Počet vozidel na světelené křižovatce před 14 lety | ||||||||||||||||||||||||||||||
Dopravní frekvence na křižovatce Tyršovo náměstí V sloupcovém grafu je znázorněn počet projíždějících vozidel během jednotlivých hodin měřeného dne 25.4.2008.
Z grafu je vidět, že křižovatka je nejvíce zatížena dopoledne mezi 10. - 11 hodinou a ještě vyšší dopravní špička je pak odpoledne od 14 - 16 hodin. Podle poměru těchto frekvencí během špičky by bylo možné správně nastavit dobu maximální délky intervalu pro zelenou v jednotlivých směrech. Dalším ohledem jistě i to, jaká je kapacita komunikace pro stání vozidel na zelenou a případně jakou mají řidiči možnost objet tuto klíčovou křižovatku jinou trasou, aniž by se zde museli zdržovat při čekání na zelenou. Tuto možnost mají např. vozidla jedoucí od Ústí nad Orlicí ve směru na Litomyšl trasou po Masarykově ulici a také ve směru do Podbranské ulice. Také ve směru od Litomyšle mají řidiči možnost zvolit trasu, která přes světelnou křižovatku nevede. Na světelné křižovatce však odbočí doleva i doprava nekolizně a tedy bezpečně. Naproti tomu na trasách od Skuhrova (t.j. Podbranské a Hýblovy ulice řidiči nemohou světelnou křižovatku objet a v době špičce je tento směr někdy přehlcen tak, že řidiči stojí až na křižovatce ke Konzumu Diskont. Interval pro příjezd z této strany je neodůvodněně krátký a vede někdy k tomu, že řidiči raději jedou na Svitavy Hýblovou ulicí přes náměstí, aby nemuseli čekat dvakrát tři minuty, až na ně dojde na světlech řada. Stačí, když tam odbočuje nějaké pomalé vozidlo, nebo vozidla musí čekat a dávat přednost chodcům na přechodu. Ke vytvořenému grafu je třeba namítnout, že "zelené" sloupce pro frekvenci od Ústí nad Orlicí jsou součtem počtu vozidel jedoucích přímo a vozidel odbočujících doleva do Hýblovy ulice. Jízda v těchto směrech probíhá současně. Špičkové hodnoty pro určení intervalu zelené je třeba brát tedy podle upravené formy, kde bude započten jen počet vozidel jedoucích od Ústí n.O.přímo do Riegrovy ul. nebo doprava do ulice Litomyšlské. To je v tomto grafu:
Z takto upravené frekvence v dopravních špičkách lze navrhnout optimální poměr maximálních dob otevření jednotlivých směrů (dobu zelené). Porovnáním hodnot špičkové frekvence v tomto grafu s intervaly pro zelenou na křižovatce je vidět, že hlavní směr Svitavy - Ústí nad Orlicí je nadhodnocen, upřednostněn. Na křižovatce se na hlavní téměř nezdržíte, kdežto ve směru od Litomyšle nebo od Hýblovy ulice ztratíte čekáním na této křižovatce alespoň dvojnásobek času. Myslím že změřené hodnoty frekvence by měly být impulzem k provedení změny. A má to má i další důvod: V České Třebové se snažíme prosadit investici do obchvatu města. Nebylo by od věci, abychom projíždějícím vozidlům ukázali, že tady máme oprávněný požadavek na to přejet z jedné "poloviny" města do druhé přes hlavní I/14 a že tedy vozidla na této hlavní ulici prostě musí také čekat. Přesně tak to dělají v Ústí nad Orlicí, kde jsou semafory nesmyslně nekoordinovány tak, aby si projíždějící motorista prostě musel čekat, třeba třikrát a zbytečně. Divil bych se, že by se v Ústí semafory nedaly seřídit tak, jako např. v Olomouci, v Hradci Králové a podobně... V České Třebové se snažíme do puntíku splnit to, co nám bylo kladeno za úkol dopravními inženýry při první instalaci světelné křižovatky - tedy co nejméně omezit provoz na hlavním průtahu města. Má to zabránit kolonám. Opravdu nevznikají, zde vozidlům často stačí jen přibrzdit a už je tu zelená se zbytečně prodlouženým intervalem a během jednoho cyklu jednotlivých směrů dokonce zavedena dvakrát, což je více méně opravdu rarita. My ostatní si z jiných směrů rádi počkáme. Opravdu rádi? Co kdyby byl hlavní směr přes křižovatku např. zaveden normálně, tedy jen jen jednou ? Druhý význam měření je ještě v samotných naměřených hodnotách četnosti frekvence. Sečteme-li frekvenci na hlavní komunikaci I/14. dostaneme se na číslo 13300 vozidel za 24 hodin To je opravdu hodně a je to velký argument pro obchvat města. Ale ani frekvence na Litomyšlské není malá. Přijíždí-li na světla za 24 hodin 3624 vozidel, není důvod nevěřit tomu, že prakticky stejný počet jede také obráceným směrem. Tedy i zde se jedná o hodnotu přes 7000 vozidel za den a to je frekvence pozoruhodná. Litomyšlská je nyní opravena, měla by být bezpečnější než dříve. Podobně i počet vozidel na zbývajícím směru je 5000 - 6000 vozidel za den. Tak vidíme, že automobilů mám plné město a musíme jejich přítomnost respektovat hledat způsoby spolužití lidí a vozidel. nejvíce nám vadí průjezdy těžkých vozidel a kamionů, tuto dopravu potřebujeme dostat na obchvat města. Osobní doprava zde zůstane, ale životní prostředí ve městě se tím podstatně zlepší. Eko Bi, s.r.o. má nyní zatím k dispozici měření ze dvou dnů letošního jara, postupně jich bude mít i více. Další měření proběhlo ve středu 28. května. Tento den byly naměřené hodnoty nižší, ale rozdělení frekvence do hodin bylo podobné jako v pátek 27. dubna. (Není třeba tedy kreslit nové grafy). Celkové počty projíždějících vozidel v jednotlivých směrech v uvedených dnech měření uvádím v následující tabulce:
Dalším naměřeným ukazatelem je četnost mačkání tlačítek na přechodech pro chodce přes hlavní komunikaci I/14. Tato tlačítka jsou v provozu pouze v době provozu světel to je od 6 - 189 hodin ve všední dny. Četnost průjezdů vozidel přes indukční smyčky je měřena celých 24 hodin. Výsledky jsou v dalším grafu, ve kterém není vidět žádnou zřetelnou špičku výsledky jsou spíše nepravidelné.
Modrý sloupec je 1. přechod na Riegrově ulici, červený sloupec odpovídá přechodu na Tyršově náměstí. Počet intervalů umožňujících přechod chodců přes vozovku je cca 50x za hodinu
|