Městské muzeum 10 let v novém         
Denně okolo budovy Městského muzea v České Třebové v Klácelově ulici projdou stovky lidí a okolo chodí plných 10 let. Budova muzea je tvořená renovovaným domem č. 11 a moderním objektem, který vyplnil nevábnou proluku mezi domy č.9 a 11 v Klácelově ulici. Za 10 let existence současného Městského muzea jsme si zvykli a v současnosti považujeme objekt za samozřejmou součást města. Město do té doby samostatnou budovu muzea nikdy nemělo, sbírky, které se z pochopitelných důvodů neustále rozrůstaly, se mnohdy nacházely v nedůstojných a nevyhovujících prostorách. Úsilí četných správců a dobrovolných pracovníků se zdálo být po mnoho let marné. Město mělo jiné priority, stále chyběly finanční prostředky i vhodné prostory. Po roce 1989 město získalo objekt v domě č. 11 v Klácelově ulici, se kterým se počítalo pro muzeum. Ale dlouholetý soudní spor o vlastnictví budovy zdržel realizaci muzea.
V roce 2009 spatřil světlo světa projekt na výstavbu muzea. S využitím dotace evropských fondů z Programu ROP NUTS II Severovýchod začala stavba v roce 2011. Město obdrželo dotaci z fondů ve výši 29,37 mil. Kč. Stavbu realizovala firma První litomyšlská stavební a.s. Vyvrcholení celé investice, která stála 33 291 374 Kč (rozdíl proti dotaci jde z rozpočtu města) proběhlo za účasti regionálních politiků, poslanců, senátorů, rady města, zástupců patronátních měst a dalších pozvaných hostí, byla dopoledne dne 29. 9. 2012 po přednesených projevech přestřižena páska a muzeum tak otevřeno. Otevřením nové budovy muzea v Klácelově ulici tak vyvrcholilo 124 let trvající úsilí muzejního spolku, lidí, kterým historie a tradice města nebyla a není lhostejná.
Mottem muzea v České Třebové je: „Do České Třebové železnicí, autem, vzduchem a lodí“. Tomu je uzpůsobena stálá expozice muzea, neboť se jedná z hlediska historie města o charakteristické dopravní prostředky. Železnice utváří tvář města již 180 let, v České Třebové vzniklo a vyrábělo populární vozítko Velorex, létání a konstrukcí letadel se zabýval rodák, akademický sochař František Formánek. Jen voda je fikce, ale Česká Třebová měla být také významným přístavem při uskutečnění plánovaného průplavu Dunaj-Odra-Labe. Místo zde mají i nestálé expozice ve výstavních prostorech muzea. Za 10 let existence muzea v současné podobě se zde uskutečnilo bezpočet kratších i delších výstav mnoha žánrů. V objektu muzea je také badatelna a přednáškový sál, který je využíván i při zasedáních městského zastupitelstva. Probíhají zde různé semináře pro badatele o historii města a jejích častí, od letošního roku také nově semináře o železnici.
Jako lektor Seminářů o železnici připravuji ve spolupráci s Městským muzeem v České Třebové k 10. výročí muzea pro zájemce komentovanou prohlídku železniční expozice muzea. Komentovaná prohlídka se uskuteční 20.října 2022 od 17.hodin. O historii železnice v České Třebové se dlouhodobě zajímám a na železniční expozici jsem se malou měrou také podílel. O dalších expozicích muzea si netroufnu nic říci, Velorex znám jen povrchně, o životě a práci Františka Formánka nemám žádné vědomosti a o kanálu Dunaj – Odra – Labe si myslím, že je to v současné době nesmyslný a velice nákladný projekt, kterému chybí to podstatné, dostatek vody. Za to železnice má stále v České Třebové své místo, její historie se začala psát v roce 1842, kdy sem přišli inženýři, zaměřit budoucí Olomoucko-pražskou dráhu a budoucí nádraží.
Pavel Stejskal