-

Atletický víceboj byl
zorganizován pro 6, - 9 třídu ZŠ a nižší stupeň gymnázia - Z
každé školy se v každém ročníku zúčastnili 4 žáci nebo
žákyně). Disciplíny: Běh na 60 metrů, skok daleký, švihadlo 1
minuta, šplh na tyči. běh na pilinovce 500 metrů a hod 2kg
medicimbalem
Fotoreportáž Mirky Červinkové
najdete ZDE
-
-
Nová
ředitelka MŠ Vinohrady
- Na
základě doporučení konkursní komise byla do funkce ředitelky MŠ
Vinohrafy opd 1.9. 2022 jmenována paní Marcela Jansová, z České
Třebové. Dosavadní ředitelka MŠ paní Herynková se do konkurzu
nepřihlásila. Rada města vyslovila dosavadní ředitelce poděkování za
její práci. připomeňme, že MŠ Vinohrady ještě provozuje další třídu
MŠ v Borku na náměstí 17. listopadu a právě paní Herynková měla
všechno spojené se zřízením, vybavením i provozem tohoto
odloučeného pracoviště na starosti.
-
-
Mgr. Tomáš Starý nadále
ředitelem ZŠ Habrmanova
-
Konkurz na místo ředitele této školy byl v souladu se školským
zákonem vyhlášen, ale nikdo se do konkurzu nepřihlásil. Situace byla
posuzována z více stran, možnost urychleně opakovat výběrové řízení
nebyla nakonec schválena a tak po dohodě s dosavadním ředitelem Mgr.
Tomášem Starým, který se již nechce uvázat do funkce na další
šestileté funkční období, bylo navrženo jiné řešení. Mgr.
Tomáš Starý byl jmenován ředitelem ZŠ Habrmanova na dobu určitou do
doby jmenování nového ředitele školy, který by měl být ustanoven na
základě výběrového řízení. Jeho termín zatím není znám, lze
předpokládat, že se tak stane v příštím roce.
-
-
Restaurátorské práce na památkách v České Třebové
-
Restaurátorské
práce na pískovcové soše archanděla Michaela v České Třebové -
Skuhrově budou zajištěny díky dotaci poskytnuté Pardubickým
krajem Práce provádí restaurátor Filip Špatenka z Vraclavi. Celkové
náklady na uvedené práce v roce 2022 činí částku ve výši 97.000,-
Kč. Finanční prostředky ve výši 20.000,- Kč budou hrazeny z Programu
podpory památkové péče v Pardubickém kraji na rok 2022.
- Restaurátorské práce na pískovcové soše sv. Jana Křtitele v
České Třebové na Litomyšlské ulici u sídliště Trávník se
provádí také s dotací Pardubického kraje. I zde práce provádí
restaurátor Filip Špatenka. Celkové náklady na uvedené práce v roce
2022 činí částku ve výši 89.700,- včetně DPH. Finanční prostředky ve
výši 30.000,- Kč budou hrazeny z Programu podpory památkové péče v
Pardubickém kraji na rok 2022.
-
-
Most přes
Třebovku v Husově ulici
-
Jde
o přemostění, které zde dříve bývalo jako vjezd do parnické
textilky. Most byl snesen, jeho obnovení v tomáži 3,5 tuny
umožňující jízdu osobních vozidel aby pomohl při obsluze
budovaného obytného souboru Na Primoně, nejen pro auta bydlících,
ale např. i pro záchrannou službu a příp. zásobování Niťárny aniž by
rušilo nové sídliště. Zde má v letech 2023 - 2025 vzniknout
140 nových bytů ve 4 - 5 objektech.
- V současnosti byla zadána projektová dokumentace tak, aby byla
připravena pro možnou realizaci s využitím možností v rámci
dotačního programu. Provedení projektové dokumentace byla svěřeno
společnosti MDS PROJEKT s.r.o.Vysoké Mýto v ceně ve výši
441.892,- Kč včetně DPH.
-
-
Prázdninové práce na základních školách
- „Rekonstrukce sociálních zařízení dívek ve 2. NP budovy 1.
stupně ZŠ Nádražní, Česká Třebová“ provede na základě výběrového
řízení DS INTEX Česká Třebová ní bylo uveřejněno na profilu
zadavatele. Na realizaci veřejné zakázky byly podány 2 nabídky. Rada
města schvaluje v souladu se Směrnicí pro zadávání veřejných zakázek
malého rozsahu Městem Česká Třebová ze dne 01.04.20
- „Úpravy nástupního prostoru Základní školy Česká Třebová,
Habrmanova ulice“ zajistí zhotovitel RYDO, spol. s r.o., Česká
Třebová za celkovou cenu ve výši 2.018.589,76 Kč včetně DPH.
-
-
Participativní rozpočet města Česká Třebová 2022
-
Rada
města schválila výsledky hlasování, které probíhalo od 15. dubna do
13. května hlasování veřejnosti o předložených návrzích projektů. V
kategorii pro malé projekty dopadlo hlasování následně:
- Lavičky a koš na Zámostí – 202 hlasů Venkovní stůl na stolní
tenis – 151 hlasů Lavičky a koš v parku u krematoria – 128 hlasů
Dvojlehátko na sídlišti Lhotka – 30 hlasů
- V kategorii pro velké projekty dopadlo hlasování následně:
Vratné kelímky – 155 hlasů Revitalizace Jiráskovy cesty – 148 hlasů
Stromy pro budoucnost – 129 hlasů Chodníček Na Splavě – 80 hlasů
Zábradlí v ulici Riegrova – 29 hlasů
- Dle pravidel rozpočtu budou realizovány v obou kategoriích
projekty dle jejich pořadí. V každé kategorii bude realizováno vždy
tolik projektů, aby součet jejich odhadovaných hodnot nepřesáhl sumu
peněz určenou pro danou kategorii (tzn. 100 tisíc korun pro menší
projekty a 400 tisíc korun pro větší projekty).
- Na základě pravidel byly navrženy k realizaci projekty
- lavičky a koše na Zámostí, venkovní stůl na stolní tenis,
laviček a koše do parku u krematoria, vratné kelímky a revitalizace
Jiráskovy cesty. Dle vyjádření příslušných odborů by v případě
realizace těchto projektů nemělo dojít k přečerpání vyčleněné
částky. Celkem by mělo být vyčerpáno přibližně 465 000 korun.
Rozdělení realizací mezi jednotlivé odbory MěÚ je určeno dle jejich
vzájemné dohody.
-
Jednání o
výpomoci pro BusLine částečně pomáhá
-
Na
základě úterního jednání hejtmana Martina Netolického a náměstka
hejtmana pro oblast dopravy Michala Kortyše se ve středu ráno konalo
další jednání s dopravcem BusLine o vývoji zajištění regionální
autobusové dopravy ve čtyřech oblastech, které společnost obsluhuje.
Kraj velmi intenzivně jedná s dalšími dopravci o možné výpomoci, a
pokud vše půjde podle představ, tak by se v pondělí měl počet
neodjetých spojů zredukovat na polovinu.
- „Děláme maximum, co je
v našich silách, tlačíme na společnost BusLine, aby vše uvedla co
nejrychleji do stavu, který odpovídá uzavřené smlouvě. Zároveň
obvoláváme další dopravce, zda jsou nám schopni a ochotni pomoci a
některé turnusy místo společnosti BusLine zajistit. Momentálně to
vypadá, že bychom mohli od pondělí snížit počet neodjetých spojů na
polovinu. Věřím, že se nám to společnými silami podaří,“ uvedl
Michal Kortyš.
- Podle hejtmana Martina
Netolického zároveň kraj bude na společnosti uplatňovat sankce. „V
úterý jsme definovali jasné a nepodkročitelné podmínky směrem
k dopravci. Stávající situaci považuji za šlendrián a flagrantní
porušení smlouvy, protože dopravce věděl dlouho dopředu, že v neděli
12. června začíná zajišťovat autobusovou dopravu ve čtyřech oblastech.
Smlouva hovoří jasně a smlouvy jsou od toho, aby se dodržovaly. Proto
budeme po společnosti BusLine požadovat úhradu sankcí dle sankčního
mechanismu, se kterým společnost při podpisu smlouvy souhlasila. Vím,
že cestujícím sankce nepomohou, ale my rozhodně nemůžeme zavírat oči.
Jakmile bude situace stabilizovaná, tak budeme po společnosti BusLine
požadovat, aby připravila pro své cestující jako omluvu za stávající
situaci určitý bonus například v podobě krátkodobého odpuštění
jízdného,“ řekl hejtman Netolický.
-
POHÁR PŘETEKL:
-
DO ODVOLÁNÍ BUSLINE NEBUDE VYBÍRAT JÍZDNÉ
-
Dokud společnost BusLine nezačne plně zajišťovat dopravní obslužnost
podle smlouvy a objednávky Pardubický
kraj,
nebude o tohoto dopravce vybíráno jízdné. Ušlé tržby kraj nebude
dopravci kompenzovat a bude postupovat striktně podle smlouvy. Tento
požadavek jsem po několikadenních peripetiích právě uplatnil spolu s
panem náměstkem hejtmana pro dopravu na dopravci, který jej vzhledem k
situaci akceptoval. Zdůrazňuji, že se jedná o všechny spoje zajištěné
společností BUSLINE. Ostatní svůj závazek plní.
-

-
Vyřazené
postele na Ukrajinu
-
Do
Užhorodu ve středu ráno dorazil první ze tří kamionů s nemocničními
lůžky, matracemi a stolky, které byly v rámci pravidelné obměny
vyřazeny z majetku Nemocnice Pardubického kraje. Další dva kamiony
se na cestu vydají pravděpodobně do konce tohoto týdne. Celkem bude
přepraveno 66 postelí, matrací a nočních stolků.
- „Do Zakarpatské oblasti jsme již v minulosti chtěli převést
vyřazované postele z našich nemocnic, avšak vzhledem k vypuknutí
války jsme je nakonec využili pro ubytování ukrajinských uprchlíků
na zámku v Bystrém. Průběžná obměna nemocničních lůžek však
pokračuje, a proto jsme nyní připravili převoz 66 lůžek, matrací a
nočních stolků z Orlickoústecké a Litomyšlské nemocnice. Jedná se o
postele, které bychom již v našich zdravotnických zařízeních
nevyužili a na Ukrajině mohou ještě dlouho a dobře sloužit. První
kamion vyrazil z Ústí nad Orlicí v úterý a dnes byly postele
vyloženy v Užhorodě. Další dva kamiony by měly vyrazit do konce
tohoto týdne,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
-
Pardubický kraj nabídl inspiraci v péči o ohrožené děti
-
Děti, které z
nějakých důvodů nemohou žít ve vlastní rodině a jak změnit péči o ně k
lepšímu. To je téma, kterým se Pardubický kraj zabývá velmi intenzivně
od roku 2014. Hledá inspiraci v zahraničí, zapojuje se do různých
mezinárodních projektů a hlavně mění stav věcí. Své výsledky
představil na celostátní konferenci nazvané „Změny v péči o ohrožené
děti“ minulý týden v Pardubicích.
-
O
konferenci byl velký zájem jak z dalších krajů, tak i z dětských
domovů a neziskových organizací napříč Českou republikou. Není divu.
Na cestě, po které se Pardubický kraj v této oblasti vydal, dosáhl
pozoruhodných výsledků. „Takzvanou transformací prošly
všechny tři bývalé kojenecké ústavy i všech pět dětských domovů.
Vznikla dvě dětská centra s novými kompetencemi a v ústavní péči v
našem kraji už není žádné samostatné zdravé dítě do tří let. Všude,
kde to jde, se snažíme upřednostňovat náhradní rodinnou péči. Přes 50
% dětí umístěných v dětských domovech v Pardubickém kraji žije v
komunitní formě péče, tj. v bytech nebo rodinných domcích, kde jsou
stálí vychovatelé, děti se podílejí jak na přípravě jídel, nákupech,
úklidu. Na zvoncích není název dětského domova, ale je tam příjmení,
které si rodinná skupina zvolila. U dvou dětských domovů jsme
již zcela opustili ústavní budovy, “
shrnul současnou situaci radní pro sociální péči a neziskový sektor
Pavel Šotola, který stál před osmi lety u počátků celého procesu.
-
Jiné bydlení, jiný přístup a příprava na
další život
-
Změnu
péče o ohrožené děti v jednotlivých zařízeních popsali přítomným
někteří ředitelé osobně a účastníci konference je zahrnovali řadou
dotazů. Zajímalo je třeba, jaký vliv mají změny v dětských domovech na
zaměstnance a děti, na financování provozu komunitní formy péče, kolik
je zaměstnanců na jednu rodinnou skupinu nebo jak běžně fungují a
hospodaří jednotlivé domácnosti.
- „Myslím, že
všichni vnímali, že myšlenku transformace péče museli vzít za svou
nejprve zaměstnanci těchto zařízení pro děti. Ti si za pomoci
odborníků a s naší podporou vytvořili transformační plány, vzdělávali
se v nových dovednostech a postupně si uvědomovali, proč je
potřeba změnit zaběhlé přístupy a jaký to má smysl. Někteří odešli,
ale velká část zůstala, a když vidí výsledky, už by neměnili,“
řekl Pavel Šotola.
-
Pracovníci dětských domovů mají nyní
možnost navázat s dětmi mnohem kvalitnější vztah, který je založený na
společných zážitcích. Sami reflektují, že při společném vaření nebo
večer v obýváku se o dětech dozvědí více, než dříve. Vychovatelé
vnímají, že děti jsou klidnější, protože nejsou vystavené tolika
konfliktním situacím a nechtěným střetům, jako tomu bylo během života
v jedné velké budově. Děti už nechodí ze školy do Domova, ale domů.
-
Změny
nejsou zadarmo, ale vyplatí se
-
Problematika péče o ohrožené děti spadá do
kompetence sociální, školské a zdravotní. Naštěstí v Pardubickém kraji
je na změnách od počátku shoda všech tří rezortů. Od samého počátku
projektu si byl Pardubický kraj vědom i nemalých finančních dopadů, a
proces změn proto probíhá postupně na základě stanovených priorit
jednotlivých zařízení. Pardubický kraj finančně podporoval snížení
počtu dětí ve skupině z 8 na 6, výjimečně na 5 dětí, výhledově počítá
se 4 - 5 dětmi v domácnosti. „Zvýšené finanční náklady hradí
Pardubický kraj ze svého rozpočtu. Z těchto důvodů vítáme změny ve
financování dětských domovů podle počtu rodinných skupin a ne podle
kapacity. Přesto je ale potřeba financování ještě upravit, aby bylo
možné zajistit daný personální standard pro každou samostatnou
domácnost s menším počtem dětí, ideálně 4-5 dětí na jedné rodinné
skupině. Dětské domovy už nepotřebují uklízečky a kuchařky, ale
potřebují více odborného personálu, který bude s dětmi pracovat,“
uvedl radní Josef Kozel, který má v rámci školství v kraje na starosti
i dětské domovy.
-
Výraznou proměnou nabízených služeb prošla
i dvě dětská centra sloučená ze tří bývalých kojeneckých ústavů. „V
současné době zaměřují na péči a podporu dětem s vážným zdravotním
postižením a jejich rodinám. Nabízejí terénní a ambulantní služby
na sociálně-zdravotním pomezí,
které v současném systému chybí. Mezi nově poskytovanými službami jsou
např. odlehčovací pobyty, fyzioterapeutické ambulance nebo terénní
zdravotní služba. Hlavní komplikaci na cestě ke změnám vidíme právě v
roztříštěnosti systému péče o ohrožené děti a rodiny mezi několik
resortů, a také v pomalých legislativních změnách, které na potřeby v
regionech reagují s velkým zpožděním,“
konstatovala za zřizovatele dětských center náměstkyně hejtmana pro
zdravotnictví Michaela Matoušková.
-
Jak se k tomu staví stát?
-
Na konferenci vystoupili také zástupci
ministerstev sociálních věcí a školství, mládeže a tělovýchovy. „Moc
mě potěšilo jejich pozitivní hodnocení našeho přístupu a dosavadních
výsledků. Musím ocenit vystoupení pana Jana Mušuty, ředitele odboru
řízení a podpory regionálního školství z MŠMT. Jeho velmi věcná
prezentace přinesla velkou naději pro nastavení systémového
financování komunitních domácností dětských domovů a sám vyjádřil
nutnost změn v systému péče o ohrožené děti. Rádi budeme naše
zkušenosti i reálné výsledky dále sdílet. Všem krajům i dětským
domovům jsem nabídl podporu z naší strany při nastavování procesu změn
v jejich kraji či zařízení,“ dodal na závěr Pavel Šotola.



|