Nové video
Českotřebovského deníku: FIGURAMA OTEVÍRÁ V NEDĚLI
Výstavy
FIGURAMA se pořádají od počátku tohoto století. Organizátorem je
stejnojmenný spolek. Letos se budou konat již 22. rokem, proto tedy
letos "Figurama 22". Zpravidla se jedná o 3 výstavy v roce.
Po výstavě v
Kozlově se v září další výstava uskuteční na zámku Valeč. Výkonným
ředitelem spolku Figurama je naturalizovaný Českotřebovák, akademický
sochař Tomáš
Vejdovský
a má tedy právě výstavní činnost a její zajištění na starosti.
Na
výstavu posílají své kolekce vysoké umělecké školy zejména z
Polska, Maďarska, Česka a Slovenska. Každá platí účastnický
poplatek, který ji zajišťuje vystavení její vybrané kolekce, účast
na plenéru a prezentaci ve výstavním katalogu. O přípravě letošní
kozlovské výstavy hovoří Tomáš Vejdovský
Kandidátní
listiny volebních stran odevzdány
Oprava povrchu komunikací na Novém náměstí a Habrmanově ulici
Včera v pondělí 18. 7. bylo možné vidět pracovníky firmy JD
Dlouhý z Vračovic přui opravách na Novém náměstí , ovšem použitá
metoda příliš neuspokojila. Díry byly zaceleny, ale nerovnosti povrchu
zůstaly a při prvním dešti zde opět budou velké kaluže. Tento úsek by
si zasloužil celoplošnou úpravu.Podobným způsobem byl upraven povrch
na kozlovské serpentině v horním úseku je zde silnice hodně rozbitá a
tak i zde byla úprava spíše provizorní. Umožnila ovšem alespoň
pořádání cyklistického mistrovského závodu. Plošná úprava spojená s
frézováním je násobně dražší, ale je trvanlivější, zvláště na
zatíženějších komunikacích. Nejde přitom o nedostatek peněz, ale spíše
o nedostatek kapacit. Letos byla dražší plošná metoda úprav použita
zejména na silnicích v průmyslové zóně. Opravy komunikací organizuje
Eko Bi pomocí externího dodavatele.
Pardubický kraj pokračuje v
opravách památek v centru krajského města
Bývalá reálka na Komenského náměstí, část Příhrádku pro Knihovní
centrum U Vokolků, Krajská knihovna na Pernštýnském náměstí, budova
krajského úřadu na náměstí Republiky, potravinářská škola od architekta
Karla Řepy a samozřejmě Zámek. To jsou památkově chráněné budovy
v Pardubicích, které se díky rekonstrukci Pardubickým krajem dostaly
zase do formy. Brzo k nim přibydou i národní kulturní památka
Winternitzovy automatické mlýny projektovaná Josefem Gočárem,
elektrotechnická průmyslovka od dalšího věhlasného architekta Ladislava
Machoně a opravenou fasádu bude mít také historický Dům U Jonáše na
Pernštýnském náměstí.
Velryba opět vykoukne
Dům U Jonáše udržuje Pardubický kraj v pravidelných intervalech, jak
si to vzácná stavba žádá. Fasáda a okna do náměstí jsou vystavené
odpolednímu slunci a potřebují pravidelnou péči. „Do konce července
vy měly být vyspraveny všechny trhliny ve fasádě a nově natřena všechna
okna. Naštěstí nebyla potřeba žádná zásadní renovace plastiky velryby od
Jakuba Teplého. I přesto nás renovace stojí 1, 8 milionu korun,“
sdělil Roman Línek, náměstek hejtmana pro investice a kulturu.
Návštěvníci se do galerie znovu podívají už v polovině srpna.
Okna na průmyslovce nebudou
profukovat
Střední průmyslová škola elektrotechnická sídlí v budově z roku
1928. Původně pro reálné gymnázium, na kterém učil jeho otec, ji navrhl
architekt Ladislav Machoň (Machoňova Pasáž, Ředitelství pošt a telegrafů
aj.) Prošla již několika dílčími rekonstrukcemi, teď přišly na řadu
úspory energie v souvislosti se zateplením. „Díky zkušenostem
z památkově chráněných budov v Pardubicích i na dalších místech kraje to
už pro nás není nic nového, dobře spolupracujeme s památkáři i
s firmami, které tyto práce dělají. Na průmyslovce projdou zásadní
proměnou často profukující okna, což můžete už částečně vidět. Nedáváme
nová, všude, kde to jde, se repasují původní okna a k tomu se opraví
všechny klempířské a truhlářské prvky,“ uvedl Línek. V projektu za
62 milionů korun budou opraveny také všechny omítky, obklady a sokly,
ale také hromosvody a vzduchotechnická zařízení pro odvětrání tříd se
systémem zpětného získávání tepla. Na navazujících objektech, které
nejsou památkově chráněné, bude provedeno zateplení střešních konstrukcí
či výměna části krytin. „Stavba by měla být dokončena v říjnu 2023,“
informoval náměstek Línek.
V Automatických mlýnech to hlavní budovou nekončí
Přestože se po prázdninách bude kolaudovat hlavní budova
Automatických mlýnů pro Gočárovu galerii, stavební ruch v areálu ještě
nějaký čas neustane. „Velké změny čekají zejména veřejné
prostranství, které za přispění kraje a města řeší majitel zbylé části
areálu Lukáš Smetana a jeho tým. Nás čeká zbourání dosavadní
trafostanice, která je přilepená na přední fasádu mlýnů a uvidíme,
v jakém stavu je původní fasáda pod touto přístavbou. Spolu s krajskou
galerií řešíme také vnitřní vybavení galerie, patra pro zaměstnance a
také vnitřní zařízení samostatné galerijní kavárny,“ dodal Roman
Línek.
Poslední
úsek dálnice D11 bude v roce 2027, Poláci už jsou nyní na hranici.
V Lubawce na polské straně česko-polského příhraničí v pátek 15.
července jednali ministři dopravy obou zemí. Tématem bylo dokončení
polské rychlostní silnice S3 a české dálnice D11.
Podle vyjádření ministra Andrzeje Adamczyka by Poláci měli silnici
otevřít už v roce 2024, česká strana by podle ministra Martina Kupka
měla dálniční úsek z Trutnova na státní hranice dokončit v roce 2026 a
úsek z Jaroměře do Trutnova v roce 2027.
„Dokončení dvou zbývajících úseků dálnice D11 je klíčovou dopravní
stavbou na území Královéhradeckého kraje. Dobrou zprávou ze společného
česko-polského jednání je potvrzení termínů dostavby těchto úseků.
Ředitel ŘSD Marek Novotný i ministr dopravy Martin Kupka shodně uvedli,
že dostavba obou zbývajících úseků je prioritou a že platí termíny
dokončení pro úsek Trutnov–Královec v roce 2026 a pro úsek
Jaroměř–Trutnov rok 2027. Zároveň mě těší, že z úst ministra Kupky
zaznělo, že po dřívějším zprovoznění S3 (oproti dostavbě D11), bude
polská strana v tranzitní nákladní dopravě na silnici I/16 ze státní
hranice na Trutnov respektovat tonážní omezení na 9 tun a délkové 10
metrů,“ uvedl hejtman Martin Červíček, který setkání ministrů obou zemí
inicioval.
Královéhradecký kraj aktuálně se starosty obcí na trase silnice I/16
řeší možnosti, jak co nejefektivněji omezit průjezd těžké nákladní
dopravy, který by mohl zintenzivnit po zprovoznění polské silnice S3 v
roce 2024. V současnosti na trase platí omezení, kdy na silnici I/16
nemohou bez povolení vozidla těžší 9 tun.
Výstavba rychlostní silnice S3 v Dolním Slezsku jede naplno
Na staveništi 31kilometrového úseku trasy mezi Bolkówem a státní hranicí
v Lubawce se pracuje na všech možných frontách. V tunelu je položeno
geomembránové těsnění a je postaveno hlavní pouzdro. Probíhají práce na
dalších inženýrských stavbách a silničních pracích. Výstavba
dvouproudové rychlostní silnice, která v budoucnu naváže na českou
dálnici D11, byla rozdělena do dvou samostatných částí. Na úseku Bolków
- Kamienna Góra Północ (část III) je postup prací cca 54 %. Naopak na
úseku Kamienna Góra Północ - Lubawka (státní hranice) v úseku IV cca 79
%.
Minulý měsíc na stavbě pracovalo v průměru 230 výstrojních jednotek
(včetně bagrů, buldozerů, jeřábů, betonových vozů) a 514 lidí.
V první polovině roku 2022 byla dokončena výstavba pěti estakád, jejichž
délka se pohybuje od 435 do téměř 600 m. Celková délka objektů je téměř
4,5 km, což je cca 29 procent z celé trasy. Velkou výzvou pro
zhotovitele byla výstavba všech nadjezdů současně. Technologie podélného
nasouvání má své výhody, vč omezení prostoru, kde se provádějí stavební
práce, lze práce provádět bez ohledu na povětrnostní podmínky. Touto
metodou je možné stavět stavby nad aktivními komunikacemi, jako tomu
bylo v případě křižovatky Kamienna Góra Północ, kde se stavba nachází
přímo nad státní silnicí č. 5. (Orlicky.net)
Manuál pro
úspěšné posílení energetické nezávislosti obcí
Zdroj: Svaz moderní energetiky
(http://www.modernienergetika.cz/)
Energeticky
aktivní spotřebitelé: příležitost pro využití lokálních zdrojů energie
Tým specialistů Svazu moderní energetiky se
dlouhodobě věnuje hledání inovativních řešení v oblasti výroby elektřiny
pro vlastní spotřebu domácností, institucí i firem. V rámci výzkumného
projektu „Energeticky aktivní spotřebitelé – příležitost pro využití
lokálních zdrojů energie“ realizovaného ve spolupráci s BIC Brno a
financovaného z programu TAČR Théta vzniklo hned několik textů, které
vám nyní představujeme v kompletní podobě.
|