Českotřebovský deník 200/2022 (18/7) 
Koalice pro Českou Třebovou je pro poctivou spolupráci spolehlivých partnerů

"Bohužel je smutné vidět město, odkud člověk pochází, že nejsou v poslední době využívány ani dotační tituly kraje. Co k tomu dodat... I kvůli tomu se minulý rok začal formovat tým lidí 3PK pro prosperující Českou Třebovou, kteří už nechtějí nečinně přihlížet dalšímu prohlubování problémů okolí České Třebové"  Z facebooku Martina Netolického
Také mne je spíše smutno a to z výše publikovaného textu. Zvláště proto, že není pravdivý. Navíc byl text použit pro sebeprosazení ve volbách a to na úkor druhého subjektu.  Takový postup se mi nelíbí a nemyslím, že bych se k tomu neměl vyjádřit.  Krajské dotace město Česká Třebová samozřejmě využívá a v rozpočtu města jsou podrobně detailně uvedeny. Pisatel měl ovšem na mysli zřejmě dotace určené pro méně rozvinuté regiony v Pardubickém kraji. Zde město Česká Třebová zatím čerpalo jedinou dotaci na vybudování komunikace k nové hale CFS Česká Třebová, od té doby zatím nečerpalo. Další dotaci na vybudování dobrodružné věže na Pekláku pak minulé vedení města nevyužilo a muselo vrátit. Přiznejme také, že dobrodružná věž by zaostalost regionu nevyřešila.
Bylo by dobré ovšem uvést, že investiční činnost, finance a dopravu měla ve své gesci v posledních 4 letech v rámci Koaliční smlouvy právě  ČSSD s nestraníky za kterou byl Martin Netolický do zastupitelstva zvolen. A z této volební strany nyní mnozí přešli do nového sdružení 3PK a tvoří dokonce čelo kandidátky. Díky tomu mohu předpokládat lepší informovanost a opatrnost pisatele.
K tomu bych chtěl napsat, že se na pracuje zatím na projektech, dotace lze získat až na realizaci připravených akcí. Tak např. se ve spolupráci s krajem se připravuje projekt na cyklokomunikaci Kozlov, zastávka bus - Šklíbanda - Zhoř, jejíž součástí má být (zvláště v zimě) potřebné parkoviště u křižovatky nad Kozlovem, kde zatím v zimě na poli parkuje i několik desítek automobilů, někdy zapadlých ve sněhu. Pozemek již město vykoupilo.  Zatím zde však nemáme k dispozici žádné memorandum o spolupráci s dalšími subjekty (tedy Pardubickým krajem a obcí Němčice), neboť komunikace není v celé délce na katastru města a bez smlouvy o budoucím sdružení prostředků nelze investici do cizího majetku realizovat. Přesto se podařilo letos finanční prostředky na projekt do rozpočtu prosadit.
Podobně je z letošního městského rozpočtu a z objednaných zakázek zřejmé, že město řeší projektovou dokumentaci na výstavbu mostu přes Třebovku v oblasti Husovy ulice a chystaného sídliště Na Primoně, který usnadní  dopravní obsluhu budoucího obytného souboru. O dotaci pro rozvoj méně rozvinutých regionů budeme moci žádat až po dokončení  projektové dokumentace. Postavení mostu nebude laciná záležitost a bez dotace to město nedokáže.
Připravují se také projekty na snížení energetické náročnosti. Příprava projektů a investic má svůj zákonný postup a vyžaduje čas. I když chápu, že je třeba před volbami "nabrousit nože", tak považuji za správné se nejdříve blíže informovat, nespravedlivá kritika bolí.  
Naše Koalice pro Českou Třebovou předpokládá, že práce na radnici je možná jen při vzájemné důvěře a skutečné spolupráci  koaličních subjektů. Nikdy nebude jeden subjekt v zastupitelstvu sám a potřebuje partnera, na kterého se bude moci spolehnout. Proto se nejen mne dotýká, když dosud spolupracující partner se nyní zabývá na facebooku kritikou toho, co mohl a měl sám vyřešit.
Mgr. Milan Mikolecký, člen rady města

Cena Přístav pro Martina Netolického 

Jak jsme již uvedli v pátek 15.8, ve fotoreportáži Luboše Kozla ZDE tak hejtman Pardubického kraje Martin Netolický převzal ve středu odpoledne v České Třebové dodatečně ocenění Cenu Přístav 2022, která je výrazem uznání za přínos k rozvoji mimoškolní práce s dětmi a mládeží. 
„Toto ocenění vnímám především jako uznání práce nás všech, a to nejen v době koronavirové pandemie, která byla složitá pro všechny. Snažili jsme se proto nejen vůči spolkům, organizacím či neziskové=mu sektoru přistupovat s maximální mírou otevřenosti, pochopení a respektu vůči jejich práci, která je v mnoha ohledech nezastupitelná. V rámci krajského rozpočtu jsme se potýkali s potřebou reagovat na nastalou situaci a nejistotu ohledně výpadku daňových příjmů, avšak omezit sociální péči všeho druhu či spolky pracující s mládeží rozhodně nebylo tím směrem, kterým jsme se měli vydat, a proto jsme se rozhodli, že naopak naše podpora této činnosti v takto těžké době musí být zachována,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Zdůvodnění ocenění hejtmana Martina Netolického
Pardubický kraj pod vedením Martina Netolického během pandemie covid-19 poskytoval informační, metodický a podpůrný servis v nadstandardní kvalitě a rychlosti. Vážíme si osobního nasazení Martina Netolického a opakované snahy zohledňovat potřeby organizací našeho typu. Velmi pozitivně vnímáme jeho snahu udržet stávající finanční podporu ze strany kraje pro dětské a mládežnické spolky. Ceníme si toho, že jsme bráni vážně, a i přes menší velikost našeho sektoru je naše činnost podporována bez škrtů a negativních změn. Hejtmana Martina Netolického na ocenění navrhli: Rada dětí a mládeže Pardubického kraje, z. s., Komunitní centrum Petrklíč, z. s., Altus, z. s. a Spolek Mladých Tanečníků Skuteč.

Autobusy pořád jezdí a nejezdí jak chtějí 

Na webu Pardubického kraje se dočtete, které autobusy nepojedou v daný den. Proti minulému týdnu se to"papírově zlepšilo"  Včera v pondělí to byly na linkách z České Třebové údajně jen 4 neodjeté spoje, dnes to mělo být deset spojů. Jenže to není pravda.  Podle osobního svědectví lidí, kteří se potřebovali dostat do Litomyšle dopoledne na vyšetření nejely také další neoznámené spoje a nikdo nebyl schopen podat informaci kdy co pojede. Takže informační místo  u pokladny na nádraží nic neví. Musíte prostě čekat. Také jízdní řády na zastávkách všude nejsou, možná nyní kdy se jezdí jak koho napadne to nevadí. Ale např. na zastávce autobusu u Tesca něco jako jízdní řád není. A to prostě nejsou lidé, kteří mohou vždy autem nebo nemohou si všude dojít pěšky. Jsou třeba odkázaní na berle a pod. Právě taková paní z Parníka dnes volala, jak se má dostat do Litomyšle k lékaři. Dovezl jsem ji aspoň k nádraží, tam jsme zjistili že zde už je třeba jen čekat a čekat, i když výpadek spoje hlášen nebyl.  Je to smutná doba, nefunguje jízdní řád ani ten vyškrtaný, prázdninový.  Opticky nejhorší je situace  na svitavském okrese. (mm)


Se zvýšenými náklady na dopravní obslužnost stát nepomůže 

Růst cen energií a pohonných hmot přináší celou řadu problémů. Kraje včetně Pardubického očekávají růst nákladů na veřejnou dopravu v letošním a příštím roce o 10 procent. Proto na základě platných ustanovení požádal resorty dopravy a financí o pomoc s pokrytím nákladů. Stát ale v tuto chvíli pomoc pro krajské samosprávy nechystá.
Jen odhad nákladů na železniční dopravu v Pardubickém kraji pro letošní rok činí 633 milionů korun. Stát se na této částce podílí téměř 164 miliony. Procentuálně vyjádřeno je to 25,86 procent. Už nyní je jasné, že tento předběžný odhad nebude správný a náklady budou vyšší. „Ceny pohonných hmot a dalších energií samozřejmě činí velkou část nákladů. Na základě odhadů požádaly kraje prostřednictvím Asociace krajů ČR o navýšení státní dotace. Tato žádost byla bohužel zamítnuta a kraj bude muset hledat prostředky ve vlastním rozpočtu,“ uvedl náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu Michal Kortyš.
Kraje o navýšení prostředků žádaly na základě současného stavu a předpokládaného vývoje na trhu s pohonnými hmotami na základě ustanovení § 24 zák. č. 194/2010 Sb. o veřejných službách v přepravě cestujících, kdy je již dnes zřejmé, že na základě nepředvídatelných mimořádných okolností dojde v letošním i příštím roce k nárůstu nákladů dopravců o více než deset procent a z těchto důvodů reálně hrozí snížení rozsahu dopravní obslužnosti podle uzavřených smluv o veřejných službách v přepravě cestujících. „Toto zatím není na pořadu dne a doufám, že k tomu nedojde. Avšak budeme muset hledat zdroje pro dofinancování veřejné dopravy. Jednání o dalším postupu má komise Asociace krajů České republiky na programu hned na svém zářijovém jednání,“ dodal Kortyš.


Nejen nový název pro Gočárovu galerii, bude také nový vizuál

Východočeská galerie si ke svému 70. výročí nadělí nové sídlo v pardubických Automatických mlýnech a ponese název Gočárova galerie. Celou obměnu dovrší i nový vizuální styl, který  galerie hledá prostřednictvím soutěže pořádané odbornou organizací Czechdesign.
Poté, co zastupitelé Pardubického kraje schválili přejmenování Východočeské galerie od 1. ledna 2023 na Gočárovu galerii, se mohla rozeběhnout soutěž na novou vizuální identitu galerie.  Hlavní sídlo galerie se přestěhuje do Automatických mlýnů, proslulé stavby od architekta Josefa Gočára, tehdy pro bratry Winternitzovy. Radní kraje schválili přesun prostředků z rozpočtu galerie na tento účel, potřeba bude kolem jednoho milionu korun. „Je to zásadní záležitost, která bude ovlivňovat vnímání galerie v mnoha dalších letech. Naším cílem je, aby se z dobré  regionální úrovně posunula mezi vyhledávané kulturní instituce na české nebo i mezinárodní scéně,“ uvedl k tomuto kroku náměstek hejtmana pro investice a kulturu Roman Línek.
Na otevřenou výzvu Czechdesignu zareagovalo přes 20 zájemců, po rešerších bude do samotné soutěže vyzváno pět z nich. Soutěž bude dvoukolová a výsledek bude známý v prosinci.  Všichni účastníci obdrží skicovné, autor vítězného návrhu získá následnou zakázku na zpracování grafického manuálu a zavedení do praxe. O vítězi rozhodne porota složená z externích odborníků z řad grafických designérů a zástupců Východočeské galerie v Pardubicích. Do otevření Gočárovy galerie v Automatických mlýnech v příštím roce by měla být nová identita jasně definovaná a plně používaná.