O ŽELEZNICI A MODERNIZACI UZLU ČESKÁ TŘEBOVÁ S PŘEDNOSTOU STANICE PETREM ZELENÝM


Petr ZELENÝ, přednosta Provozního obvodu Česká Třebová, Správa železnic

Blíží se modernizace železničního uzlu Česká Třebová, o které se mluví několik let. V jaké fázi jsou přípravy na zahájení realizace? Co všechno má být součástí modernizace?

Předem je potřeba říct, že modernizace železničního uzlu, podle původních záměrů již měla být zahájena před několika lety. Jedná se však o tak rozsáhlou stavební a investiční akci, která se značně negativně promítne do provozu prakticky na celé síti. Tudíž i koordinace omezení železničního provozu ve vazbě i na jiné probíhající modernizační akce na železniční síti je velice náročná. Rovněž je potřeba vnímat, že uzel Česká Třebová protínají dva, resp. tři významné evropské tranzitní železniční koridory. To znamená, že veškerá omezení je nutno projednat nejen se sousednímu železničními správami, ale s řadou významných evropských dopravců a přepravců. Nicméně v současné době se dá říct, že už snad má železniční uzel Česká Třebová skutečně našlápnuto k zahájení modernizace. Aktuálně probíhá příprava rozsáhlé projektové dokumentace pro stavební povolení a pokud se vše podaří a modernizace bude i finančně pokryta, dá se předpokládat, že v roce 2025 by mohly být zahájeny stavební práce. Součástí modernizace je téměř celý uzel, včetně veškerých spojovacích kolejí, vjezdových kolejí do seřaďovacího nádraží (vjezdové skupiny) a pochopitelně i zabezpečovacího zařízení. Renovací projdou i nástupiště a podchod v osobním nádraží, který bude prodloužen až k Semanínské ulici a nahradí stávající podchod k CZ LOKO (bývalá ŽOS). Součástí stavby je také výstavba nové pěší kryté lávky v místě stávajícího podchodu od Korada ke stavědlu 019 (k Semanínu).

V letošním roce se již rozběhla kompletní rekonstrukce trakčního vedení nad osobním nádražím a odjezdovou skupinou, jelikož zejména řetězové převěsy, které drží trolejové vedení nad celým osobním nádražím a  odjezdovou skupinou jsou již téměř v havarijním stavu. Rekonstrukce trakčního vedení by měla být dokončena přibližně do poloviny roku 2023. Bohužel součásti této rekonstrukce není modernizace spádoviště a směrové skupiny, nicméně i zde se za poslední rok podařilo poměrně významně postoupit, neboť se seřaďovací nádraží ve strategii Správy železnic dostalo z kategorie seřaďovacích stanic, kde měl být prověřen rozsah potřebnosti do kategorie seřaďovacích stanic, kde se předpokládá rozvoj. V současné době je již zpracován, řekněme základní dokument, kde je popsán a průřezově v rámci Správy železnic odsouhlasen potřebný rozsah infrastruktury seřaďovacího nádraží. Nicméně i v tomto případě je modernizace odvislá od dostatečných finančních zdrojů. Každopádně věřím, že jsme se již i zde dostali na cestu, která povede k zachování významného seřaďovacího nádraží na české železniční síti.

Stavba má probíhat na několik etap a měla by trvat přibližně pět let. Je současný stav zabezpečovacího zařízení a ostatní infrastruktury již opravdu tak zastaralý?

Asi bych nepoužil slovo zastaralý. Zabezpečovací zařízení v Česká Třebové je reléového typu a je z hlediska kvality a rozsahu zabezpečení zařazeno do 3. kategorie zabezpečovacích zařízení, stejně, jako moderní elektronická zabezpečovací zařízení. Prakticky umí to, co všechna moderní zabezpečovací zařízení. Nicméně, je to zařízení, které bylo instalováno v řádově v 60 a 70. letech minulého století, přičemž je nutno říci, že to bylo zařízení vysoce nadčasové. V současné době toto zařízení stále funguje velice spolehlivě a v řadě případů je již také doplňováno řadou elektronických komponentů, aby bylo možno jej navázat na moderní traťová zabezpečovací zařízení. Nicméně údržba i energetická náročnost "reléovky" je na dnešní dobu velice vysoká, nehledě na to, že náhradní komponenty se již buď nevyrábí vůbec, nebo jsou velice drahé.

Před lety jste (od roku 1998) působil po jedno volební období jako zastupitel města za ČSSD. Tentokrát jste se objevil na kandidátce 3PK pro prosperující Českou Třebovou. Jako přednosta stanice máte mezi železničáři v našem městě respekt. Jaký je podle Vás dnešní vztah železnice a města?

Myslím si, že Česká Třebová je stále vnímána, jako město železničářů, i když už to pochopitelně není jako v 70. nebo 80. letech minulého století, kdy byl prakticky v každé rodině nějaký "nádražák". Je to samozřejmě způsobeno řadou faktorů, které s sebou přináší doba. Každopádně jsem přesvědčen, že železnice pro Českou Třebovou znamená strašně moc a takto by měla být obyvateli i představiteli města vnímána. Samozřejmě je to na prvním místě stále významný zaměstnavatel, a to ať už přímo nebo jsou na železnici navázány další firmy. A pochopitelně je železnice v České Třebové pro celý region přímou branou do celé Evropy. A to je něco, co řada mnohem větších a významnějších měst nemá. Takže važme si železnice v České Třebové.