Denně okolo budovy Městského muzea v České Třebové v Klácelově ulici
projdou stovky lidí a okolo chodí plných 10 let. Budova muzea je
tvořená renovovaným domem č. 11 a moderním objektem, který vyplnil
nevábnou proluku mezi domy č.9 a 11 v Klácelově ulici. Za 10 let
existence současného Městského muzea jsme si zvykli a v současnosti
považujeme objekt za samozřejmou součást města. Město do té doby
samostatnou budovu muzea nikdy nemělo, sbírky, které se z
pochopitelných důvodů neustále rozrůstaly, se mnohdy nacházely v
nedůstojných a nevyhovujících prostorách. Úsilí četných správců a
dobrovolných pracovníků se zdálo být po mnoho let marné. Město mělo
jiné priority, stále chyběly finanční prostředky i vhodné prostory. Po
roce 1989 město získalo objekt v domě č. 11 v Klácelově ulici, se
kterým se počítalo pro muzeum. Ale dlouholetý soudní spor o
vlastnictví budovy zdržel realizaci muzea.
V
roce 2009 spatřil světlo světa projekt na výstavbu muzea. S využitím
dotace evropských fondů z Programu ROP NUTS II Severovýchod začala
stavba v roce 2011. Město obdrželo dotaci z fondů ve výši 29,37 mil.
Kč. Stavbu realizovala firma První litomyšlská stavební a.s.
Vyvrcholení celé investice, která stála 33 291 374 Kč (rozdíl proti
dotaci jde z rozpočtu města) proběhlo za účasti regionálních politiků,
poslanců, senátorů, rady města, zástupců patronátních měst a dalších
pozvaných hostí, byla dopoledne dne 29. 9. 2012 po přednesených
projevech přestřižena páska a muzeum tak otevřeno. Otevřením nové
budovy muzea v Klácelově ulici tak vyvrcholilo 124 let trvající úsilí
muzejního spolku, lidí, kterým historie a tradice města nebyla a není
lhostejná.
Mottem muzea v České Třebové je: „Do České Třebové železnicí, autem,
vzduchem a lodí“. Tomu je uzpůsobena stálá expozice muzea, neboť se
jedná z hlediska historie města o charakteristické dopravní
prostředky. Železnice utváří tvář města již 180 let, v České Třebové
vzniklo a vyrábělo populární vozítko Velorex, létání a konstrukcí
letadel se zabýval rodák, akademický sochař František Formánek. Jen
voda je fikce, ale Česká Třebová měla být také významným přístavem při
uskutečnění plánovaného průplavu Dunaj-Odra-Labe. Místo zde mají i
nestálé expozice ve výstavních prostorech muzea. Za 10 let existence
muzea v současné podobě se zde uskutečnilo bezpočet kratších i delších
výstav mnoha žánrů. V objektu muzea je také badatelna a přednáškový
sál, který je využíván i při zasedáních městského zastupitelstva.
Probíhají zde různé semináře pro badatele o historii města a jejích
častí, od letošního roku také nově semináře o železnici.
Jako lektor Seminářů o železnici připravuji ve spolupráci s Městským
muzeem v České Třebové k 10. výročí muzea pro zájemce komentovanou
prohlídku železniční expozice muzea. Komentovaná prohlídka se
uskuteční 20.října 2022 od 17.hodin. O historii železnice v České
Třebové se dlouhodobě zajímám a na železniční expozici jsem se malou
měrou také podílel. O dalších expozicích muzea si netroufnu nic říci,
Velorex znám jen povrchně, o životě a práci Františka Formánka nemám
žádné vědomosti a o kanálu Dunaj – Odra – Labe si myslím, že je to
v současné době nesmyslný a velice nákladný projekt, kterému chybí to
podstatné, dostatek vody. Za to železnice má stále v České Třebové své
místo, její historie se začala psát v roce 1842, kdy sem přišli
inženýři, zaměřit budoucí Olomoucko-pražskou dráhu a budoucí nádraží.
Pavel Stejskal
|