Českotřebovský deník 256/2022 (13/9)
Nové video Českotřebovského deníku: I.Atletický mítink Iscarex 

Atletický stadion v České Třebové na Sklace ožil v sobotu 10. září barevnými dresy závodníků, zejména z řad dětí a mládeže.  Konal se první atletický mítink Iscarexu. Soutěžilo se v disciplínách vybraných tak, aby se akce dala organizačně dobře zvládnout. První vybranou disciplínou byl běh na 150 metrů. Startovalo se z bloků za zatáčkou, každý závodník musel dodržovat svou určenou závodní dráhu.   Čas  se měřil digitálně s přesností na setiny sekundy na profesionální úrovní s cílovou kamerou.
Výsledky všech přihlášených závodníků a všech kategorií lze najít na webu Českého atletického svazu. Další navigace je dána datumem akce. Mezi závodníky logicky převládaly dresy domácího Iscarexu, bylo vidět  soustředění a snaha dosáhnout co nejlepšího výsledku. Škoda že stále není náš atletický stadion pro takové závody přizpůsoben, snaha připravit pro registrované závodníky zejména z řad mládeže nějaký domácí závod je veliká, ale naráží na v podstatě nedokončený atletický stadion navíc s mnoha problémy způsobenými nekvalitní prací dodavatele před 4 lety. Závady se reklamují, ale je těžké to stále vysvětlovat.  Připomeňme si, jak je dobře, že zde atletický stadion máme, právě na takových závodech jako byly v 10. Září je vidět kolik dětí se díky němu dostalo ke sportování. A jak je tedy důležitá jeho dostavba, pořízení šaten, tribuny (aby rodiče sportujících dětí nemuseli stát na trávě za plotem jako nyní) a TAKÉ DOKONČENÍ sektorů a zařízení stadionu, které nyní svou funkci neplní, neboť není dokončené.
Atletický stadion v dnešní podobě je tedy vhodný především pro treninky.  Na mítinku jsme se však přesvědčili, že vůle ke změně a k pořádání závodů v České Třebové je veliká i za současných podmínek…. Zvláštní poděkování za iniciativu patří Filipovi Záveskému, který se ujal funkce ředitele mítinku, organizoval práci rozhodčích jednotlivých disciplín a navíc se aktivně zapojil do závodu na 5 kilometrů.
Závody se vydařily, byly velkou motivací a současně  naznačily, že máme v našem atletickém oddíle talenty.
Velký zájem byl nejen o běhy, ale i o skok daleký a hod kriketovým míčkem.Rozhodčí tak měli spoustu práce. Zvládli ji s nadšením a v celém kolektivu zaslouží velkou pochvalu.
Za hlavní závod mítinku lze považovat běh na 5000 metrů na dráze pro muže a ženy, který může být nosným programem i pro další ročníky mítinku Iscarex.  Letos se zatím konal s malým počtem závodníků, byl ale ozdoben velmi kvalitním časem vítěze Milana Janouška ze Sokola Kolín a také časem vítězky žen Adély Stránské.
https://youtu.be/XHDvGeUGLb0
PODZIMNÍ BLEŠÍ TRHY

Opět bude možnost navštívit místo, kde nepotřebné věci jednoho člověka
se můžou stát pokladem pro druhého.

18. BLEŠÍ TRHY „U MALÍŘŮ“

uskuteční se v ulici Na Splavě, v areálu firmy Malířství a natěračství Kohoutek, ve dnech 30.9-1.10.2022
(v pátek 9:00-17:00 hodin a v sobotu 9:00-15:00 hodin)  Přijďte si nakoupit, vyměnit a nebo nabídnout starožitnosti, keramiku, sklo, pohlednice, hračky, ale i obrazy, knihy a mnoho dalšího. Těšíme se na Vás. Kontaktní osoba: Pavel Kohoutek, tel. č. 603 503 421.
Pozvánka na výstavu
Výtvarná Litomyšl 

Vernisáž Pátek 30. září 2022. v domě u Rytířů na Smetranově náýměstí v Litomyšli od 17 hodin
Výstava představí rozmanitou tvorbu více než 50 výtvarníků se vztahem k městu Litomyšl.

Kraj chce v areálech středních škol budovat fotovoltaické elektrárny

Nejistota na trhu s energiemi může mít i pozitivní efekt. Navzdory napjatému rozpočtu chce Pardubický kraj v příštích letech investovat desítky milionů korun do vybudování fotovoltaických elektráren na střechách budov a v areálech v jeho majetku.
Vzhledem k nejistotě na trhu s energiemi reagujeme na vzniklou situaci mimo jiné tím, že jsme urychlili administrativní přípravu na vybudování fotovoltaických elektráren na střechách a v areálech našich budov. Celkem se jedná o šest škol a jedno zdravotnické zařízení, plánovaná výše investic dohromady přesahuje sto milionů korun. Proto bychom rádi využili dotací, protože ty samozřejmě výrazně urychlí návratnost. Připravujeme podání do Modernizačního fondu a do Operačního programu Životní prostředí (OPŽP). Výhodnější jsou podmínky OPŽP, ale tam je relativně nízká alokace. I tak bude spoluúčast ve výši desítek milionů korun,“ informuje o záměru kraje Ladislav Valtr, radní pro regionální rozvoj a evropské fondy.
Pokud bude kraj s žádostmi o dotaci úspěšný, plánuje se vybudování solárních elektráren na gymnáziích v Pardubicích - Dašická a Jevíčku, Střední průmyslové škole chemické Pardubice, Střední škole automobilní v Ústí nad Orlicí, Střední škole zemědělské a veterinární Lanškroun a Střední škole zemědělské a Vyšší odborné škole Chrudim. Kromě šesti škol chtějí radní fotovoltaiku umístit i na budovu Albertina, odborného léčebného ústavu Žamberk.
Datum zahájení prací závisí na tom, zda bude Pardubický kraj úspěšný v žádosti o dotace. Celkem se v plánech samosprávy počítá s umístěním více než 5 000 solárních panelů o souhrnném výkonu přes 2200 kWp. „Aktuální situace na trhu nás motivovala k rychlejší kompletaci také těchto žádostí, kde jsme již v předstihu solární panely na střechy našich budov zvažovali a počítali s nimi. Stejně tak jsme v posledních letech investovali desítky milionů korun do zateplení krajských škol a nemocnic. Je to racionální krok, protože náklady se nakonec samy brzy splatí. Takže pokračujeme navzdory obavám a současně s obavami o to, jak bude krajský rozpočet pro rok 2023 nakonec vypadat,“ dodává Ladislav Valtr.

Na méně vytížených trasách by mohly jezdit poptávkové autobusy

Autobusoví dopravci v Pardubickém kraji se dlouhodobě potýkají s nedostatkem řidičů. Na méně vytížených trasách by proto mohly začít jezdit takzvané poptávkové autobusy. Ty reagují na aktuální zájem cestujících.
Poptávkové autobusy jsou menší než klasické autobusy, a tudíž mají i menší spotřebu. Navíc reagují na aktuální zájem cestujících a nemusejí tak nutně objíždět celou trasu. Což znamená nejen úsporu, ale také zajištění autobusové dopravy v místech, kde se ekonomicky výrazně nevyplatí provozovat klasickou linkovou autobusovou dopravu.
Jednal jsem se společností CITYA a uvažuji o tom, že bychom jejich služby využili jako doplnění autobusové dopravy v určitých regionech Pardubického kraje,“ uvedl náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Michal Kortyš. CITYA je brněnská firma, která v Říčanech v létě na měsíc zkušebně zdarma spustila sdílené nízkoemisní minivany. Ty se řídí aplikací s algoritmem, který vybírá zastávky i trasu co nejúsporněji, a do budoucna by měly být plně elektrické. Funguje na základě jednoduché mobilní aplikace.
Pardubický kraj poskytne tři oblasti k modelaci dopravních linek tam, kde už teď chybí kapacity, nebo je linka málo využita cestujícími meziměstskou dopravou. Dopravcům to může ušetřit řidiče, které tak bude možné nasadit na více frekventované spoje,“ řekl Kortyš.
Autobusoví dopravci, kteří zajišťují dopravní obslužnost v Pardubickém kraji, se dlouhodobě potýkají s nedostatkem řidičů. Během letních měsíců v době výluk na železnici byl problém ještě větší, protože řidiči a společnosti dávali přednost jízdám na výlukových trasách. „Další problémy byly s odchodem některých šoférů do důchodu a v tuto chvíli začal opět řádit covid, což doléhá na všechny kraje. Řidiči z Ukrajiny měli navíc kvůli válce omezené vydávání řidičských licencí. Nové jízdní řády vstoupily v platnost na počátku září a další větší úpravy se budou dělat v prosinci. Během tohoto období dojde i k dílčím změnám na základě požadavků cestujících a starostů,“ dodal Kortyš.