Jak je to se zodpovědností za psa a zodpovědnost za znečištění psími výkaly na veřejná prostranství. Neustále s tímto problémem bojujeme. Jak lze postupovat při řešení těchto přestupků?

Odpověď:

Obec může v obecně závazné vyhlášce regulovat záležitosti náležející do samostatné působnosti, jimiž jsou podle § 35 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále „Obecní zřízení“ nebo jen OZř):

  • záležitosti, které jsou v zájmu obce a občanů obce, pokud nejsou zákonem svěřeny krajům nebo pokud nejde o přenesenou působnost orgánů obce nebo o působnost, která je zvláštním zákonem svěřena správním úřadům jako výkon státní správy, a

  • záležitosti, které do samostatné působnosti obce svěří zákon.

Při ukládání povinnosti je obec současně povinna respektovat rozsah své samostatné působnosti, tzn. respektovat omezení této působnosti na záležitosti týkající se obce a jejích občanů. Ukládané povinnosti se proto svým předmětem musí týkat „místních záležitostí“.

Zákonné zmocnění k ukládání povinností k zajištění veřejného pořádku a čistoty v obci vyplývá z § 10 písm. c) OZř. Podle tohoto ustanovení může obec ukládat v samostatné působnosti povinnosti obecně závaznou vyhláškou

  • k zajištění udržování čistoty ulic a jiných veřejných prostranství,

  • k ochraně životního prostředí, zeleně v zástavbě a ostatní veřejné zeleně a

  • k užívání zařízení obce sloužících potřebám veřejnosti.

Zákonné zmocnění hovoří o zajištění udržování čistoty ulic a jiných veřejných prostranství, jimiž jsou podle § 34 OZř všechna náměstí, ulice, tržiště, chodníky, veřejná zeleň, parky a další prostory přístupné každému bez omezení, tedy sloužící obecnému užívání, a to bez ohledu na vlastnictví k tomuto prostoru. Veřejné prostranství musí být pro účely vyhlášky určeno jednoznačně pro zachování principu právní jistoty. Při přípravě obecně závazných vyhlášek v této oblasti je nutno vycházet z toho, že část této problematiky zvláštní předpis již upravuje. Ochrana životního prostředí je upravena např. zákonem č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, zákonem č. 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

Narušení životního prostředí v obci, resp. znečištění veřejných prostranství psími výkaly může být postihováno jako přestupek podle § 5 zákona č. 251/2016 Sb., o některých přestupcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o některých přestupcích“).

Konkrétně podle § 5 odst. 1 písm. f) zákona o některých přestupcích se fyzická osoba dopustí přestupku tím, že znečistí veřejné prostranství, veřejně přístupný objekt nebo veřejně prospěšné zařízení anebo zanedbá povinnost úklidu veřejného prostranství. Obdobný přestupek právnické nebo podnikající fyzické osoby upravuje § 5 odst. 2 písm. b) zákona o některých přestupcích. Za uvedené přestupky lze v souladu s § 5 odst. 3 písm. c) zákona o některých přestupcích uložit pokutu do 20 000 Kč.

Závěr

  1. Znečištění veřejných prostranství psími výkaly lze postihovat jako přestupek podle § 5 odst. 1 písm. f) zákona o některých přestupcích, resp. v případě právnických nebo podnikajících fyzických osob jako přestupek podle § 5 odst. 2 písm. b) téhož zákona, jakožto přestupky proti veřejnému pořádku.

  2. Věcně příslušným správním orgánem k řízení o přestupcích proti veřejnému pořádku je podle § 60 odst. 2 písm. c) zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů, obecní úřad (jde o výkon přenesené působnosti).


Zdroj: Svaz měst a obcí ČR