František Preisler ml. - 15 let od tragédie, ze které mrazí

Narodil v říjnu roku 1973 v Olomouci. Vystudoval varhanní oddělení brněnské konzervatoře a byl posluchačem dirigentského oddělení JAMU v Brně. Soukromě studoval zpěv a hru na trombon. Svá studia završil absolvováním Mistrovského dirigentského kurzu ve Vídni. Svůj mimořádný zájem o hudbu zdědil po předcích; je už šestým členem významného muzikantského rodu.
František Preisler působil nejdříve v souboru operety, brzy nato v souboru opery Národního divadla v Brně, kde mu byly již svěřovány takové úkoly, jako jsou Smetanova Hubička, Janáčkova Káťa Kabanová, Verdiho Síla osudu a řada dalších. V roce 1993 se stal laureátem mezinárodní pěvecké soutěže Franze Lehára v Komárně, v Olomouci nastudoval Schaunarda v Bo- hémě. Zároveň se věnuje i hudbě populární. V roce 1994 na- studoval a ve dvou stech padesáti reprízách dirigoval první českou legendární inscenaci muzikálu Andrewa Lloyda Webbera a Tima Rice Jesus Christ Superstar, poprvé v Česku uvedl i Lloyd Webberova díla Requiem a Variace. Dva roky pak působil jako šéfdirigent Hudebního divadla v Karlíně v Praze. Úzce spolupracuje s českými populárními pěvci (Karel Gott, Lucie Bílá, Helena Vondráčková a další). Je rovněž i vyhledávaným hudebním aranžérem. Od roku 1995 byl dirigentem opery Národního divadla, kde působil deset let. V říjnu 1999 přijal na kratší čas funkci šéfdirigenta Plzeňské filharmonie. Z řady zahraničních aktivit připomeňme hudební nastudování Meyerbeerových Hugenotů ve vlastní dramaturgické úpravě a nastudování Smetanovy Prodané nevěsty ve Slovinském národním divadle v Ljublani nebo Pucciniho Madame Butterfly na Tchajwanu. Tyto tři zahraniční inscenace realizoval se svým otcem, Františkem Preislerem jako reřisérem. K jeho zahraničním aktivitám patří vystoupení na Slovensku, v Německu, Japonsku, Tchaj-wanu, Slovinsku, Chorvatsku, Řecku, Rakousku a Rusku. Velkým úspěchem skončily Koncerty hvězd ve Velkém sále kremelského sjezdového paláce v Moskvě, kde jako dirigent doprovázel legendární Alexandrovce, Evu Urbanovou, Leo Mariana Vodičku, Marinu Vyskvorkinu, Terezu Mátlovou, Lucii Bílou, Helenu Vondráčkovou, Jamese Morrisona a Karla Gotta.
Spolupracoval s předními českými orchestry - Českou filharmonií, FOK, SOČR, PKO, Pražskou komorní filharmonií aj. Byl šéfdirigentem Velkého orchestru pražského paláce Žofín. Dvanáct let spolupracoval s Moravskou filharmonií Olomouc, kde tři roky působil jako šéfdirigent. V Národním divadle v Praze nastudoval Smetanovy Dvě vdovy a Hubičku, Čajkovského Louskáčka a Prokofjevovu Popelku, Sedláka Kavalíra/Komedianty a Šostakovičovu Lady Macbeth Mcenského újezdu, dále dirigoval Car men a Lazebníka sevillského, Toscu, Bohému, La Traviatu, Příhody lišky Bystroušky, Smrt Klinghoffera (česká premiéra opery amerického skladatele J. Adamse), pro sezónu 2003/04 připravil premiéru opery Antonína Dvořáka Dimitrij ve Státní opeře Praha.
V roce 2005 opět natáčí pro americké a francouzské projekty filmovou hudbu, natočil s Komorní filharmonií Pardubice profilovou desku basisty Luďka Veleho, dvojnásobného držitele prestiž- ní ceny Thálie, uvedl na Mezinárodním hudebním festivalu Smetanova Lito- myšl koncertní provedení opery George Gershwina Porgy a Bess, na stejném festivalu uvedl koncert Sólo pro baryton - koncert tří předních českých operních pěvců a zároveň jako sólový klavírista zde interpretoval dílo Leoše Janáčka Zápisník zmizelého (The Diary of One Who Vanished). Připravuje a realizuje v letech 2005 - 2006 novou nahrávku s Karlem Gottem. V prosinci roku 2005 absolvoval turné agentury GoJa s operní pěvkyní Evou Urbanovou a Moravskou filharmonií Olomouc (pro toto turné a CD Evy Urbanové Vánoční sen napsal s textařem Michaelem Prostějovským duet Hvězda betlémská pro Evu Urbanovou a Daniela Hůlku) a Galakoncert s Leo Nuccim, sólistou Metropolitní opery v New Yourku. V roce 2006 dirigoval na Mezinárodním hudebním festivalu Smetanova Litomyšl dvě koncertní provedení muzikálu Jesus Christ Superstar Andrewa Lloyda Webbera a Tima Rice a v Novosibirsku (v tamním Divadle opery a baletu) pak v únoru 2007 první uvedení Janáčkovy opery Káťa Kabanová v Rusku.
Věnoval se i skladatelské práci. Napsal duet pro Evu Urbanovou a Dana Hůlku, spolu s Karlem Gottem napsal píseň “A já chtěl pálit sníh” a také připravoval spolu textařem Michaelem Prostějovským nový muzikál.
Měl a svém kontě řadu nahrávek na CD, v Českém rozhlase a v České televizi. V roce 2001 natočil s Czech Screen Orchestra hudbu pro americký velkofilm o G.Mahlerovi The Bride of the Wind. Další vydavatelé: Universal, Sony Music Bonton, Avenira Schweiz, Supraphon CZ, Decca, Monitor EMI CZ, GOJA CZ.
František Preisler má na svém rodném listě zapsáno jako město svého narození Olomouc, ale velmi zvláštní a niterný vztah má k České Třebové. Se svými prarodiči i rodiči toto město navštěvoval vlastně od svého narození, nejprve o prázdninách na Švabinského chatě na Kozlovském kopci, později ještě daleko častěji ve městě samotném. V průběhu studia varhan na brněnské konzervatoři se bytostně spojil i s nástrojem v kostele sv. Jakuba, kde pravidelně dojížděl na cvičební hodiny s vědomím, že jeho předkové byli bytostně spjati s tímto, byť zaostalým nástrojem. Zde absolvoval též první varhanní koncerty, na žádost tehdejšího ředitele kůru pana Petráka, natočil kazetu, která byla při rekonstrukci věže umístěna s ostatními dokumenty do schránky, která dokumentuje tehdejší “kulturní” obraz města. Samozřejmě při rekonstrukci varhan byl iniciátorem dobročinných koncertů, jejichž výtěžek byl určen pro finanční zajištění náročné práce. Sám se několika koncertů jako interpret zúčastnil a finanční částkou přispěl na zdar celé akce. Ale již před tím kulturní veřejnost měla možnost poznat talent tohoto umělce. Ihned po nástupu do Národního divadla v Praze se stal vyhledávaným klavírním doprovazečem operních sólistů a tak prakticky od r. 1995 pravidelně vystupuje v našem městě - při koncertech KPH, doprovázel a slovem uváděl řadu operních průřezů. Později se mnohokráte představil jako dirigent při koncertech Bennewitzova festivalu, při kterém rovněž natočil s předními českými interprety, orchestrem a sborem v kostele sv. Jakuba CD reprezentující českotřebovské skladatele, ale i při koncertu Velkého swingového orchestru jako jeho dirigent, sólista na trombón i zpěvák. Dokázal do města přitáhnout za přijatelných podmínek celou řadu orchestrů, sólistů a předních pěvců (Urbanová, Novák, Vodička, Bílá, Brožová…..) Pravidelně dirigoval na Smetanově Litomyšli a tak se především i jeho zásluhou v České Třebové konal historicky první externí koncert Smetanovy Litomyšle a ještě k tomu s naprosto mimořádným programem. Měl velký podíl na vzniku Mezinárodního varhanního festivalu Z. Pololáníka. 

V polovině prázdnin tomu bude 15 let, kdy se nečekaně uzavřel život třiatřicetiletého dirigenta Františka Presislera. Jednoho z nejtalentovaněj ších mistrů taktovky své generace. K tragédii došlo předposlední červencový den na ostrově Elba. Dirigent František Preisler dostal během koupání zhruba patnáct metrů od břehu epileptický záchvat s následným vynecháním srdce. “Následoval rychlý návrat na břeh. Sestra a přítomný lékař mu ještě na chvíli vrátili život, když došlo k dalšímu srdečnímu selhání. Rychlá pomoc byla ihned na místě, byl napojen 20 minut na přístroje, leč oživování bylo marné,” popsal po čase okolnosti odchodu svého syna režisér František Preisler starší. Dirigent František Preisler nebyl úplně zdráv, tři roky se léčil s cukrovkou, po těžkém úrazu a následném léčení v roce 2006 se u něj projevila epilepsie. “Svědomitě se léčil, chodil pravidelně na kontroly k vynikajícím lékařům, užíval předepsané léky. Při poslední prohlídce necelý měsíc před tím, než se to stalo, bylo neurologem konstatováno výrazné zlepšení s nadějí, že dávky léků se začnou snižovat a že je předpoklad, že do jednoho roku bude zcela zdráv.” Poslední rok se u něj neobjevil žádný náznak záchvatu a rodičům telefonoval z Itálie, jak se cítí dobře. Srdce ale nevydrželo ten obrovský pracovní nápor, pro který žil....
Smrt dirigenta Františka Preislera (1973 - 2007) před 15 lety šokovala všechny, kteří s ním měli možnost pracovat - od lidí z pražského Národního divadla či dalších operních souborů, přes hráče předních symfonických orchestrů, až po celý tým dnes už legendární pražské muzikálové produkce Jesus Christ Superstar, pod kterou byl jako dirigent též podepsán, či zpěváky populární hudby v čele s Karlem Gottem. Dodnes František Preisler mnohým z nich velmi chybí.
 
František Preuler  měl dva syny Matěje (nar. 2000) a Václava (nar. 2001), Oba se také věnují hudbě a také navštěvovali a ještě i nyní navštěvují Českou Třebovou  Podle podkladů doc. Fr. Preislera (mm)
Podle podkladů doc. Fr. Preislera sestavil  Milan Mikolecký
 
Kam ještě dál:
Neuvěřitelný přehled divadelních představení a premiér Františka Preislera jun. 1992 - 2000 (soubor word)