Českotřebovský deník 255/2022 (12/9)
Záznam ze závěrečného setkání zastupitelů města, které se konalo v obřadní síni českotřebovské radnice 12. září 2022 po poslední schůzi zastupitelstva, na kterém bylo ještě dle řádně ohlášeného programu projednány tři desítky usnesení, mezi nimi např. druhá rozpočtová změna a finanční výhled hospodaření města na léta 2023 - 2027. Loučení bylo spojeno s poděkování za čtyřletou férovou spolupráci. Poděkování starostky bylo spojeno s předáním pamětních listů zastupitelům.
Den otevřených dveří  v Muzeu starých strojů v Žamberku

Tradiční podzimní den otevřených dveří se uskuteční v sobotu 17. září v Muzeu starých strojů a technologií v Žamberku. Na něj bude opět možné dorazit historickým parním vlakem. Ten vyjede z České Třebové kolem půl desáté a odpoledne ze Žamberka následně zpět před čtvrtou hodinou. Zájemci tak budou mít dostatek prostoru na prohlídku samotného muzea.
„Den otevřených dveří Muzea starých strojů a technologií je pro nás tradiční tečkou za letními jízdami parních vlaků v našem kraji. V letošním roce se uskutečnily dvě jízdy do polské Slezské Javořiny, dvakrát jsme se vydali do Moravské Třebové a sedmkrát jsme vypravili vlak na tradiční trať z Dolní Lipky přes Ústí nad Orlicí až do Hanušovic v Olomouckém kraji. Již nyní však přemýšlíme, jak pokračovat v příštím roce, abychom opět zájemcům nabídli co nejlepší služby. Zájem cestujících nás v letošním roce opět utvrdil v tom, že budeme ve spolupráci s Muzeem starých strojů a technologií pokračovat i v příštích letech,“ uvedl hejtman Martin Netolický, který také přiblížil průběh sobotní jízdy.
„Stejně jako v předchozích případech využijeme lokomotivu 555.0153 označovanou jako Němka. Ta vyjede z České Třebové kolem půl desáté a přes Ústí nad Orlicí a Letohrad přijede do Žamberka. Odsud vyrazí zpět před čtvrtou hodinou odpolední tak, aby měli zájemci dostatek prostoru užít si den otevřených dveří,“ řekl hejtman s tím, že přesný jízdní řád bude zveřejněn na stránkách vlaky.pardubickykraj.cz a na facebookovém profilu muzea. Dopravu cestujících historického vlaku z vlakového nádraží do muzea a zpět zajistí autobusy.
Program dne otevřených dveří bude opět velmi bohatý. „Kromě našeho tradičního programu jako jsou úzkorozchodná železnice, parní válce či lokomobily jsme si připravili také předváděcí výstavu funkčních historických a někdy i prehistorických osobních automobilů. Ve spolupráci s Národním technickým muzeem v Praze budou z jejich sbírek představeny funkční osobní automobily z úplných počátků motorizmu. Po mnoha desetiletích se do Žamberka na jeden den vrátí čerstvě zrestaurované původní Bugatti z majetku místní šlechtické rodiny Parishů, a to díky jejímu hrdému majiteli a renovátorovi Jakubu Stauchovi,“ uvedl Michal Bednář z Muzea starých strojů a technologií. Dále se návštěvníci mohou těšit i na několik osobních parních automobilů, v jejichž čele se objeví replika Božkova parovozu z roku 1815. „Tuto výstavu veteránů na nově vybudovaném parkovišti financovaném z projektu INTERREG doplní další automobily ze sbírek našeho muzea a jeho příznivců. V 10 hodin proběhne slavnostní otevření parkoviště a ukázky jízd automobilů budou probíhat během celého dne až do 17 hodin. K navození atmosféry jistě přispěje „Zakoplaho“ dixieland z Týniště nad Orlicí a výborné speciality z dílen Žambereckého pivovaru Kanec i naší muzejní kavárny,“ doplnil Bednář.
K článku přidáváme video Českotřebovského deníku z loňského ročníku této akce ZDE

Radní schválili dvě aktualizované koncepce krajského zdravotnictví 

V pondělí 12. září Rada Pardubického kraje jednohlasně odsouhlasila dva důležité dokumenty z oblasti zdravotnictví. Prvním je aktualizace Střednědobé koncepce zdravotnictví Pardubického kraje, jejíž součástí je Akční plán. Druhý materiál, který prošel schvalovacím procesem, je aktualizace Koncepce lůžek následné péče v Pardubickém kraji s Akčním plánem.
U obou dokumentů došlo k aktualizacím, protože Střednědobá koncepce zdravotnictví Pardubického kraje pochází z roku 2010 a Koncepce lůžek následné péče v Pardubickém kraji byla připravena v roce 2013. Upravené koncepce jsou sestaveny pro období 2022 až 2030 a reflektují klíčové existující zdravotnické dokumenty na národní a krajské úrovni, zejména Strategický rámec rozvoje péče o zdraví v ČR do roku 2030. Koncepce budou podkladem pro zmapování dostupnosti zdravotních služeb v regionu a jejich cílem bude i zkvalitnění péče o nemocné při stabilizaci ekonomiky jednotlivých zařízení a krajského zdravotnictví jako celku.
„Střednědobá koncepce zdravotnictví obsahuje od preventivní péče také péči primární, ambulantní, akutní, následnou a dlouhodobou péči, doplněnou péčí rehabilitační, lázeňskou a v neposlední řadě paliativní. Koncepce se nezabývá jen krajem zřízenými organizacemi, ale zdravotnictvím jako celkem. Zdravotní síť je v ní analyticky zmapována napříč celým krajem, dokument také poslouží pro návrhy legislativních změn a zároveň bude podpůrným prostředkem pro zdravotní pojišťovny při rozhodování o pokrytí zdravotními službami. Neméně důležitým cílem je i propojení oborů v oblasti zdravotní péče tak, aby byly v kraji dostupné a poskytovaly kvalitní zdravotní služby,“ vysvětluje důvody aktualizace dokumentů Michaela Matoušková, náměstkyně hejtmana zodpovědná za zdravotnictví.
Práce odborné skupiny vedené náměstkyní hejtmana a krajským odborem zdravotnictví začaly již v polovině prosince loňského roku a skončily letos v srpnu. „V souvislosti se zpracováním všech dat jsem organizovala další specializovaná jednání ke všem nově zpracovávaným oborům, zejména pak k paliativní péči, kterou naše koncepce rozvíjí více dopodrobna. Jako důležité vnímám propojení zdravotně sociálního pomezí, a proto byla jednání konzultována i s radním pro sociální oblast Pavlem Šotolou. Kvůli tvorbě dokumentu jsme měli také řadu jednání s řediteli zdravotních služeb a dalšími odborníky,“ dodala Michaela Matoušková.
Zpracování obou dokumentů je součástí aktivit projektu „Zefektivnění řízení Pardubického kraje v samosprávných oblastech prostřednictvím tvorby strategických dokumentů a vzděláváním projektového řízení“, reg. č. CZ.03.4.74/0.0/0.0/18_092/0014481, spolufinancovaného z Operačního programu zaměstnanost (OPZ).

Nalézt úspory, zvýšit životnost vozovky a využívat materiály šetrné k životnímu prostředí.

To byly tři hlavní požadavky Pardubického kraje na budoucí opravy komunikací, které dostali k posouzení odborníci z Českého vysokého učení technického v Praze i soukromí projektanti. Ti následně přišli s několika návrhy na to, jak lze zadání v praxi skloubit. Od roku 2024 by tak měl Pardubický kraj při všech plánovaných rekonstrukcích silnic začít tyto inovativní metody využívat.
Máme hned několik variant, které navíc můžeme kombinovat v závislosti na lokalitě a dopravní vytíženosti. V současné době již některé navrhované postupy využíváme, například upravená asfaltová pojiva a směsi, která se v praxi velice osvědčila. Další novinky budeme na základě doporučení odborníků teprve zavádět v příštích letech, jedná se například o nízkoteplotní směsi asfaltu, recyklaci za studena, větší využití recyklátů a další úpravy technologií. Chci zdůraznit, že se jedná o prozkoumané a ověřené metody, nejdeme experimentovat za erární peníze s novými nápady. Jde spíše o to jít s dobou a zavést do praxe moderní postupy, které ušetří peníze, čas a budou šetrné k přírodě, proto jsem tento záměr inicioval,“ vysvětluje Michal Kortyš, náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu a dopravní obslužnost. Ten plán krajské samosprávy na inovace při rekonstrukcí silnic představil na Dopravní konferenci 2022, která se uskutečnila v Pardubicích 8. září.
Kraj si od využití nových technologií slibuje nejenom vyšší kvalitu vozovky a odolnější povrchy, ale také nižší uhlíkovou stopu užívaných materiálů i energetickou náročnost. Díky nízkoteplotním směsím by například mělo být možné i dřívější uvedení opravovaného úseku do provozu.
 „Chceme vyvolat diskuzi s výrobci asfaltových směsí i stavebními firmami. Dát jim vědět, co Pardubický kraj bude při rekonstrukcích od roku 2024 požadovat a poskytnout jim čas na přípravu. Bude to samozřejmě znamenat investice firem do nových technologií, takže jako kraj chceme na druhou stranu jasně garantovat, že to, co avizujeme, budeme skutečně závazně v dalších letech chtít, aby měli podnikatelé jistotu při investování peněz do úpravy provozů a nákupech nového vybavení,“ popisuje další postup náměstek a dodává: „Projektanti budou naše nové požadavky zapracovávat do připravovaných plánů již roku 2023, ale využívání těchto technologií nastane až v roce 2024. Takže vše budeme s dodavateli řešit v dostatečném předstihu. Do výběrových řízení budeme vkládat technické listy, kde bude vše jasně popsané.“
Opravy a modernizace stojí stamiliony
V letošním roce se v Pardubickém kraji opravuje přes třicet silničních staveb za více než 610 milionů korun. Na příští rok je v plánu dalších 24 rekonstrukcí v předpokládané výši 780 milionů. Kraj se mimo jiné snaží získat finance na rekonstrukci mostů Pavla Wonky v Pardubicích a Řečanech nad Labem.
Řada investic do oprav silnic je v letošním a příštím roce vyvolána snahami obcí o rekonstrukci kanalizací, po kterých je nutné udělat nový povrch vozovky. Některé plány ale může ohrozit energetická krize. Vyšší ceny plynu a elektřiny se zcela jistě negativně promítnou do krajského hospodaření. Podle vedení Pardubického kraje by v případě, že nedojde k zastropování cen energií, mohlo dojít ke škrtům plánovaných investic, a to i v jinak prioritní oblasti dopravy. „Je nutné, aby stát poskytl více peněz na oprav silnic II. a III. tříd i budování dálničních přivaděčů, protože náklady výrazně rostou,“ dodává Kortyš.