Českotřebovský deník 241/2022 (29/8) 
Nové video Českotřebovského deníku:
Koalice pro Českou Třebovou na kole - 1. cyklojízda

 
Dne 25. srpna uspořádala Koalice pro Českou Třebovou cyklojízdu městem. Start byl na Podhorce, cíl na Pekláku. Na každém zastavení byly vysvětleny některé záměry nebo problémy lokality: na Podhorce - v zakoupeném průmyslovém areálu Bezděkov, v připravovaném sportovním areálu Benátky. Účastníci cyklojízdy měli možnost také prohlédnout současný stav a potřeby rekonstrukce technologické části krytého plaveckého bazénu.
Cyklistická vyjížďka Koalice pro Českou Třebovou skončila podle plánu  v areálu Peklák. Z veřejnosti se zúčastnilo jen několik zájemců, ale problematiku lokalit na jednotlivých zastaveních dáváme veřejnosti na vědomí prostřednictvím videa. Aby byla cyklojízda co nejjednodušší, vybrali jsme jen několik stanovišť hodných pozornosti.
Témat je však více, proto uvažujeme ve vhodném zářijovém termínu o zopakování cyklojízdy  zase jinou trasou, na které chceme představit veřejnosti na dvou zastaveních problematiku Borku  a třetí zastávku plánujeme na městské vodárně. Zde bychom rádi požádali jednatele Vodárenské společnosti Marka Novotného o aktuální informaci z oblasti výroby pitné vody pro Českou Třebovou a řešení kanalizační sítě, která se stále více rozděluje na splaškovou a dešťovou. Termín akce včas oznámíme.
Obdobnou akci bychom rádi pořádali koncem léta každým rokem. https://youtu.be/c2eDeqU3RS4

Od září vyškrtnutý školní autobus město řeší 

Podle informace Ing. Dalibora Zeleného, město řeší vyškrtnutý autobus pro školáky tak, aby se mohli od čtvrtka běžně dostat do školy, jak byli zvyklí.  Dnes v pondělí dopoledne se uskutečnilo na radnici jednání se starostou obce Semanín, jedná se také s vedoucím odboru dopravy Krajského úřadu, který byl již v pátek vyrozuměn o problému naléhavým dopisem. Zmíněný školní autobus, který přiváží školáky z Kozlova, Semanína a Borku  na ZŠ Nádražní se údajně nedá při nedostatku řidičů firmy BusLine v rámci běžné směny zajistit. Zkouší se možnost zajištění spoje jinou směnou. V krajním případě přes krátkost času město zajisí smluvní spúoj u některého z regionálních dopravců. V tom případě by to ale byla smluvní doprava pro školáky. I když kraj vše nechal až na poslední chvíli, tak to rozhodně nedopadne tak,.že by se žáci do školy nedostali.

Velká práce s malým úsekem komunikace v Hubálkově ulici

Dostal jsem dnes fotografie, které vysvětlují, proč byl postup silničářů opravujících vozovku v zatáčce mezi Hubálkovou a Slovanskou ulicí tak  zdánlivě zdlouhavý.   nestalo se tak ani laxností firmy, ani nedostatkem materiálu,, právě naopak.  Díky všímavosti a předvídavosti zhotovitele se podařilo předejít následným škodám a problémům. Opravu povrchu komunikace v zatáčce mohli udělat stejně ledabyle, jako jejich předchůdci  před cca 3 lety, když se likvidovaly problémy na trase stanovené objížďky. Ale neudělali. Podnětem k poměrně složité práci byla malá loužička vody, která ukazovala na skrytý problém  výskytu spodní vody. A tak následoval
 hluboký výkop, zajištění drenáže a odvedení spodní vody do blízké kanalizace. Teprve potom mohla přijít na řadu asfaltérská technika.  Majitel zhotovitelské firmy poslal fotografie, které dokazují co vše bylo třeba udělat, aby byla oprava  komunikace v tomto místě dokonalá a trvalá. Oprava byla jistě dražší než se čekalo, ale je za to dobře udělaná. Kolem opravovaného místa jsem často chodil (místo je trase pravidelné psí procházky), ale vždy večer, když se napracoval s přemýšlel proč zde všechno tak dlouho trvá. Už je to jasné a výsledkem je  dobrá práce. Rád bych takto psal i o dalších dokončených investicích, Tady to ale je rozhodně na pochvalu. (mm)

(Bezplatné) svatební soboty v roce 2023

Rada města schválila v předstihu  pro uzavírání manželství v roce 2023 níže uvedené sobotní termíny::
21.01.; 11.02.; 11.03.; 25.03; 15.04.; 29.04.; 06.05.; 20.05.; 10.06.; 24.06.; 01.07.; 15.07.; 05.08.; 19.08.; 09.09.; 23.09.; 07.10.; 21.10.; 11.11.; 25.11.; 09.12.
Jde vždy o sobu od 08:00 do 14:00 hodin. Uzavření manželství ve stanovené době nepodléhá správnímu poplatku.
Uzavření manželství mimo stanovenou dobu podléhá správnímu poplatku ve výši 1.000 Kč podle položky 12 písm. c) Sazebníku zákona č. 634/2004 Sb.
 
Přehled o podaných stížnostech a peticích v r. 2022

Během této doby byly řešeny celkem 2 stížnosti a 2 petice. Stížnosti, které jsou řešeny dle ustanovení § 175 správního řádu jako stížnosti proti nevhodnému chování úředních osob nebo proti postupu správního orgánu, nebyly podány.
Přehled :
1) stížnost na stav komunikace I. třídy I/14 - patří do majetku státu spravovaného ŠD. Proto byla stížnost předána odpovědným orgánům.
2) stížnost na stav stromů kolem komunikace na Saharu.
Šetřením bylo zjištěno, že některé dřeviny vykazují známky defektu s vlivem na jejich stabilitu. MěÚ zajistí ošetření nebo kácení stromů v majetku města. Poloha stromů vzhledem ke komunikaci v majetku města byla geodeticky zaměřena. U stromů, které nejsou v majetku města vyzvalo město vlastníky, aby stav těchto stromů začali řešit.
3) Petice ve věci Změny č. 1 Územního plánu
Podnikatelský záměr vlastníka pozemků pod opěrnou zdí musí být v souladu s platným územním plánem. Návrh na nové využití těchto pozemků byl součástí projednávané Změny č. 1 Územního plánu. ZM na svém jednání dne 04.04.2022 usn. Č. 64 schválilo Změnu č. 1 Územního plánu ve znění, ve kterém byla změna funkčního využití plochy 1.10 z plochy sídelní zeleně na plochu smíšenou obytnou – městskou vypuštěna.
4) Petice ve věci nesouhlasu stavby parkoviště u ZUŠ.
Dne 12.07.2022 se uskutečnilo jednání vedení města s petičním výborem. Petenti i po tomto jednání trvají na svém stanovisku, zastavit stavbu parkoviště. Všechny podklady petice byly předloženy členům RM. Dne 20.07.2022 byl odeslán Ing. Typlovi dopis, ve kterém je popsán průběh vyřizování petice. 25.07.2022. RM znovu jednala, nebylo přijato usnesení. Petentům byl dle zadání RM nabídnut ústupek, resp. snížení počtu míst ze 14 na 12. 01.08.2022 petenti informovali MěÚ, že tato nabídka je pro ně nepřijatelná.
Město z pozice investora má za to, že byly splněny veškeré administrativní a právní požadavky (projekt je zpracován autorizovaným inženýrem pro dopravní stavby a má vydána všechna souhlasná závazná vyjádření dotčených orgánů). Do projektu již město zapracovalo požadavky Bytového družstva Trávník 2013–15 ze dne 9.3.2022, tzn. snížilo původní počet parkovacích míst z 16 na 14 a rovněž souhlasilo s umístěním vsakovacího objektu. Z toho lze soudit, že parkoviště je bezpečné a že jeho realizací dojde ke zlepšení parkovacích poměrů v oblasti sídliště Trávník a Kozlovské ulice.
Z pozice samosprávy nelze zasahovat do výkonu státní správy (tzn. rozhodování odboru dopravy a silničního hospodářství MěÚ ve společném územním a stavebním řízení). O zastavení společného územního a stavebného řízení nebylo rozhodnuto. Záležitost stále řeší odvolací orgán. Občané sami si mohou udělat obrázek o tom, jak těžké je prosadit legální doporučenou dopravní stavbu, která má zlepšit poměry na sídlišti... 

Kraj vyzval své organizace k hledání dalších energetických úspor. Ceny elektřiny trhají rekordy

Hejtman Martin Netolický a radní Alexandr Krejčíř svolali na pondělní odpoledne jednání s řediteli všech krajem zřizovaných a zakládaných organizací ve školství, zdravotnictví, sociálních službách a kultuře. Hlavním cílem bylo předání informací o aktuální situaci na trhu s elektrickou energií a plynem pro rok 2023. Zároveň vyzvali ředitele organizací, aby se pokusili hledat další energetické úspory, a to včetně těch, které budou vyžadovat dílčí investiční náklady.
„Vzhledem k celé řadě mediálních vystoupení a debatám ohledně nákupu elektrické energie a plynu na příští rok jsme chtěli o našich aktuálních krocích informovat ředitele námi zřizovaných a zakládaných organizací ve zdravotnictví, školství, sociálních službách, dopravě či kultuře. Jedná se o organizace, pro které nakupujeme energie centrálně na burze. Zatímco v pátek ráno byla cena elektrické energie na burze 700 euro za megawatthodinu, tak uzavření obchodování bylo na částce dosahující tisíc euro. Ještě minulý týden v pondělí jsme debatovali nad nákupem za 550 euro. Pro srovnání v běžné situaci se cena pohybovala na částce sto euro. Nyní se tak bavíme v celkových číslech o nárůstu v rozmezí půl miliardy až miliarda korun,“ vysvětlil hejtman Martin Netolický. Ten zároveň odmítl, že by kraj od centrálního soutěžení ustoupil. „Situaci jako takovou by to nevyřešilo, protože některým organizacím by se možná podařilo nakoupit, i když za velmi vysoké ceny a některým ne. Pro ty bychom stejně museli energie zajistit. Tato situace se musí řešit centrálně na úrovni vlády a já doufám, že i podle posledních vyjádření premiéra Fialy a ministra Síkely vláda konečně pochopila, že situace je velmi vážná. Ostatně na to již několik týdnů upozorňujeme,“ řekl hejtman Martin Netolický.
Podle radního Alexandra Krejčíře je v rámci jednotlivých organizací nutné identifikovat možné okamžité úspory. „Velmi jednoduše můžeme na spotřebě elektrické energie a plynu uspořit jen vlastním zodpovědným uživatelským chováním. Hodně se hovoří o snižování teploty v jednotlivých typech místností. Rozhodně to nepovažujeme za cestu správným směrem v nemocnicích či zařízeních sociálních služeb lůžkového charakteru. Měli bychom se však zaměřit na využívání elektrických spotřebičů, vytápění nevyužívaných či velmi málo využívaných prostor a další opatření, která nemusí nic stát, ale můžeme je ovlivnit každý z nás,“ uvedl radní Krejčíř s tím, že Pardubický kraj má schválené zásady hospodárného využívání energie a opatření připravuje přímo v budově krajského úřadu.

Cyklotrasa číslo 24 propojí Pardubický a Jihomoravský kraj

Cyklotrasa č. 24 „Svitava“ v současné době vede z České Třebové do obce Stvolová. Plánované vedení přes Letovice do Blanska, kde dojde k napojení na evropskou dálkovou trasu EUROVELO 9, se dočká svého pokračování. Jednal o tom krajský radní pro cestovní ruch a sport Alexandr Krejčíř s náměstkem Jihomoravského kraje Janem Zámečníkem a starostou města Letovice Petrem Novotným.
„Územím Pardubického kraje vede cyklotrasa podél řeky Svitavy v délce přibližně 50 kilometrů, v terénu je vyznačena a jejím marketingovým koordinátorem je město Svitavy, konkrétně Turistické informační centrum Svitavy,“ uvedl krajský radní pro cestovní ruch a sport Alexandr Krejčíř s tím, že jedním z problematických míst je úsek mezi Letovicemi a Skrchovem na území Jihomoravského kraje, který brání bezpečnému průjezdu cyklistů. Tato situace by se mohla už brzy změnit díky plánované nové asfaltové komunikaci. Na nejbližším jednání zastupitelstev obou krajů by mělo dojít ke schválení a uzavření memoranda mezi kraji o bližší spolupráci v oblasti cyklodopravy. Po realizaci zmíněného úseku může být celá cyklotrasa vyznačena i na území Jihomoravského kraje, čímž dojde k propojení celé dálkové trasy.
„Nad rámec této spolupráce letos Pardubický kraj poskytl dotaci na umístění sčítače k této cyklotrase, díky čemuž získáme ucelené informace o intenzitě využívání trasy v oblasti Svitav, konkrétně v katastru obce Lačnov,“ dodal radní Krejčíř.