ČD 286/2023   Středa 11. října 2023


Slavnostní zahájení činnosti Českotřebovského podnikatelského inkubátoru

V úterý  10. října odpoledne oficiálně ožil nově zřízený  Českotřebovský podnikatelský inkubátor na Skalce. Jde vlastně o pobočku Pardubického podnikatelského inkubátoru, který se bude orientovat zejména na východní polovinu Pardubického kraje, ale nejen na ni. Je specifický tím, že zde nejsou jen kanceláře, ale také výrobní prostory pro začínající firmy, které budou po rekonstrukci k dispozici pro začínající firmy a podnikatele i s vybavením a to pro firmy vlastně z celého kraje, protože v Pardubicích něco takového nemají a mít ani nebudou.
Slavnostnímu zahájení předcházela spousta práce o které mohou vyprávět především funkcionáři pardubického PPINKU, ale vše směřuje k cíli, kterým je plně funkční využití budovy dosud užívané firmou Mika. Budova patří Pardubickému kraji, který je právě zřizovatelem RRA Pardubice a Pardubického inkubátoru. Plány jsou dány, je připravena nejen studie, ale i projekt na úpravu budovy. Aby zatím nezahálela, byly upraveny alespoň prostory v přední části, kde jsou  vybavené kanceláře pro coworking, zasedačka,  nově zřízení RE-USE centrum (lépe RE-USE POINT),  připravuje se nahrávací studio atd.
Českotřebovský deník připravil z otevření videoreportáž s vystoupením všech hostů a s prohlídkou nově otevřené budovy.  Zítra bude zveřejněno.  Zatím přidáváme fotoreportáž, kterou najdete ve zvláštním souboru ZDE. Jakési shrnutí budoucnosti Českotřebovského inkubátoru zase přidáváme  ve vystoupení Martina Netolického pro Českotřebovský deník. hejtman  byl vlastně hlavním řečníkem dnešního slavnostního otevření.
Žádná "páska" se nestříhala, na podnikatelském inkubátoru se startuje vypuštěním  vlašťovek. No a právě tento start je na naší úvodní fotografii Z části zatím budova připomíná  vybydlené prostory (browfield) , ale má dopředu stanovenou budoucnost. Až přijdete za 3 roky, bude to všechno jinak, tak, jak je již nyní zatím na plánech a vizualizacích.  (mm)
FOTOREPORTÁŽ  NAJDETE ZDE     VIDEOAKTUALITU ZE ZAHÁJENÍ NAJDETE ZDE

Nové video Českotřebovského deníku:
Prohlídka výstavy NA HOUBY s Martinem Mičkou

Z vernisáže výstavy jsme nejdříve hned 22. září zveřejnili  krátkou aktualitu, nyní se dostáváme k řádné komentované prohlídce výstavy, i když ani vernisáž nevynecháme.  Nejlepší je ovšem prohlédnou celou výstavu "na vlastní očři" a podívat se na tématiku hub z různých stran. Takže zde najdete jak živé exempláře, tak velmi věrné modely hub, houbařské publikace,  kresby kozlovského  malíře Rudolfa Vejrycha, houby provází návštěvníka výstavy na každém kroku a pokaždé jinak.  Výstavu na videu komentuje Jana Voleská,. ředitelka městského muzea a také mykolog ČSOP Podorlicko Martin Mička. Právě ve spolupráci se ZO ČSOP Podorlicko tato výstava mohla vzniknout.  Není to poslední letošní video o houbách. Ve střižně ještě máme video natočené n a letošní jubilejní Výstavě hub v českotřebovském ekocentru, která měla letos 20. ročník. I zde bude komentovaná výstava všeho co bylo na výstavě k vidění.  Výstavu si prohlédla také delegace italských mykologů, se kterými českotřebovští ochránci přírody udržují spolupráci již od roku 2004.  Další video tedy bude následovat s krátkým odstupem.

Veřejné děkování za výstavu hub a péči o italskou delegaci

Velké veřejné poděkování všem, kteří se v minulém týdnu postarali o úspěšnou výstavu hub včetně pobytu italské delegace. Bylo to neuvěřitelné množství práce ( propagace akce, sběr a určování hub, dovezení výzdoby, instalace a úklid po výstavě, výklad školám a veřejnosti, psaní cedulek a kvízu, příprava guláše a vepřo knedlo zela a dalšího občerstvení, výroba perníčků,  mytí nádobí, doprovod Italů do terénu a po městě, tlumočení, technické zajištění přednášky, fotodokumentace, pokladna a účtování akce a další.). Společně jsme to zvládli . Hana Grundová


Monika Veitová ve Varese těsně pod stupni vítězů

Závodnice silniční cyklistiky, oddílu Cyklotrénink František Trkal, se v prvním říjnovém víkendu zúčastnila za podpory hejtmana Pardubického kraje světového poháru v italském Varese. Tato akce je pořádána mezinárodní cyklistickou organizací UCI pro širokou veřejnost, závodníky masters kategorií a bývalé profesionály. V sobotní časovce na 22km dlouhé trati bojovala Monika o stupně vítězů. Na mezičase v polovině trati se pohybovala na třetím až čtvrtém místě spolu s německou závodnicí. Rozhodovalo se na zpáteční cestě do Varese. V té byla bohužel závodnice z Německa rychlejší. Českotřebovská závodnice tak dojela na nepopulárním čtvrtém místě a bohužel ji tak unikla o jediné místo kvalifikace na mistrovství světa v příštím roce. Druhý den se konal silniční závod na 130km, ve kterém skončila Monika Veitová na 7. místě.
Výsledky Tre Valli Varesine, časovka 22km:
1. Alina Mylka                                Polsko           33:41
2. Alessia Bortoli                             Italie              34:18
3. Laura Tibitanzl                             Německo      34:19
4. Monika Veitová                           ČR                34:51
5. Lucia Lisco                                  Itálie              36:29
Za podporu v celé letošní sezóně a možnost zúčastnit se světového poháru ve Varese patří poděkování všem partnerům. Jsou to: hejtman Pardubického kraje, Armat spol. s. r.o , Elektro Franc, Město Česká Třebová, Auto Eso, BB Cut, Sport Bárt, Pivovar Faltus, Skalický Transport, Autoservis Zempro, Autodoprava Ureš, Pavel Brindzák a další nejmenovaní podporovatelé.

Stavba výjezdových základen krajských záchranářů je opět o krok blíže

Radní Pardubického kraje na svém pondělním jednání rozhodli o vyhlášení výběrového řízení na výstavbu nových výjezdových základen Zdravotnické záchranné služby Pardubického kraje v Litomyšli a ve Svitavách. Jedná se o pokračování dlouhodobého trendu, kterým chce kraj zlepšovat nejen zázemí záchranářů, ale také zajišťovat snadnější napojení na silniční síť, což má pozitivní vliv také na dojezdovou dobu k jednotlivým výjezdům. V případě Svitav je v tuto chvíli předpokládaná hodnota stavby 88 milionů korun včetně daně, v Litomyšli pak přes 42 milionů korun včetně daně.
 „Vybudování nových výjezdových základen našich zdravotnických záchranářů ve Svitavách a v Litomyšli jsme avizovali již před časem a postupně pokračujeme směrem k realizaci. V případě základny ve Svitavách je její vybudování nezbytným předpokladem pro další rozvoj Svitavské nemocnice, který postupně připravujeme. Předpokládaná hodnota této stavby je dle projektu 88 milionů korun včetně daně. V případě Litomyšle je předpokládaná hodnota stavby 42 milionů korun včetně daně,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Ve Svitavách vznikne dvoupodlažní novostavba s celkem sedmi garážovými místy pro zásahová vozidla a výcvikové středisko Zdravotnické záchranné služby Pardubického kraje. Objekt bude sloužit pro tři výjezdové posádky. V případě Litomyšle vznikne jednopodlažní novostavba se dvěma garážovými místy s tím, že objekt bude sloužit pro jednu posádku v 24 hodinovém provozu. Součástí obou budov budou také společné provozní místnosti s kuchyňským koutem, šatny, odpočinkové místnosti pro řidiče, záchranáře a lékaře, dezinfekční místnosti, sklad zdravotnického materiálu a prostředků, sklad léků, sociální zařízení a technické místnosti jako kotelna, prádelna či místnost údržby.
Na oba projekty chce kraj získat prostředky z evropských fondů. „Stejně jako v případě některých dalších výjezdových základen zdravotnických záchranářů, hledáme i na projekty v Litomyšli a ve Svitavách spolufinancování z Integrovaného regionálního operačního programu 2021+. V případě Litomyšle chceme z Evropy zajistit zhruba 34 milionů korun a pro svitavskou výjezdovku pak dalších téměř 71 milionů korun,“ uvedl krajský radní pro evropské fondy a regionální rozvoj Ladislav Valtr.
Obě stavby budou řešené v těsné koordinaci s oběma městy. „Svitavy budou po dokončení stavby obchvatu města řešit terénní úpravy v okolí obchvatu v těsné blízkosti našeho pozemku, a proto bude nutná koordinace obou staveb. Stejně tak v Litomyšli, kde město plánuje současně s naší stavbou realizaci chodníku, který má návaznost na dopravní napojení základny,“ řekl náměstek hejtmana pro oblast investic Roman Línek.
Jednou z motivací kraje pro přestěhování základen je také snazší výjezd posádek a napojení na silnice I. třídy. „Obě základny se nyní nachází v centrech obou měst, kde bývá velmi často složitá dopravní situace, což samozřejmě komplikuje výjezd. V případě Svitav bude základna v bezprostřední blízkosti nového obchvatu, který staví stát. V Litomyšli pak chceme základnu přestěhovat z prostoru u nemocnice, kde sídlí také profesionální hasiči. Rovněž se jedná o místo, ze kterého se velmi složitě vyjíždí na světelnou křižovatku u autobusového nádraží v centru města,“ vysvětlil náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Kortyš.

   

Zahájena stavba infrastruktury pro rozšíření průmyslové zóny Kvasiny

Královéhradecký kraj ve spolupráci se státem zahájil výstavbu infrastruktury pro nově budovanou jižní část průmyslové zóny u města Solnice rozšiřující stávající zónu Solnice–Kvasiny.
Plní tak uzavřená usnesení vlády na zlepšení veřejné infrastruktury v regionu. Cílem je zajištění napojení rozšířené průmyslové zóny na dopravní a technickou infrastrukturu a zlepšení dopravy na frekventované silnici I/14 mezi Solnicí a Rychnovem nad Kněžnou. „Královéhradecký kraj pokračuje v plnění vládního usnesení a investičně se podílí na rozvoji průmyslové zóny Solnice-Kvasiny, a to nejen v oblasti dopravy, ale i bezpečnosti a zdravotnictví. Nově budovanou infrastrukturu průmyslové zóny budou využívat firmy, které zde vytvoří další pracovní místa. Kromě toho díky této investici dojde ke zlepšení situace v dopravě, kdy přímé napojení průmyslové zóny odlehčí silnicím v okolí a s úpravami se počítá také v rámci železniční dopravy, kdy dojde k modernizaci trati, na kterou v budoucnu naváže investice Správy železnic do rozšíření její kapacity. Všechny zmíněné akce jsou součástí vládního usnesení, které přinesou na Rychnovsko investice v celkové výši 11 miliard korun," zhodnotil význam nově budované části průmyslové zóny hejtman Martin Červíček.
Základní vymezení plochy tvoří trojice hlavních přístupových komunikací III. třídy o celkové délce 3,5 kilometru. Navrhované komunikace průmyslové zóny budou plynule napojeny na komunikaci III/32118 (ulice Průmyslová) stykovou křižovatkou a na komunikaci I/14 okružní křižovatkou. Páteřní komunikace podchází železniční trať v zhruba osm metrů hlubokém zářezu (na železniční trati bude nově vybudován dvojkolejný most). Propojení páteřních komunikací je řešeno formou stykové křižovatky v blízkosti úrovňového železničního přejezdu a okružní křižovatkou (ta je navrhována pro zajištění obslužnosti technologického zázemí a budoucí železniční stanice Lipovka). Součástí stavby jsou dále doplňkové komunikace a polní cesty, jejich úpravy, přeložky a realizace nových společných stezek pro chodce a cyklisty.
„Nová infrastruktura bude efektivně sloužit vznikající strategicky významné průmyslové zóně Solnice-jih. Přípravu území pro tuto průmyslovou zónu jsme odstartovali již vloni výstavbou pětiramenné okružní křižovatky za 31 milionů korun, kterou bude možné v budoucnu napojit na plánovanou komunikaci směřující do zóny," doplnil první náměstek hejtmana Pavel Bulíček odpovědný za investice, inovace a IT.
Předmětem stavby jsou také mosty – jedná se zejména o železniční dvojkolejný most a silniční most. Záměrem je rovněž zajištění technické infrastruktury pro stabilní provoz průmyslové zóny a zajištění dodávek potřebných energií (vodovody, vodojem, splaškové kanalizace, čerpací stanice atd.), tak i o prvky odvodnění (dešťové kanalizace, úpravy a přeložky koryt vodních toků, retenční nádrže, odlučovače NEL atd.).
Největším objektem sloužící pro zajištění ochrany území pod průmyslovou zónou bude suchý poldr o objemu 10,5 tisíce metrů krychlových. Dále jsou nedílnou součástí přeložky a nová vedení elektrických (nízko i vysoko napěťových) a sdělovacích kabelů, přeložky a nová vedení STL a VTL plynovodů a vybudování regulační stanice, úpravy v rámci objektů dráhy, a to jak samotné železnice (provizorní a definitivní přeložka trati), tak i železničního přejezdu a kabelových vedení a také finální řešení náhradní výsadby a vegetačních úpravy.
Vítězné sdružení tří firem (M-SILNICE + EUROVIA CS + Chládek a Tintěra, Pardubice) postaví v rámci stavby více jak 80 stavebních objektů dopravní a technické infrastruktury. Odhadovaná cena stavebních prací včetně nezbytných přeložek činí 670 milionů korun bez DPH. Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky poskytne za tímto účelem státní dotaci ve výši 410 milionů korun. Hotovo by mělo být podle předpokladu do konce roku 2025.
Královéhradecký kraj v předstihu v této lokalitě vykupoval či směňoval pozemky od soukromých majitelů jako plochy pro potenciální investory z oblasti výzkumu a vývoje nebo ze zpracovatelského průmyslu, její celková plocha 32 hektarů bude členěna po odečtení ploch na infrastrukturu v poměru 80 % zastavitelné plochy a 20 % zeleně.
Investiční akce je součástí projektu „Rozšíření strategické průmyslové zóny Solnice–Kvasiny a zlepšení veřejné infrastruktury v Královéhradeckém regionu". Projekt se rozběhl na základě vládního usnesení a podepsaného memoranda mezi společností Škoda Auto, vládou České republiky a Královéhradeckým krajem.
Zdroj: Orlicky.net