-
V našem kraji bude mít význam hlavně pro Pardubicko
-
-
- Úplně poprvé je v těchto
dnech na českých železnicích k vidění vodíkový vlak od společnosti
Alstom. Během předváděcí jízdy zastavil i v České Třebové, kde se s ním
seznámili také zástupci Pardubického kraje, a to včetně náměstka
hejtmana pro dopravu Michala Kortyše.
- Vodíkový vlak je jednou
z možností, jak nahradit dieselové lokomotivy na lokálních tratích a
zvýšit ekologii železniční dopravy. „V Pardubickém kraji máme vytipované
dvě tratě, kde by vodíkový vlak mohl jezdit. Jedná se o tratě, nad
kterými z části nevedou troleje a musí být obsluhovány dieslovými
lokomotivami, které nejsou ekologické,“ uvedl Michal Kortyš.
-
Jedná se například o regionální
trať mezi krajským městem a Havlíčkovým Brodem. „Jednáme o tom, kde by
mohla vzniknout čerpací stanice nejen pro vlaky, ale případně také pro
autobusy. Z tohoto pohledu se zdají ideální Pardubice, kde by případně
vodíkový pohon mohla využívat i vozidla dopravního podniku. Tato jednání
jsou ale v začátcích, podobně jsme na tom i se Správou železnic,“ sdělil
Kortyš.
-
V
současné době, kdy se řeší závislost Evropy na ruských surovinách,
představuje vodíkový pohon jednu z možností, jak se z ní vymanit.
Vodíkové vlaky jsou navíc ekologické, jednou ze zásadních výhod provozu
tohoto typu vlaku jsou nulové emise.
- Vodíkový vlak je schopný
vyvinout rychlost až 140 kilometrů v hodině. „Nejvyšší rychlost
tuzemských vlaků je 160 kilometrů v hodině, ale to je rychlost, které
lze dosáhnout pouze na koridorech. Na regionálních tratích se touto
rychlostí ani nejezdí,“ dodal Kortyš s tím, že dojezd na jedno naplnění
je pak téměř tisíc kilometrů.
- Vodíkové vlaky jsou oproti
dieselovým lokomotivám velmi tiché. Mají také vysokou tažnou sílu, takže
se mohou používat pro těžké soupravy. Rychlejší je potom jejich rozjezd.
„Vodíkové vlaky jsou možnou budoucností železniční dopravy na tratích
v Pardubickém kraji. Cestujícím zajistí pohodlnější a příjemnější jízdu,
a občanům v blízkosti tratí zase čistší vzduch,“ poznamenal Kortyš.
-
Výrobcem vodíkového vlaku, který
nese název Coradia
iLint,
je společnost Alstom,
která v těchto dnech pořádá předváděcí jízdy a prezentuje technologii i
v celé řadě dalších měst v České republice. Společnost jedná se Správou
železnic o možném nasazení vlaků a vybudování plničky. Výroba vlaku trvá
přibližně dva až tři roky od jeho objednání.
- Vodík bude i tématem
workshopu, který se bude konat v úterý 24. května od 9 hodin v sále
Zastupitelstva Pardubického kraje. Podrobnosti k tomuto workshopu jsou
dostupné na https://paradnikraj.cz/akce/vodik-plany-a-vize-pro-cr-i-pardubicky-kraj/.
-
|