-
Tento týden se v sále zastupitelstva Pardubického kraje konal seminář,
který představil vodík jako možný pohon budoucnosti. Cílem tohoto
workshopu nebylo jen prosté sdělení informací, ambicí bylo zmapovat
současné poznatky a nastínit potenciál pro území Pardubického kraje.
-
Prezentace
nepředstavily pouze teoretické možnosti, ale také ty praktické.
„Zástupci Ministerstva průmyslu a obchodu ČR a Ministerstva dopravy ČR
představili vize v této oblasti, popsali současný stav i dotační
příležitosti. Inspirativní bylo také představení projektů inovativních
firem, jejichž vodíkové aplikace už fungují, a to s jasnými pozitivy,“
uvedl krajský radní pro rozvoj a inovace Ladislav Valtr, který svým
úvodním slovem toto odborné setkání zahájil.
- Účastníci workshopu ocenili prezentace
zástupců výzkumné a aplikační sféry. „Konkrétní příklady z praxe pomohly
všem přítomným pochopit, jak to s uplatněním vodíku, zejména v oblasti
automotive je, jak technologie funguje, v jakých situacích je výhodná
nebo v jakém horizontu se dá předpokládat její širší využívání,“ řekl
Valtr.
- V
České republice se tématikou vodíku prozatím více zabývají jen dva
kraje, a to Ústecký a Moravskoslezský. „V obou případech se jedná
o projekty, které s podporou kraje realizuje univerzita s podnikem.
Tento model by vzhledem k technickému zaměření Univerzity Pardubice mohl
být využitelný i v Pardubickém kraji,“ sdělil Valtr.
- Již
tomuto prvnímu jednání byli přítomni mimo jiné také zástupci Dopravní
fakulty Jana Pernera,
osloveny budou určitě i Fakulta chemicko-technologická a Fakulta
elektroniky a informatiky pardubické univerzity. „Jako Pardubický kraj
jsme díky workshopu získali kontakty na ty správné lidi nejen z našeho
regionu, z ministerstev i zmíněných dvou krajů, kde jsou o krok dále,
takže bude možné všechny aktéry propojit,“ uvedl Valtr.
- V Pardubickém kraji již působí firmy, které
se problematikou vodíku zabývají. Většinou se jedná o firmy z oblasti
automotive jako je například Iveco či Zebra group, ale je tu i firma,
která se snaží o vývoj vodíkového letadla.
-
„Obecně
je hlavním problémem vodíku pro ČR jeho vysoká cena pořízení. Nemáme
dostatek „zelené“ energie k jeho výrobě, proto je diskutována i možnost
výroby prostřednictvím jaderné energie. A zvlášť pro Pardubický kraj by
mohla být zajímavá výroba vodíku z odpadu, například pyrolýzou a
plazmatickým rozkladem odpadu, a to v návaznosti na zdejší tradici
chemického průmyslu, ale i celou řadu aktivit, které se teď v regionu
realizují nebo chystají a souvisejí s cirkulární ekonomikou,“ řekl
Ondřej Tušl, manažer projektu Smart akcelerátor II Pardubického kraje,
v rámci kterého byl workshop uspořádán.
- Pardubický kraj má navíc podporu vodíku a
podmínek pro naplnění Opatření V8 Národního akčního plánu čisté mobility
ukotvenu i v aktuální Strategii rozvoje na období 2021 – 2027.
- „Workshop, který se teď uskutečnil na
kraji, by se mohl stát základem k ustanovení jakési regionální vodíkové
platformy. Řada aktivit by mohla být uskutečněna v rámci projektu Smart
akcelerátor +, který je zaměřen na podporu inovací v regionu a měl by
být realizován od roku 2023 v návaznosti na aktuálně probíhající
projekt. Vodík je pro Pardubický kraj zajímavou výzvou, na workshopu byl
jako zajímavost zmíněn například i možný vodíkový pohon výletní lodi
Arnošt. Nyní je to samozřejmě jen nápad, však i ten se jednou může stát
realitou,“ dodal Valtr.
-

|