Podporou cyklodopravy k udržitelné dopravě
-
Když
se řekne
udržitelná doprava,
člověk si pravděpodobně přestaví něco více či méně odpovídající
oficiální definici udržitelné dopravy jako dopravy, která se snaží
minimalizovat svůj dopad na životní prostředí a využívat spíše
obnovitelné zdroje energie.
-
Já si pod tímto představím nejen cyklodopravu nebo
nejpřirozenější lidský pochyb,
tzn. chůzi, ale vedle
veřejné dopravy i individuální
automobilovou dopravu (a to zejména pod vlivem postupně sílícího trendu
e-mobily), a to vše, pokud možno ve vzájemně udržitelné kombinaci.
-
Ideálně by si všechny tyto způsoby dopravy zasloužily pozornost a
město pro dle svých možností mělo spoluvytvářet podmínky pro údržbu a
rozvoj nezbytné infrastruktury. Ukazuje se však, že veřejná
infrastruktura (a to nejen v České Třebové) mnohdy neodpovídá současným
podmínkám a požadavkům uživatelů (úzké ulice, narušené povrchy vozovek
neboli výtluky, nedostatek parkovacích míst, rozbité chodníky, vysoké
obrubníky, chybějící cyklostezky či cyklopruhy), protože v době jejich
výstavby nikdo nepočítal s masivním nárůstem mobility a jejími
negativními vlivy na životní prostředí.
-
Přestože nejsem odborník (maximálně informovaný jedinec zabývající se
propagací cyklodopravy), dovolím si k tématu, které je v současné době
často zmiňováno, připojit vlastní pohled a na jeho úvod bych citoval
z článku týkajícím se dopravní infrastruktury Nestavte
další silnice ani tunely. Cesta Česka z dopravní krize vede jinudy -
Seznam Zprávy (seznamzpravy.cz) který
zní:
-
"Na radnicích často vládne názor, že auto je pro lidi nejpřirozenějším
způsobem dopravy a tomu se musí přizpůsobovat infrastruktura. Pohybujeme
se v začarovaném kruhu – aut je čím dál víc, ulice zacpanější, parkování
je čím dál obtížnější a současně nemáme vhodnou infrastrukturu pro to,
abychom lidi motivovali jít pěšky, jet na kole nebo aby použili veřejnou
dopravu".
-
-
Citovaný článek mi znovu připomněl myšlenky udržitelné dopravy, za
kterou se angažujeme v rámci
výzvy Do práce
na kole,
které se mi spojily se zkušenostmi z vlastních cest nejen na kole (po
městě se pohybuji pěšky, s kočárkem, na skládacím kole, ale i na
koloběžce), autem popojíždím pouze výjimečně. Ponechám záměrně stranou
otázky týkající se oprav komunikací a chodníků, zřizování dalších
parkovacích stání, zvyšování bezpečnosti na přechodech pro chodce,
městskou hromadnou dopravu, protože bych nerad odbíhal od hlavního
tématu, kterým je
podpora cyklodopravy.
Nechci tím říci, že tyto otázky nejsou důležité, právě naopak,
představují však jen další střípky do mozaiky s názvem udržitelná
doprava, ale proto bych je přenechal povolanějším.
-
S ohledem na polohu a rozložení našeho města je otázka volby způsobu
dopravy v rámci města relevantní pro většinu obyvatel, přičemž do jejich
volby jistě promlouvá mnoho faktorů, které však lze dle mého zjednodušit
na 2 klíčové, a to jsou pohodlnost a efektivita.
-
Pro spoustu životních situací pak vychází jako preferovaná volba osobní
automobil, ale možná je to jen pohodlný návyk či stereotyp, o kterém
nebyl nikdy důvod pochybovat. Nebrojím proti individuální automobilové
dopravě jako takové, ale mám zkrátka za to, že v případě místní dopravy
lidé využívají automobily z důvodu, že alternativy nejsou dostatečně
atraktivní, přičemž se ani v současné době nepotvrzují odvážné
předpoklady, že lidé se vzrůstající cenou benzínu najdou snáz cestu k
alternativám v podobě veřejné dopravy a individuální bezmotorové dopravy
(kolo, koloběžka, chůze) a jízda na kole se tak rozšíří.
-
Nutno
připomenout, že případě cyklodopravy je nutnou podmínkou pocit bezpečí,
kdy je tento pocit nepochybně větší na cyklostezce než na silnici.
Ostatně na silnice s hustým provozem ani cyklista dle mého nepatří,
protože tam svou nepředvídatelností často vytváření potencionálně
nebezpečné situace, které nevyřeší ani pravidlo o bezpečném odstupu.
Pozornost by se při podpoře cyklodopravy měla zaměřit
na přirozené dopravní trasy v rámci města.
-
Město má k tomu z tohoto podhledu k dispozici stávající cyklotrasu
protínající město od severu k jihu, která je z části vedena po
cyklostezkách a z části po místních komunikacích, a jako taková je pro
cyklo dopravu více než vhodná. I další trasy by mohly sloužit cyklodopravě,
ale ono tomu tak často není z důvodu, že krajnice či okraje vozovky se
často nacházejí v nevyhovujícím a pro cyklistu nebezpečném stavu, ať už
jsou to výmoly anebo narušené kanalizační vpustě. Navíc na některých
úsecích chybí vhodná infrastruktura zcela. V létě pak bující vegetace
zasahuje do jízdního profilu komunikace nebo brání bezpečnému rozhledu.
Jak vidno, někde může být náprava relativně snadná, jinde by vyžadovala
přípravu, ale důležité je udat trend.
-
Řešení
v žádné oblasti se nehledá snadno, ale pojmenovávání problém bývá vždy
prvním krokem ke zlepšení a tím v tomto případě hned nemyslím budování
cyklostezek anebo vyznačování cyklopruhů (ono je otázkou, zda by to bylo
vždy v podmínkách města možné a na úkor čeho), ale zvýšení bezpečnosti
cyklistů obecně.
-
Mnohdy by totiž stačilo omezení rychlosti (a tím ztráta atraktivity pro
motoristy zkracujících se cestu) anebo omezení parkování na vytipovaném
úseku. Ostatně silnice byly vystavěny pro to, aby po nich auta jezdily
ne, aby na nich stály. Otázka bezpečnosti je v souvislosti s tématem
cyklodopravy spojená i v dalším smyslu a to možnosti své kolo či
koloběžku bezpečně uzamknout, přičemž tato možnost mnohdy chybí.
-
Jako propagátor cyklodopravy pochopitelně budu rád jak podporu jakékoliv
snahy o zlepšení. Současně je potřeba, aby ti nejzranitelnější, naše
děti, měly možnost si v bezpečném prostředí osvojit základní návyky a
dopravní předpisy, proto mě těší, že se v předvolebních proklamacích
objevuje i otázka zbudování dětského dopravního hřiště.
-
Karel Švercl ml., manažer dobrovolného svazku obcí Region Orlicko-Třebovsko
|