrového řízení úspěšného uchazeče na funkci tajemníka jmenuje do této funkce starosta se souhlasem ředitele příslušného krajského úřadu [§ 103 odst. 3 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) ve znění pozdějších předpisů, dále jen „zákon o obcích“] a stanoví tajemníkovi plat v souladu s nařízením vlády č. 330/2003 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů.

Povinnosti a odpovědnost tajemníka

Tajemník je za plnění úkolů obecního úřadu v samostatné i v přenesené působnosti odpovědný starostovi. Plní úkoly uložené mu zastupitelstvem obce nebo radou obce. Vůči zaměstnancům obce, zařazeným do obecního úřadu, plní úkoly statutárního orgánu, tj. přijímá nové zaměstnance v souladu s počtem zaměstnanců stanoveným radou obce (kde se rada obce nevolí, tedy zastupitelstvem obce) a stanoví jim plat v souladu s nařízením vlády č. 330/2003 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů. Tajemník provádí změny či ukončení pracovních poměrů těchto zaměstnanců v souladu se zákoníkem práce a potřebami obecního úřadu. Zasedání zastupitelstva obce nebo rady obce se tajemník účastní s hlasem poradním.

Tajemník vydává spisový a skartační řád a pracovní řád obecního úřadu. Dále vydává vnitřní řídicí směrnice obecního úřadu, pokud si jejich vydávání nevyhradila rada obce.

Tajemník zabezpečuje zejména tyto činnosti:


předkládá radě obce (v obcích, kde se rada obce nevolí, starostovi) ke schválení:
návrh organizačního řádu obecního úřadu,
návrh pravidel pro přijímání a vyřizování petic a stížností,
zajišťuje, aby:
petice a stížnosti byly vyřízeny ve lhůtě stanovené ve schválených pravidlech obecního úřadu,
stížnosti do správního řízení byly vyřízeny ve lhůtě 60 dnů.
Dotčené osoby mají právo obracet se na správní orgány se stížnostmi proti nevhodnému chování úředních osob nebo proti postupu správního orgánu, neposkytuje-li tento zákon jiný prostředek ochrany.
Stížnost musí být vyřízena do 60 dnů ode dne jejího doručení správnímu orgánu příslušnému k jejímu vyřízení. O vyřízení stížnosti musí být stěžovatel v této lhůtě vyrozuměn. Stanovenou lhůtu lze překročit jen tehdy, nelze-li v jejím průběhu zajistit podklady potřebné pro vyřízení stížnosti (§ 175 odst. 1 a odst. 5 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů).
Zajišťuje a předkládá návrhy obecně závazných vyhlášek a nařízení obce, zpracované v souladu s potřebami obce a příslušnými právními předpisy,
odpovídá za technické zabezpečení zasedání zastupitelstva obce, včetně pozvánek na zasedání zastupitelstva obce, které musí být ve lhůtě nejméně 7 dnů přede dnem zasedání zastupitelstva obce zveřejněny na úřední desce, na místech obvyklých a na webových stránkách obce,
zajišťuje, aby zápis ze zasedání zastupitelstva obce byl zpracován nejpozději do 10 dnů po skončení zasedání a aby byl uložen na obecním úřadu k nahlédnutí,
zajišťuje zveřejňování příslušných dokumentů vč. zastupitelstvem obce schválených obecně závazných vyhlášek a nařízení obce schválených radou obce na úřední desce obecního úřadu a na místech obvyklých a na webových stránkách obce,
Podle ustanovení § 26 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, je uložena povinnost správnímu orgánu zřídit úřední desku, která musí být nepřetržitě veřejně přístupná. Obsah úřední desky se zveřejňuje i způsobem umožňujícím dálkový přístup (internet). To znamená, že by veškeré dokumenty, které podléhají zveřejnění ze zákona, měly být zveřejněny jak na fyzické, tak na internetové úřední desce ve stejném časovém období. Pokud tato podmínka nebude dodržena, může dojít k napadení právní účinnosti takto nezveřejněného dokumentu.

Zajišťuje řádnou evidenci:

na úřední desce zveřejněných dokumentů včetně zaznamenání doby jejich zveřejnění,
obecně závazných vyhlášek a nařízení obce.
Evidence obsahuje číslo a název právního předpisu obce, datum jeho schválení, datum jeho platnosti a datum nabytí jeho účinnosti, popřípadě datum pozbytí jeho platnosti (§ 12 odst. 4 zákona o obcích).
dále zajišťuje, aby:
schválené obecně závazné vyhlášky byly neprodleně po dni jejich vyhlášení zaslány ministerstvu vnitra a
schválené nařízení obce příslušnému krajskému úřadu,
zaměstnanci obce, zařazení do obecního úřadu, které člen zastupitelstva obce požádá o informace související s jejich funkcí, poskytli tyto informace nejpozději do 30 dnů,
obecní úřad pomáhal výborům a komisím v jejich činnosti.

Odvolání tajemníka z funkce

Tajemník se může funkce vzdát nebo jej lze z funkce odvolat. Odvolat jej lze jen ze zákonem daných důvodů, kterými jsou ztráta bezúhonnosti, porušení některých se zákonem stanovených povinností nebo neukončení vzdělávání vedoucích úředníků ve lhůtě stanovené zákonem. Návrh na odvolání tajemníka z funkce, spolu s důvody odvolání, předloží starosta řediteli příslušného krajského úřadu, který odvolání schválí, nebo zamítne.

Odvoláním nebo vzdáním se funkce tajemníka pracovní poměr nekončí. Obec je odvolanému tajemníkovi povinna podat návrh na změnu jeho dalšího pracovního zařazení u obce, tj. na jinou práci, odpovídající jeho zdravotnímu stavu a kvalifikaci. Jestliže obec nemá pro odvolaného tajemníka takovou práci nebo ji odvolaný tajemník odmítne, jde o překážku v práci na straně obce a současně je dán výpovědní důvod podle § 52 písm. c) zákoníku práce.