- Zajištění transparentnosti
se vykládá různě.Třeba tak, že transparentnost je zajištěna účetním
auditem, který proběhne bez závad. To je ovšem mimo realitu. Lze uvést
příklad, že audit hospodaření města Česká Třebová za rok 2018 proběhl
také bez závad, aby pak nově vytvořený finanční výbor inicioval na
základě upozornění zastupitelů nové prošetření situace odborem vnitřního
auditu a kupodivu se nedostatky našly: Např. investice do cizího majetku
T.J. Sokol Lhotka nebo řada neplatných smluv na různé činnosti,
které byly ovšem vyfakturovány a zaplaceny. To jen proto, že smlouvy
nebyly včas zapsány v registru smluv. A tak se vše muselo napravovat
novými správnými usneseními a správnými smlouvami. Plnění dle těch
původních bylo neoprávněným obohacováním. Nebyla také dodržena smlouva o
dílo na stavbu atletického stadionu, kdy v rozporu se smlouvou o dílo
byly vícepráce zadávány jiným subjektům. Byla snaha vše napravit a
podařilo se. Úplnou správnost a transparentnost pak může zajistit jen
forenzní audit, který však stojí poměrně velkou sumu. Byl
realizován např. ve společnosti TEZA v r. 2019 a problémy se zde
nenašly.
-
Financování
provozní ztráty sportovišť (zejména krytého plaveckého bazénu) ve správě
a majetku Eko Bi probíhalo křížovým financováním, kde ztráta sportovišť
byla sanována ziskem v oblasti skládkování. Mělo to jasný
ekonomický účel v podobě daňové optimalizace. Zisky ze skládky by bylo
třeba zdanit, Eko Bi jej využilo ve ztrátových střediscích tak, že
zaplacená daň byla minimální.. Tento systém navíc vedl ke snaze
zajistit na spravovaných sportovištích ztrátu co možná nejmenší, aby Eko
Bi mohla také zajišťovat obnovu a modernizaci techniky a provozů.
Pohlídat to všechno mohla také dozorčí rada společnosti, volená
zastupitelstvem.
-
Nyní víc než kdy jindy nabývá
problém transparentnosti na aktuálnosti, protože tento dosavadní systém
nepostačuje a postačovat nebude, musí být jiný a zřejmě složitější. V
tom je nebezpečí té netransparentnosti. Jeho určení bude úkolem pro nové
zastupitelstvo města. Naštěstí je samozřejmě možné využívat
zkušeností z okolních měst (Litomyšl, Ústí nad Orlicí), kde jej mají
zavedený léta. Možná by stálo za připomenutí, že z ústeckého rozpočtu je
na dofinancování ztráty sportovišť určeno 17,5 milionu korun. Zde
je třeba vybrat takový systém, který bude současně motivovat
provozovatele k plnému využití sportovišť a k co nejnižší provozní
ztrátě. Máme však odkud "opisovat"...
-
Ztráty
sportovišť letos rychle narůstají, již nyní ve srovnání s minulým rokem
(kdy byly po část roku díky covidu uzavřeny) jde o milionové položky.
Dosud byla ztrátovost řešena takto:
-
Krytý bazén (v
zákl. jmění Eko Bi) - město na provoz přispívalo jen nepřímo pomocí
grantů pro sportovce
-
Zimní stadion (v
majetku města). ZS má Eko Bi. pronajatý za symbolický nájem a zajišťuje
jeho provoz s dotací města. Její výše byla stanovena podle loňské ztráty
a schválena zastupitelstvem města. Další příspěvek pro ZS je poskytování
v rámci dotačního programu pro mládežnický hokej a krasobruslení. Letos
bude ztráta pro loňsku podstatně větší.
-
Ski/Bike areál Peklák
(převážně v majetku města) Areály se provozují jinde pro zisk, proto je
dotace města poskytována v režimu "de minimis". Tento režim má
maximální limit, který nelze dotací překročit. Je otázka zda nebude po
zvýšení dotace překonán. Další prostředky, které se zavázalo město
hradit, jdou na údržbu tratí pro bikery. Její výše měla být stanovena
podle letošních zkušeností.
-
Atletický stadion: (v
majetku města). Podle dotačních pravidel veškerý provoz financuje město,
provozní řád umožňuje vstup veřejnosti.
-
Tenisová hala:
Je pronajata společnosti Tenis, s.r.o., která platí
dohodnutý nájem a zajišťuje si využití. Byla postavena bez dotace.
Budoucí model financování
ztráty sportovišť je jedna věc, druhá věc je pak dořešení rostoucích ztrát
v roce letošním.
Dotace na letošní rok již byly uděleny a během roku nebudeme mít žádný
výsledek finanční uzávěrky. Zde budou muset radit ekonomové a právníci,
aby dodatečná dotace proběhla správně a současně aby odpovídala finanční
situaci provozovatele sportovišť. Jednou z možností je poskytnutí
zálohové platby, která bude vyúčtována až po roční finanční
uzávěrce.
Poznámka:
tento text se zabývá pouze problematikou financování provozní ztráty
sportovišť, nikoliv jejich rozvojem, údržbou a rekonstrukcemi. To
jsou pak další otázky, které je třeba řešit odděleně. (mm) |