-
Se
železničními výlukami okolo České Třebové jako by se roztrhnul pytel. Už
druhý rok znepříjemňuje cestujícím život výluka mezi Ústím nad Orlicí a
Chocní, a ještě nějaký čas znepříjemňovat bude.
-
Na
úseku Svitavy - Březová
-
Od konce roku 2021 běží také rozsáhlá
výluka mezi Blanskem a Brnem, která je opět dalším znepříjemněním
cestování s přestupem v Blansku na autobusy. S náhradní autobusovou
dopravou jsou problémy hlavně na příjezdu do Brna, kdy je příjezdová
silnice stále přecpaná a doprava tu popojíždí většinou krokem. Další
velice nepříjemnou výlukou je zastavení provozu mezi Svitavami a
Březovou nad Svitavou, kde už několik let je problémový násep trati,
který zde ujížděl na jílovém nestabilním základě. Bylo nutno tento násep
sanovat a odstranit vleklou závadu na koridorové trati.
-
Právě výluka a zastavení provozu mezi
Blanskem a Brnem byla příležitostí i zde provést výluku. Ta začala dne
1.6. a potrvá do 28.8.2022. Tato výluka ale způsobila další velice
nepříjemné cestování hlavně v horkých letních dnech. Náhradní autobusová
doprava mezi Svitavami a Brnem je v drtivé většině neklimatizovanými
autobusy, a tak je jízda vysilující disciplínou, trvající více jak
hodinu. Nicméně i tyto práce v kilometrech 224,6 – 225,0 je nutno
udělat. Protože z časových důvodů nejsem schopen dokumentovat
probíhající práce na výluce mezi Blanskem a Brnem, rozhodl jsem se, že
občas zaskočím zdokumentovat sanaci a rekonstrukci náspu právě mezi
Svitavami a Březovou nad Svitavou.
-
Několikrát jsem tedy navštívil tuto
stavbu a pořídil jsem několik desítek snímků probíhajících prací.
Nakonec, za měsíc by po obnoveném náspu měl být zahájen opětovný provoz
a cestující pak bude zatěžovat jen výluka mezi Blanskem a Brnem. Výše
zmíněné kilometry 224,6 - 225,0, na kterých probíhá stavební činnost se
nachází mezi zastávkou Hradce nad Svitavou a Svitavami Lány a už
v minulosti zde pravděpodobně byly s tímto úsekem problémy. Nasvědčuje
tomu v mém archivu zachovalý Rozkaz o pomalé jízdě, přikazující rychlost
30 km/hod, vydaný ve Svitavách právě pro tuto kilometrickou polohu.
Rozkaz byl vydán v roce 1939. Současná výluka zde tedy byla nutná. Byly
sneseny koleje i trolejové vedení nad tímto úsekem a odtěžena zemina
celého náspu až na úroveň okolního terénu. Na odkrytý spodek náspu byla
položena geotextilie a sendvičovým systémem naváženy jednotlivé vrstvy
nového náspu, pečlivě uválcované a před položením další vrstvy překryté
síťovinou. Sendvičová metoda vrstvení náspu byla právě dokončena a násep
je připraven k zasypání stěrkového lože a položení kolejí. Na několika
přiložených snímcích tak dokumentuji, jak oprava náspu probíhala.
-
Pakliže
někoho zajímá, jak také pokračuje rekonstrukce trati mezi Blanskem a
Brnem, dovolím si odkázat na facebookové stránky: Železniční trať
Moravského Švýcarska, Brno – Blansko až Česká Třebová:
www.facebook.com/groups/905524450240670.
Zde naleznete poměrně bohatou fotografickou dokumentaci celé stavby.
-
Na trati
z Brna do České Třebové se připravuje ještě jedna stavba, která však
bude mít na osobní dopravu a cestování po této trati menší vliv než
stávající rozsáhlé výluky. Jedna se o úsek mezi Opatovem a Svitavami u
zastávky Svitavy-Lány. Zde budou probíhat práce na budování dálnice D
35. Konkrétně zde bude provedena přeložka trati a pod současnou tratí
bude postaven most pro budoucí dálnici. Železniční provoz bude probíhat
po přeložce.
-
Pavel Stejskal
-
-
-
-
-
|