Problematika železniční zastávky
Parník
Dnes už je rozhodnuto - zastávka
nebude
Územní řízení na modernizaci
uzlu schváleno
Železniční zastávka Parník (Lhotka) bude – nebude?
Chceme ji nebo nechceme?
-
Pod tímto titulkem byl obsáhlý článek napsaný před 22 lety.
-
Nyní už je dávno
dobojováno. Připravuje se modernizace železničního uzlu Česká Třebová,
jednoho z posledních úseků hlavního koridoru, kde zatím úprava trati
nebyla provedena. Je rozhodnuto, žádná zastávka
pro Parník
nebo Lhotku
nebude. Nicméně podívejme se ještě jednou s odstupem na události
staré třeba dvacet let. Na dalším textu nebylo nic změněno , text je
stejný, jako před 22 lety....
-
Je nutné podotknout, že se od té doby hodně změnilo. Nyní již
investorem modernizace železničního uzlu nebudou České dráhy, ale SŽDC -
státní organizace, také personální zajištění je jiné. Modernizaci
dnes zajišťuje SŽDC jako investor a právě nyní na
podzim předloží městu Česká
Třebová a také jeho občanům již připravený vlastně již schválený
materiál. Investor již požádal o proces
EIA...
Projektant je SUDOP Praha.
-
Mezitím
proces skončil vydáním územního rozhodnutí letos v březnu 2022....
Jak to zatím bylo
O
zřízení železniční zastávky na Parníku usilovalo ještě obecní
zastupitelstvo Parníka v době první republiky. Existují o tom zápisy
v obecní kronice. Snaha parnických představitelů však nebyla v té době
úspěšná, Parník tedy zůstal bez vlastní železniční zastávky. Zastávka zde
nebyla zřízena ani při rekonstrukci českotřebovského železničního uzlu
v šedesátých letech přestože se rekonstruovalo i kolejiště na Parníku.
Nikde není ani žádný záznam o tom, že by se o takovéto možnosti jednalo.
Iniciativa vedoucí ke
stavbě k železniční zastávky byla znovu obnovena v souvislosti
s přípravou projektových prací na stavbě I. železničního koridoru. Potřeba
zřízení této zastávky byla také projednávána na schůzkách Spolku Parník.
I.
jednání: 17. června 1997.
Účel: upřesnění požadavků města na
zastávku Lhotka a nalezení nejoptimálnější přeložky úseku parník – Dlouhá
Třebová. Závěr:
z původně předpokládaných výdajů na zastávku Lhotka byla vyjmuta pilotová
zeď. Po vyčíslení nákladů Město posoudí finanční možnosti. Investor
doporučuje rozhodnutí urychlit do zpracování projektu. (účastnil se ing.
Bittner, hl. projektant)
II. jednání: 15. 15. 1998.
Účel: konečné
stanovisko Města Česká Třebová k zastávce Lhotka, mimoúrovňové křížení
v prostoru bývalého Beranova mostu. Závěr: město Č.
Třebová s ohledem na fin. Náročnost neuvažuje nadále s realizací zastávky
Lhotka. Trvá na požadavku vybudovat pilotové základy pro mostní konstrukci
pro náhradu Beranova mostu, zlikvidovaného ČSD. MDS zásadně nesouhlasí,
aby z finančních prostředků staveb ČD byly realizovány objekty ve prospěch
mimodrážních subjektů. (účastnil se hl. projektant ing. Bittner)
III. Dopis Ing. Bittnerovi (konečné
stanovisko města) – 29. 5. 1998
-
Město s ohledem
na finanční náročnost stavbyžel. Zatsávky Lhotka neuvažuje v budoucnu
s realizací této akce.
-
Město i nadále
trvá na požadavku, aby v rámci stavby koridoru byly vybudovány pilotové
základy či jiné tech. Založení mostních pilířů pro mostní konstrukci.
Přiložen zákres křížení komunikace s tratí a tech. Parametry: most pro
nahodilí zatížení třídy B ČSN 73 62 03
IV. Dopis Ing. Hanzlíkovi, řediteli
odb. os. dopravy – 3. 5. 2000
Na
základě usnesení měst.. zastupitelstva z 12.4. 2000 si Vás dovoluji
oslovit v souvislosti s výstavbou železniční zastávky v České Třebové
v oblasti části Parník – Lhotka. Vzhledem k tomu, že dle našich informací,
je nutno tuto otázku rozhodnout v krátkém termínu, žádám Vás o stanovisko
k možné výstavbě a případně o jednání o vzájemných podmínkách a finančním
podílu na této akci. Citace
usnesení MěZ č. 53: „MěZ ukládá vedení města, aby okamžitě zahájilo
jednání s vedením Českých drah o výstavbě železniční zastávky na Lhotce.“
Očekávám Vaši odpověď a jsem s pozdravem Jiří Pásek,
starosta města
V. Dopis Ing. Hanzlíkovi z 16. 5.
2000 – odesílá Petr Zelený,
člen MěZ Česká
Třebová a územní tajemník OROS Praha. Žádost o přehodnocení odpovědi
odboru os. Dopravy a přepravy, upozornění na atraktivitu lokality Parník –
Lhotka, podiv nad postupem ČD. Upozornění na to, že všechna jednání ze
strany ČD s městem Česká Třebová byla vedena korektně, zejména na snahu
ČD „přiživit se“ na úkor případného partnera co nejvíce a to i na
souvisejících investicích v rámci výstavby koridoru, které budou, a ť už
v souvislosti se zastávku, nebo bez ní.
VI. Odpověď Ing. Jana Hanzlíka,
ředitele odboru os. dopravy a přepravy starostovi města datovaný 17. 5.
2000:
Obdrželi jsme Vaši
žádost ze dne 3. 5. 2000 na zřízení železniční zastávky Parník. Žádáme Vás
o doplnění dalších náležitostí. Jednotný postup pro zřizování zastávek ČD
byl zveřejněn v Přepravním a tarifním věstníku. Žádost musí
obsahovat tyto náležitosti: - místo na trati, kde má býát nová zastávka
zřízena (kilometráž trati), návrh názvu nové zastávky, předpokládaný roční
objem cestujících v členění:
-
počet pravidelných
cestujících nastupujících a vystupujících podle druhu jízdy, pravděpodobný
počet nahodilých cestujících, předpokládané množství cestovních zavazadel
v tunách, případně další skutečnosti (nástupy do zaměstnání, konec
pracovní doby, provoz střediska, výměna turnusů, nebo zda je určena pouze
k dennímu využívání…)
-
-kilometrickou vzdálenost
od dosavadní nejbližší stanice
-
jaké dopravní prostředky
byly dosud k přepravě užívány a v jakých intervalech
-
druh komunikačního
spojení s novou zastávku, sjízdnost a schůdnost v každé roční době a kdo
tento přístup bude udržovat, pří. Další údaje (výhled na zvýšení přepravy
apod.)
K uvedenému návrhu je třeba přiložit krátký
situační náčrtek. Souhlas se zřízením zastávky vzhledem k současné fin.
Situaci ČD bude dán pouze za předpokladu, že žadatel převezme investorství
stavby a uhradí veškeré náklady vzniklé s výstavbou zastávky…
VII.
Problematice výstavby nových zastávek vydal
odbor os. dopravy a přepravy 12. června 2000 materiál „Doporučený postup
pro zřizování zastávek platný od 1.8. 2000“, který z části opakuje to,
co Ing. Hanzlík uvedl v dopise, navíc však uvádí např. tyto skutečnosti:
-
Odbor os. dopravy a
přepravy vypracuje ke zřízení zastávky souhrnné stanovisko z hlediska
dopravy, přepravy a koncepce rozvoje ČD. Není však vyjádřením ČD jako
účastníka územního řízení. Pro tento účel ČD zastupuje přísl. Stavební
správa.
-
Provedení územního řízení
a vydání územního rozhodnutí provede přísl. Stavební úřad
-
Stavební povolení vydá
speciální stavební úřad pro stavby drah a stavby na dráze (Drážní úřad
příslušné oblasti)
Z dostupných dokumentů zpracoval Milan
Mikolecký
Lhotka na
Parníku... (Ing. Pavel Adámek)
- Dovolím si trochu upřesnit jinak velmi podnětný
článek Mgr. Mikoleckého o železniční zastávce Parník v červencovém čísle
ČtZ. Poptával jsem se na příslušných místech ČD o možnostech a osudech
této potřebné zastávky v České Třebové a dozvěděl se následující. O
zřízení zastávky Lhotka (mezi odbočkou Parník a Dlouhou Třebovou) požádalo
město Česká Třebová již v roce 1997. Následně proběhla jednání mezi
zástupci města a ČD, na nichž ČD požadovaly spoluúčast města na
financování výstavby zastávky. Po jednání s ČD v květnu 1998 město Česká
Třebová s ohledem na finanční náročnost neuvažovalo nadále s realizací
zastávky Lhotka. Toto vyjádření bylo také zasláno bývalým starostou p.
Hýblem ČD - Stavební správě Praha
- V květnu 2000
obdržely České dráhy, odbor osobní dopravy a přepravy ČD, žádost nynějšího
starosty p. Páska o stanovisko k výstavbě železniční zastávky Parník v
městské části Parník - Lhotka, v níž je citováno usnesení MěZ z dubna t.r.
ukládající vedení města, aby okamžitě zahájilo jednání s vedením Českých
drah o výstavbě železniční zastávky na Lhotce.
- Jak jsem zjistil,
jsou nyní České dráhy trochu zmateny - mají stanovisko města z r. 1998,
podle něhož Česká Třebová se zastávkou Lhotka v budoucnu neuvažuje, novou
žádost o stanovisko k zastávce v lokalitě Parník - Lhotka, citující
usnesení MěZ k výstavbě zastávky na Lhotce. Výsledkem je dopis ředitele
odboru osobní dopravy a přepravy divize obchodně provozní ČD (ze 17.5.
2000), v němž žádá vedení města o doplnění žádosti o konkrétní údaje. Tady
bych chtěl upřesnit, že se nejedná o dotazník, ale o postup při zřizování
zastávek, uveřejněný v Přepravnmím a tarifním věstníku (PTV). PTV vydává
Ministerstvo dopravy a spojů ČR a jsou v něm publikovány úřední oznámení
orgánů státní správy týkající se všech dopravních oborů a oznámení a
opatření dopravců ve vztahu k cestujícím a přepravcům (např. tarifní
úpravy, nové předpisy, ale i kupř. zákazy plavby vyhlašované plavebními
podniky při mimořádných vodních stavech ap.). Je to tedy úřední (bez
pejorativního nádechu) list ministerstva a dopravců a ve vzájemných
vztazích je třeba respektovat v něm zveřejněné vyhlášky. Českými dráhami
požadované bližší údaje k zamýšlené zastávce jsou v souladu s
novelizovaným opatřením pro zřizování zastávek, které bylo publikováno v
PTV 27-28/2000 ze 14.7. 2000 a které platí od 1.8. 2000. Novelizované
opatření je oproti předchozímu k obcím o něco vstřícnější (mimochodem -
novelu inicioval organizátor Pražské integrované dopravy a podstatná
úprava spočívá v tom, že odpadl požadavek ČD, aby se obce zavázaly i k
hrazení provozních nákladů na zastávku, tj. zejména na zastavování vlaků,
který byl velmi problematický). Jinak pokládám za pochopitelné, že
dopravce požaduje na obci bližší údaje o požadované zastávce, zejména, kde
obec zastávku přesně chce, kolik lidí ji bude asi užívat atd.
- Z hlediska nákladů se
není třeba obávat, že do nákladů na zastávku zahrne ČD cokoli. Zastávka
musí mít určité náležitosti, vyplývající ze Stavebního a technického řádu
drah (vyhl. 177/95 Sb.), která je prováděcí vyhláškou k zákonu č. 266/94
Sb. o dráhách a z příslušných podrobných technických norem (nová zastávka
musí mít např. pevný povrch, bezbariérový přístup, osvětlení, čekárnu nebo
přístřešek ap.). Konkrétní náklady vyplynou z projektové dokumentace, na
jejíhož zhotovitele - vzhledem k tomu, že náklady na investici do zastávky
zcela jistě převýší 100 tis. Kč - musí být ze zákona vypsáno výběrové
řízení. Protože případnou zastávku by muselo financovat nebo alespoń
spolufinancovat město, může si vybrat zhotovitele projektové dokumentace
podle kriterií, která si stanoví.
- A nyní k realitě. Vzhledem ke stanovisku města
z r. 1998 není v projektové dokumentaci na modernizaci úseku Ústí n. Orl.
- Odb. Parník (mimo) zastávka Lhotka zapracována. Zahájení prací se
předpoikádá údajně ještě v r. 2000 a termíny výstavby i finance na koridor
jsou ostře sledovány s ohledem na financování ze státního rozpočtu a z
úvěrů zahraničních bank. Očekávat nebo požadovat, aby po předchozím
upuštění od požadavku byla do tohoto úseku zastávka dodatečně zapracována
, není reálné.
- Jiná je situace v
úseku Parník - Česká Třebová. Tento úsek se stal součástí uzlu Česká
Třebová a jako takový je - jako ostatně všechny uzly - z výstavby koridoru
vyňat. Předpokládá se zde pouze optimalizace a termíny nejsou zatím přesně
stanoveny, úroveň projektové dokumentace - zpracovává se snad zatím jen
územně technická studie - umožňuje ještě lecos. Zastávku je možno zřídit
s relativně menšími náklady (a řádově nižšími než v zářezu u sídliště
Lhotka) v podstatě ve 2 lokalitách - u podjezdu ul. Ke stadionu nebo u
podjezdu ul. U teplárny. Pokusme se je porovnat a zároveň doplnit údaje o
případných zastávkách v těchto lokalitách podle požadavků ČD:
požadavek ČD na doplnění
zast. u ul. Ke stadionu zast.
u ul. U teplárny
místo na trati (traťový
km) km 247,660
km 247,950
návrh názvu zast.
Česká Třebová-Parník
Česká Třebová-Parník
předpokl. roční objem
cest. 300
tis. 300 tis.
z toho
pravidelných 250
tis. 250 tis.
nahodilých 50
tis. 50 tis.
Pozn.: roční údaj
vychází z toho, že v atrakčním obvodu zastávky by byko cca 6000 obyvatel,
z nichž cca polovina je pracujících a z předpokladu, že z nich cca 2000 za
prací dojíždí. Při velmi střízlivém odhadu, že alespoň 500 z nich přejde
denně na vlak, je denní obrat zastávky 1000 pravidelných cestujících v
pracovní dny. Nelze zanedbat ani případnou dojížďku do několika podniků v
místě.V sobotu a v neděli vychází odhad z toho, že v docházkové
vzdálenosti od zastávky se nachází 2 sídlištní celky, plavecký bazén a
sportovní areál, na němž se pořádají i kulturní pořady.
množství cest. zavazadel v
t
- -
další skutečnosti (nástupy
do zam. ap.) - v bezprostředním okolí zastávky jsou 3 výrobní podniky, 2
sídlištní lokality,
plavecký bazén, sportovní areál
km vzdálenost od středu
obce 200 m od m.č. Parník 500 m od
m.č. Parník
cca 1,5
km od sídl. Lhotka cca 1 km od sídl. Lhotka
km vzdál. od žst.
Č.Třebová Parník 2,5 km, Lhotka 4 km
dosud užívané dopr.
prostředky, int. autobusy, cca 20 spojů/prac. den
- druh komunikačního spojení
se zast. místní komunikace místní
komunikace
- ul. Ke
stadionu ul. U teplárny
- další údaje - v obou
lokalitách lze zajistit nenáročným způsobem bezbariérový přístup v obou
směrech od přístupových komunikací k zastávce. Osvětlení přístupových
cest a zastávky lze zajistit přípojkami od veřejného osvětlení. Délka
nástupiště zastávky by mohla být 100 - max. 130 m , nejdelší souprava os.
vlaku v tomto úseku je složena ze 4 osobních vozů, délka soupravy 98 m.
Významným způsobem by ke snížení nákladů na výstavbu zastávky přispělo
situování nástupiště ve směru Česká Třebová u vnější nákladní koleje a
návrat zastavujícího vlaku na vnitřní kolej zajistit novou kolejovou
spojkou. Druhou možností je zkrácení nákladní koleje z odb. Parník ve
směru Č. Třebová a její odbočení až za zastávkou.
- Z hlediska výhod či
nevýhod obou v současné době přijatelných lokalit lze říci, že zastávka,
která by byla u ul. Ke stadionu je blíže místnímu centru na Parníku (ale i
blíže žst. Č. Třebová), je však dále od Lhotky. Z hlediska technických
norem je toto místo vhodnější, neboť větší část zastávky je v přímé a
zbytek v tzv. přechodnici (tj. v plynulém přechodu koleje z přímé do
obloulu), zatímco v lokalitě U teplárny je trať v oblouku o poloměru 559
m, přičemž Stavební a technický řád drah připouští na celostátních tratích
zastávku, pokud je delší než 100 m, v oblouku o poloměru větším než 600 m.
Byla by tedy nutná výjimka resp. povolení určité odchylky od Stavebního
řádu drah, kterou neudělují ČD, ale příslušný státní orgán, v tomto
případě Drážní úřad.
- Závěrem je třeba
zdůraznit, že doplnění žádosti o zastávku o údaje požadované ČD, které je
zde naznačeno, nezavazuje město k
výstavbě zastávky. Tento akt teprve otevírá cestu k tzv. internímu
„kolečku“ v rámci ČD, v němž se k žádosti vyjádří všechny zainteresované
složky ČD (přepravní, provozní, stavební, zabezpečovací ap.) V případě
kladného stanoviska ČD mohou následovat další kroky města k realizaci
zastávky - zadání studie, z níž kromě technického řešení vyplynou i
náklady na výstavbu, dále žádost na příslušný stavební úřad o provedení
územního řízení a vydání územního rozhodnutí a žádost na speciální
stavební úřad pro stavby drah a stavby na dráze (Drážní úřad) o provedení
stavebního řízení a vydání stavebního povolení (mimochodem - nemůže
stavebí úřad města, který patrně bude vydávat stavební povolení k
investiční akci na optimalizaci úseku Parník - Č. Třebová jako podklad pro
speciální stavební úřad , vydání stavebního povolení podmínit vybudováním
obecně prospěšné stavby tedy zastávky?).
- Osobně se domnívám,
že dokončení 1. kroku, tedy doplnění žádosti o konkrétní údaje požadované
ČD nestojí město nic a je předpokladem pro případné další kroky, zejména
však neuzavře neúspěšně kauzu zastávky v lokalitě Parník - Lhotka.
- Ing. Pavel
Adámek V olšinách 40 100 00 Praha 10
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- |