Českotřebovský deník 217/2022 (6.8.) 
Parní expres do Moravské Třebové zaplněn

Dnes v sobotu 6. srpna bylo sice od rána deštivo, na nádraží kalamitní stav díky spadlé troleji u Brandýsa nad Orlicí, ale parní historický expres přijel na čas a včas také odjížděl. Čekala na něho velká spousta lidí, byla to opět událost, zpestření uprostřed léta.  Jízda z Dolní Lipky až do Moravské Třebové se ukázala  jako výborný nápad, který přilákal hodně zájemců.  Lokomotiva 555.0 "Němka" byla v dobré formě a dobře připravena.
„Letošní sezona je již sedmou, kdy v létě vypravujeme pravidelné jízdy historických parních vlaků. Dříve jsme páru kombinovali s historickými motorovými vozy, ale poslední tři roky v rámci spolupráce s Muzeem starých strojů a technologií vypravujeme pouze páru, a to dominantně lokomotivu 555.0153, která je známá jako Němka. Každý rok se snažíme pro cestující přinášet něco nového a celou turistickou atrakci posouvat. Myslím, že se nám to daří, o čemž svědčí také to, že v průběhu prvního měsíce provozu bylo prodáno 1 800 jednosměrných jízdenek v rámci jízd na území Pardubického kraje a dalších 350 cestujících využilo parní jízdu do Polska, což je za mne osobně velmi dobré a doufám, že tento trend udržíme také v rámci zbývajících jízd,“ řekl hejtman Martin Netolický. „Za zmínku určitě stojí poslední jízda v sobotu 3. září, kdy vyrazíme z Ústí nad Orlicí do polské Slezské Javořiny. Tato jízda je podpořena z evropských fondů a vzhledem k omezenému počtu míst k sezení je speciálně na tento spoj nutná předchozí rezervace,“ uvedl hejtman s tím, že rezervace se provádí na emailové adrese: jizdy@starestroje.eu. V rámci jízdy bude vybíráno jednotné jízdné bez ohledu na místo nástupu, a to ve výši 112 korun za zpáteční jízdenku.
Již nyní však Pardubický kraj s Muzeem starých strojů a technologií vyhlíží příští léto. „Rádi bychom s Muzeem starých strojů pokračovali ve spolupráci v dlouhodobém horizontu, a to i s ohledem na plánovaný projekt železničního muzea v Dolní Lipce, které má s jízdami parních vlaků přímou souvislost, protože právě díky nim se nápad na vytvoření muzea zrodil. I v rámci komunikace se Správou železnic o jízdním řádu chceme mít stabilního partnera tak, abychom mohli naše parní jízdy mít v klasických jízdních řádech s dostatečným předstihem, a tím i ve využívaných internetových vyhledávačích,“ řekl hejtman Martin Netolický.
Od 25. června brázdí Pardubický kraj každou sobotu parní vlaky, které se i po sedmi letech pravidelného letního provozu těší velkému zájmu cestujících. TDalší zajímavostí bude 3. září zakončení letního provozu jízdou z Ústí nad Orlicí do polské Slezské Javořiny. Již nyní má však kraj s Muzeem starých strojů a technologií v Žamberku plány do dalších let.

Kalamita na nádraží  

Velká zpoždění - přestup na náhradní dopravu, mimořádná řešení jízdy vlaků
Kvůli poruše trakčního vedení je zastavený provoz na železničním koridoru v úseku Choceň - Ústí nad Orlicí. Vlaky čekají, až bude závada opravená. Mohlo by to být kolem poledne, řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Dálkové spoje čekají na dokončení opravy, regionální jsou nahrazeny autobusovou dopravou.
Podle mluvčího Drážní inspekce Jana Kučery se u Brandýsa nad Orlicí srazil nákladní vlak se spadlým trolejovým vedením.
V noci také v Brandýse vykolejilo pracovní drážní vozidlo na výhybce, provoz byl zčásti obnoven kolem 06:30.Foptografie Ing. Václav Polák, Oprava troje v Brandýse byla cca ve 13 hodin opravena, vlaky ovšem budou mít zpoždění do stabilizování situace na železniční síti.
 

Koroze některých lan Wonkova mostu v Pardubicích

Z důvodu koroze některých nosných lan Wonkova mostu v Pardubicích se připravuje jeho oprava. Předpokládá se, že začne v příštím roce a potrvá jedenáct měsíců. Kraj koordinuje svůj postup s městem, které připravuje opravu dalšího poškozeného mostu v Pardubicích, a to mostu v ulici kpt. Bartoše.
„V současné době jsou ve hře dvě varianty opravy. Nosná lana jsou uložená v konstrukci a speciální pěně, která je drží na svém místě. Levnější varianta počítá s odstraněním pěny, výměnou lan a opětovným „zapěnování“. Dražší varianta by znamenala vytvořit speciální tunel, ve kterém by byla lana uložena a dala by se po čase vyměnit bez zdlouhavého procesu odstranění pěny,“ uvedl náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Michal Kortyš.
Most Pavla Wonky má podle zprávy odborníků silně zkorodované kabely volného předpětí s výrazným snížením jejich funkce na spolehlivost a bezpečnost nosné konstrukce mostu.
„Cena byla původně stanovená ve druhé variantě přibližně na 131 milionů korun. Ceny materiálů od té doby výrazně stouply. V současné době tedy necháváme přepočítat hodnotu zakázky v obou variantách, a poté stanovíme způsob opravy,“ uvedl Kortyš. Zatím se počítá s tím, že stavba by mohla začít už příští rok a opravy potrvají 11 měsíců. Plavební výška zůstane ponechána beze změn. V současnosti je to 4,32 – 5,38 metru. V srpnu kraj požádá o vydání stavebního povolení, a poté by mělo být zahájeno zadávací řízení na dodavatele stavby. „Doprava bude vedena zúžením jedním pruhem v každém směru. V současné době ale koordinujeme postup s Magistrátem města Pardubice, který plánuje opravu mostu v ulici kpt. Bartoše. Je jasné, že pro dopravu v krajském městě by uzavření nebo omezení provozů na obou těchto mostech zároveň, bylo velice problematické,“ sdělil Kortyš.