Českotřebovský deník 215/2022 (3/8) 
V České Třebové kandiduje v komunálních volbách 6 volebních stran 

Není to žádné velké překvapení, důvod proč to dnes uvést je v tom, že kandidátní listiny těchto stran byly již registrované, dnes bylo na úřední desce MěÚ uvedeno rozhodnutí o registraci kandidátních listin.
Kandidátní listinu podala (podle abecedy) Česká pirátská strana, Koalice pro Českou Třebovou, Nestraníci s podporou Třebováků pro sport a zdraví, Občanská demokratická strana, 3PK-pro prosperující Českou Třebovou a 27 statečných. Proti minulým komunálním volbám se tedy počet volebních subjektů snížil, chybí samostatně kandidující Třebováci pro sport a zdraví, a kandidátky KSČM  a  ČSSD. Novým subjektem je pak 3PK, který je sdružením nezávislých kandidátů a nelze jej považovat za náhradníka nebo nástupce  kandidátky ČSSD. Jednotlivým volebním stranám budou nyní přiděla losováním volební čísla.
Na MěÚ Česká Třebová byl registrační úřad i pro volební stravy v dalších obcích našeho obvodu. Na základě informace na úřední desce bylo v Přívratu tradičně  registrováno  více (11) jednočlenných kandidátních listin, v Rybníku bylo registrováno 5 kandidátních listin, v Třebovici dvě a  v Semaníně pouze jediná kandidátní listina s názvem Semanín 2022

Nové stanoviště kontejnerů v ulici V Lukách hyzdí slovenský vrak auta

Dnes byly kontejnery v ulici V Lukách umístěny na nově upravené stanoviště mimo komunikaci. Na tento stav jsem se dlouho těšil, přání je splněno. Celá dlouhá léta stály kontejnery ve vozovce, jako by to bylo správně. Ještě loni zde byla skládka štěrku pro společnost MATEX, která realizovala kabelizaci elektrických sítí, letos je vše upravené. Pokud by to ovšem  nekazil v sousedství za kontejnery zaparkovaný vrak podle značky zřejmě slovenského vlastníka automobilu.  Je zde už skoro měsíc, označený lístkem městské policie, ale ten sám o sobě nemá takovou kouzelnou moc, aby vozidlo odstranil. Na dalším snímku máme zase ukázku, jak dopadne trávník na městském pozemku u komunikace, pokud si majitel vozu smyslí, že zde bude parkovat.  Zastihl jsem vzácný okamžik, kdy zde nic nestojí a vidíte jak to s trávníkem dopadlo.  Že je takové parkování nedovolené netřeba psát,  žádný odpovědný orgán proti tomu však zřejmě nic. nenamítá.
 

Dálková cyklotrasa Děčín - Ostrava povede přes Českou Třebovou

Česko jede“, to je projekt optimalizace vedení dálkových cyklotras po celé České republice. Tyto trasy představují něco jako „dálniční síť“ pro cyklisty, zároveň ale mohou být využívány i k běžné dopravě do práce nebo do školy.
Dlouhodobě tak probíhají jednání o propojení Královehradeckého, Pardubického a do budoucna i Olomouckého kraje dálkovou cyklotrasou, která nese označení číslem osm. Ta nahradí stávající cyklotrasu č. 14, která na území Pardubického kraje zatím nebyla realizována. Dálková cyklotrasa č. 8 povede v koridoru Děčín – Česká Lípa – Liberec – Jičín - Hradec Králové – Týniště nad Orlicí – Choceň – Ústí nad Orlicí – Česká Třebová - Lanškroun – Hoštejn – Rýmařov – Krnov – Opava – Ostrava.
Tento koordinačně velmi náročný projekt v Pardubickém kraji zaštiťují nejen jeho zástupci, ale také mnoho dalších zapojených subjektů. Jednání se účastní zástupci dotčených komunálních samospráv, regionálních spolků a dobrovolných svazků obcí, národní a krajští cyklokoordinátoři, zástupci Destinační společnosti Orlické hory a Podorlicko, Euroregionu Glacensis a Klubu českých turistů.
„Pardubický kraj společně s Královéhradeckým krajem dlouhodobě hledal řešení, které komfortně a bezpečně cyklisticky propojí oba kraje, a pokud to bude možné, vyhne se silně frekventovaných úsekům komunikací pro motorová vozidla. Jsem velmi rád, že jednání vyvrcholila shodou všech účastníků na vedení dálkové cyklotrasy nově označené číslem 8 a že už nyní jsou vyznačovány vybrané etapy této cyklotrasy. Velmi si cením aktivity starostů v dotčeném území, kteří vybaveni místní znalostí terénu a kladným vztahem k cyklistice přispěli k urychlení celého procesu,“ uvádí Alexandr Krejčíř, radní Pardubického kraje pro cestovní ruch.
Na území Pardubického kraje by měla cyklotrasa vést přes úsek dlouhý asi 80 km. Trasa vede od Týniště nad Orlicí nivou řeky Tiché Orlice, do Pardubického kraje vstupuje v Chocni (místní část Plchůvky), z Chocně pokračuje v souběhu se stávající dálkovou cyklotrasou č. 18 až do Ústí na Orlicí, z Ústí nad Orlicí nahradí cyklotrasu č. 4061 do České Třebové. Dále trasa povede přes Rybník, Třebovice do Lanškrouna a pardubické území opustí u Hoštejna. Realizace bude rozdělena na několik etap, které budou prováděny postupně podle připravenosti infrastruktury na jednotlivých územích a finančních možností.
Předseda Klubu českých turistů pro Pardubický kraj na posledním jednání potvrdil, že do konce června proběhlo značení dálkové cyklotrasy v již připravených úsecích Choceň-Brandýs nad Orlicí a Ústí nad Orlicí-Rybník. Na jaře roku 2023 bude proznačen úsek Lanškroun – Hoštejn. Pardubický kraj v letošním roce poskytne Klubu českých turistů příspěvek ve výši 390 tisíc Kč na výdaje spojené se značením tras.
Zatím poslední jednání v rámci Pardubického kraje se uskutečnilo právě v Lanškrouně. Vyřešit je potřeba úsek mezi obcí Rybník u České Třebové a Lanškrounem, kde momentálně není připravena základní cyklistická infrastruktura. Dobrovolný svazek obcí Lanškrounsko již zahájil projektové přípravy na výstavbu cyklotrasy v úseku Třebovice – Lanškroun. Cyklotrasa by tak mohla navázat na původní záměr propojení Lanškrouna s Českou Třebovou, jehož první etapa se uskutečnila v podobě výstavby cyklostezky Lanškroun – Rudoltice v roce 2012. Zbývající úsek v délce asi 6,3 km vede z části po asfaltových cestách, lesní cestě a stávající cyklotrase 4062. Tato trasa, která byla vytipována společně se zástupci KČT, počítá mimo jiné s využitím části starého opuštěného drážního tělesa. DSO Lanškrounsko již zahájilo jednání o bezúplatném převodu drážního tělesa s vlastníkem, kterým je Správa železnic. Projekt počítá také se vznikem zázemí pro cyklisty, jako jsou odpočívky, lavičky, osvětlení nebo třeba dobíjecí stanice pro elektrokola. Začít by se mohlo v příštím roce, pokud se podaří využít vhodný dotační program.
„Jsem velice rád, že se nám po řadě jednání na krajských úrovních podařilo vyjednat tzv. jižní variantu a dálková cyklotrasa č. 8 povede přes Lanškroun. Tento úspěch cítím zároveň jako velký závazek co nejdříve s využitím dotací vybudovat chybějící část úseku Třebovice-Rudoltice. Obyvatelům Lanškrounska se tak otevře nová cesta do orlického cyklo království a dál až na sever Čech,“ uzavírá radní Hynek Brýdl.
Poznámka k článku z webu Orlicky.net:. Může nás těšit zjištění,. že českotřebovská část cyklostezky do Rybníka byla vybudována včas, v předstihu a v dobré kvalitě a bude využita v rámci cyklotrasy republikového významu, tedy vlastně jakési "Cyklistické dálnice č. 8" Současně nás to zavazuje dále rozvijet i jiné úseky komunikací ve městě pro cyklodopravu  tak, aby tvořily ucelený systém.

Krajské asistenční centrum pomoci Ukrajině se bude  stěhovat

Fungování Krajského asistenčního centra pomoci Ukrajině (KACPU) od září bylo tématem jednání hejtmana Martina Netolického se zástupci policie, hasičů a Odboru azylové a migrační politiky Ministerstva vnitra. Počínaje zářím by mělo centrum najít nové místo mimo sál Jana Kašpara na Krajském úřadě Pardubického kraje. Jeho činnost by však byla i nadále zachována.
„Po dohodě se všemi složkami, které jsou zastoupeny v KACPU, plánujeme, že bychom centrum přestěhovali mimo budovu krajského úřadu, kde funguje nepřetržitě od svého otevření. Vzhledem k tomu, že se nyní pohybujeme v rámci tří dnů, kdy je otevřeno, na průměrném počtu 50 – 70 zaregistrovaných osob denně, tak chceme hledat jiný prostor tak, abychom uvolnili největší sál, který máme k dispozici,“ uvedl hejtman Martin Netolický. „Nyní vytipováváme vhodný prostor, který by od září sloužil tomuto účelu a byl stále dopravně dobře dostupný v rámci Pardubic. Centrum tak nezavíráme, avšak je možné, že budeme hovořit ještě o změnách jeho provozní doby, protože počty příchozí jsou oproti počátku opravdu velmi nízké. KACPU navíc obsluhují lidé, kteří mají vedle toho svoji agendu, kterou musí i nadále vykonávat, a to jak z řad policistů, hasičů, ale také Odboru azylové a migrační politiky Ministerstva vnitra. Proto budeme hledat optimální provozní dobu,“ řekl hejtman Netolický.

Ještě dvě nešikovnosti v centru města

Tento týden zaparkoval jeden velmi nešikovný automobilista na parkovišti na Starém náměsti mezi obloukem záhonu a  zábradlím před morovým sloupem tak zmanemitě, že prostě parkoviště nemohlo nějakou dobu fungovat jak by mělo. Vlastně před okny městské policie, která sem, vidí buď okny nebo prostřednictvím kamery dohlížecího  systému umístěné na budově radnice. Bylo to aspoň dočasné, nešikovné umístění kontejneru na chodníku v Hýblově ulici  (viz druhý snímek) je však trvalé, chodník zde zřejmě není určen pro chodce, ale pro kontejner. Obejít to někdy dobře nejde, parkují zde auta.

Dotace nejen kotlíkové, ale i na fotovoltaiku

V těchto týdnech mohou lidé žádat o dotace na pořízení ekologického vytápění či snížení energetické náročnosti budov. A to hned ve dvou programech. Jsou to Nová Zelená úsporám a Operační program Životní prostředí. O dotaci lze podle typu opatření a cílové skupiny žádat buď u Státního fondu životního prostředí, nebo u Krajského úřadu Pardubického kraje.
„Jedna z dotací, o kterou jde žádat přímo na Krajském úřadu Pardubického kraje, je takzvaná kotlíková dotace, tedy dotace na výměnu starého kotle na pevná paliva s ručním přikládáním emisní třídy nižší než 3 za kotel na biomasu nebo tepelné čerpadlo v rodinných domech, bytových jednotkách v bytových domech, nebo trvale obývaných stavbách pro rodinnou rekreaci,“ uvedl krajský radní pro regionální rozvoj Ladislav Valtr.
Maximální výše dotace může činit až 95 procent z celkových způsobilých výdajů do výše maximálně 130 tisíc na kotel pro biomasu nebo 180 tisíc pro tepelné čerpadlo. Žádat mohou osoby z nízkopříjmových domácností, tedy osoby pobírající starobní důchod nebo invalidní důchod 3. stupně, dávky v hmotné nouzi nebo příspěvek na bydlení nebo nepřesahuje-li čistý příjem za rok 2020 na člena domácnosti částku 170 900 korun.
O kotlíkové dotace mohou žádat také všichni vlastníci rodinných a bytových domů, bytových jednotek, řadových domků, příspěvkové organizace zřízené územními samosprávnými celky, ale na Státním fondu životního prostředí.  Tam dotace mohou činit až 50 procent. Termín pro žádost je stejný, a to do konce srpna letošního roku.
O dotace mohou žádat také ti, kteří chtějí zateplit obvodové stěny, střechy, stropy a podlahy u stávajících rodinných domů včetně zimních zahrad. Podpora se vztahuje i na výměnu oken, dveří a jiných stavebních otvorů. Maximální výše dotace činí 650 tisíc korun, (max. 50 procent z celkových způsobilých výdajů). Příjem žádostí probíhá až do vyčerpání alokace.
Žádat mohou vlastníci rodinných, bytových a řadových domů, společenství vlastníků, příspěvkové organizace zřízené územními samosprávnými celky.
Na Státním fondu životního prostředí jsou vypsané také dotace na využití tepla z odpadní vody, a to ve výši 5 až 50 tisíc korun. Příjem žádostí probíhá až do vyčerpání stanovené částky.
Zájem zástupci fondu očekávají také na domácí solární fotovoltaickou elektrárnu propojenou s distribuční soustavou. Vyrobená elektrická energie se přednostně využívá v domě. „Jsem si jistý, že v současné době, kdy strmě vzrůstají ceny energií, má tato dotace své místo. Navíc fotovoltaika je ekologický zdroj energie,“ uvedl Ladislav Valtr.
O dotaci se mohou ucházet vlastníci stávajících rodinných a bytových domů, bytových jednotek, stavebníci nových rodinných domů, nabyvatelé nových rodinných domů, vlastníci řadových domky a příspěvkové organizace zřízené územními samosprávnými celky. Výše dotace může být 40 - 200 tisíc korun.
 

Projektuje se tělocvična v Letohradě - ceny rostou

K jednání o dalším průběhu projektování a přípravy výstavby tělocvičny v Letohradě se sešli hejtman Martin Netolický, krajský radní pro oblast školství Josef Kozel a starosta Letohradu Petr Fiala. Z důvodu zdražování některých stavebních materiálů rostou předpokládané náklady na výstavbu, a proto hledá kraj s městem optimální cestu, jak investici uskutečnit.
„O stavbě tělocvičny v Letohradě hovoříme již několik let, a proto jsme schválili investiční záměr, který počítá s investičními náklady ve výši 80 milionů korun včetně daně pro stavební část. V průběhu projektování se však ukazuje, že by částka, pokud by nedošlo k uklidnění situace na stavebním trhu, tento limit s velkou pravděpodobností přesáhla. Přicházejí však nyní signály, že by mohlo docházet k poklesu cen materiálu a stavebních prací, což by bylo nejen pro nás příznivé. Již v průběhu projektování však jednáme s městem, jak tuto stavbu, která je důležitá jak pro naší střední školu, tak pro samotné město a jeho sportovní oddíly, uvést v život,“ řekl hejtman Martin Netolický.
Město si podle starosty Petra Fialy důležitost stavby uvědomuje, a proto chce být kraji nápomocno. "Se zdražováním stavebních prací se potýká každý, nejen veřejný zadavatel. Je tedy jasné, že se předpokládaná cena za tělocvičnu během tří let navýšila. Proto považuji za adekvátní reagovat i jako město, které má zájem, aby tu tělocvična s parametry pro v Letohradě provozované sporty vznikla a nemuseli jsme ji řešit jiným, námi vlastněným zařízením. Logické také je, aby nově investorem příjezdové komunikace s parkováním byl ten, kdo bude venkovní infrastrukturu udržovat, tedy město. Před časem schválený závazek města poskytnout dotaci pět milionů korun bude využit na vybavení objektu, které využijí naše sportovní organizace. Poslední slovo budou samozřejmě mít zastupitelé," uvedl letohradský starosta Petr Fiala. Město již v minulosti odkoupilo bývalý mlýn včetně pozemků a zajistilo jeho demolici.
Tělocvična s parametry pro standardní sporty, které jsou v Letohradě provozované, by měla vzniknout v blízkosti Průmyslové střední školy v Letohradě. „Vznikne zde plnohodnotná tělocvična, která odpovídá potřebám školy, ale také sportovním oddílům, které v Letohradě působí. Inspirovali jsme se v tomto případě u řady jiných tělocvičen, které v našem kraji v posledních letech vznikly. Plocha tělocvičny je 25x45 metrů, takže je vhodná pro tenis, florbal, futsal, házenou, basketbal či volejbal. Chceme, aby bylo možné využívat tělocvičnu nejen při tělocviku školy, ale i sportovními oddíly z Letohradu a okolí. Díky budoucím pronájmům sportovních oddílů si tak můžeme zlepšit provozní ekonomiku celé sportovní stavby,“ sdělil krajský radní pro oblast školství Josef Kozel s tím, že tělocvična bude disponovat tribunou pro 200 diváků, z toho minimálně 100 míst bude k sezení.