Českotřebovský deník 237/2022 (25/8)
Záměr Koalice pro Českou Třebovou na cyklojízdu městem se vydařil. počasí bylo vlídné účast  dobrá. Veřejnost  však  dává přednost sledování dění ve městě púřes facebookové stránky a do terénu se vypravilo jen několik odvážlivců. Jsme však vděčni za jejich připomínky, protože pomáhají vidět dění kolem nás jinýma očima a často jde o záležitosti poměrně snadno řešitelné, třeba jen tím, že se bude důsledně trvat na plnění povinností  uzavřenými smlouvami nebo objednávkami.  Většinou se jednalo o připomínky k úpravnosti veřejných prostranství a tak se opravdu je třeba zamyslet na tím, zda má cenu usilovat o další investice, když nedokážeme řádně zajistit údržbu např. zelených ploch ve městě a   tak třeba okolí samotné cyklostezky nevypadá vábně, i když jde vlastně o nový projekt.  Připomínky k údržbě zelených ploch ve městě jsou časté, jde o záležitost společnosti Eko Bi. Myslím, že se nelze vymlouvat na nedostatek prostředků ani techniky. Intenzivně jsou udržovány jen některé prestižní plochy a  o řadu dalších je postaráno málo nebo špatně. Je ovšem signifikantní, že si toho všímají o další lidí na sociálních sítích  a nijak třeba nešetří svého lídra jako jednatele Eko Bi jeho mateřské volební seskupení. Cyklojízda proběhla podle plánu se zastávkami  v Bezděkově, v Benátkách a na krytém bazénu. Velmi děkujeme za možnost zevrubné prohlídky technologií krytého bazénu jeho vedoucímu Petru Balážovi, opravdu poskytl mnoho informací, které účastníci cyklojízdy velmi oceňovali.  Veřejnost se k nim také dostane, neboť Českotřebovský deník zajistil z této cyklojízdy videoreportáž, kterou připravíme v nejbližších dnech.  Dalších několik obrázků ze závěru cyklojízdy najdete ZDE

Naučná stezka Znalec přírody předčasně ukončena

Mrzí nás to, ale o týden dříve jsme se rozhodli ukončit naučnou stezku za pokladem Znalec přírody, která vede údolím Křivolického potoka. V lese se těží dřevo, jak jsme zjistili z plakátku. Raději se vydejte na procházku s dětmi jinou trasou nebo se zastavte do knihovny. Do knihovny také odevzdejte vyplněnou poznávačku.

Obyvatelé Husovy ulice si stěžují na motoristy nedodržující třicítku

Ptají se co město udělalo pro bezpečnost v této ulici?  (telefornát z dnešního dne)  Město zde pro bezpečnost provozu umístilo právě zmíněné dopravní značky.  Měření rychlosti na této komunikaci musí povolit dopravní inspektorát, městská policie může měřit v podstatě informativně tak, aby zjistila např. procento řidičů nedodržujících limit a podle toho pak žádala opakovaně oficiální měření rychlosti v úseku.  Problémem může být to, že ten úsek s omezením rychlosti je hodně dlouhý a motorista, který má jet trak pomalu tak dlouhým úsekem může snadno tak nízko stanovený limit překročit. Takové omezení se dělá např. v krátkém úseku před školami a podobně. Tady se vyšlo vstříc občanům, značení tu je ale lze připustit, že na tak dlouhém úseku opravdu málokdo pojede přes celé Benátky až pod Pazoušku třicítkou.  Asi by se zde dalo slušně vydělat. Další možností by byla instalace zpomalovacích prahů, ale mezi motoristy jistě zastánce nenajde.  Největší zastánci měření jsou ti, co za volantem nikdy neseděli.  Problém zde byly i kamiony, zásobující Techplast. Tato fabrika se odstěhovala, nyní zde taková vozidla jezdí minimálně. Rozšíření vozovky je jistě možné a jednou k tomu nakonec asi dojde, ale všichni obyvatelé lokality by si měli uvědomit, že to současně přinese zvýšení dopravního ruchu a po tom taky asi netouží.. V plánu je odvedení cyklodopravy  za Třebovku, ale je to plán spíše hodně vzdálený a investičně také náročný. (mm)

Od září nový jízdní řád autobusů 

Od 1. září začne v Pardubickém kraji platit nový jízdní řád v regionální autobusové dopravě. Dílčí změny se dotknou oblastí, které zajišťuje společnost BusLine. Ta ve všední den vypravuje na 1700 spojů. Od září bude pro nízký dopravní význam vypuštěno 67 z nich.
„Od 1. srpna jsme zavedli upravený prázdninový jízdní řád, ve kterém bylo vypuštěno pouhých 40 spojů z přibližně 1500, které denně společnost BusLine v rámci prázdninového jízdního řádu zajišťuje. Po této změně se daří všechny spoje, které jsou v jízdním řádu, cestujícím zajistit, což byl náš hlavní cíl. Zároveň jsem rád, že se nám podařilo propojení našeho integrátora dopravy OREDO s internetovým portálem IDOS, který je cestujícími velmi hojně využíván. Pokud bychom tak nyní měli do 23:00 nahlášeno, že některý spoj nejede, od druhého dne se již cestujícímu nezobrazí ve vyhledávači,“ řekl náměstek hejtmana Michal Kortyš.
Dílčí změny v jízdních řádech nastanou v regionu od 1. září. „Dopravce BusLine zajišťuje ve školním roce v regionu přibližně 1700 spojů denně. Počínaje novým jízdním řádem by mělo být vynecháno 67 spojů, které mají nízký dopravní význam z hlediska počtu cestujících nebo mají v blízkém čase alternativu, a to jak v autobusové, tak i v železniční dopravě,“ sdělil náměstek Kortyš.
Podle hejtmana Martina Netolického byly všechny spoje procházeny velmi detailně i na úrovni samosprávy. „Detailně jsme procházeli každý jeden dílčí spoj, u kterého disponujeme sčítáním dopravy. Takto bylo identifikováno až 203 spojů, které nemají podle dopravce a technologů dopravy velký dopravní význam, protože je využívá naprosté minimum cestujících nebo mají alternativu v autobusové nebo železniční dopravě. Vzhledem k místní znalosti jsme debatovali o jednotlivých spojích, u kterých jsme dopravci sdělili, že součástí nového jízdního řádu musí být. U dalších jsme řešili změnu časových poloh tak, aby byla změna pro cestující co nejmenší. Pokud by se ukázalo, že je po určitých spojích přeci jen velká poptávka, budeme se ji snažit zohlednit v rámci další, tedy prosincové změny jízdního řádu,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

POZNÁMKA KE ZRUŠENÝM SPOJŮM

Odskáčeme to především my v okresech Ústí a Svitavy, kde dopravu zajišťuje nově vybraná problémová BusLine.  
Zrušené spoje jsou na webu Pardubického kraje vyhlášeny jako by definitivně zrušené.  Konkrétně v České Třebové bude proti napsanému jízdnímu řádu zrušeno 12 spojů - viz tabuilka.  Mezi nimi i kupodivu i spoj, který vozí děti z Kozlova a Semanína do města a občany např. k lékaři atd.  Úředníci důvod pro zrušení našli a my se máme přizpůsobit? To jistě není v souladu s rozvojem regionu, který patří k těm méně rozvinutým ....A tak do Kozlova budeme muset zajistit vlastní dopravu (už to tady jednou bylo).???.
Podle výše uvedeného textu byly všechny spoje procházeny velmi detailně i na úrovni samosprávy. Ve skutečnosti byly zrušené spoje samosprávám odeslány cca s jedno nebo dvoudenním předstihem před vyhlášením.  Jak jsem dnes vlastním šetřením zjistil, tak dnes od rána již tuto skutečnost řeší starosta obce Semanín s našík odborem dopravy. Je třeba zajistit odvoz spousty dětí do školy v České Třebové. Tuto skutečnost řeší odbor dopravy společně s odborem školství a připravili dopis na Krajský úřad Pardubického kraje, který odejde zítra a kde je jednoznačný požadavek na zachování tohoto spoje.Požadavek na jeho zrušení je ukázkou, že si úředníci zabývající se na kraji dopravní obslužností velké starosti s dopadem zrušených spojů nedělají. Věřím, že jednání o nezrušení tohoto v tabulce dále uvedeného spoje (označeného otazníkem) bude úspěšné.  Podle výše uvedené zprávy se takové hlouposti však mají napravit až v prosinci. (mm)

Kontejnery na bioodpad bude nutné aspoň přes léto dezinfikovat !

O třídění bioodpadu již několikrát psalo, že jeho třídění skutečně závisí na nás, kteří hnědé kontejnery užíváme. Nové kontejnery jsou mezi paneláky na Habrmanově ulici již nějakou dobu, jednou byly již vyvezené. Teprve nyní jsem zjistila, jaký je u kontejnerů probléme s červy. Na jejich množství okolo popelnice i uvnitř upozornila sousedka, tak jsem dnes šla obhlédnout, jak to u kontejnerů skutečně vypadá. Mám žaludek dost silný, ale přeci jen, pohled to byl skutečně velmi nevábný. Pod hnědým kontejnerem jich lezlo dost, navíc se pod ním z nějakého důvodu drží vlhkost, pod ostatními dvěma není. Chtěla jsem zkontrolovat obsah kontejneru, vyfotila jsem, co je vidět na povrchu. Neřekla bych, že je uvnitř vyhozené maso, o tom by svědčil typický nasládlý zápach, ten chyběl. Myslím si, že pokud z kontejnerů a v jejich okolí polezou červi, bude jejich umístění spíše kontraproduktivní, neboť slabší povahy se k nim ani nepřiblíží a budou dál házet bioodpad do kontejnerů se směsným odpadem.
Teď nevím - pomohla by nějaká účinná dezinfekce, nebo pravidelné vyplachování, které jsme viděli již skoro před 30 lety v Rakousku? Nezdraží to bioodpad natolik, že se nevyplatí ho třídit? Fakt, třídění odpadu je bezvadný nápad, ale co teď? Mám pocit, že hygieně by se to asi také moc nelíbilo. Je to problém sezónní, v zimě to určitě bude lepší, ale co teď v létě? (Iva Stolínová)
Tento problém je u městem poskytnutých kontejnerů na sídlištích a u bytových domů. Eko Bi kontejnery vyprazdňuje, podobně jako (zapůjčené) "bionádoby" ve čtvrtích rodinných domků. Už jsem sám o problému psal - vznikl před dvěma týdny snad nějaký problém na svozovém autě, protože celá čtvrť na Vinohradech byla plná loužiček nevábné kapaliny.  Sami doma biokontejner vždy vyplachujeme hadicí. Musí se ale nechat asi vyschnout, protože  jinak bude dobrým prostředím pro nejrůznější  červy a obtížný hmyz. Myslím, že dezinfekce kontejnerů bude nevyhnutelná, dezinfekce ve velkém nebude drahá ale bude ji třeba nějak vozit přímo na svozovém autě. Samospráva se tím zatím nezabývala, je to spíš záležitost odboru životního prostředí. Nyní přichází podněty od občanů, proto je nejvyšší čas zajistit, aby příští svoz bioodpadu byl spojen s dezinfekcí  - alespoň nádob na sídlištích. Občané u rodinných domků si budou muset vymývání nádob na bioodpad zajistit sami. (mm)
 
Pardubicko plánuje další obchvat

Pardubický kraj se chystá požádat o dotaci na obchvat Sezemic. Trasa krajské silnice by měla vést severovýchodně od města v místech stávajících zemědělských ploch a měla by spojovat stávající silnici II/298 s budoucí trasou státní silnice I/36, která by se měla městu také vyhnout.
Silnice je navržena jako obousměrná komunikace II. třídy se dvěma jízdními pruhy. Šířka jednoho jízdního pruhu má být 3,5 metru, šířka zpevněné krajnice potom 0,75 metru.
„Součástí projektu je i nadjezd nad budoucí I/36 a přeložení devíti různých druhů inženýrských sítí. Pro umožnění napojení přeložky silnice II/289 na budoucí silnici I/36 je potřeba na silnici I/36 vybudovat připojovací a odbočovací pruhy,“ uvedl náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Michal Kortyš.
Stavba bude napojena na stávající silnici II/298 a silnici I/36 pomocí okružních křižovatek a dále pomocí mimoúrovňové křižovatky na budoucí silnici I/36. „Žádost o stavební povolení byla opakovaně napadnuta Krajskou hygienickou stanicí kvůli hlukové studii v Masarykově ulici. Po osobní konzultaci s hygienickou stanicí a ve spolupráci se stavebním úřadem v Sezemicích se ale podařilo najít kompromisní řešení,“ uvedl krajský radní pro regionální rozvoj Ladislav Valtr.
Celkové předpokládané náklady projektu jsou 270 milionů korun. „Pardubický kraj má záměr požádat o poskytnutí podpory z výzvy IROP do konce letošního roku. Bohužel i u této stavby můžeme očekávat růst výsledné realizační ceny,“ dodal Valtr.

Česká Passengera mění cestování v digitální zážitek.
Pro Flixbus rozšiřuje infotainment a internet do dalších 25 autobusů na mezinárodní linky

Dalších 25 autobusů v barvách Flixbusu nabízí cestujícím plnohodnotný digitální zážitek z cesty díky řešení české Passengery. Největší evropský dopravce na poli dálkových autobusů rozšiřuje počet vozů vybavených 4G/LTE a některé již s 5G internetovou konektivitou a infotainment portálem. Na mobilu nebo jiném zařízení s připojením k Wi-Fi tak cestující mohou využít nabídku novinek, her, najdou tam i aktuální informace o cestě nebo možnost ohodnotit služby dopravce. Flixbus dlouhodobě počet autobusů vybavených řešením Passengera navyšuje, vozidla kromě českých vnitrostátních linek nasazuje také na oblíbených evropských spojích do Francie, Německa a nově také Maďarska.