-
-
Odborníci, kteří tvoří Pracovní skupinu pro osoby s poruchou
autistického spektra (PAS) při Krajském úřadu v Pardubicích, hodnotili
uplynulých deset svého úsilí o zlepšení podmínek pro děti a dospělé
s touto diagnózou v našem kraji. Od jara 2013, kdy se hybatelem změn
staly Lentilka – Dětské rehabilitační centrum a Rodinné Integrační
Centrum, a koordinační roli převzal Pardubický kraj v čele s radním
Pavlem Šotolou, se podařilo dosáhnout mnoha tehdy zdánlivě těžko
dosažitelných cílů.
-
-
„Začínali jsme tím, že jsme mapovali potřeby osob s PAS v Pardubickém
kraji v oblastech zdravotnictví, školství a sociálních služeb. Naším
cílem bylo zajištění včasné a komplexní diagnostiky, screeningového
vyšetření dětí pediatry v 18 měsících, dostatečného počtu dětských
psychologů a pedopsychiatrů, zajištění asistenta pedagoga pro děti s PAS
v předškolním a školním vzdělávání a zajištění dostupnosti terénních,
ambulantních a pobytových služeb pro osoby s PAS, podporování podmínek
vstupu osob s PAS na trh práce a zajištění vzdělávání pracovníků a
pečujících osob. K tomu se přidala i osvěta o této problematice,“
vzpomíná Gabriela Bělková, která stála u počátků všech aktivit.
- Ne
všechno bylo možné měnit přímo na krajské úrovni. Například nedostatek
dětských psychologů a pedopsychiatrů trvá, ale celostátně se podařilo
například zařadit od začátku roku 2017 povinný screening dětí v 18
měsících věku v ordinacích praktických lékařů pro děti a dorost, který
platí zdravotní pojišťovny.
- Začalo
to adresářem a novými službami
- Prvním
konkrétní výstupem pracovní skupiny v kraji bylo vytvoření velmi
podrobného Adresáře služeb pro osoby s poruchami autistického spektra
pro Pardubický kraj, který neustále aktualizuje Rodinné Integrační
Centrum.
- Dalším
krokem byl rozvoj i zřízení nových služeb, na které mohou lékaři
odkazovat rodiče, u jejichž dětí je podezření na PAS. Jedná se zejména o
zdravotnická zařízení, sociální služby rané péče pro děti s PAS ve věku
od 1 do 7 let a sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi, zařízení
předškolní a rehabilitační péče. Díky včasné podpoře se daří vytvářet
vhodné podmínky pro rozvoj schopností dětí s PAS (nebo s podezřením na
PAS), začleňovat je do kolektivu a pomáhat rodičům zvládat náročnou
situaci po sdělení diagnózy.
-
Pobytové služby jsou v komunitním bydlení
- Současně
došlo k vybudování kapacit pobytových služeb pro děti a dospělé, jejichž
péči nelze zajistit v běžném prostředí rodiny. „Zajistili jsme vznik
specializované služby pro děti a mladé dospělé s chováním náročným na
péči v rámci Domova pod hradem Žampach. Postupně jsme zde navyšovali
kapacitu až na současných 9 lůžek pro dlouhodobý pobyt a 3 lůžka
odlehčovací,“ uvádí jeden z příkladů nových služeb radní Pavel
Šotola a pokračuje: „Uživatelé pobytových služeb kraje s PAS mají
také samostatné komunitní bydlení v rámci Domova sociálních služeb
Slatiňany, a to v domcích v Presích, a dále v rámci Centra sociálních
služeb Bystré. V Rodinném Integračním centru se podařilo založit službu
Sociální rehabilitace pro dospělé osoby s PAS. Do sítě sociálních služeb
v kraji jsme v posledních letech nově zařadili službu denní stacionář
pro klienty s kombinovaným postižením včetně PAS a terénní službu osobní
asistence.“
-
Edukace učitelů a zdravotníků
- Pracovní
skupina se také intenzivně zabývá spoluprací s učiteli a jejich edukací,
jak s dětmi a s celým třídním kolektivem adekvátně pracovat. Učitelům je
dostupná podpora poradenských pracovišť a široká nabídka vzdělávacích
programů v rámci celoživotního vzdělávání.
- I když
to všechno znamená zcela zásadní pokrok, dětí s poruchou autistického
spektra stále přibývá, a tudíž práce nekončí. Pobytové a sociální služby
zejména pro klienty s chováním náročným na péči chybí zatím na
Pardubicku. Je potřeba více rozvíjet terénní sociální služby pro osoby
s PAS. „Pro děti s náročným chováním potřebujeme zajistit dostupnost
zdravotní péče ve specializovaných zdravotnických zařízeních a
v ostatních zařízeních edukovat zdravotníky v přístupech k pacientům
s PAS. Rádi bychom také, abychom mohli zajistit individuální asistenci
dětem při plnění školní docházky, ale také v rámci družin a odpoledních
zájmových aktivit,“ dodává ředitelka Rodinného integračního centra
Hana Janiková.
|